Onlangs hebben we een andere woning gekocht welke we in september gaan betrekken. Een gedeelte van de overwaarde op onze huidige woning willen we graag investeren in het verduurzamen van de nieuwe woning.
Het gaat om een geheel geïsoleerde 2-onder-1 kap uit 2016 met LTV vloerverwarming op begane grond en eerste verdieping. Het dak ligt op 't zuiden:
:fill(white):strip_exif()/f/image/VCQk9IXQLn8FNCTd2nBEdgYP.png?f=user_large)
We zijn sowieso van plan om PV panelen (~3900Wp) te leggen, maar ook benieuwd of we nog iets extra's kunnen doen. Een warmtepomp willen we nog niet aan i.v.m. een prima CV ketel welke nog jaren mee kan. Daarnaast ook nog een beetje huiverig voor het idee van beperkt SWW en geluidsproductie van een warmtepomp. In de toekomst verwacht ik hier nog wel wat verbeteringen.Met dezelfde reden nog niet overtuigd van een warmtepompboiler (misschien onterecht).
Een douche WTW lijkt me trouwens ook een prima investering, is nog even uitzoeken of deze enigszins makkelijk geplaatst kan worden. Verder zat ik nog te denken aan een zonneboiler om gas te besparen voor SWW. Lijkt me een goeie keus i.v.m. afbouwen salderingsregeling, kan in de toekomst goed samenwerken met warmtepomp en bovendien zit er nog een vrij aardige subsidie op.
We zijn nu met z'n 2'en en een kleintje, maar laten we voor SWW uitgaan van 4/5 personen. Verbruik van huidige bewoners (3 pers) is 1000m3 gas (inclusief koken en gashaard).
Ik heb gemerkt dat de afstemming tussen opbrengst en buffer bij een zonneboiler wel enigszins doordacht moet zijn.Via Econo had ik al wat gespeeld met de opbrengst van de zonneboiler. Hierbij komen nog wel wat vragen naar voren:
Het gaat om een geheel geïsoleerde 2-onder-1 kap uit 2016 met LTV vloerverwarming op begane grond en eerste verdieping. Het dak ligt op 't zuiden:
:fill(white):strip_exif()/f/image/VCQk9IXQLn8FNCTd2nBEdgYP.png?f=user_large)
We zijn sowieso van plan om PV panelen (~3900Wp) te leggen, maar ook benieuwd of we nog iets extra's kunnen doen. Een warmtepomp willen we nog niet aan i.v.m. een prima CV ketel welke nog jaren mee kan. Daarnaast ook nog een beetje huiverig voor het idee van beperkt SWW en geluidsproductie van een warmtepomp. In de toekomst verwacht ik hier nog wel wat verbeteringen.Met dezelfde reden nog niet overtuigd van een warmtepompboiler (misschien onterecht).
Een douche WTW lijkt me trouwens ook een prima investering, is nog even uitzoeken of deze enigszins makkelijk geplaatst kan worden. Verder zat ik nog te denken aan een zonneboiler om gas te besparen voor SWW. Lijkt me een goeie keus i.v.m. afbouwen salderingsregeling, kan in de toekomst goed samenwerken met warmtepomp en bovendien zit er nog een vrij aardige subsidie op.
We zijn nu met z'n 2'en en een kleintje, maar laten we voor SWW uitgaan van 4/5 personen. Verbruik van huidige bewoners (3 pers) is 1000m3 gas (inclusief koken en gashaard).
Ik heb gemerkt dat de afstemming tussen opbrengst en buffer bij een zonneboiler wel enigszins doordacht moet zijn.Via Econo had ik al wat gespeeld met de opbrengst van de zonneboiler. Hierbij komen nog wel wat vragen naar voren:
- Vanzelfsprekend is er in de zomermaanden de meeste opbrengst. Is het verstandig om de opbrengst in de zomermaanden te matchen met het verbruik? Een groter systeem voorziet in de winter wel meer in de behoefte, maar de investering die hier tegenover staat lijkt me niet in verhouding te staan tot de opbrengst? Bovendien heb je in de zomermaanden dan wel erg veel overcapaciteit waar je niks mee kunt?
- Gerelateerd aan het bovenstaande punt ben ik benieuwd of het nuttig is om voor meerdere dagen te bufferen in geval van bewolkte dag. Met hoeveel zou je de buffer dan moeten vergroten? En heeft een (te grote) buffer t.o.v. opwekking nog nadelen?
- Heeft CV ondersteuning voor verwarming echt zin? De momenten waarop de zonneboiler overcapaciteit heeft zijn de maanden waarop je geen verwarming nodig hebt.
- De CV is op de 2e etage geplaatst (zolder), boven de badkamer. Is het handig om het buffervat hier ook te plaatsen? De vloerbelasting geeft wel een beperking op het buffervolume. Het vat kan ook in de garage, maar heb je daarbij niet veel meer verliezen in het leidingwerk + meer afkoeling vat door koudere omgeving in garage?