Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florestan
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21-05-2020
Mijn dinosauriër maar erg geliefde Macbook Pro (17") van 2009 vertoont een blauw getint scherm en na wat onderzoek online blijkt dat aan de GPU te liggen

Het scherm zelf is niet stuk, want als ik bij de settings switch van een "better battery life" modus naar de "Higher Performance" modus, dan is het probleem opgelost, maar dan werkt de processor veel harder en zit de ventilator al gauw de hele tijd te blazen.

De laptop is in die 11 jaar nog wel nooit gepoetst geweest van binnen

Bij rondvraag voor reparatie krijg ik quotes rond de 450 - 600 euro wat ik teveel vind. Vooral omdat de iOs software op deze laptop niet meer update en daardoor achterloopt (sommige websites gaan zelfs niet meer open omdat mijn Safari/Chrome niet geupdate worden).

Ik ben geen techneut en kan zelf niet repareren.. maar ik wil bij de kenners even vragen of dit niet goedkoper gemaakt kan worden, en of het nog wel de moeite is (nieuwe kopen, maar ik hou van mijn 17" scherm).

Groetjes,
A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Ja, die quote is aan de hoge kant inderdaad, daar kun je 2/3 tweede handsjes van kopen lijkt me. Daadwerkelijke reparatie is waarschijnlijk lastig omdat bij deze laptops vaak de MCP (nVidia chipset) defect is dacht ik. Kun je nergens een net tweede hands moederbord vinden voor een zacht prijsje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-06 20:17
florestan schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:44:
Mijn dinosauriër maar erg geliefde Macbook Pro (17") van 2009 vertoont een blauw getint scherm en na wat onderzoek online blijkt dat aan de GPU te liggen

Het scherm zelf is niet stuk, want als ik bij de settings switch van een "better battery life" modus naar de "Higher Performance" modus, dan is het probleem opgelost, maar dan werkt de processor veel harder en zit de ventilator al gauw de hele tijd te blazen.
Ik vind het vreemd. Omdat de 2009 modellen niet vaak last hadden van een defecte CPU. Wel de 2010 en 2011.Dan kreeg je artifacts/strepen en zwarte schermen. Blauw getint zou mijn inziens toch op het beeldscherm duiden. Al een externe monitor geprobeerd? Die wordt door dezelfde GPU aangestuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:27
Vooral omdat de iOs software op deze laptop niet meer update en daardoor achterloopt (sommige websites gaan zelfs niet meer open omdat mijn Safari/Chrome niet geupdate worden).
Andere browsers zoals NewMoon/Palemoon, Waterfox 56.2.12 of Firefox 45.9.0 werken met de meeste sites nog prima. En als ze zeuren via een UserAgent plugin de websites foppen dat je een nieuwere browser gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rjm81
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-02 20:53
.

[ Voor 100% gewijzigd door rjm81 op 11-05-2020 06:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De laptop is in die 11 jaar nog wel nooit gepoetst geweest van binnen
Voordat je ook maar iets gaat (laten) repareren: haal dat apparaat eerst eens uit elkaar en maak alles schoon. Doe daarbij nieuwe koelpasta op de CPU en GPU.

Hier staat een handig stappenplan om dat te kunnen doen. (ik ging er even vanuit dat het de Unibody versie is)

Mocht je het niet vertrouwen om zelf te doen en woon je in de buurt van Zwolle dan mag je 'm ook langsbrengen. Voor €35 maak ik 'm voor je schoon en installeer ik eventueel een SSD voor je (inclusief installatie, exclusief SSD).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:00

nelizmastr

Goed wies kapot

Denk ook niet dat je de nieuwste software hebt voor de Mac, want de nieuwste macOS voor deze is El Capitan, versie 10.11.6. Die moet je wel zelf installeren uit de app store. Als er nog Snow Leopard (10.6) op staat of zelfs het origineel (Leopard, 10.5) dan zit je al geruime tijd zonder ondersteuning, namelijk sinds 2011 (Leopard) en 2014 (Snow Leopard). El Capitan kwam in 2015 uit en is nog voldoende ondersteund. Nieuwste Firefox en Chrome draaien er nog op.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

rvanpruissen schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 13:04:
Ja, die quote is aan de hoge kant inderdaad, daar kun je 2/3 tweede handsjes van kopen lijkt me. Daadwerkelijke reparatie is waarschijnlijk lastig omdat bij deze laptops vaak de MCP (nVidia chipset) defect is dacht ik. Kun je nergens een net tweede hands moederbord vinden voor een zacht prijsje?
Nog even ingedoken, maar deze laptops hebben net als de 15 inch 2012 retina modellen een grafische mux (~schakelaar intergrated/dedicated GPU) welke regelmatig defect gaat. Verhouding MCP vs mux kapot weet ik niet, maar die laatste is goed repareerbaar.

Verder eens met bovenstaande, eerst maar eens even goed reinigen.

Narcistische bonuspunten voor mezelf quoten :Y)

[ Voor 4% gewijzigd door rvanpruissen op 12-05-2020 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-06 20:17
rvanpruissen schreef op maandag 11 mei 2020 @ 13:38:
[...]

Nog even ingedoken, maar deze laptops hebben net als de 15 inch 2012 modellen een grafische mux (~schakelaar intergrated/dedicated GPU) welke regelmatig defect gaat. Verhouding MCP vs mux kapot weet ik niet, maar die laatste is goed repareerbaar.

Verder eens met bovenstaande, eerst maar eens even goed reinigen.

Narcistische bonuspunten voor mezelf quoten :Y)
Zonder de wijsneus te spelen. De 15 en 17 inch 2011 modellen gingen veelvoudig kapot en is ook een reparatieprogramma voor geweest vanuit Apple.

2010 was op een ander manier slecht en is nooit erkent door Apple.
2009 heeft zelden een slechte GPU.

De 15 inch 2012 was de laatste en beste non retina ooit gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

mobby1971 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 09:13:
[...]

Zonder de wijsneus te spelen. De 15 en 17 inch 2011 modellen gingen veelvoudig kapot en is ook een reparatieprogramma voor geweest vanuit Apple.

2010 was op een ander manier slecht en is nooit erkent door Apple.
2009 heeft zelden een slechte GPU.

De 15 inch 2012 was de laatste en beste non retina ooit gemaakt.
Klopt helemaal, 15" 2012 retina bedoelde ik, excuus.

2009 Model heeft overigens wel degelijk problemen met de mux en is regelmatig repareerbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florestan
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21-05-2020
Super bedankt voor jullie reacties...

Ik ben echt geen technieker en ga er niet zelf aan prutsen, maar het meeste wat jullie me vertellen snap ik wel .. niet zeker of ik genoeg technische kennis heb om UserAgent plugins te installeren..

Hier even de gegevens van mijn geliefde dinosauriër

Hardware Overview:

Model Name: MacBook Pro
Model Identifier: MacBookPro5,2
Processor Name: Intel Core 2 Duo
Processor Speed: 2,8 GHz
Number Of Processors: 1
Total Number Of Cores: 2
L2 Cache: 6 MB
Memory: 4 GB
Bus Speed: 1,07 GHz
Boot ROM Version: MBP52.008E.B05
SMC Version (system): 1.42f4
Serial Number (system): W89393PQ8YA
Hardware UUID: EC60FEA9-A8AD-54F8-8C8E-C52EBAEA469A
Sudden Motion Sensor:
State: Enabled

En de iOs is OX S (10.6.8)

Verder is er geen probleem met het scherm want de blauwe tint is weg als ik hem bij "Energy Saver" op High Performance" zet.. hoewel, nu ook heel af en toe daar je wat lijntjes begint te zien, maar die verdwijnen snel.

Maar op High performance blaast de ventilator haast constant (ik vermoed ook dat er veel stof in zit, nooit gekuist in 11 jaar. Oeps).

Wat raden jullie aan?

Ik woon vlak aan de grens bij Weert (in België).. Het is mijn enige computer en ik wil gerust ergens naar toe rijden als hij op 1 dag gemaakt kan worden.. Inleveren voor een aantal dagen, no no.. dan ben ik technisch werkloos.. haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Technisch gezien hoeft er niks gemaakt te worden, alleen schoonmaken en daarna eens verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:00

nelizmastr

Goed wies kapot

Vooral schoonmaken en updaten idd.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel84
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12-06 09:14
@florestan Volgens mij kun je @rvanpruissen eens een berichtje sturen. Die zit geloof ik in Eindhoven. Die zal jou wel kunnen helpen met reparatie etc. Geen idee of je er langs kan rijden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:11
Louis Rossman heeft nogal wat filmpjes op youtube staan, wellicht staat jouw probleem er ook bij. Bij sommige modellen gaat het om een rotte condensator. GPU vervangen is best complex en kan ook mislukken, vandaar dat dit nogal prijzig is.

[ Voor 21% gewijzigd door base_ op 28-05-2020 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-06 12:36

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

mobby1971 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 13:29:
[...]

Ik vind het vreemd. Omdat de 2009 modellen niet vaak last hadden van een defecte CPU. Wel de 2010 en 2011.Dan kreeg je artifacts/strepen en zwarte schermen. Blauw getint zou mijn inziens toch op het beeldscherm duiden. Al een externe monitor geprobeerd? Die wordt door dezelfde GPU aangestuurd.
Bij de 2010er is het niet de GPU maar een condensator die de GPU met stroom verzorgt. Reparatie kost 2 euro an materiaal.

Dat probleem had het 2009er model in een bepaalde wijze ook, maar als dat zo veer is start die helemaal niet meer op.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lecram24
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09-06 15:57
Goede ervaring bij https://www.mobilehardwar...reparatie-vervanging.html

Snelle reparatie en jaar garantie, heb helaas gebruik moeten van de garantie, maar geen probleem is na 9 maanden opnieuw gerepareerd en weer een jaar garantie,
Pagina: 1