Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-09 10:29

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Topicstarter
Hi, mijn vrouw maakt wat YouTube filmpjes en hoofdzakelijk dat er een product op tafel ligt waar ze meewerkt en af en toe een intro wat meer als een vlog is.

Nu gebruiken we een oneplus 5 en oneplus 6t om te filmen en dat gaat best goed, maar we zitten te denken aan een meer dedicated camera. Enkele keiharde eisen zijn: externe microfoon input, kantelscherm en hoek van de lens.

Waar ik nu tegenaan aanloop is hoe ik de groothoek van mijn mobiel vergelijk met een (film)camera. Ik kom er niet uit, graag hulp.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
"35 mm equivalent" is de sleutel om lenzen met elkaar te vergelijken ;)

Wikipedia: 35 mm equivalent focal length
[...] 35mm-equivalent [...] Bij de OnePlus 5 zijn dat 27mm en 36mm, zo laat OnePlus desgevraagd weten

[ Voor 35% gewijzigd door Cheesy op 08-05-2020 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-10 18:16
De Oneplus 5 en 6T hebben allebei een 28mm groothoek lens in het 35mm equivalent.

Als je dus een full frame sensor camera gaat kopen zul je een 28mm lens moeten hebben.

Koop je een camera met een kleinere sensor zit daar een cropfactor op. Daarbij moet dan gelden dat het aantal mm van de lens vermenigvuldigd met de cropfactor van die sensor het 35 mm equivalent is.

voorbeeldje:
Als ik een sony camera koop met een APS-C sensor heeft deze een cropfactor van 1.5.
Om dan op een groothoek van 28mm uit te komen moet ik een lens kopen van 18.6 ~ 19mm. (19*1.5 = 35)

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Pindakaas schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:17:
De Oneplus 5 en 6T hebben allebei een 28mm groothoek lens in het 35mm equivalent.

Als je dus een full frame sensor camera gaat kopen zul je een 28mm lens moeten hebben.

Koop je een camera met een kleinere sensor zit daar een cropfactor op. Daarbij moet dan gelden dat het aantal mm van de lens vermenigvuldigd met de cropfactor van die sensor het 35 mm equivalent is.

voorbeeldje:
Als ik een sony camera koop met een APS-C sensor heeft deze een cropfactor van 1.5.
Om dan op een groothoek van 28mm uit te komen moet ik een lens kopen van 18.6 ~ 19mm. (19*1.5 = 35)
Thx beide, dus als ik het goed begrijp heeft deze een 25-600 mm 35mm equivalent en dus een iets grotere hoek https://www.cameranu.nl/n...47064-3543QE7NMNJUU#modal

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-10 18:16
Ja correct.

28mm is trouwens waar de meeste camera's met een vaste lens wel op beginnen. Veel meer groothoek ga je daarin niet vinden.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Top!

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-10 18:13

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

25-600 zelfs zo te zien :)

De vraag is of dat qua tele-bereik niet wat overkill is voor dergelijke vlogs (en je dus beter een model kan uit zoeken met minder telebereik en zo of geld besparen of op andere vlakken betere prestaties te krijgen voor hetzelfde geld).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Orion84 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 15:32:
25-600 zelfs zo te zien :)

De vraag is of dat qua tele-bereik niet wat overkill is voor dergelijke vlogs (en je dus beter een model kan uit zoeken met minder telebereik en zo of geld besparen of op andere vlakken betere prestaties te krijgen voor hetzelfde geld).
Ja, de zoom zal ik (bijna) nooit gebruiken, maar daar valt niet op te besparen.
Maar als je een alternatief weet met externe microfoon input en klapscherm hoor ik het graag want eigenlijk heb ik een budget van 250 euro.
Het mag ook een camcorder zijn.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-10 18:13

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Het zou inderdaad zomaar kunnen dat je met je andere eisen er bij automatisch bij dergelijke 'bridge' camera's uitkomt die dan meteen ook een forse zoomlens hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 08-05-2020 15:41 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1