Buitenkraan: opnieuw koppelen, leiding gesprongen van kraan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-06 15:19
Mijn vraag:
Ik zag al wat andere topics hiervoor echter kwamen die niet overeen met mijn situatie.
Ik heb een buitenkraan in de tuin en daarvan is de koper/metaal pijp los gesprongen tijdens winter maanden, zie ook foto's.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Als ik kijk naar de leiding welke uit de grond komt (zie foto's ) dan zie ik een x aantal koppelstukken, echter vraag ik me of ik makkelijk deze metalen/koper pijp kan vervangen naar de kraan toe.

Lijkt alsof de loden/metaal pijp erof is gelast of iets dergelijks ? Ik wil die pijp eigenlijk vervangen voor iets meer flexibel, ik vermoed ook dat ik de kraan moet vervangen ?

Hebben jullie enig idee hoe ik iedergeval makkelijk vanuit de leiding uit de grond een buis/leiding kan maken naar de kraan toe ?

Dit is voor mij een eerste keer dat ik met zoiets als dit aan de gang ga, ik heb hier dus ook 0 kaas van gegeten, vandaar jullie advies _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uVmGKt614Q_OLQo5ABvmP2mUrhQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0V09rMVL8h2H8oVbroKOSJ7y.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CoV6FVwO7xnrjLZAWYi9TzDUf5o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VcClrzG5RCLNw6pn8BaPtc9A.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LmghhK41k4YjAebAJTMQVLoAzDc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vg6tropOcLHTm4t05neEiEMG.jpg?f=fotoalbum_tile

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:01

Wimmel

Hello

Ik denk dat je de leiding niet hoeft te vervangen. Kwestie van schoonmaken en opnieuw solderen. Zo te zien was het slechts de las die door bevriezing los is gekomen. Ik neem aan dat er voldoende beweging in de flexibele leiding zit dat je het pijpje weer in de aansluiting kunt krijgen?

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
wat uit de grond komt is tyleen. Draai die los en regel een nieuwe tyleen koppeling + een stuk tyleen en een tyleen muurplaat. Draai daar je kraan in en klaar d:)b

of als je het koperen deel wil houden een koppeling van tyleen klem naar koper knel

[ Voor 34% gewijzigd door Kaasplank op 08-05-2020 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenzer
Wimmel schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:44:
Ik denk dat je de leiding niet hoeft te vervangen. Kwestie van schoonmaken en opnieuw solderen. Zo te zien was het slechts de las die door bevriezing los is gekomen. Ik neem aan dat er voldoende beweging in de flexibele leiding zit dat je het pijpje weer in de aansluiting kunt krijgen?
Hoi Wimmel,

Ja de leiding uit de grond onder de blauwe koppeling is flexibel ja.
Als je dan bedoeld of ik deze verder uit de grond kan trekken heb ik eerlijk gezegd nog niet gedaan, ik kan deze wel makkelijk naar links/rechts/voren buigen, ik mis namelijk aanzienlijk een stuk van de pijp naar kraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:59

-36-

Trust me. I'm an amateur

Wat hoop je met een flexibeler leiding op te lossen? Opnieuw solderen is het simpelst maar vereist wel wat ervaring. Andere optie is bij warmteservice oid (bouwmarkt kan ook) een nieuw stuk koper leiding en knelkoppelingen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenzer
Kaasplank schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:44:
wat uit de grond komt is tyleen. Draai die los en regel een nieuwe tyleen koppeling + een stuk tyleen en een tyleen muurplaat. Draai daar je kraan in en klaar d:)b

of als je het koperen deel wil houden een koppeling van tyleen klem naar koper knel
Oke, dus als ik het goed begrijp:

1- ik verwijder de kraan welke er nu op zit( is 1 geheel), vervang deze voor een tyleen muurplaat en draai daar een nieuwe kraan op
2- de koppeling (blauwe koppeling) welke er nu zit verwijder ik inclusief de loden/metaal pijp.
3- Ik koop die tyleen koppeling, zet die op de tyleen buis uit de grond en dan aan andere kant van die koppeling zet ik het stuk tyleen naar de tyleen muurplaat ?

Heb ik het zo goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenzer
-36- schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:59:
Wat hoop je met een flexibeler leiding op te lossen? Opnieuw solderen is het simpelst maar vereist wel wat ervaring. Andere optie is bij warmteservice oid (bouwmarkt kan ook) een nieuw stuk koper leiding en knelkoppelingen halen.
Ik hoop door met wat flexibeler spul te werken dat het niet zomaar los schiet bij bevriezing en ik heb het idee dat het voor mij met iemand zonder ervaring makkelijker is om te fixen als ik het zo aanleg en er gebeurd wat mee.
Ik heb ook geen las ervaring verder.

[ Voor 14% gewijzigd door Jeroenzer op 08-05-2020 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Jeroenzer schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:59:
[...]

Oke, dus als ik het goed begrijp:

1- ik verwijder de kraan welke er nu op zit( is 1 geheel), vervang deze voor een tyleen muurplaat en draai daar een nieuwe kraan op
2- de koppeling (blauwe koppeling) welke er nu zit verwijder ik inclusief de loden/metaal pijp.
3- Ik koop die tyleen koppeling, zet die op de tyleen buis uit de grond en dan aan andere kant van die koppeling zet ik het stuk tyleen naar de tyleen muurplaat ?

Heb ik het zo goed?
Als je per sé alles wil vervangen wel ja.

De goedkoopste oplossing is de losgekomen koppeling vervangen door de koppeling die ik linkte. Dan kun je buis + muurplaat houden. Kans is wel aanwezig dat je de muurplaat lager / hoger moet vastschroeven op de muur door de nieuwe koppeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:43
En volgend jaar gewoon braaf je kraan aftappen! Sterker nog, eigenlijk moet je dat nu nog steeds doen omdat we nog steeds nachtvorst hebben.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
SkiFan schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:07:
En volgend jaar gewoon braaf je kraan aftappen! Sterker nog, eigenlijk moet je dat nu nog steeds doen omdat we nog steeds nachtvorst hebben.
of een vorstbestendige kraan monteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:43
@418O2 Koper buis bolt dan nog steeds op. Dan zou ie alles van tyleen moeten maken.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenzer
Ik ben mij bewust van het aftappen, ik was het stomweg gewoon vergeten dat het zo heftig koud was.
Dat is ook mijn stomme schuld en moet ik beter op letten.
Echter wil ik het dus graag corrigeren :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-06 07:42
Met een beetje geluk zit er nog wat lengte op die tyleen buis, bij mij trok ik nog 2,5 meter uit de kruipruimte. Dan zou je enkel een nieuwe muurplaat nodig hebben:
https://www.hornbach.nl/s...6-mm/7717329/artikel.html

Anders heb je een stuk tyleen slang/buis nodig en deze, om hem te verlengen : https://www.hornbach.nl/s...6-mm/7717320/artikel.html

Dat zou ik doen, is het meest eenvoudig te fixen en redelijk hufterproof voor in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:27
Snap ook niet zo heel goed waarom iemand met tyleen werkt en het laatste stukje in koper. Maar dat zal nog wel in de bus hebben gelegen of de tyleen leiding heeft een geknapte koperleiding eerder al vervangen.

Overigens gebruiken we al tijden geen lood meer in waterleidingen. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenzer
Señor Sjon schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:53:
Snap ook niet zo heel goed waarom iemand met tyleen werkt en het laatste stukje in koper. Maar dat zal nog wel in de bus hebben gelegen of de tyleen leiding heeft een geknapte koperleiding eerder al vervangen.

Overigens gebruiken we al tijden geen lood meer in waterleidingen. ;)
Daar heb ik echt geen idee van, het lag er inderdaad al zo bij bij het kopen van huis.
Ik denk dat ik het voor mezelf prettig vind om met tyleen te gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenzer
Bakema schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:46:
Met een beetje geluk zit er nog wat lengte op die tyleen buis, bij mij trok ik nog 2,5 meter uit de kruipruimte. Dan zou je enkel een nieuwe muurplaat nodig hebben:
https://www.hornbach.nl/s...6-mm/7717329/artikel.html

Anders heb je een stuk tyleen slang/buis nodig en deze, om hem te verlengen : https://www.hornbach.nl/s...6-mm/7717320/artikel.html

Dat zou ik doen, is het meest eenvoudig te fixen en redelijk hufterproof voor in de toekomst.
Dat ga ik vandaag bij thuis komen gelijk checken, dit zou inderdaad een hele simpele oplossing zijn.
En anders even een koppelstukje erbij nemen.

Thanks voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenzer
thanks allemaal voor de zeer nuttige idee/tips.
Ik ga hiermee in het weekend aan de slag!

Pagina: 1