VM voor uitproberen Zoom

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-09 17:12
Mijn vraag
Ik wil uitproberen hoe de Zoom software werkt voor video gesprekken. Gezien de recente berichten over mogelijke privacy issues met Zoom ben ik terughoudend om zomaar de Zoom software op mijn PC te installeren. Daarom zou ik het uit willen proberen in een virtuele machine. Doel daarvan is dat het strikt gescheiden blijft van mijn host OS.

Ik heb twee verschillende toepassingen op het oog: evaluatie van geluidskwaliteit voor gebruik in combinatie met muziek (vermoeden dat het op dat vlak veel beter kan dan bijvoorbeeld Skype of Whatsapp bellen), en betere communicatie met verre familie.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 professional op i5-4590 processor

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik ben nog niet bekend met virtualisatie software. Voor dit specifieke geval lijkt me virtualisatie in combinatie met webcam, microfoon en luidspreker zeer relevant.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05:50
Probeer hem in Windows sandbox die kan je met je Windows 10 pro zo activeren.

En anders op je pc hyper- activeren een vm aanmaken, iso laden, installeren en klaar :)

[ Voor 37% gewijzigd door HKLM_ op 07-05-2020 17:57 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 21:26

DataGhost

iPL dev

Wat is je probleem dan precies? Dat kan ik niet echt opmaken uit je TS. Het lijkt mij triviaal om te googlen naar virtualisatiesoftware, te kijken naar de specs/claims en het dan uit te proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:05
Hou er wel rekening mee dat dingen als Teams, Skype for Business en vast ook Zoom echt voor geen meter gevirtualiseerd werken (onder Citrix, WVD, etc). Sowieso moet je de hardware (audio/video) doorlussen naar de gevirtualiseerde machine. Misschien dat het beter gaat onder hyper-v op je eigen pc en als het je puur gaat om het installatieproces en de interface dan is dat wellicht voldoende, maar ik vermoed dat als je er echt mee wilt gaan videobellen dat het een stotterende ervaring wordt :-)

[ Voor 0% gewijzigd door itsjohan op 07-05-2020 18:06 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:23

Grvy

Bot

itsjohan schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 18:05:
Hou er wel rekening mee dat dingen als Teams, Skype for Business en vast ook Zoom echt voor geen meter gevirtualiseerd werken (onder Citrix, WVD, etc). Sowieso moet je de hardware (audio/video) doorlussen naar de gevirtualiseerde machine. Misschien dat het beter gaat onder hyper-v op je eigen pc en als het je puur gaat om het installatieproces en de interface dan is dat wellicht voldoende, maar ik vermoed dat als je er echt mee wilt gaan videobellen dat het een stotterende ervaring wordt :-)
Wat is dat nou weer voor statement? die overigens niet eens klopt. Conferencing werkt al jaren in gevirtualiseerde omgevingen. EN RDP omgevingen. (Citrix/RDP etc) WVD is wat nieuwer, maar is zelfs gemaakt (tot op zekere hoogte) met Teams in het achterhoofd (FSlogix).

Het is geen kwestie van zomaar installeren en hop het werkt, nee je moet er wel wat dingen voor instellen om het vlot te laten verlopen maar dat het niet zou werken is niet van toepassing.

Wat betreft TS: Virtualbox/ Hyper-V (included in W10) en je bent er wel lijkt mij?

[ Voor 6% gewijzigd door Grvy op 07-05-2020 18:09 ]

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
Het leek me minder triviaal om USB webcam, microfoon en luidsprekers allen goed te laten werken vanuit een virtuele machine. Ooit in een ver verleden heb ik er wel eens zijdelings mee te maken gehad en toen was het lastig om die zaken vanuit de host goed beschikbaar te krijgen in een VM. Als ik jullie goed begrijp dan zijn deze zaken tegenwoordig goed werkend te krijgen. Ik ga aan de gang met een sandbox en/of Hyper-V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Microsoft heeft tegenwoordig images voor hypervisors online staan.
Helemaal voorbereid voor dit soort test&development dingen.
https://developer.microso...wnloads/virtual-machines/

Dus dan kun je het zo proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:09
De issues met Zoom zijn meer gerelateerd aan instellingen, dan dat de app op dit moment nog een groot security risico is voor zover ik het kan inschatten. Ga er vanuit dat er iemand mee kan kijken, maar niet dat je jouw PC voor de haaien gooit.
Zoom zit nu wel onder het vergrootglas, dus ik denk dat het wel goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

I-King schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 19:19:
De issues met Zoom zijn meer gerelateerd aan instellingen, dan dat de app op dit moment nog een groot security risico is voor zover ik het kan inschatten. Ga er vanuit dat er iemand mee kan kijken, maar niet dat je jouw PC voor de haaien gooit.
Zoom zit nu wel onder het vergrootglas, dus ik denk dat het wel goed zit.
Wat is dit nou voor een non-antwoord? "Ga er vanuit dat iemand zit mee te kijken" en dan twee woorden later "dus ik denk dat het wel goed zit."

:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:09
@Verwijderd Je gaat virtualisatie gebruiken zodat je eigen gegevens veilig zijn.
Zoom converteert hun streams en is daarom niet E2E encrypted (= iemand zou potentieel mee kunnen kijken), maar dat heeft geen impact op de lokale veiligheid. De grootste sores was het gebrek aan wachtwoord en 'zoombombing' door mensen die meetingID's gokken om een meeting binnen te komen.
De app zou onveilig kunnen zijn, daarom ga je virtualisatie gebruiken. Gezien daar alles recent onder een vergrootglas is gekomen denk ik dat daar goede stappen gemaakt zijn. Vandaar mijn comment. Met virtualisatie ga je niet voorkomen dat iemand potentieel mee zou kunnen kijken.

Maar goed, geen antwoord op de vraag, mogelijk wel aanvullend in de overweging of het virtualisatie waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:14

Nibbz

Postmaster General

Mijn ervaring met citrix, is dat dingen met video, absoluut niet werken (haperingen/stotteringen)

Installeer anders een schone windows installatie op een aparte partitie of hdd/ssd. Die je daarna weer kan verwijderen

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
Ik heb tot nu toe W10 sandbox en Hyper-V geprobeerd. In beiden krijg ik de webcam nog niet werkend.

Wat betreft al dan niet vertrouwen van Zoom: ze hebben eerder vrij duidelijk laten zien dat ze het niet zo nauw namen met privacy gerelateerde zaken, E2E encryptie die helemaal geen E2E blijkt te zijn en nog zo wat zaken. Lijkt me niet meer dan normaal om dan in eerste instantie wat gezonde achterdocht te houden.

Dank alvast voor het meedenken allemaal, ik blijf nog even puzzelen met vm;s en mijn webcam. Lukt het echt niet, dan wordt het de suggestie van DarkUnreal: een extra schijfje erin en daarop een aparte Windows installatie met enkel Zoom en verder helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:05
Grvy schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 18:08:
[...]

Wat is dat nou weer voor statement? die overigens niet eens klopt. Conferencing werkt al jaren in gevirtualiseerde omgevingen. EN RDP omgevingen. (Citrix/RDP etc) WVD is wat nieuwer, maar is zelfs gemaakt (tot op zekere hoogte) met Teams in het achterhoofd (FSlogix).

Het is geen kwestie van zomaar installeren en hop het werkt, nee je moet er wel wat dingen voor instellen om het vlot te laten verlopen maar dat het niet zou werken is niet van toepassing.
Ik ging misschien wat kort door de bocht om de TS een teleurstelling & moeite te besparen. Laat me het anders formuleren: bij de meeste organisaties waar ik kom werkt audio/video conferencing niet of beroerd op hun gevirtualiseerde werkplekken. Daar zijn inderdaad oplossingen voor (HDX offloading) maar dat is redelijk nieuw en niet echt relevant voor TS. Ik bedoelde eigenlijk vooral aan te geven dat een applicatie als Zoom nou niet echt makkelijk te combineren is met virtualisatie, niet dat het niet kan

Overigens is, voor zover ik weet, Citrix de enige partij die certified is voor Teams (calling & meettings) en op WVD kan het helemaal nog niet (maar komt A/V redirect er wel snel aan). FSlogix helpt alleen met storage optimalisatie dacht ik, niet mijn expertise.

[ Voor 6% gewijzigd door itsjohan op 07-05-2020 21:38 . Reden: A/V redirect toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

itsjohan schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 18:05:
Hou er wel rekening mee dat je nu onzin vertelt.
Een goed ingerichte, geoptimaliseerde en gesizede Citrix omgeving kan Skype prima aan..
Een standaard vm op een client OS zal veel eerder haperen.

@ts:
Wat is je issue met Zoom ? Voor zover ik begrijp spelen er pivacy isse's mbt tot versleuteling van de gesprekken, de software zelf staat volgens mij niet ter discussie...
Dat los je dus niet op met je idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-09 12:18

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

itsjohan schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 21:33:
[...]
Daar zijn inderdaad oplossingen voor (HDX offloading) maar dat is redelijk nieuw en niet echt relevant voor TS.
Minstens 10 jaar zou ik niet redelijk nieuw willen noemen... ;)

Het Citrix Realtime Media Optimization Pack, wat bedoeld is voor het kunnen offloaden van Skype for Business media, bestaat al sinds 2017. Dit is overigens géén HDX techniek. Als mensen denken dat door het inzetten van HDX, Skype media soepeltjes gaat lopen dan snap ik wel dat het niet overal even goed functioneerd.

/offtopic

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
KillerAce_NL schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:17:
@ts:
Wat is je issue met Zoom ? Voor zover ik begrijp spelen er pivacy isse's mbt tot versleuteling van de gesprekken, de software zelf staat volgens mij niet ter discussie...
Dat los je dus niet op met je idee.
Er zijn heel wat issues geweest met de Zoom software, een deel is inmiddels opgepakt, een deel staat nog open. Daarbij valt op hoe het bedrijf met deze issues omgaat. In eerste instantie wordt er ontwijkend gereageerd en blijkt Zoom er bijvoorbeeld na enig graven een tamelijk "creatieve" definitie van E2E encryptie op na te houden. Pas als Zoom ertoe gedwongen wordt omdat er flink wat rumoer over ontstaat, wordt er aktie ondernomen, tot die tijd spelen ze "niets aan de hand hier, loopt u vooral verder". De geinstalleerde client software is gevoeliger voor zowel prijsgeven van meer info naar Zoom als ook voor misbruik door hackers/virussen. De web client die alleen binnen de browser draait is veiliger, wordt sneller geupdate, maar Zoom probeert je ondertussen toch in de richting van de geinstalleerde client te duwen. Meerdere onduidelijke links met Chinese bedrijven, zowel bij ontwikkelaars als ook servers in China.

Een of twee van dat soort zaken vind ik voldoende voor enig gezond wantrouwen naar de software. Alles bij elkaar opgeteld is het wat mij genoeg om heel voorzichtig te zijn.

https://www.tomsguide.com/news/zoom-security-privacy-woes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-09 12:18

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Weet het niet hoor... Maar als ik je lijstje met negatieve punten over Zoom hoor, waarom blijf je dan niet lekker bij Whatsapp of Skype om met je familie te bellen?

Verreweg de meeste issue's met Zoom zitten daarnaast niet in de lokale client, maar meer in de inrichting van hun back-end. Isolatie van de lokale app lost deze issue's dan ook maar beperkt op.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonius
De genoemde issues zijn de achtergrond over waarom ik dit in een VM wil uitproberen. Nu lijken we steeds de kant op te gaan dat we alleen over de plausibiliteit van die achtergrond gaan discussiëren. Ik zou voor het doel van dit topic deze motivatie graag gewoon als gegeven beschouwen en blijven focussen op de technische vraag: kan dit goed in een VM in een thuissituatie, zoja hoe.

Straight forward blijkt het niet te zijn om met name een webcam binnen een VM werkend te krijgen. Audio gaat goed, video wil nog niet. Het gaat om een thuissituatie, Citrix heb ik thuis niet beschikbaar.
Pagina: 1