ASRock AB350M Pro4 + RGB Case Fans

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• krookzy
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15-04-2021
Hi iedereen

Ik kan wat advies gebruiken:

Ik gebruik de AB350M Pro4 mobo en momenteel heb ik de Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edition en een standard case fan geconnecteerd.

Ik zou graag 3x112 RGB fans monteren op de voorkant van mijn case (Gelid RADIANT-D link).

Hoe kan ik dit oplossen en de mogelijkheid hebben om de rpm & rgb te controleren?

Kan dit rechtstreeks met mijn mobo, heb ik een fan hub nodig (welke), ...?

MOBO SPECS:

- 1 x RGB LED Header*
- 1 x AMD Fan LED Header*
- 1 x CPU Fan Connector (4-pin)**
- 2 x Chassis Fan Connectors (1 x 3-pin, 1 x 4-pin - Smart Fan Speed Control)***

*Supports in total up to 12V/3A, 36W LED Strip
The AMD Fan LED Header supports LED strips of maximum load of 3A (36W) and length up to 2.5M.
**The CPU Fan Connector supports the CPU fan of maximum 1A (12W) fan power.
***CHA_FAN1 can auto detect if 3-pin or 4-pin fan is in use.

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

RGB controller
Fan controller ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• krookzy
Hackus schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:32:
RGB controller
Fan controller ?
Welke zijn er prijskwaliteit Fan + RGB controller?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

krookzy schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:37:
[...]

Welke zijn er prijskwaliteit Fan + RGB controller?
oa pricewatch: Cooler Master RGB LED Controller
maar je kunt zelf ook dingen opzoeken ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• krookzy
Is dit enkel om het RGB gedeelte op aan te sluiten van de fans? Wat met de pwm? Of ben ik verkeerd?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:21
Let erop dat die Gelid RADIANT-D fans 5V Adressable RGB (ARGB) zijn en je moederbord alleen de oudere 12V RGB vorm biedt, maw die zijn niet onderling compatibel. Als je een losse controller aanschaft dan dus ook kijken voor een ARGB controller, heeft CM eventueel ook wel.

• krookzy
Nielson schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 15:53:
Let erop dat die Gelid RADIANT-D fans 5V Adressable RGB (ARGB) zijn en je moederbord alleen de oudere 12V RGB vorm biedt, maw die zijn niet onderling compatibel. Als je een losse controller aanschaft dan dus ook kijken voor een ARGB controller, heeft CM eventueel ook wel.
Inderdaad, deze bijvoorbeeld. Maar wat dan met de 4pin wpm connectors van de fans?

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Je kan ook deze nemen, die zijn wel gewoon "normaal" RGB

https://gelidsolutions.co...olutions/radiant-rgb-fan/

• PEBKAC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 29-01 13:38
krookzy schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 16:29:
[...]

Inderdaad, deze bijvoorbeeld. Maar wat dan met de 4pin wpm connectors van de fans?
Die kan je gewoon op je moederbord zetten, zo kan die het toerental regelen.

• krookzy
PEBKAC schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 16:49:
[...]

Die kan je gewoon op je moederbord zetten, zo kan die het toerental regelen.
Ik heb enkel dit (met al 2 fans):

- 2 x Chassis Fan Connectors (1 x 3-pin, 1 x 4-pin - Smart Fan Speed Control)***

• PEBKAC
krookzy schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 16:51:
[...]

Ik heb enkel dit (met al 2 fans):

Ik heb van de week nog een aRGB mini LED Controller aangeschaft van CM. Daar zat een 3 naar 1 splitter kabel bij, zodat je 3 fans op één header kunt aansluiten.

• krookzy
PEBKAC schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 16:55:
[...]

Ik heb van de week nog een aRGB mini LED Controller aangeschaft van CM. Daar zat een 3 naar 1 splitter kabel bij, zodat je 3 fans op één header kunt aansluiten.
Aha, oké! Dus om het 'fanprobleem' op te lossen kan ik gewoon een 3 naar 1 splitter aanschaffen? Kan mijn moederbord de nodige stroom leveren daarvoor?

• PEBKAC
krookzy schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 18:33:
[...]

Aha, oké! Dus om het 'fanprobleem' op te lossen kan ik gewoon een 3 naar 1 splitter aanschaffen? Kan mijn moederbord de nodige stroom leveren daarvoor?
Bij mijn aRGB LED Controller zat deze er standaard bij, je zou even moeten kijken of deze er bij jou dan ook bij zit.

Het ligt eraan hoeveel Ampère jou fans zijn, volgens mij levert de fan header op de mobo standaard 1A af.
Als bijvoorbeeld fans van 0.2A x 3 = 0,6A hebt zit daar nog ruim onder. Dus je zal even moeten kijken hoeveel Ampere jouw fans zijn.

Edit : Zo te zien zijn jouw fans 0.45A p.s. (correct me if i'm wrong) dus dan ga je het niet redden op één header, je zou er dan één op de 3-pin kunnen aansluiten.

[ Voor 11% gewijzigd door PEBKAC op 07-05-2020 19:26 ]

• krookzy
PEBKAC schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 19:20:
[...]
Het ligt eraan hoeveel Ampère jou fans zijn, volgens mij levert de fan header op de mobo standaard 1A af.
Als bijvoorbeeld fans van 0.2A x 3 = 0,6A hebt zit daar nog ruim onder. Dus je zal even moeten kijken hoeveel Ampere jouw fans zijn.

Edit : Zo te zien zijn jouw fans 0.45A p.s. (correct me if i'm wrong) dus dan ga je het niet redden op één header, je zou er dan één op de 3-pin kunnen aansluiten.
Ik heb die vraag gesteld op het Asrock forum aangezien ik het nergens kan terugvinden hoeveel A de headers zijn.

Die éné op de 3-pin zal dan sowieso aan 100% rpm draaien?

• PEBKAC
krookzy schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 20:11:
[...]

Ik heb die vraag gesteld op het Asrock forum aangezien ik het nergens kan terugvinden hoeveel A de headers zijn.

Die éné op de 3-pin zal dan sowieso aan 100% rpm draaien?
Volgens mij is het standaard 1Ampere

Nee, de meeste moederborden kunnen 3-pin fans met voltage reguleren.

• krookzy
PEBKAC schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 21:31:
[...]
Nee, de meeste moederborden kunnen 3-pin fans met voltage reguleren.
Kan je een 4pin pmw op die 3pin aansluiten? Of moet daar een stukje tussen?

Het is niet dat het persé die fans hoeven te zijn, na wat opzoeken heb ik gelezen dat die van Thermaltake ook deftig zijn bijvoorbeeld:

Riing 12 RGB, Vermogen 2,52 Watt - kunnen deze op één header?

Riing Plus 12 RGB, Vermogen 5,4 - 14,5 Watt, deze kunnen waarschijnlijk niet per 3 op één header?

• PEBKAC
krookzy schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 23:10:
[...]

Kan je een 4pin pmw op die 3pin aansluiten? Of moet daar een stukje tussen?

Het is niet dat het persé die fans hoeven te zijn, na wat opzoeken heb ik gelezen dat die van Thermaltake ook deftig zijn bijvoorbeeld:

Riing 12 RGB, Vermogen 2,52 Watt - kunnen deze op één header?

Riing Plus 12 RGB, Vermogen 5,4 - 14,5 Watt, deze kunnen waarschijnlijk niet per 3 op één header?
4pin connector kan je zonder verloopje aansluiten op de 3-pin.

Verder zit er bij de fans die je hebt geselecteerd een LED en Fan controller in één, die je weer aansluit op je moederbord. De eerste krijgt power vanaf je moederbord Riing 12 RGB, de kunnen ze to zien aangesloten worden op één 4-pins PWM header

https://www.alternate.be/...duct/1335572?event=search deze word (zo te zien) rechtstreeks van de voeding van stroom voorzien dmv een molex connector.

Beste is gewoon zelf op onderzoek uit te gaan, want ik moet al deze dingen ook uitzoeken ;)

Verder is het wel een hoop geld voor fans met lichtjes :p

• krookzy
Bedankt iedereen om te helpen :), topic afgesloten!
Pagina: 1