Nextcloud niet meer te bereiken naar wijziging IP-adres

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:18
Goedemorgen,

Zit te twijfelen of dit het juiste subforum is, of wellicht Software Clients Algemeen, maar anders krijgt dit topic wel een schop van een mod de goede richting op ;)

Ik ben gisteren van internetprovider gewijzigd, van XS4ALL naar T-Mobile, en dus een nieuw IP-adres gekregen. Ik heb thuis een Nextcloud server draaien. Geïnstalleerd op een Hyper-V via Ubuntu en de database via nginx. Uiteraard is na de IP wijziging mijn Nextcloud niet meer te bereiken, wat ik had verwacht.

Afgezien van het IP-adres, is er niets gewijzigd. Intern heeft Nextcloud nog steeds hetzelfde IP (192.168.1.21 in mijn geval). Ook zijn de 2 port forwarding regels niet aangepast (poorten 80 en 443). Bij mij hostingpartij, PC Extreme, heb ik alleen het DNS template aangepast voor de doorverwijzing van mij domeinnaam naar de Nextcloud server. Ik heb daar enkel het oude IP-adres verandert in het nieuwe IP-adres, verder niets.

Ik had eigenlijk verwacht dat dit het zou zijn, maar blijkbaar niet. En eigenlijk weet ik niet waar ik moet zoeken.
Ik krijg in Firefox een time-out, met de melding Secure Connection Failed met bijbehorende foutmelding PR_END_OF_FILE_ERROR. Als ik ga zoeken op die foutmelding met mogelijk oplossing, kom ik steeds ongeveer het volgende rijtje tegen (zoals bijvoorbeeld hier genoemd):
1. Disable VPN or Proxy Connection (if applicable)
2. Refresh Firefox browser
3. Creating a New Firefox Profile
4. Uninstall 3rd party security suite
Van 1 en 4 is geen sprake. 2 en 3 geprobeerd, maar helpt niet. De foutmelding is nu verandert, ik krijg nu gewoon een time-out (De wachttijd voor de verbinding is verstreken).

Als ik het via Edge wil benaderen, krijg ik al mogelijke fout dat het aan de TLS zou kunnen liggen, voor het maken van een beveiligde verbinding. Nu heb ik daar niet zo veel verstand van, maar ik heb wel via Let's Encrypt een certificaat erop zitten. Wellicht dat het probleem daar ligt? Dus ik wilde via Cerbot mijn certificaat vernieuwen / updaten, maar ik krijg dan ook een time-out error, met als mogelijke foutmelding dat mij A en AAAA records / verwijzingen niet goed zijn. Dat is dus verwijzing in de records van PCExtreme waar ik mijn IP-adres heb aangepast.

Ik wil eigenlijk zo min mogelijk rommelen in de configuratie van Nextcloud zelf, heb het idee dat daar het probleem niet ligt, maar of ergens in de verwijzing van het domeinnaam naar het juiste IP of in het certificaat. Eigenlijk is dus alleen mij publieke IP adres verandert en verder niets. Iemand een idee hoe dit weer werkend te krijgen of waar te zoeken?

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Beste antwoord (via Pazo op 08-05-2020 09:44)

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:07
Als je alleen de DNS template hebt aangepast, heb je dus niets in de daadwerkelijke configuratie gewijzigd :)

https://help.pcextreme.nl...epassen-met-een-template/

[ Voor 29% gewijzigd door nescafe op 08-05-2020 08:54 ]

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Wat is je huidige externe ipadres ?
Is dat bereikbaar ?

Tmobile/Tele2 willen nog wel een CG-NAT inzetten, en dan heb je geen 'echt' eigen extern IPadres

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
FreshMaker schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 07:54:
Wat is je huidige externe ipadres ?
Is dat bereikbaar ?

Tmobile/Tele2 willen nog wel een CG-NAT inzetten, en dan heb je geen 'echt' eigen extern IPadres
In hoeverre bereikbaar? Volgens mij wel. Als ik mijn externe IP invul met poort 443 (dus x.x.x.x:443) krijg ik in Firefox eerst de melding van ongeldig certificaat, want die is alleen geldig voor nextcloud.mijndomein.nl (wat logisch is). Als ik die waarschuwing negeer krijg een Nextcloud melding:
Toegang via een niet vertrouwd domein

Neem contact op met je beheerder. Wanneer je een beheerder bent kun je de "trusted_domains" instelling bewerken in config/config.php zoals in het voorbeeld config.sample.php.
.

Gisteren had ik al mijn externe IP-adres toegevoegd aan de "trusted_domains", maar werkt niet. Had ik eigenlijk ook niet verwacht, want mijn vorige IP stond er ook niet in (en toen werkte het ook gewoon). Enige 2 die erin staan zijn 'mijndomein.nl' en nextcloud.mijndomein.nl.

EDIT:
Side note; ik heb pivpn met Wireguard draaien, en daar kan ik gewoon via mijn telefoon op inloggen / VPN verbinding mee maken. Tevens net via mijn werk mijn nieuwe IP in hun firewall laten toevoegen, zodat ik vanuit huis uit weer kan inloggen. Dat werkt nu ook. Dus mijn IP is gewoon bereikbaar.

Ik heb het gevoel dat het in de verwijzing bij PCExtreme van de DNS records naar het IP-adres ligt. Kan het wellicht zijn dat zo'n wijziging pas na een x aantal uur wordt doorgevoerd? Ik heb het gisteravond aangepast. Zou eigenlijk verwachten dat het direct zou moeten werken.

[ Voor 21% gewijzigd door Pazo op 08-05-2020 08:45 ]

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03:17
Ik vermoed dat je router geen hairpin nat ondersteund of dat die verkeerd is ingesteld.

Wikipedia: Hairpinning

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:07
Als je alleen de DNS template hebt aangepast, heb je dus niets in de daadwerkelijke configuratie gewijzigd :)

[ Voor 29% gewijzigd door nescafe op 08-05-2020 08:54 ]

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roxsman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-10 08:48
nescafe schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:

Ik zou ook eerst even testen inderdaad of een ping naar nextcloud.jouwdomein.nl vanaf een externe host inderdaad resolved naar je nieuwe IP adres.
Als HSTS aanstaat kan het inderdaad een probleem worden om je site op IP adres te bereiken ook al accepteer je de certificate warning

It's OK if you disagree with me, I can't force you to be right..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
DutchKel schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 08:50:
Ik vermoed dat je router geen hairpin nat ondersteund of dat die verkeerd is ingesteld.

Wikipedia: Hairpinning
Bedankt. Heb een AC88U met Merlin. Ondersteund dat volgens mij wel (en is voor gisteren ook geen probleem geweest).
Roxsman schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 08:55:
[...]

Ik zou ook eerst even testen inderdaad of een ping naar nextcloud.jouwdomein.nl vanaf een externe host inderdaad resolved naar je nieuwe IP adres.
Kijk nu komen ergens, ik heb via een website een ping gedaan naar mijn domein, en ik krijg mijn oude IP-adres terug als antwoord met 100% pakketverlies. Dus het zit m inderdaad in de verwijzing van domeinnaam naar juiste IP. Denk dat ik toch nog even verder bij PCExtreme moet gaan snuffelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
nescafe schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:

Ow wat lelijk! ik denk dat ik het heb gevonden. Ik heb wel mijn template aangepast, maar niet onder 'Zones' waar de verwijzing ook staat. Daar stond mijn oude IP adres nog! Dus nu aangepast naar de nieuwe. TTL is 3600 seconden dus waarschijnlijk nog even een uurtje wachten.
Als dit het inderdaad is ben ik aan ene kant heel blij, aan de andere kant kan ik mij voor mijn kop slaan dat ik zo iets simpels over het hoofd zie |:(

Ik laat het straks wel even weten.

EDIT: Ja hoor, het werkt weer! Lekker snugger van mij 8)7 Bedankt iedereen en net name @nescafe , want door jouw link kwam ik op het spoor van de 'zones' bij de instellingen van PCExtreme. _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door Pazo op 08-05-2020 09:44 ]

Pagina: 1