Optimalisatie CPU en wellicht meer?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambition
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Hi all,

Mijn huidige build:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 121,92€ 121,92
1MoederbordenMSI B450M Mortar€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G€ 260,05€ 260,05
1BehuizingenFractal Design Focus G Mini€ 51,-€ 51,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3000C15€ 0,-€ 0,-
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial BX500 240GB€ 38,70€ 38,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 471,67

Gezien het feit dat ik wat meer tijd over heb de laatste maanden, gebruik mijn PC een stuk meer. Recentelijk Windows 10 opnieuw geinstalleerd, nieuwste drivers en dergelijke geinstalleerd na ongeveer een jaar. Ik ben wat meer aan het 'monitoren' hoe mijn PC functioneert maar ik zie toch een aantal dingen die mij niet geheel duideljk zijn of mijn PC of dergeljike onderdelen 'bottlenecken'.

Allereerst, zie screenshot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OIuy_o9cPslLhrrZmY6SSUrYY5o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9k962KS57Tl9wtUsqMPnNxBN.png?f=fotoalbum_large
Mijn PC is momenteel idle. Toch zie ik dat de CPU in idle stand toch 99% van de toegestane stroom (als ik het goed begrijp waar EDC voor staat?) 'nodig' heeft. Mijn vraag is dan ook of dit betekent dat wanneer ik game (CS:GO), mijn CPU continue eigenlijk te weinig stroom krijgt dan nodig is? Hij krijgt al vrijwel maximaal van wat is 'toegestaan', maar heeft mijn CPU dan niet eigenlijk gewoon meer stroom nodig?

In het algemeen ben ik tevreden met mijn build en loopt alles soepel. Echter vraag ik mij af of er tweaks zijn m.b.t. mijn GPU/CPU die ik kan uitvoeren om meer stabiele FPS te hebben in CS:GO.

Daarnaast nog de vraag, wanneer ik overweeg om voor een paar honderd euro een kleine 'upgrade' op het gebied van hardware te doen... wat zou ik dan het beste kunnen upgraden om hier maximaal resultaat van te zien? Ik zat zelf te denken aan extra RAM geheugen en wellicht SSD upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonathanG
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-01-2023
https://community.amd.com/thread/230768
Kijk even naar deze link, gaat over je EDC waarde.
En RAM zou je kunne upgraden naar 2x8GB van 3200mhz.
SSD upgraden kan, maar of je veel merkt in laadtijden is een andere vraag. Als je merkt dat je SSD trager lijkt te worden dan kan je die vervangen.
pricewatch: Kingston A2000 250GB
Dit is een goede, en je kan altijd de 500gb of 1tb versie pakken.

A good answer will come if you ask a good question

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambition
  • Niet online
JonathanG schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 15:40:
SSD upgraden kan, maar of je veel merkt in laadtijden is een andere vraag. Als je merkt dat je SSD trager lijkt te worden dan kan je die vervangen.
Dank voor je reactie en tips! Ik ga het over een uurtje testen middels de link die je stuurde, kijken wat het oplevert.
Heb je wellicht nog een aanrader qua RAM? SSD gaat voor mijn gevoel nog altijd lekker snel dus voorzie niet dat ik die op korte termijn hoef te upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Aanrader qua Ram is Crucial ballistix Sport LT met AES in de typenaam:

pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS16G4D32AESB

Er zijn zo vele reepjes met AES die draaien met Micron E revisie chips die zeer goed draaien op AMD

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambition
  • Niet online
JonathanG schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 15:40:
Heb een aantal oplossingen gevolgd via de link die je deelde. EDC % daalt nu wel als mijn PC idle is. Echter zodra ik scroll op een internet pagina of dergelijkspringt ie wel direct naar 91% en spiked ook weer naar 99%. Is dit normaal? Ik heb ook het idee dat er iets met mijn systeem is waardoor ik er niet het maximale uit haal ofzo?
Ik had tot 2 maanden geleden namelijk nog een GTX 760 of iets in zitten en heb geupgrade naar de 1660GTX. Maar op hoger fps (niet persee stabieler) FPS na, merk ik er verder niet heel veel van. Misschien zit het meer tussen mijn oren hoor, dat zou natuurlijk ook kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Meten = weten, doe verschillende benchmarks en kijk of het conform de reviews draait?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambition
  • Niet online
millman schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 18:33:
Meten = weten, doe verschillende benchmarks en kijk of het conform de reviews draait?
Ja, dat is een goede. Moet ik hierbij aan een algemene benchmark denken of afzonderlijk mijn CPU, RAM en GPU testen?
Ik heb me nooit echt verdiept in benchmarken en dergelijke. Zijn er bepaalde programma's waar ik naar kan kijken die het meest noob-friendly zulke benchmarks uitvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ambition schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 17:25:
[...]

Heb een aantal oplossingen gevolgd via de link die je deelde. EDC % daalt nu wel als mijn PC idle is. Echter zodra ik scroll op een internet pagina of dergelijkspringt ie wel direct naar 91% en spiked ook weer naar 99%. Is dit normaal? Ik heb ook het idee dat er iets met mijn systeem is waardoor ik er niet het maximale uit haal ofzo?
Ik had tot 2 maanden geleden namelijk nog een GTX 760 of iets in zitten en heb geupgrade naar de 1660GTX. Maar op hoger fps (niet persee stabieler) FPS na, merk ik er verder niet heel veel van. Misschien zit het meer tussen mijn oren hoor, dat zou natuurlijk ook kunnen.
Is normaal, afhankelijk van de TDP van de CPU houdt je MB bepaalde waarden aan. Zolang je temperatuur niet tegen de limiet aan loopt kan PPT en EDC gewoon oplopen tot de ingestelde waarde (of de waarde die MB aanhoud). Hierdoor kan het zo zijn dat een core flink kan boosten waardoor stroom en vermogen op kunnen lopen. Dat hij naar de 100% loopt geeft aan dat je koeling goed is. Je zou waarden zoals PPT, TDC en EDC kunnen verhogen wanneer ze tegen de 100% aan komen terwijl je moederbord en CPU temperaturen binnen de limieten blijven.

Voorbeeld, mijn instellingen met een 3900X zijn standaard 142W,95A,145A (settings voor een 105W CPU). Nu heb ik water cooling en heb ik de max van mijn CPU ingesteld op 90 graden. Bij full load staat EDC, was zoals jij ook al eens ervaren hebt, op 100%. En Single core kwam ik niet boven de 4.17Ghz. Door de waarden aan te passen (162,115,165 vind ik wel mooi) haal ik nu 4.531 Single core. En dan zie je dus op het moment dat een core boost dat de EDC gewoon met pieken tegen de 195-100% boost. Dit is normaal gedrag.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambition
  • Niet online
Wim-Bart schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 20:39:
[...]

Is normaal, afhankelijk van de TDP van de CPU houdt je MB bepaalde waarden aan. Zolang je temperatuur niet tegen de limiet aan loopt kan PPT en EDC gewoon oplopen tot de ingestelde waarde (of de waarde die MB aanhoud). Hierdoor kan het zo zijn dat een core flink kan boosten waardoor stroom en vermogen op kunnen lopen. Dat hij naar de 100% loopt geeft aan dat je koeling goed is. Je zou waarden zoals PPT, TDC en EDC kunnen verhogen wanneer ze tegen de 100% aan komen terwijl je moederbord en CPU temperaturen binnen de limieten blijven.

Voorbeeld, mijn instellingen met een 3900X zijn standaard 142W,95A,145A (settings voor een 105W CPU). Nu heb ik water cooling en heb ik de max van mijn CPU ingesteld op 90 graden. Bij full load staat EDC, was zoals jij ook al eens ervaren hebt, op 100%. En Single core kwam ik niet boven de 4.17Ghz. Door de waarden aan te passen (162,115,165 vind ik wel mooi) haal ik nu 4.531 Single core. En dan zie je dus op het moment dat een core boost dat de EDC gewoon met pieken tegen de 195-100% boost. Dit is normaal gedrag.
Ja ik moet zeggen na de re-install van windows 10 en nu ik alles eigenlijk op fabrieksinstellingen heb lopen, is mijn FPS echt behoorlijk bagger in een keer.En ik weet niet goed waar ik moet beginnen om 'meer' uit mijn components te halen. Voor deze GPU upgrade haalde ik 230fps consistently, met wat drops richting de 180. Nu speel ik ook rond dezelfde fps alleen dropt het wel eens naar 190-200. Teammates waar ik mee speel hebben aanzienlijke oudere/slechtere PC maar spelen op veel hoger/constante frames.

Ik ben niet zo ervaren met hoe ik mijn CPU 'sneller' kan laten draaien zoals jij omschrijft. Enig idee hoe ik kan kijken waar deze vertraging vandaan komt? Mijn temps zijn under load gewoon 50-55C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Is best wel moeilijk, maar je hebt een 2600 en geen 2600X dus je mist wat automatische tuning. Waar je mee zou kunnen spelen is je multiplier waardoor de snelheid van je basis clock omhoog gaat. Maar dan moet je ook weten wat je doet.

We hebben hier een Ryzen Forum waar mensen tips kunnen geven. Er is namelijk niet iets van "stel dit dit en dit in" want iedere situatie is weer anders. Wat wel belangrijk is, installeer AMD chipset drivers en selecteer AMD power plan in energie beheer. Dat maakt al veel uit.

Met de 2600 heb ik te weinig ervaring om goed advies te geven omdat advies voor 1x00 series en 3x00 series net even anders zijn dan 2x00 series.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambition
  • Niet online
Wim-Bart schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 21:19:
Is best wel moeilijk, maar je hebt een 2600 en geen 2600X dus je mist wat automatische tuning. Waar je mee zou kunnen spelen is je multiplier waardoor de snelheid van je basis clock omhoog gaat. Maar dan moet je ook weten wat je doet.

We hebben hier een Ryzen Forum waar mensen tips kunnen geven. Er is namelijk niet iets van "stel dit dit en dit in" want iedere situatie is weer anders. Wat wel belangrijk is, installeer AMD chipset drivers en selecteer AMD power plan in energie beheer. Dat maakt al veel uit.

Met de 2600 heb ik te weinig ervaring om goed advies te geven omdat advies voor 1x00 series en 3x00 series net even anders zijn dan 2x00 series.
Dank voor de hulp. Ik ga gelijk de AMD chipset driver installeren (als ik die nog niet geinstalleerd heb).
Mijn post op het Ryzen gedeelte is gesloten vanwege herhaling. Hopelijk kan iemand mij hier nog op weg helpen.

[ Voor 5% gewijzigd door Ambition op 08-05-2020 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-07 21:47
Pas op met 3200 XMP geheugen, aangezien je een zen+ cpu hebt wil het nogal moeilijk doen boven 3000Mhz. Maar 2933 op strak mogelijke timings werkt heel goed.
Welke koeler gebruik je boxed? Zo ja soms kan het helpen om grotere koeler te installeren. Cooler Master Hyper 212 Black Edition zou net moeten passen (159mm). Met boxed koeler haalde ik max op mijn 2600X net de 4 ghz met pbo. Met de CM212Be 4.2 op PBO.
Pagina: 1