[Online.nl] Aanpassing Hostname

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwartemerel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-02 23:45

zwartemerel

uhm.. niets aparts te melden

Topicstarter
Heeft iemand ervaring met het aanpassen van de hostname bij online?

dit is nu s55XXX29.adsl.online.nl , maar dit zie ik graag gewijzigt worden in exchange.domein.nl , omdat ik mn eigen mailserver draai, en dan moet het PTR Record/rDNS wel kloppen ivm mailscore.

bij mn vorige provider was dit zo aan te passen, maar kom er met online niet uit.

--->--> www.zwartemerel.nl <--<---

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Nee dat kun je niet wijzigen. Je kunt toch gewoon je DNS aanpassen op je domein zodat exchange.domein.nl naar je eigen IP wijst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertJP
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-08 11:41
Om mail goed te laten werken moet ook de 'reverse DNS' van je domein kloppen, dat wil zeggen: als je de het IP-adres opvraagt van je eigen hostname, moet je je eigen IP-adres terugkrijgen.

Als dat werkt, is het voldoende. Het maakt dan niet uit dat de hostname anders is dan de naam die je gebruikers in hun mailclient intypen (die naar hetzelfde IP verwijst).

[ Voor 14% gewijzigd door AlbertJP op 07-05-2020 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwartemerel

zwartemerel

Topicstarter
@maarten , dat klopt, dat is ook het geval
@AlbertJP klopt niet helemaal, exchange is ingesteld als directsend, dus de mail word niet via smtp.online.nl oid verstuurd.

de ontvanger krijgt het mailtje dan binnen vanaf mijn externe IP adres, word er dan door een spamcontrole gecheckt op dat IP adres, dan komt er geen exchange.domein.nl terug, maar dat sxxx.adsl.online.nl.
bij de vorige provider (xs4al) was dit gewoon aan te passen en in te stellen.

dit is bijv te controleren via mail-tester.com en/of https://testconnectivity.microsoft.com/

[ Voor 9% gewijzigd door zwartemerel op 07-05-2020 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwartemerel

zwartemerel

Topicstarter
Aanvulling, wat ik wil gaat niet lukken, de mail rechtstreeks met eigen server versturen kan niet via online.nl
deze heeft poort 25 dicht zitten,
het zal toch moeten via smtp mail van online, en dan met een spf record.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJansen
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-09 08:24
Met het gegeven dat poort 25 is geblokkeerd en je dus überhaupt niet functioneel een mailserver kunt draaien loop je niet veel mis. Als je het al aan de praat had gekregen zou je waarschijnlijk problemen blijven ondervangen omdat veel spamfilters een behoorlijk aantal 'spampunten' toekennen aan mailservers die opereren in IP-ranges die worden gebruikt voor thuisverbindingen.

[ Voor 25% gewijzigd door BAJansen op 07-05-2020 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-10 22:16

BHQ

Zelfs al zou je de PTR ingesteld kunnen krijgen zal je vermoedelijk alsnog problemen hebben met direct afleveren bij partijen i.v.m. het feit dat het IP-blok (terecht) als residential/dynamic wordt beschouwdt.
zwartemerel schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 15:04:
Aanvulling, wat ik wil gaat niet lukken, de mail rechtstreeks met eigen server versturen kan niet via online.nl
deze heeft poort 25 dicht zitten,
Dat poort 25 uitgaand dicht zou zitten is weinig relevant. De juiste poort voor submission (dat wat je hier feitelijk probeert te doen) is 587.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:30
zwartemerel schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:18:
de ontvanger krijgt het mailtje dan binnen vanaf mijn externe IP adres, word er dan door een spamcontrole gecheckt op dat IP adres, dan komt er geen exchange.domein.nl terug, maar dat sxxx.adsl.online.nl.
Je kunt in Exchange toch de FQDN van de Send Connector aanpassen naar die sxxx naam? Dat is de naam waar Exchange zich mee meldt bij de ontvangende partij in het HELO commando.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:48
Dat gaat je bij een consumentenpartij niet lukken. Bij een zakelijke lijn kan dat wel

Vraag is of je het moet willen. Een SMTP server moet toch een beetje reputatie opbouwen voor sommige kritische policy's.
Daarnaast zijn veel van dit soort dynamische blokken al vaak preventief geblokkeerd.

Ook het beheer van een goede mailserver is niet een kwestie van 3 vinkjes. Denk ook bv aan dingen als TLS, DKIM, DMARC enzo. Gebruik maken van de SMTP van je ISP is vaak een betere stabielere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:30
DJSmiley schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 20:53:
Daarnaast zijn veel van dit soort dynamische blokken al vaak preventief geblokkeerd.

Ook het beheer van een goede mailserver is niet een kwestie van 3 vinkjes. Denk ook bv aan dingen als TLS, DKIM, DMARC enzo. Gebruik maken van de SMTP van je ISP is vaak een betere stabielere oplossing.
Helaas maar al te waar. Ik draai al een Exchange server thuis sinds Exchange 2003 en in het begin bij Xs4all in de ADSL-tijd was het nog prima mogelijk om zelf je mail af te leveren.

In het begin bij Telfort glasvezel stond poort 25 uitgaand zelfs dicht en moest alles via de SMTP relay van Telfort.

Sinds een tijdje staat poort 25 weer open, maar zelf afleveren is een nogo helaas. De IP-ranges van KPN/Telfort staan op de PBL lijst van Spamhaus en heel veel mail servers blokkeren gewoon alle mail die van zo'n IP-adres komt, ook al heb je SPF en DMARC/DKIM goed ingericht.

En KPN heeft ook nog eens één generiek PTR-record genaamd static.kpn.net voor al hun IP-adressen, dus dat helpt ook al niet 8)7

Beste optie blijft om je mail af te leveren via de SMTP relay van je provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:33

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Mr Magic schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 01:18:
[...]
Beste optie blijft om je mail af te leveren via de SMTP relay van je provider.
En dan niet je internet service provider, maar je hosting provider, dan kun je nog eens zonder problemen van ISP wisselen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwartemerel

zwartemerel

Topicstarter
Iedereen bedankt voor het meedenken, ik had in eerste instantie zelf een foute instellingen staan in mn router waardoor 25 niet naar buiten mocht via wan2 (dual wan router met op wan2 online)

Mail word nu wel rechtstreeks afgeleverd op poort 25, dus geen smtp/smarthost van online nodig.

spf record aangepast

en nu op mail-tester , een keurige score van 9/10
het minpunt komt omdat ik mn dkim nog niet goed heb.

aandachtspunt is nog wel:
Uw IP-adres 85.148.xx.xx wordt geassocieerd met het domein s55xxxx9.adsl.online.nl.
Echter lijkt het erop dat uw bericht wordt verzonden vanaf EXCHANGE.domein.nl.

maar dat laat ik eerst even zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-09 18:38
zwartemerel schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:18:
@maarten , dat klopt, dat is ook het geval
@AlbertJP klopt niet helemaal, exchange is ingesteld als directsend, dus de mail word niet via smtp.online.nl oid verstuurd.

dit is bijv te controleren via mail-tester.com en/of https://testconnectivity.microsoft.com/
Je kan bij XS4ALL niet je hostname aanpassen, alleen je subdomein. Maar je blijft altijd onderdeel van xs4all.net.

Wel funconeel beheer van XS4ALL een PTR record aanmaken voor je IP-adres. Weet niet meer of je dan zelf de hostname mee moest geven en zie die toekenden of dat je vervolgens een CNAME voor je eigen domein naar je hostname.

Zelf dit in veel gevallen werkzaam gezien zonder problemen met mailservers.

[ Voor 24% gewijzigd door ewoutw op 11-05-2020 16:28 ]

Pagina: 1