Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coy
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22-05 18:10
Ik zal met de deur in huis vallen:

Ondanks een pandemie ben ik op dit moment bezig met het afronden van mijn 2e jaar van de 3 jarige WO Bachelor in International Business Administration (IBA) aan de Universiteit van Tilburg.

Nu is het zo dat ik graag wat orientatie wil doen op potentiele masters, maar there's a catch!

Ik studeer in principe business, maar mijn persoonlijke interesse ligt bij technologie en ook het andere mensen iets bij proberen te brengen over technologie, zo werk ik bijvoorbeeld bij "Uw Computerstudent" (Student aan huis maar dan beter), en vind dit werk heel leuk om te doen en specifiek de adviserende rol die ik speel om mensen te adviseren over in dit geval, consumentenelectronica.

Nu heb ik al wat lopen googlen en ook uitgebreid gebruik gemaakt van de zoekfunctie in het forum alleen ik heb en principe geen tot heel weinig topics gevonden die mijn situatie betreffen. Mijn oog ligt op dit moment op de Master in information management met daarna nog waarschijnlijk de vervolgstudie tot IT-auditor (RE), maar aangezien ik zelf geen programmeerkennis heb weet ik niet hoe haalbaar dit is.

TL;DR

Mijn vraag aan tweakers.net: Ik studeer business, vind computers erg leuk om mee te werken en zou graag in een consulterende rol terecht komen, maar heb weinig programmeerkennis en vind programmeren ook niet leuk, welke master zou ik met deze informatie moeten kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Zou je geen minor kunnen kiezen die meer in de richting gaat van IT? Ik ben zelf geschiedenis student en doe nu een 1-jarige minor Data Science. Haal ik die met goed gevolg (minimaal een 7,5 gemiddeld) kan ik probleemloos doorstromen naar een master in deze hoek (Universiteit Leiden overigens). Zonder voorkennis is zoiets pittig maar ik heb in een half jaar in sneltreinvaart flink wat kennis op gedaan van de meest populaire programmeertalen. Niet mijn favoriete bezigheid, het programmeren (wel nuttig natuurlijk), maar alles er omheen is erg interessant.

Als ik jou zo hoor, zeker als je de business kant van de wereld interessant vindt, zou ik zeker kijken naar een minor als deze. Qua masters zou je dan kunnen kijken naar iets richting business intelligence. Even zoeken en dat levert in ieder geval dit op: https://www.maastrichtuni...igence-and-smart-services. Daar zou je sowieso al toegelaten worden met je huidige bachelor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
3 jaar geleden afgestudeerd aan de Erasmus Universiteit, na een 1 jarige master Business Information Management. Interessante en brede master gericht op IT management en bijbehorende aspecten zoals consultancy, big data en platformen. Is dat misschien iets voor je?

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coy
Thomas schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 20:58:
Zou je geen minor kunnen kiezen die meer in de richting gaat van IT?
LAD93 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 21:03:
3 jaar geleden afgestudeerd aan de Erasmus Universiteit, na een 1 jarige master Business Information Management. Interessante en brede master gericht op IT management en bijbehorende aspecten zoals consultancy, big data en platformen. Is dat misschien iets voor je?
Ik overweeg een master in information management heel erg sterk, zeker nu dat ik toch wel overal hoor dat dit mijn interesse in consultation voor IT combineert met een gebrek aan programmeerkennis! Heb er naar gegeken bij zowel Tilburg als Erasmus universiteit, en als ik wat beter mijn best doe (7 gemiddeld voor erasmus en ik sta nu 6.91) moet ik straks in aanmerking kunnen komen voor beide opties.

Ik zit daarnaast momenteel te denken aan een minor met vakken als: Auditing & Accounting information systems, Information systems strategy, Intermediate management accounting, Marketing analytics for big data en decision support systems. Zijn dit vakken die wat raakvlak hebben met bijvoorbeeld jouw werk en waar ik misschien al wat meer aan zou hebben dan wanneer ik meer algemene management vakken zou kiezen?

Bedankt voor alle hulp overigens
_/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• infidel011
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-05 10:41
Ik heb zelf HBO commerciele economie gestudeerd en vervolgens begonnen aan de master Infomation Management (nu bezig met thesis), ook aan de Universiteit van Tilburg. Programmeerkennis is niet noodzakelijk maar alle kennis die je hebt is mooi meegenomen. Enige programmeertalen waar wij daadwerkelijk mee gewerkt hebben was Python voor wat datascience, SQL en UML (al is dat niet echt een programmeertaal) en daar was altijd iets van een "snelle beginnerscursus" bij toegevoegd voor mensen die totaal geen ervaring hadden met deze talen. De studie is vooral bedrijfskundig met een sterke focus op IT. De master bestaat uit 4 verplichte vakken en 3 keuze vakken, mocht het programmeren niets vinden kun je altijd kiezen voor vakken waar dit niet noodzakelijk is.

Leuk offtopic feitje; Ik studeer nu ook af bij een accountants kantoor op IT Audit ;).

Mocht je meer vragen hebben, laat het maar even weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Coy schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:28:
[...]

[...]

Ik overweeg een master in information management heel erg sterk, zeker nu dat ik toch wel overal hoor dat dit mijn interesse in consultation voor IT combineert met een gebrek aan programmeerkennis! Heb er naar gegeken bij zowel Tilburg als Erasmus universiteit, en als ik wat beter mijn best doe (7 gemiddeld voor erasmus en ik sta nu 6.91) moet ik straks in aanmerking kunnen komen voor beide opties.

Ik zit daarnaast momenteel te denken aan een minor met vakken als: Auditing & Accounting information systems, Information systems strategy, Intermediate management accounting, Marketing analytics for big data en decision support systems. Zijn dit vakken die wat raakvlak hebben met bijvoorbeeld jouw werk en waar ik misschien al wat meer aan zou hebben dan wanneer ik meer algemene management vakken zou kiezen?

Bedankt voor alle hulp overigens
_/-\o_
Mijn werk / studie had niet zoveel van doen met accounting dus daar kan ik niks over zeggen, maar Information systems stratey, marketing analytics for big data en decision support systems zijn zeker dingen die voorbijgekomen zijn.

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coy
infidel011 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 12:53:
Ik heb zelf HBO commerciele economie gestudeerd en vervolgens begonnen aan de master Infomation Management (nu bezig met thesis), ook aan de Universiteit van Tilburg. Programmeerkennis is niet noodzakelijk maar alle kennis die je hebt is mooi meegenomen. Enige programmeertalen waar wij daadwerkelijk mee gewerkt hebben was Python voor wat datascience, SQL en UML (al is dat niet echt een programmeertaal) en daar was altijd iets van een "snelle beginnerscursus" bij toegevoegd voor mensen die totaal geen ervaring hadden met deze talen. De studie is vooral bedrijfskundig met een sterke focus op IT. De master bestaat uit 4 verplichte vakken en 3 keuze vakken, mocht het programmeren niets vinden kun je altijd kiezen voor vakken waar dit niet noodzakelijk is.

Leuk offtopic feitje; Ik studeer nu ook af bij een accountants kantoor op IT Audit ;).

Mocht je meer vragen hebben, laat het maar even weten.
Misschien een brutale vraag maar hoe zit het een beetje met de arbeidsvoorwaarden zelf? Dus je salaris (bruto), secundaire arbeidsvoorwaarden en mogelijkheden voor groei daarbinnen etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infidel011
Coy schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 15:01:
[...]

Misschien een brutale vraag maar hoe zit het een beetje met de arbeidsvoorwaarden zelf? Dus je salaris (bruto), secundaire arbeidsvoorwaarden en mogelijkheden voor groei daarbinnen etc
Ik werk er officieel nog niet dus ik kan er niet al te veel over zeggen. Startsalaris ligt zo ver ik weet ergens rond de 2600/2700 euro. Arbeidsvoorwaarden zijn goed te noemen denk ik, al kan dit per organisatie verschillen. Groei zal denk ik vrij lineair zijn en afhankelijk of je je RE titel haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coy
infidel011 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 16:06:
[...]

Ik werk er officieel nog niet dus ik kan er niet al te veel over zeggen. Startsalaris ligt zo ver ik weet ergens rond de 2600/2700 euro. Arbeidsvoorwaarden zijn goed te noemen denk ik, al kan dit per organisatie verschillen. Groei zal denk ik vrij lineair zijn en afhankelijk of je je RE titel haalt.
In principe wil ik erg graag de RE titel behalen en tussen het werken in door blijven leren, hoe zit het een beetje dan met je perspectief daarna met groei in positie (en salaris O-) )?

Het ziet er namelijk na wat Ge-google wel naar uit dat er voldoende groei mogelijk is, zeker als je je een beetje competitief opstelt en niet te snel tevreden bent en wel kwaliteit levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infidel011
Coy schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 12:49:
[...]

In principe wil ik erg graag de RE titel behalen en tussen het werken in door blijven leren, hoe zit het een beetje dan met je perspectief daarna met groei in positie (en salaris O-) )?

Het ziet er namelijk na wat Ge-google wel naar uit dat er voldoende groei mogelijk is, zeker als je je een beetje competitief opstelt en niet te snel tevreden bent en wel kwaliteit levert.
Ik werk er (nog) niet en heb dus niet echt een idee hoe de groei in salaris er uit ziet, en dit kan best verschillen per organisatie. Houd er rekening mee dat het verloop sowieso groot is bij dit soort organisaties. Veel net afgestudeerde studenten starten bij een big-4 kantoor om vervolgens binnen +- 5 jaar ergens intern aan de slag te gaan. Wellicht dat iemand die al wat langer in het werkveld aanwezig is je wat meer kan vertellen over salaris en groei mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Coy schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 12:49:
In principe wil ik erg graag de RE titel behalen en tussen het werken in door blijven leren,
RE kost 2x €11.000 collegegeld en les op vrijdag. Ik weet niet welke werkgever dat betaalt voor een starter die dus ook niet op vrijdag werkt.

Ik zou er dus rekening mee houden dat dat wel nog een paar jaar weg is. Wel zou je alvast de Amerikaanse CIA titel kunnen halen bij het IIA, die maakt ook deel uit van de RO/ RE opleiding dus dan heb je vast een deeltje gedaan.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coy
bombadil schreef op zondag 10 mei 2020 @ 18:43:
[...]

RE kost 2x €11.000 collegegeld en les op vrijdag. Ik weet niet welke werkgever dat betaalt voor een starter die dus ook niet op vrijdag werkt.

Ik zou er dus rekening mee houden dat dat wel nog een paar jaar weg is. Wel zou je alvast de Amerikaanse CIA titel kunnen halen bij het IIA, die maakt ook deel uit van de RO/ RE opleiding dus dan heb je vast een deeltje gedaan.
Ik heb dit nagevraagd en als je er eenmaal werkt dan willen bedrijven dolgraag die studie voor je betalen, mits je er even blijft werken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zkarsnik
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15-05 08:38
bombadil schreef op zondag 10 mei 2020 @ 18:43:
[...]

Meestal zit er een terugbetalingsregeling voor een jaar of drie na het behalen van de titel aan vast al wilt een nieuwe werkgever deze schuld soms ook nog wel eens overnemen. Daarnaast is het voor zo'n opleiding wel handig om eerst enige werkervaring op te doen.

Een alternatief voor CIA gericht op IT audit is CISA van ISACA. Goedkoper en goed te doen als zelfstudie.

[ Voor 7% gewijzigd door zkarsnik op 11-05-2020 21:42 ]

Pagina: 1