Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies gevraagd - verduurzamen woning (o.a. zonneboiler)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PcFer
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-11 20:27
Onlangs hebben we een andere woning gekocht welke we in september gaan betrekken. Een gedeelte van de overwaarde op onze huidige woning willen we graag investeren in het verduurzamen van de nieuwe woning.

Het gaat om een geheel geïsoleerde 2-onder-1 kap uit 2016 met LTV vloerverwarming op begane grond en eerste verdieping. Het dak ligt op 't zuiden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q21QOT-6ZQnrRgh-mbY5-cbbitU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VCQk9IXQLn8FNCTd2nBEdgYP.png?f=user_large

We zijn sowieso van plan om PV panelen (~3900Wp) te leggen, maar ook benieuwd of we nog iets extra's kunnen doen. Een warmtepomp willen we nog niet aan i.v.m. een prima CV ketel welke nog jaren mee kan. Daarnaast ook nog een beetje huiverig voor het idee van beperkt SWW en geluidsproductie van een warmtepomp. In de toekomst verwacht ik hier nog wel wat verbeteringen.Met dezelfde reden nog niet overtuigd van een warmtepompboiler (misschien onterecht).

Een douche WTW lijkt me trouwens ook een prima investering, is nog even uitzoeken of deze enigszins makkelijk geplaatst kan worden. Verder zat ik nog te denken aan een zonneboiler om gas te besparen voor SWW. Lijkt me een goeie keus i.v.m. afbouwen salderingsregeling, kan in de toekomst goed samenwerken met warmtepomp en bovendien zit er nog een vrij aardige subsidie op.

We zijn nu met z'n 2'en en een kleintje, maar laten we voor SWW uitgaan van 4/5 personen. Verbruik van huidige bewoners (3 pers) is 1000m3 gas (inclusief koken en gashaard).

Ik heb gemerkt dat de afstemming tussen opbrengst en buffer bij een zonneboiler wel enigszins doordacht moet zijn.Via Econo had ik al wat gespeeld met de opbrengst van de zonneboiler. Hierbij komen nog wel wat vragen naar voren:
  • Vanzelfsprekend is er in de zomermaanden de meeste opbrengst. Is het verstandig om de opbrengst in de zomermaanden te matchen met het verbruik? Een groter systeem voorziet in de winter wel meer in de behoefte, maar de investering die hier tegenover staat lijkt me niet in verhouding te staan tot de opbrengst? Bovendien heb je in de zomermaanden dan wel erg veel overcapaciteit waar je niks mee kunt?
  • Gerelateerd aan het bovenstaande punt ben ik benieuwd of het nuttig is om voor meerdere dagen te bufferen in geval van bewolkte dag. Met hoeveel zou je de buffer dan moeten vergroten? En heeft een (te grote) buffer t.o.v. opwekking nog nadelen?
  • Heeft CV ondersteuning voor verwarming echt zin? De momenten waarop de zonneboiler overcapaciteit heeft zijn de maanden waarop je geen verwarming nodig hebt.
  • De CV is op de 2e etage geplaatst (zolder), boven de badkamer. Is het handig om het buffervat hier ook te plaatsen? De vloerbelasting geeft wel een beperking op het buffervolume. Het vat kan ook in de garage, maar heb je daarbij niet veel meer verliezen in het leidingwerk + meer afkoeling vat door koudere omgeving in garage?
Heb ik nog dingen gemist of sla ik plank nog ergens helemaal mis? Ben benieuwd naar jullie mening en tips!

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kijk ook eens naar een zonnecollector "vervanger" genaamd Aton power to heat.
Geen glycol lekkages, stagnering of ontploffende ontluchters.
En op maat verwarmen. (traploos geregeld en de rest terugleveren want dat brengt nog wat geld op)
AUijtdehaag in "Overtollige stroom gebruiken voor warmwater"

Juist als salderen wordt afgebouwd, heb je hiermee een beter doel.... (als je toch al PV hebt)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:18
Je CV ketel kan nog jaren mee en zoveel gas zal die niet verbruiken.

In plaats van een 'tussenoplossing' zoals zonneboiler of Aton power to heat, zou je eens ergens kunnen luisteren hoeveel geluid een warmtepomp maakt. Uiteraard zijn er stillere en lawaaiigere types.
Of mensen vragen of ze ooit al eens het SWW op hebben gehad.

Weet je trouwens zeker dat je niet al een douche WTW hebt? Ze zijn vaak nogal onopvallend en komen alweer jaren voor.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11 17:17

FD2

@PcFer
Die zwarte vlek, midden op je dak, wat is dat ? Wat zit er op aangesloten ?

En links boven in hoek op jouw foto. Dat is toch een parkeerplaats met zwarte vlekken ?
Of liggen daar zonnecellen ?

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• PcFer
FD2 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 19:38:
@PcFer
Die zwarte vlek, midden op je dak, wat is dat ? Wat zit er op aangesloten ?
Dat is een dakraam, zorgt overigens wel voor opwarming binnen ;)
En links boven in hoek op jouw foto. Dat is toch een parkeerplaats met zwarte vlekken ?
Of liggen daar zonnecellen ?
Dat is inderdaad de oprit met donkere vakken als bestrating.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
PcFer schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 20:07:
[...]
Dat is een dakraam, zorgt overigens wel voor opwarming binnen ;)
Het wordt straks nog warmer met een zonneboiler op 80 graden. >:)
(daarom hou ik de 450 ltr RVS hygienebuffer op max 55 C. Kan lager, want doorstroomverwarmer erachter)

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-05-2020 20:14 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:30
[b]PcFer in "Advies gevraagd - verduurzamen woning (o.a. zonneboiler)"Verbruik van huidige bewoners (3 pers) is 1000m3 gas (inclusief koken en gashaard).
1000 kub bij een tweekapper uit 2016? ;(

Misschien ook handig om is naar de instellingen van de CV-ketel te gaan kijken ter zijner tijd....

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:18
nooberke schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 20:16:
[...]

Misschien ook handig om is naar de instellingen van de CV-ketel te gaan kijken ter zijner tijd....
Ja die gashaard eruit trappen is de grootste besparing denk ik.
Alleen de waakvlam telt op jaarbasis al flink aan.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:18
Ik quote mezelf even uit een ander topic met een soortgelijke vraag.

Ik zou jezelf geen illusies maken wat betreft CV ondersteuning, daar heb je echt een serieus groot vat voor nodig. Ik denk dat in jullie geval een vat van 400 liter prima zou zijn. En dan bijvoorbeeld 36 heatpipes erop, ben je ook toekomst proof als er een warmtepomp komt.
DjaRoel schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 22:17:
Ik heb zelf een zonneboiler waarover ik heel tevreden bent.

Ik wil als argument voeren dat als je voldoende dak oppervlak hebt om je electra verbruik af te dekken het een waardevolle toevoeging is. Als dat niet het geval is zijn zonnepanelen op dit moment waarschijnlijk een betere investering gezien het rendement.

Maar als het salderen straks afbouwt levert de zonneboiler nog steeds praktisch gratis warmte en doet dat per M2 dak oppervlak efficiënter dan de alternatieven. Je hebt op dat moment dan ook al het buffervat staan wat de stap voor de aanschaf van een warmtepomp of lekker kachel ook weer wat makkelijker maakt.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

• PcFer
AUijtdehaag schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 16:59:
Kijk ook eens naar een zonnecollector "vervanger" genaamd Aton power to heat.
Interessante optie, deze kende ik nog niet.
busscherski schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 19:08:
Weet je trouwens zeker dat je niet al een douche WTW hebt? Ze zijn vaak nogal onopvallend en komen alweer jaren voor.
Durf ik niet te zeggen, als ik de mogelijkheid heb zal ik eens gaan kijken.

nooberke schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 20:16:

Dat valt toch wel enigszins mee? Als je uitgaat van 3000kWh aan SWW, dan blijft er zo'n 6000kWh over voor verwarming. 6000kWh/171m² = 35W/m² GO. Lager dan de indicatietabellen die op internet rondgaan.
Pagina: 1