Nieuwe Cat 6 100mbps

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booyaa
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Goedemiddag,

Ik ben bezig geweest met een UTP kabel te trekken(Kabel = 10m). Nu ligt deze er momenteel maar hij blijft haken op de 100Mbps.

Ik weet momenteel niet of ik de juiste spullen heb gekozen of vraag me af of jullie hier mogelijk wat advies kunnen geven.

De producten gebruikt zijn:

UTP kabel CAT 6-8P wit 10 m
https://www.hornbach.nl/s...10-m/8832170/artikel.html

BLEIL Netwerkcontactdoos CAT6 inbouw wit:
https://www.hornbach.nl/s...-wit/7954998/artikel.html

BLEIL RJ45 (8P8C) stekker CAT6 grijs 10 stuks
https://www.hornbach.nl/s...uks/10032508/artikel.html

Nu lees ik, achteraf, slechte reviews over de connectors dus die ga ik vandaag even vervangen door mogelijk wat betere.
Nu ik mij ook steeds meer inlees zie ik dat de kabels van kwaliteit kunnen verschillen maar hoe kun ik momenteel testen of de cat6 kabel van zodanige kwaliteit is dat deze de 1gbps kan halen.

Zijn er verder nog adviezen wat ervoor kan zorgen dat ik de 1gbps kan halen?

Beste antwoord (via Booyaa op 08-05-2020 15:37)

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:16

FreakNL

Well do ya punk?

Booyaa schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 15:20:
[...]

Die van de hornbach is stug. Het probleem is dat ik beneden geen mogelijkheid heb om een WCD te plaatsen en de kabel naar boven moet zonder connector naar boven om netjes achter de muur weggewerkt te kunnen worden.
Eeum. waarom kun je beneden geen WCD plaatsen? Waar is beneden? Welke lokatie?

Als het meterkast is, kun je zoiets gebruiken:
https://www.netwerkwinkel...x-RJ45-FA5002-p_5356.html

En als het echt gewoon een "losse" locatie is kun je ook nog gewoon een keystone gebruiken
https://www.netwerkwinkel...less-E-20070-p_10793.html

En daar kun je dan weer een soepele kabel inproppen..

Ik heb thuis ook beide meerdere varianten;
Meterkast -> Opbouw WCD
Zolder -> Keystone (komt daar uit de "grond" achter een knieschot, dus daar zit gewoon een keystone op en vanaf daar verder met soepele kabel. Heb mijn bureau ook al een keer verplaatst en moest toen een langere soepele kabel gebruik (ziehier het voordeel van niet op maat afknippen)
Woonkamer -> Inbouw WCD RJ11 weggehaald en vervangen voor inbouw UTP (inclusief RJ11 vervangen voor RJ45 naa rmeterkast)

[ Voor 152% gewijzigd door FreakNL op 08-05-2020 15:26 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:52

EMP

Krulloos!

Heb je een kabeltester gebruikt? Zo niet, schaf er eentje aan, is erg handig.

Waarschijnlijk maakt er 1 van de pinnen geen goed contact en schakelt je NIC automatisch terug naar 4-draad (100mbps) modus.

Edit: voorbeeldje kabeltester: https://www.sandervunderink.nl/utp-kabel-tester.html

[ Voor 17% gewijzigd door EMP op 08-05-2020 13:23 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-10 14:55
Staan je poorten e.d. ook allemaal op 1gbit? (van computer)

[ Voor 14% gewijzigd door peize9 op 08-05-2020 13:23 ]

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:39

Freakie1NL

Grote Baas

Of dit voor deze kabel opgaat heb nu niet kunnen vinden, maar ik zou de aansteker truck proberen. In het verleden verkocht de Hornbach namelijk gewoon CCA

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-10 22:57
Met 10 meter moet het altijd wel lukken. Kijk even of alle adertjes op de goede kleur zitten en goed contact maken 100mbit heeft maar 4 aders nodig en gigabit allemaal.
Je overige apparatuur is allemaal wel gigabit? (Ik heb ooit ook eens zo'n probleem gehad toen bleek de ingebouwde netwerkkaart maar 100mbit te zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

peize9 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 13:22:
Tenzij je een managed switch/router aan de andere kant hebt staan dan laat je die settings overal gewoon het beste op "Auto Speed / Auto Duplex" staan. Zelfs met één kant op 1000/FULL krijg je issues als de andere kant wél Auto/Auto verwacht.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booyaa
  • Niet online
EMP schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 13:22:
Heb je een kabeltester gebruikt? Zo niet, schaf er eentje aan, is erg handig.

Waarschijnlijk maakt er 1 van de pinnen geen goed contact en schakelt je NIC automatisch terug naar 4-draad (100mbps) modus.

Edit: voorbeeldje kabeltester: https://www.sandervunderink.nl/utp-kabel-tester.html
Goed idee, niet aan gedacht. Ga ik ook even proberen.
peize9 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 13:22:
Ja, die staat op 1gbit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheByteBoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-10 18:57
Je hebt een kabel, WCD en connectoren gekocht. Hoe heb je dit gemonteerd? Op een stugge kabel hoor je geen connectoren te knijpen, een soepele kabel kan je niet in een wcd monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SurfBoy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:59
Toevallig ben ik een paar weken geleden ook bezig geweest met het trekken van een cat 6a kabel met wandcontactdoos om het netjes af te kunnen werken.

Ik bleef ook helaas op 100mbps steken terwijl ik daarvoor een test had gedraaid met 1 kabel van de router naar pc welke 256mbps behaalde. Meerdere keren de kabels opnieuw gemonteerd, maar bleef maar niet dezelfde snelheid behalen. Ook niet na het gebruik van de juiste tang.

Toen de wandcontactdoos maar uit het raam gegooid en een verbindstukje tussen de 2 losse kabels geplaatst en nu haal ik weer de 256mbps. Ik las ook al veel op het internet van mensen die dezelfde problemen ondervonden. Erg irritant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booyaa
  • Niet online
TheByteBoy schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:04:
Je hebt een kabel, WCD en connectoren gekocht. Hoe heb je dit gemonteerd? Op een stugge kabel hoor je geen connectoren te knijpen, een soepele kabel kan je niet in een wcd monteren.
Ik wil van de modem rechtstreeks naar WCD gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheByteBoy
Booyaa schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:09:
[...]

Ik wil van de modem rechtstreeks naar WCD gaan.
Normaal gesproken doe je dan:
Modem <-kant en klare patch kabel-> wcd1 <-stugge kabel door muur-> wcd2 <-patch kabel-> ander apparaat/switch/pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-10 16:38
100 milibit per seconde is wel erg langzaam. Meestal haal je nog wel 100 Mbps, als een of 2 van de aderparen niet goed zijn.
1. check even wat de netwerkkaart en de switch aangeven, kwa linespeed
2. hoe test je de snelheid (beste tool is iets simpels als iperf)? Test je niet stiekem veel meer dan alleen de linespeed?
3. kan je een andere kabel / andere devices proberen om de kabel / connectoren uit te sluiten?
4. dubbel check de kleuren in de stekkers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booyaa
  • Niet online
TheByteBoy schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:24:
[...]

Normaal gesproken doe je dan:
Modem <-kant en klare patch kabel-> wcd1 <-stugge kabel door muur-> wcd2 <-patch kabel-> ander apparaat/switch/pc
Is het mogelijk om in mijn situatie nog voor elkaar te krijgen zodat ik de 1 gbps haal?

Gelieve met 1 wandcontactdoos en rechtstreeks naar modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:27
Welke adervolgorde heb je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheByteBoy
Booyaa schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:30:
[...]

Is het mogelijk om in mijn situatie nog voor elkaar te krijgen zodat ik de 1 gbps haal?

Gelieve met 1 wandcontactdoos en rechtstreeks naar modem.
Als je bezig bent met het knijpen van een connector op de ene kant van een kabel en een wcd aan de andere kant van diezelfde kabel, dan ben je iets aan het doen waar de componenten niet voor bedoeld zijn. Of het dan goed gaat/blijft werken dat is het een kwestie van geluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booyaa
  • Niet online
Jimster schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:34:
Welke adervolgorde heb je gebruikt?
eia tia 568b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

SurfBoy schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:08:
Toevallig ben ik een paar weken geleden ook bezig geweest met het trekken van een cat 6a kabel met wandcontactdoos om het netjes af te kunnen werken.

Ik bleef ook helaas op 100mbps steken terwijl ik daarvoor een test had gedraaid met 1 kabel van de router naar pc welke 256mbps behaalde. Meerdere keren de kabels opnieuw gemonteerd, maar bleef maar niet dezelfde snelheid behalen. Ook niet na het gebruik van de juiste tang.

Toen de wandcontactdoos maar uit het raam gegooid en een verbindstukje tussen de 2 losse kabels geplaatst en nu haal ik weer de 256mbps. Ik las ook al veel op het internet van mensen die dezelfde problemen ondervonden. Erg irritant!
Dat is gewoon je eigen onkunde.

Wereldwijd worden er waarschijnlijk dagelijks zo'n honderden/duizenden van die contactdozen geïnstalleerd op/in schepen, kantoren, ziekenhuizen, appartementen, hotels, etc etc.. Als het echt zo vreselijk brak was zou niemand het meer gebruiken..

Of je hebt het spul proberen de monteren op soepele kabel (alhoewel dat ook gewoon onkunde is, in essentie).

Vergeet niet, een wcd is ook een verbindstukje ;) Net als een patchpaneel in essentie ook gewoon een verbinstukje is en eigenlijk niet wezenlijk verschilt van een WCD (een WCD is met een beetje goede wil een patchpaneel met 1 patch :+ )

En dan heb je nog het beste van 2 werelden; De keystones :)

Anyways, je hebt waarschijnlijk gewoon het verkeerde materiaal gebruikt.

Kabels op het zicht, verplaatsbaar, inprikken/uitprikken -> Soepele kabel, gewoon prefab kopen
Kabels weggewerkt, vast, verandert niet, etc -> Stugge kabel af te monteren op WCD, patchpaneel, keystone, etc.

Vice versa kan werken (soepele kabel op WCD, UTP connector op stugge kabel) maar is niet aan te raden :)

[ Voor 20% gewijzigd door FreakNL op 08-05-2020 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booyaa
  • Niet online
TheByteBoy schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:34:
[...]

Als je bezig bent met het knijpen van een connector op de ene kant van een kabel en een wcd aan de andere kant van diezelfde kabel, dan ben je iets aan het doen waar de componenten niet voor bedoeld zijn. Of het dan goed gaat/blijft werken dat is het een kwestie van geluk.
Dus als ik de WCD er tussenuit haal en er op beide einde een connector op zet dan zou het moeten lukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ja, of vice versa haha :)

Wat voor kabel heb je? Stug of soepel. Dat haal ik niet uit de link van de Hornbach...

Leesvoer:
https://www.utp-kabel.nl/...pele-en-stugge-kabel.html

In die link staat trouwens dit:
Als de kabel aan de ene zijde op een LSA strook afgemonteerd dient te worden en aan de andere zijde van een connector voorzien dient te worden, ook dan is een stugge kabel nodig.
Maar daar ben ik totaal geen voorstander van..

[ Voor 67% gewijzigd door FreakNL op 08-05-2020 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheByteBoy
Booyaa schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 15:14:
[...]

Dus als ik de WCD er tussenuit haal en er op beide einde een connector op zet dan zou het moeten lukken?
Als je een soepele kabel hebt wel. De uitleg in de Hornbach link geeft dit niet aan helaas zoals FreakNL al aangeeft. Normaalgesproken is kabel op rol vaak stugge kabel om in leidingen te verwerken. Soepele kabel heb je niet nodig omdat je dan beter kant en klare patchkabels kan gebruiken om het stuk van wcd naar apparaat te overbruggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booyaa
  • Niet online
FreakNL schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 15:15:
Ja, of vice versa haha :)

Wat voor kabel heb je? Stug of soepel. Dat haal ik niet uit de link van de Hornbach...

Leesvoer:
https://www.utp-kabel.nl/...pele-en-stugge-kabel.html

In die link staat trouwens dit:

[...]

Maar daar ben ik totaal geen voorstander van..
Die van de hornbach is stug. Het probleem is dat ik beneden geen mogelijkheid heb om een WCD te plaatsen en de kabel naar boven moet zonder connector naar boven om netjes achter de muur weggewerkt te kunnen worden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Booyaa schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 15:20:
[...]

En als het echt gewoon een "losse" locatie is kun je ook nog gewoon een keystone gebruiken

Meterkast -> Opbouw WCD
Zolder -> Keystone (komt daar uit de "grond" achter een knieschot, dus daar zit gewoon een keystone op en vanaf daar verder met soepele kabel. Heb mijn bureau ook al een keer verplaatst en moest toen een langere soepele kabel gebruik (ziehier het voordeel van niet op maat afknippen)
Woonkamer -> Inbouw WCD RJ11 weggehaald en vervangen voor inbouw UTP (inclusief RJ11 vervangen voor RJ45 naa rmeterkast)

[ Voor 152% gewijzigd door FreakNL op 08-05-2020 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

TheByteBoy schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 15:16:
[...]

Als je een soepele kabel hebt wel. De uitleg in de Hornbach link geeft dit niet aan helaas zoals FreakNL al aangeeft. Normaalgesproken is kabel op rol vaak stugge kabel om in leidingen te verwerken. Soepele kabel heb je niet nodig omdat je dan beter kant en klare patchkabels kan gebruiken om het stuk van wcd naar apparaat te overbruggen
Dat. Ik snap sowieso niet dat men nog soepele kabels "knipt".. Dat spul is verkrijgbaar van 0.25cm tm 20/50meter, gewoon prefab..

Thuis misschien leuk om een kabeltje te knippen op lengte, maar zakelijk begin ik daar echt niet aan, tijd=geld..

Ik heb hier inmiddels ook gewoon een bak met afgeschreven kabels van de zaak liggen variërend van 0.25cm t/m 10meter.. Maargoed, ik ben kleurenblind dus het is ook niet mijn hobby. Ik heb mijn vriendin de boel laten afmonteren op het patchblok in de meterkast en op zolder en woonkamer in de WCD in 2014 toen ik dit huis betrok. En sindsdien probeer ik zo min mogelijk ermee te maken te hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SurfBoy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:59
FreakNL schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 15:09:
[...]

Dat is gewoon je eigen onkunde.

Wereldwijd worden er waarschijnlijk dagelijks zo'n honderden/duizenden van die contactdozen geïnstalleerd op/in schepen, kantoren, ziekenhuizen, appartementen, hotels, etc etc.. Als het echt zo vreselijk brak was zou niemand het meer gebruiken..

Of je hebt het spul proberen de monteren op soepele kabel (alhoewel dat ook gewoon onkunde is, in essentie).

Vergeet niet, een wcd is ook een verbindstukje ;) Net als een patchpaneel in essentie ook gewoon een verbinstukje is en eigenlijk niet wezenlijk verschilt van een WCD (een WCD is met een beetje goede wil een patchpaneel met 1 patch :+ )

En dan heb je nog het beste van 2 werelden; De keystones :)

Anyways, je hebt waarschijnlijk gewoon het verkeerde materiaal gebruikt.

Kabels op het zicht, verplaatsbaar, inprikken/uitprikken -> Soepele kabel, gewoon prefab kopen
Kabels weggewerkt, vast, verandert niet, etc -> Stugge kabel af te monteren op WCD, patchpaneel, keystone, etc.

Vice versa kan werken (soepele kabel op WCD, UTP connector op stugge kabel) maar is niet aan te raden :)
Ik heb geen idee. Had van alles geprobeerd, maar het wilde maar niet werken. Ach, het werkt nu en daar gaat het om. :+

Nu hopen dat TS het werkend kan krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Booyaa
  • Niet online
FreakNL schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 15:20:
[...]

Meterkast -> Opbouw WCD
Top, ik denk dat ik met de adviezen die jij stuurt wel aan de slag kan. Dit wist ik allemaal niet dus ik wil jullie bedanken voor de informatie _/-\o_ !
Pagina: 1