Monitors en GPU advies voor sim/gaming rig ('short' story..)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etnerdnl
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-09 08:51
Mijn vraag
Beste mede-tweakers,

Ik zit met een keuze/dilemma waar ik graag jullie gedachten, ervaringen, adviezen over wil horen. Ik zoek naar een setup die zo min mogelijk beperkend is voor de dingen die ik wil doen, binnen de grenzen van redelijkheid (qua budget vooral). Wie niet natuurlijk haha, maargoed. Ik kan er ondertussen een boek over schrijven denk ik heb er ondertussen een boek over geschreven.., maar ik hoop dat ik niet teveel afschrik met mijn lange verhaal :+

Achtergrond
Ten eerste de 'situatie'. Ik ben het afgelopen jaar, na een jarenlange 'break' ivm druk studentenleven, weer een beetje teruggekeerd bij het gamen en dan vooral (sim)racen. Ondertussen heb ik mijn oude G25 vervangen door een T300 (oa om ook op de PS4 te kunnen racen) en na een tijdje een playseat challenge te hebben gehad, heb ik in de huidige thuiszit situatie gekozen om voor een wat permanentere setup te gaan. Ik heb van een mede tweaker een sim rig + monitorstand (Obutto r3volution + sim lab triple monitor stand) aangeschaft.

Ik heb dus nu de sim rig, maar ik bezit reeds alleen een tweetal samsung 23 inch schermpjes (1080p, 60hz TN) (en een 43inch 1080p 60hz TV welke in een andere ruimte als TV wordt gebruikt). Voor single monitor gebruik is 23 inch te klein, en tevens is een vd twee monitoren niet voorzien van VESA dus zal ik een losse mount moeten aanschaffen om deze op te kunnen hangen. Ik wil in ieder geval meer 'schermruimte' creeeren in games.

Relevante software en hardware die ik gebruik
De hele setup wordt gebruikt voor:
- (Sim)racen op PC en PS4
- Games oa FPS games, GTA etc
- Op zn tijd om in te studeren (geen al te hoge eis, maar prettig als het kan)

Ten eerste mijn PC (zie volledige spec in mijn inventaris), gebouwd in 2012:
- i5 2500k op een MSI Z68A-G43, OC naar 4.2 ghz met een Hyper 212 EVO koeler
- 8gb DDR3 1600mhz
- Sapphire Tri-X R9 290 (upgrade van 2015)

PS4 (niet-pro) met GT Sport, DIRT Rally 2 en Red Dead Redemption 2 die ik nog wil spelen

Sim hardware:
- T300RS GT + TH8A shifter (en hopelijk binnenkort als de voorraad weer strekt, T-LCM pedalen..)
- EDtracker (voor headtracking)
- Obutto r3volution + sim lab triple monitor stand (VESA 100mm)

(Race)games op PC:
- Assetto Corsa (Competizione binnenkort als de GPU geupgrade is)
- iRacing
- ETS 2 (daarbij kijk ik vaak een stream ernaast, lekker relaxen)
- GTA 5
- COD Warzone

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Dan nu het dilemma.. ik heb dus nieuwe monitor(s) nodig, en daarbij waarschijnlijk een GPU upgrade.

Ik heb recentelijk al even, als probeersel, mijn TV op mijn bureau gezet, en met de 2 23 inch schermpjes ernaast een triple setup gemaakt (natuurlijk niet bepaald ideaal met 1 scherm van 43 inch en twee van 23 inch). Tot mn verbazing kon mn GPU dit nog redelijk runnen in AC, ETS2. Het was best leuk maar heb het niet lang kunnen proberen want het was erg onpraktisch qua ruimte, en voor studiewerk was een 43" scherm wat onhandig bij 1080p.

Een aantal relevante punten hiervoor:
- Budget: Max rond de 800-1000 euro(als het echt veel meerwaarde brengt, kan meer natuurlijk altijd) maar als het niet nodig is, liever minder :)
- Het liefst wil ik binnen dit budget, als het nodig blijkt, ook mn oude vertrouwde i5 2500k setje vervangen voor een nieuwe ryzen 3600 setje (á ongv 350 euro incl mobo en ram). Ik vind het nu nog lastig in te schatten in hoeverre m'n processor een bottleneck gaat vormen.
- Gezien de ouderdom van mijn huidige 23 inch schermpjes zijn die vrijwel 'waardeloos', maar ze doen het eigenlijk nog prima, dus als ze nog een functie kunnen krijgen is dat natuurlijk mooi meegenomen. Geen harde eis echter.

Monitor setup opties:
In het algemeen zijn er naar mijn idee drie hoofdopties, met ieder legio subopties:
- Triple monitor setup (3x1080p,3x1440p of 1x4K+2x1080p, wel of niet curved)
Veel real estate, maar neemt veel ruimte in, wel bezel randen, en bij bijv. 27 inch heeft 1080p wel een lage dpi. Nadeel van 1440p is dan weer dat het geen mooi schaalbare resolutie is (Werkt bijv niet lekker met PS4) en dat zoveel meer pixels wel een lagere FPS betekent. Evt is 2x 1080p met een 4K scherm in het midden dan een optie om waar nodig hogere dpi te hebben, en toch de breedte en schalingsmogelijkheid. 4K gamen kost dan weer wel veel pixels.. en je maakt dus geen gebruik van het duurdere 4K scherm tijdens triple gaming. Totale kosten komen toch al gauw in de buurt van het budget icm GPU. Kosten effectief zou natuurlijk zijn mn beide 23 inch schermen uit te breiden met een extra scherm, maar dan blijf je wel bij de krappe 23 inch voor single monitor bezigheden, en die bezels...
- Ultrawide monitor(1080p of 1440p of 2160p(wss buiten budget), 29",34",49",+evt nog mn oude monitors ernaast)
Voordeel: redelijk veel real estate maar neemt toch minder ruimte in en kan een stuk goedkoper zijn. Geeft wellicht genoeg immersion en zicht opzij mogelijkheden icm een EDtracker (lastig te weten zonder het te hebben geprobeerd). Nadeel: Zelfde DPI probleem bij 1080p, en schalingsprobleem bij 1440p. Voor de PS4 krijg je dan hoe dan ook zwarte balken (geen wereldramp, maar wel zonde natuurlijk). 2160p is helaas nog erg duur op ultrawide. Kosten van een ultrawide+gpu lopen toch ook gauw op richting budget (behalve bij een 29"), en dan wel weer minder real estate ingame dan met triple.
- 32"+ 16:9 monitor/TV (1080p, 1440p, 2160p,+evt nog mn oude monitors ernaast)
Voordeel: gewoon 1 scherm voor al het game-geweld, met dan nog mn oude monitors in gebruik ernaast voor real estate uitbreiding buiten games. 1080p wordt dan wel weer een erg lage DPI, en 1440p schalingsproblemen (hoewel dit misschien minder problematisch is bij gebruik van 1 scherm, enkel de PS4 zal dan op slechts een deel van het scherm werken oid). 4K is dan aantrekkelijk, maar grote schermen incl de refreshrate wensen(zie hieronder) zijn niet echt beschikbaar. Tevens moet je voor zover ik kan vinden, dan bewust je scherm niet volledig gebruiken om toch een bredere view te krijgen in game (is wat ik begrijp van deze link, waar iemand een wide aspect ratio instelt op 4K. Als dit anders op te lossen is zou dat wel een sterke pre zijn.

Refresh rates:
Ik heb de refresh rate maar even buiten de opties gehouden, aangezien het dan helemaal eindeloos wordt.
Ik heb nog nooit met hoger dan 60hz gewerkt, maar me er eigenlijk ook nooit specifiek aan gestoord. Echter denk ik dat als ik nu ga investeren, dat er wel een klein beetje 'rek' moet zitten in de setup. Bij voorkeur wil ik dus hogere refresh rate hebben, ten minste op het 'hoofd' scherm. Freesync lijkt me eigenlijk ook wel een vereiste, sinds ik me er in verdiept hebt stoor ik me eigenlijk mateloos aan het feit dat de frequentie zo inflexibel is, zeker met een GPU die niet ruim bemeten is. Graag hoor ik ervaringen mbt racen en resfreshrates etc.

GPU:
Afhankelijk van de setup, zal een GPU upgrade hoogstwaarschijnlijk nodig zijn. Als je echter denkt aan bijvoorbeeld triple monitors, dan moet je al gauw een flinke stap maken. Dit werkt dus mee in de kosten van een dergelijke keuze. Ook is Freesync natuurlijk officieel AMD technologie, maar ik begreep dat dit tegenwoordig ook kan met Nvidia? Heeft iemand hier ervaring mee? Qua GPU zat ik zelf te denken aan een 5700XT (goede prijs/kwailiteit, AMD ivm freesync, maar.. niet probleemloos lees ik) of een 1080ti via V&A (bewezen kaart, maar duurder en geen AMD dus werkt dat met freesync?). Als het voor minder geld kan bij een steady FPS voor de games die ik ga spelen, dan is dat natuurlijk aantrekkelijk.

Bureau puntje
Dan tot slot nog een klein puntje. In principe heb ik natuurlijk een triple monitor stand, maar ik als het enigzins kan zou mn vriendin het prettig vinden als er ook nog een bureau in de kamer past. De breedte is ongeveer 170cm, dit past er dus niet naast bij een triple setup. Het zou er dan natuurlijk op kunnen, of de stand bijv. 'achter' het bureau, maar dit heeft dan ook weer nadelen.. Iemand hier toevallig ervaring mee?

Dan als allerlaatste nog het probleem in de wereld momenteel.. de prijzen en leverbaarheid van monitors is niet denderend op dit moment. Ik denk dan ook dat ik beter eventjes kan wachten tot dit weer een beetje normaal is geworden, dit biedt tevens eventueel kansen via de V&A van mensen die weer op hun werk mogen werken. Echter wil ik wel zsm van het 23 inch scherm af, dus als een deel van de oplossing er al snel kan komen is dat natuurlijk prettig 8)

Voor wie zo ver gekomen is.. dank voor het doorlezen van mijn veel te lange verhaal haha. Het is nogal wat, maar ik kan maar beter meteen alles presenteren.. ik hoop dat iemand zijn ervaringen/meningen etc met me wil delen :) Het helpt me zelf al dat ik het allemaal eens heb opgeschreven haha.

Bij voorbaat dank :)

PCtje :) -> http://tweakers.net/gallery/349972#tab:inventaris