Subwoofer + 2 studio monitoren aan audio interface aansluite

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tak Morshuis
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 01-04-2024
Ik heb sinds kort 2 Adam T5V studio monitoren in combinatie met de M-Audio AIR 192 6 gekocht. Ik had nog een subwoofer liggen dus die wou ik graag bij mijn setje aansluiten. Helaas heeft de m-audio maar 2 outputs en kan ik niet tegelijkertijd mijn subwoofer en studio monitoren aansluiten (mijn sub heeft namelijk alleen een input en geen output). Nu heb ik 2 splitters gekocht (jack 6,3mm TRS naar 2x jack 6,3mm TS) en dacht dat ik zo mijn subwoofer kon aansluiten. En mijn sub deed het, maar lang niet zo goed als dat ie hoort te doen. De bass klinkt heel zacht en het is niet zo diep als eerst.

Is er een mogelijkheid dat ik mijn Adams en mijn sub tegelijkertijd kan aansluiten op mijn audio interface?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-05 16:01
Laten we eerst een beginnen met de vraag of het een actieve of passieve sub is?

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tak Morshuis
@s0ulmaster Oh was ik vergeten te vermelden. Het is een actieve sub.

Dit is de achterkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ansGIV8TlwTuUiOLbmQmBftXn8g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GmJK4BqSuL7QA4ZtCJVH4H7H.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-05 16:47
Tak Morshuis schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 09:04:
Ik heb sinds kort 2 Adam T5V studio monitoren in combinatie met de M-Audio AIR 192 6 gekocht. Ik had nog een subwoofer liggen dus die wou ik graag bij mijn setje aansluiten. Helaas heeft de m-audio maar 2 outputs en kan ik niet tegelijkertijd mijn subwoofer en studio monitoren aansluiten (mijn sub heeft namelijk alleen een input en geen output). Nu heb ik 2 splitters gekocht (jack 6,3mm TRS naar 2x jack 6,3mm TS) en dacht dat ik zo mijn subwoofer kon aansluiten. En mijn sub deed het, maar lang niet zo goed als dat ie hoort te doen. De bass klinkt heel zacht en het is niet zo diep als eerst.

Is er een mogelijkheid dat ik mijn Adams en mijn sub tegelijkertijd kan aansluiten op mijn audio interface?
Je hebt het verkeerde verloopje iig. Dat is geen splitter maar een stereo naar 2x mono verloop. Op zich zou je denken dat het zo ook zou moeten werken maar uit fase en ongebalanceerd. T zal toch wel het probleem zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93986

@Tak Morshuis Wat jij wil gaat niet werken. Dan had je actieve speakers met een sub out moeten nemen.

Zoiets als dit dus,

pricewatch: Edifier R2730DB (Zwart)

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 93986 op 08-05-2020 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Anoniem: 93986 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:00:
@Tak Morshuis Wat jij wil gaat niet werken. Dan had je actieve speakers met een sub out moeten nemen.

Zoiets als dit dus,

pricewatch: Edifier R2730DB (Zwart)
Dit slaat nergens op wat je hier beweert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jag schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:16:
[...]

Dit slaat nergens op wat je hier beweert.
Nou vertel?

Iedere andere oplossing met verloopjes word houtje-touwtje werk met uiteindelijk nog steeds niet het gewenste resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Anoniem: 93986 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:19:
[...]

Nou vertel?

Iedere andere oplossing met verloopjes word houtje-touwtje werk met uiteindelijk nog steeds niet het gewenste resultaat.
Ik ben het met je eens dat met verloopjes het er minder mooi uitziet, maar het werkt wel gewoon. Vaak zijn de outputs op speakers ook gewoon een doorlus, oftewel elektrisch gelijk aan de output van de interface splitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jag schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:27:
[...]

Ik ben het met je eens dat met verloopjes het er minder mooi uitziet, maar het werkt wel gewoon. Vaak zijn de outputs op speakers ook gewoon een doorlus, oftewel elektrisch gelijk aan de output van de interface splitten.
Ik heb het niet over minder mooi, en jij ook niet trouwens in je eerste bericht.

Daarnaast heb je het over vaak, ja wat is vaak dan? Dat hoeft hier dus niet zo te zijn. Als het zo is als wat jij beweert dan kunnen we dus de hele sub out op receivers ook maar overslaan? Dat geloof ik dus niet.

En je bewering dat het nergens op slaat klopt natuurlijk niet. Het klopt helemaal wat ik zeg. Dat het misschien anders kan....tja......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-05 16:57

timovd

Voorsprong door techniek

Ik zou zelf kabeltjes solderen van TRS (balanced) jack naar XLR en op de jack splitsen naar cinch (jack Tip & Ring naar cinch Tip). Een mooi krimpkousje over de jack plug en je hebt gebalanceerd signaal naar je monitors met een mooie kabel.

Andere oplossing is een crossover plaatsen.
Of een HPF in de kabel naar de XLR en de x-over op de subwoofer instellen zodat deze mooi aansluit. Beetje overkill dit. Wat mijn onderbuurman zegt.

[ Voor 29% gewijzigd door timovd op 08-05-2020 10:44 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:03
De goedkope oplossing is inderdaad signaal splitsen naar twee keer stereo. Vanuit daar 1 set naar sub en 1 set naar monitors. Je sub heeft een crossover, dus deze netjes afstemmen op de crossover van je monitors.

Er zijn mooiere oplossingen, maar voor nu zou ik het met een splitter doen.

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:38

Nibbz

Postmaster General

Is een 2 kanaals mixer geen idee? Koop een behringer mix paneel van 30 euro (heeft meerdere outputs). Dan heb je gelijk wat extra inputs. (los kabeltje voor een telefoon erbij, of een bluetooth reciever)

edit:
want, verlies je niet signaal sterkte, als je de kabels op de manier zoals hierboven splitst?

[ Voor 20% gewijzigd door Nibbz op 08-05-2020 10:35 ]

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

muppet99 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:33:
De goedkope oplossing is inderdaad signaal splitsen naar twee keer stereo. Vanuit daar 1 set naar sub en 1 set naar monitors. Je sub heeft een crossover, dus deze netjes afstemmen op de crossover van je monitors.

Er zijn mooiere oplossingen, maar voor nu zou ik het met een splitter doen.
Dat zou volgens de frequency response chart zijn rond de 65Hz

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tak Morshuis
Dank voor alle reacties.

@Nibbz Ik heb zelf al een behringer mixertje, alleen als ik die aansluit verlies ik verrassend veel geluidskwaliteit.

Ik heb dus geprobeerd die 2 splitters (jack 6,3mm TRS naar 2x jack 6,3mm TS) te gebruiken, maar als ik dat doe dan verliest de sub veel vermogen en op een één of andere manier klinkt de bass ook niet meer zuiver. De ruis wordt dan ook meer, maar dat is niet heel erg.

Bestaat er geen apparaatje waar ik 2 inputs naar 4 outputs krijg?
Dus een kabel van mijn audio interface naar dat kastje en die split het vervolgens naar 2x stereo (1x voor sub en 1x voor linker en rechter speaker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@Anoniem: 93986 Zowel die Adam's als de sub zijn actief zo te zien. En die M-audio staat een sticker op dat het een preamp (voorversterker) is. Dus theoretisch moet het kunnen werken. Verder eens dat het met splitters niet de mooiste oplossing zal zijn, maar wel gewoon moet kunnen.

Blijft de vraag staan hoe jet het aan kunt sluiten. Wat ik zou doen:
- 2x Verloop mono jack 6,3mm male naar dubbel single cinch (tulp), jack gaat in de M-audio. DIt zijn je kanalen links/rechts en daar heb je dan meteen twee aansluitingen van: https://www.allekabels.nl...mm-naar-tulp-adapter.html

- 2x stereo tulp kabel male to male. L en R sluit je aan op de respectievelijke kanalen van de splitter (kun je 2x doen, 1x voor de speakers en 1x voor de sub)
Een tulp-tulpkabel hoef ik hopelijk niet op te zoeken voor je ;) Zou wel adviseren om goede kabels te gebruiken, splitter bovenstaand is ook ter indicatie van wat je nodig hebt.

Maar zo krijg je dus een stereosignaal naar je sub EN naar je speakers. Doordat je je sub dubbel aansluit zal ie ook een beetje een boost (naar verwachting 3dB) krijgen, da's mooi meegenomen.

Als je bovenstaande eenmaal werkend hebt kun je je sub af gaan regelen qua crossover en gain, zie de opmerking van @muppet99

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tak Morshuis
@The Eagle Dat ga ik proberen! Ik heb snel ff een plaatje gemaakt van wat ik er uit versta, klopt dit?:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ca6G3OzzmG0tlJz3cr0TSq6S_70=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FRku2CsodkLym97lNZMyEjHK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Jouw paintskills zijn een stuk beter dan de mijne :+
Maar dat is wel het aansluitschema dat ik voor ogen had.

Overigens zie ik (maar dat is mijn wat meer getrainde oog ;) ) dat je nu een stereo verloopje hebt gepakt, die moet je dus net niet hebben, want je hebt maar 1 kanaal per uitgang.

Afbeeldingslocatie: https://image.allekabels.nl/image/1263993-0/dubbele-rca-vrouwelijk-naar-mannelijke-6.35mm-mono-jack-dubbele-rca-vrouwelijk-naar-mannelijke-6.35mm-mono-jack.jpg

Je kunt het zien aan de ringen. Mono heeft 1 zwarte ring, stero heeft er 2 en TRRS (zit ook een mic in) heeft er 3 :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tak Morshuis
Oké zal ik op letten. Heel erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Anoniem: 93986 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:33:
[...]

Ik heb het niet over minder mooi, en jij ook niet trouwens in je eerste bericht.

Daarnaast heb je het over vaak, ja wat is vaak dan? Dat hoeft hier dus niet zo te zijn. Als het zo is als wat jij beweert dan kunnen we dus de hele sub out op receivers ook maar overslaan? Dat geloof ik dus niet.

En je bewering dat het nergens op slaat klopt natuurlijk niet. Het klopt helemaal wat ik zeg. Dat het misschien anders kan....tja......
Een sub out op een receiver doet veel meer dan alleen een extra output creëren.

In dit geval heeft de sub een eigen lowpass dus kan je gewoon het full range signaal doorlussen. Waarom zou dat niet werken volgens jou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-04 15:56
@The Eagle Zou je niet juist een '1x jack TRS male - 2x jack TRS female' splitter willen zodat je de monitoren gebalanceerd aan kan sluiten met een '1x jack TRS - xlr' kabel en voor de sub een '2x jack male (TS) - 2x RCA male' kabel?

[ Voor 15% gewijzigd door MonkeyJohn op 08-05-2020 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
De monitors hebben gebalanceerde ingangen. Die wil je eigenlijk wel blijven gebruiken als je als bron een geluidskaart / computer gebruikt, want anders krijg je een aardlus. Als je geluk hebt werkt het prima, als je pech hebt hoor je gebrom. Ik zou het gewoon proberen.

[ Voor 5% gewijzigd door TBTL op 08-05-2020 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

MonkeyJohn schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:13:
@The Eagle Zou je niet juist een '1x jack TRS male - 2x jack TRS female' splitter willen zodat je de monitoren gebalanceerd aan kan sluiten met een '1x jack TRS - xlr' kabel en voor de sub een '2x jack male (TS) - 2x RCA male' kabel?
Goed punt. Ik had er even overheen gekeken, maar de TRS uitgangen van de M-audio zijn idd gebalanceerd, net als zijn ingangen.
ZO worden je splittes en bekabeling wel wat prijziger, maar dat heb je nou eenmaal met de wat meer professionele audiospullen.

[ Voor 11% gewijzigd door The Eagle op 08-05-2020 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tak Morshuis
Oke, dus ik moet nu 2x een '1x jack TRS male - 2x jack TRS female' splitter halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tak Morshuis
Is dit de juiste? Er staat namelijk niks bij:
https://www.allekabels.nl...Tzk8QVl586tUaAu__EALw_wcB

Of moet ik deze halen:
https://www.bax-shop.nl/j...-2x-stereo-female-2-stuks

Voorkeur aan de eerste vanwege de prijs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Lijkt me sterk dat daar intern nog veel kwaliteitsverschil in zou zitten. Dat labeltje Stagg is niks meer dan een labeltje, die hebben daar echt geen aparte fabriek voor staan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Die adapters van jack male naar 2x jack female zijn waarschijnlijk ongebalanceerd aan de female kant.
Hoe goed zijn je soldeer skills? Dan houd je een gebalanceerd signaal naar je monitors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
timovd schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 18:02:
Die adapters van jack male naar 2x jack female zijn waarschijnlijk ongebalanceerd aan de female kant.
Hoe goed zijn je soldeer skills? Dan houd je een gebalanceerd signaal naar je monitors.
Er staat bij dat de females ook trs zijn, dus dan behoudt je gebalanceerd. Echter moet je ongebalanceerd naar de sub, da's op zich geen probleem maar als je een ts jack in die splitter stopt, dan sluit je de r van de trs kort naar de nul (de s). Kortom, dan maak je ook het signaal naar je monitors ongebalanceerd. Voor gebalanceerd heb je een custom verloop nodig (te weten van trs 6.3mm naar trs 6.3mm en RCA (gebruik makend van t en s).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tak Morshuis
Het is gelukt. Alles doet het na behoren. Alleen moest ik het volume de studio monitoren van +5 naar -3db zetten en de sub op het alle hardst om een mooi balans te krijgen. Gelukkig is er geen ruis (wat ik voorheen met een andere splitter wel had).

Nogmaals bedankt.
Pagina: 1