Meerdere random crashes

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Recentelijk heb ik volgende build laten samenstellen: luxe Ryzen 9 3900X 12-Core (24 threads) 3.8Ghz (turbo: 4.6Ghz) Nvidia Geforce RTX 2080 SUPER 8GB GDDR6 grafische kaart 256GB SSD 16GB DDR4

Nu heb ik bij meerdere games (rdr2, assassins creed odyssey, bannerlord, hitman 2,..) random crashes naar desktop.
Aanvankelijk dacht ik dat het software gerelateerd was maar aangezien het bij meerdere games voorkomt begin ik me af te vragen of er iets anders gaande is.
Mijn drivers en windows zijn up to date , pc is via dragoncomputers samengesteld en er zou dus geen sprake moeten zijn van OC.
Iemand die mij hier kan helpen?

Mvg,

Hannes

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noos
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 03-02 02:45
Speel je 1440p, 4K, 1080p? En wat is je power supply? Ik weet niet of een van deze dingen temaken heeft met game crashes zelf maar zou misschien wel handing zijn om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
1080p en power supply: stille 650 watt 80+ Gigabyte P650B 12cm smart fan voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:08
Kijk even bij je event viewer, dan kunnen we iets meer zeggen.

Event Viewer ==> Windows logs ==> System. Event level critical en error zijn belangrijkste/meest relevant waarschijnlijk.

[ Voor 25% gewijzigd door 5pë©ïàál_Tèkén op 07-05-2020 20:17 ]

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baardhaas
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-08 00:45
Wat Kuusje zegt. Verder lijkt me dat je nog garantie hebt, heb je al contact opgenomen met dragoncomputers?

PS. Ik denk dat je hier niet in het juiste forum zit, de desktop is immers al gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:54
Welk merk en type geheugen en moederbord heb je exact.

Waarom zo 'n waardeloze voeding voor een high-end systeem? Oké, hij heeft gescheiden spanningsregeling aan de secundaire kant en daarmee zijn alle pluspunten vermeld.

[ Voor 39% gewijzigd door Uszka op 07-05-2020 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:51
Kijk eens in je BIOS of er een xmp profiel aanstaat. Zoja? Zet die eens uit en kijk dan nog eens of je problemen hebt.

Ik vermoed namelijk het geheugen

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steddy
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:57
Dracoz schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 20:41:
Kijk eens in je BIOS of er een xmp profiel aanstaat. Zoja? Zet die eens uit en kijk dan nog eens of je problemen hebt.

Ik vermoed namelijk het geheugen
Dit is wat ik had met mijn Corsair Vengeance en mijn X570 Auros. Het XMP profiel zette mijn voltages te laag waardoor hij de clockspeed (3200mhz) niet kon aanhouden. Heb die handmatig op 1.35v gezet en geen crashes / BSODs meer! Gevonden op het Corsair forum, maar je kunt evt je eigen mobo + memory Googlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:41

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar PMG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Lekker Dragon laten uitvogelen wat het is. Kennelijk hebben ze toch e.e.a. niet goed voorgeconfigureerd. Geheugeninstabiliteit is een sterkte verdachte. Dat of brakke stroomtoevoer. Spijtige bezuiniging weer, zo'n budget tot mid range bronze voeding op een high end game PC.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben volop bezig met dragoncomputers hun advies op te volgen maar zonder resultaat. Volgende zie ik in de logboeken op het tijdstip van een crash: Beeldschermstuurprogramma nvlddmkm reageert niet meer en is hersteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nelizmastr schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 13:08:
Lekker Dragon laten uitvogelen wat het is. Kennelijk hebben ze toch e.e.a. niet goed voorgeconfigureerd. Geheugeninstabiliteit is een sterkte verdachte. Dat of brakke stroomtoevoer. Spijtige bezuiniging weer, zo'n budget tot mid range bronze voeding op een high end game PC.
Ik ben volop bezig met dragoncomputers hun advies op te volgen maar zonder resultaat. Volgende zie ik in de logboeken op het tijdstip van een crash: Beeldschermstuurprogramma nvlddmkm reageert niet meer en is hersteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Uszka schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 20:25:
Welk merk en type geheugen en moederbord heb je exact.

Waarom zo 'n waardeloze voeding voor een high-end systeem? Oké, hij heeft gescheiden spanningsregeling aan de secundaire kant en daarmee zijn alle pluspunten vermeld.
Bedankt voor de reactie.
Is er een voeding die je zou kunnen aanbevelen voor een schappelijke prijs voor dergelijk gamingsysteem? Aangezien dit er bij werd aanbevolen ging ik er van uit dat de voeding adequaat zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:08
De kans is klein maar het kan zijn dat een RAM module het niet goed meer doet. het nvlddmkm verhaal past daar precies in.

https://www.memtest86.com/

Daar een bootable USB stick maken en ramtest doen. Hammer test is een belangrijke, laat die maar eens een tijd lopen.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Verwijderd schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 10:28:
[...]

Dat is een crash van de Nvidia driver. De oorzaak kan een brakke kaart zijn, instabiele voeding, brakke driver etc.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:45
@Verwijderd Klinkt als iets waar ik onlangs mee te maken had. Bij mij bleek de oorzaak beschadigde systeembestanden te zijn. Je kan de oplossing op deze link proberen:

https://support.microsoft...ssing-or-corrupted-system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-07 21:47
Verwijderd schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 11:35:
[...]

Bedankt voor de reactie.
Is er een voeding die je zou kunnen aanbevelen voor een schappelijke prijs voor dergelijk gamingsysteem? Aangezien dit er bij werd aanbevolen ging ik er van uit dat de voeding adequaat zou zijn.
Aangezien dat je pc hierop moet gaan draaien. Zou ik niet denken aan bezuinigen op kwaliteit voeding. Je koopt niet alleen voeding maar ook de garantie die erbij hoort. Corsair RMx series heb ik goede ervaringen.

BeQuiet Straight power heb ik ook gehad. Ook geen klachten. Ik weet nu niet hoe hun huidige series presteren en welke je moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
WildWilly schreef op zondag 10 mei 2020 @ 12:40:
[...]

Aangezien dat je pc hierop moet gaan draaien. Zou ik niet denken aan bezuinigen op kwaliteit voeding. Je koopt niet alleen voeding maar ook de garantie die erbij hoort. Corsair RMx series heb ik goede ervaringen.

BeQuiet Straight power heb ik ook gehad. Ook geen klachten. Ik weet nu niet hoe hun huidige series presteren en welke je moet hebben.
Na lang zoeken nog geen oplossing gevonden en beslist om de psu te vervangen. Zou volgende een goed alternatief zijn?
https://www.thermaltake.c...0w-gold-full-modular.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-07 21:47
Verwijderd schreef op zondag 24 mei 2020 @ 13:43:
[...]
Na lang zoeken nog geen oplossing gevonden en beslist om de psu te vervangen. Zou volgende een goed alternatief zijn?
https://www.thermaltake.c...0w-gold-full-modular.html
Als ik deze twee vergelijk dan zou ik kiezen voor corsair vanwege 1 eigenschap semi passieve koeling https://tweakers.net/pricewatch/compare/719559;1154611/. Nadeel geen RGB. Maar heb je dat echt nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
WildWilly schreef op zondag 24 mei 2020 @ 19:48:
[...]

Als ik deze twee vergelijk dan zou ik kiezen voor corsair vanwege 1 eigenschap semi passieve koeling https://tweakers.net/pricewatch/compare/719559;1154611/. Nadeel geen RGB. Maar heb je dat echt nodig?
Leuk om er bij te hebben maar neen idd. Bedankt!
Hopelijk lost dit de CTD op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:14

CMT

Het kan evt. de voeding zijn, maar dat is niet iets wat veel voorkomt.
650W is overkill voor een 3900x + 2080 super kaart.

Ik snap dat gemekker ook niet over dat 'budget' voedingen uit den boze zijn bij een high end systeem.
De meesten zullen gewoon oem modellen zijn op maat gemaakt of rebranded van een van de grote voedingmakers (waaronder Seasonic, Superflower, Fortron).
Zelf heb ik tijdelijk een 10 jaar oude Corsair HX520 bronze voeding gebruikt voor een 3800x, met zwaar overgeklokt geheugen + Geforce 1080TI kaart (kaart die dik 250W trekt) en dat ging probleemloos.

Maar on topic, heb je wel gecontroleerd of alles goed aangesloten is?
Verdwijnt het probleem als je de videokaart begrenst/onderklokt?
Is geheugen onstabiliteit uitgesloten?
Geheugenstabiliteit kan met Memtest5 + 1usmus preset redelijk snel achterhaald worden: https://www.overclock.net/forum/27577522-post2594.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 11:03
CMT schreef op maandag 25 mei 2020 @ 19:32:
........

Ik snap dat gemekker ook niet over dat 'budget' voedingen uit den boze zijn bij een high end systeem.
De meesten zullen gewoon oem modellen zijn op maat gemaakt of rebranded van een van de grote voedingmakers (waaronder Seasonic, Superflower, Fortron).

.......
Omdat je in een pc waar 10-den van volts een verschil kunnen maken gewoon wil dat er aan het begin van de keten een stabiele gelijkspanning wordt geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:14

CMT

Alle voedingen zitten ver onder de ATX ripple specificatie, zie ook: Wikipedia: ATX . Voor 12V is dat 120mV of 1%.
M.a.w. als er 10-den van volts verschil is dan is de voeding stuk.

Al meer dan een decennia ruisen voedingen in de orde van duizendsten van volts, ja ook de budget modellen.
Bovendien is de keten zo sterk als de zwakste schakel en laat nou juist de vrm's op de componenten zijn die het eindresultaat bepalen.
Je kan een super duper deluxe schone voeding hebben, maar als daarachter een brak vrm ontwerp zit van bijvoorbeeld de videokaart, dan ben je weer terug bij af.

Als ruis hier een probleem was dan is dat direct merkbaar door algehele onstabiliteit. Maar dat is niet het geval.
Ik gaf express de Corsair HX520 als voorbeeld, want dat is naar huidige maatstaven een middenmoter voeding en die zal na 12 jaar gebruik meer zijn gaan ruisen (condensatoren gaan na verloop van tijd achteruit in waarde en interne weerstand).

Edit:
post aangepast ik las milivolts in plaats van volts.

[ Voor 48% gewijzigd door CMT op 26-05-2020 12:13 ]

Pagina: 1