Discussie: Local Game Streaming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsFlokkie
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-04 09:42
Hallo allen,

Laat ik alvast beginnen dat ik een die-hard PC gamer ben. Grotendeels van mijn vrienden speelt op het PC platform een de kwaliteit van PC-games is gewoon stukken beter dan op die van een console (tenminste nu nog. Ben zeer benieuwd waar de nieuwe consoles tot in staat zijn).

Echter is het voordeel van een console dat je lekker op de bank kunt gaan zitten in je huiskamer om daarbij je favoriete games te spelen. Ook is het samenspelen met anderen leuker. Als je een stel vrienden op bezoek hebt is het natuurlijk veel beter om in de grote huiskamer te zitten dan in een slaapkamer waar toevallig de computer staat. Eigenlijk wil je dus het beste van de twee werelden hebben: Gamen met mooie kwaliteit op een PC maar ook het huiskamer effect waarbij je op een grote TV games kan spelen, eventueel met anderen lokaal. Dat brengt mij op het volgende topic: Local Game Streaming!

Na wat uitzoek werk ben ik verschillende opties gekomen die het streamen van games op het lokale netwerk mogelijk maken. Parsec is bijvoorbeeld hier een voorbeeld van maar ook bijvoorbeeld Open Source oplossingen zoals Moonlight in combinatie met Nvidia Geforce Experience. Vooral in dat laatste ben ik in geïnteresseerd.

Toevallig had ik nog een oude laptop liggen hier in huis. Daarom besloot ik op een regenachtige zondagmiddag om deze laptop te installeren met Kubuntu. Na wat gepruts (ben voornamelijk een macOS en Windows user) heb ik Moonlight geinstalleerd gekregen op mijn machine en heb ik het zo ingesteld dat deze automatisch bij het opstarten in Fullscreen modes draait. Daardoor is de bediening met een Xbox One S Controller mogelijk en kan er snel een game worden gestart op mijn Windows machine die vervolgens gestreamed wordt over mijn lokale netwerk naar mijn laptop die het beeld weer projecteert naar mijn LG B9 TV.

Nu weet ik dat er ook devices zijn zoals een Steam Link (helaas niet meer te verkrijgen), Nvidia Shield TV etc. Ik ben benieuwd naar de ervaringen die mensen daarmee hebben. Zelf zit ik namelijk te denken om een kleine office pc ergens vandaan te halen die dus fugeert als een soort van Gamestreaming box.

Dus in het kort:
  • Wat zijn jullie ervaringen met lokale gamestreaming?
  • Welke software oplossingen gebruiken jullie om lokale gamestreaming mogelijk te maken?
  • Wat moet je juist wel doen op het gebied van lokale gamestreaming?
  • Wat moet je vooral niet doen op gebied van lokale gamestreaming?
  • Welke hardware gebruiken jullie om lokale gamestreaming mogelijk te maken?
  • Wat voor een controllers gebruiken jullie? Sluiten jullie die draadloos aan of bedraad? En hoe zorgen jullie ervoor dat er meer controllers aangesloten kunnen worden?
Ben benieuwd naar de reacties hieronder! Mochten er nog vragen zijn over mijn oplossing hoor ik dat natuurlijk ook graag. Ik zal ze met alle liefde beantwoorden.

Groeten,
Carsten

[ Voor 0% gewijzigd door ItsFlokkie op 07-05-2020 13:23 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:00

Cyphax

Moderator LNX
Ik stream weleens games naar m'n laptop (Arch Linux), vanaf de PC boven. Eigenlijk altijd via Steam, dat werkt behoorlijk goed, mede omdat de Linux-ondersteuning van Valve erg volwassen is, dus op elke distro heb je dat zo draaien. Eigenlijk elk semi-moderne machine kan dat prima, en anders heb je ook een Android-app die je kan gebruiken.
Via Wifi lukt het op zich vrij goed, 'k zit meestal dicht genoeg bij mijn AP.

Het enige probleem is dat ik het liefst game in VR. Daarvoor moet ik wel naar de zolder, kan helaas nog niet aan tafel of op de bank. :+

[ Voor 10% gewijzigd door Cyphax op 07-05-2020 12:40 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Grote fan van local streaming. Vroeger vooral van PC naar televisie (steam streaming), tegenwoordig meer van console naar laptop/telefoon. Erg handig wanneer ik consolegames wil spelen en vrouw tv wil kijken.

Als ik van console naar laptop stream zit ik effectief in dezelfde ruimte en kan ik de controller van de console zelf blijven gebruiken, met als extra voordeel dat ik ook mijn volledig Dolby Atmos geluid via hoofdtelefoon kan blijven houden.

Steam streaming gaat hier via een raspberry pi 3. Voor mensen die hun weg niet kennen in een linux omgeving is er een steam distro voor de rpi3 waarmee alles out of the box werkt. Anders is het zo eenvoudig als de steam package te installeren bovenop je bestaande debian installatie. Werkt botervlot.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsFlokkie
boe2 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:18:
Steam streaming gaat hier via een raspberry pi 3. Voor mensen die hun weg niet kennen in een linux omgeving is er een steam distro voor de rpi3 waarmee alles out of the box werkt. Anders is het zo eenvoudig als de steam package te installeren bovenop je bestaande debian installatie. Werkt botervlot.
Wat ik persoonlijk een nadeel vindt van deze manier is dat je alleen (correct me if I'm wrong) games kunt streamen vanuit je Steam Libary. Nu heb ik bijvoorbeeld games zoals GTA V die niet in mijn Steam Libary staan. Met Moonlight kan ik alle games die in de Geforce Experience staan streamen. Ook bijvoorbeeld games zoals Forza Horizon.

Ik wil het vooral denk ik gebruiken voor dit soort games (en party games of course zoals een Pummel Party of Gang Beasts). En hoe doe je dat met controllers? Want een Raspberry Pi heeft uit mijn hoofd geen out of the box BT support. Dat is dacht ik een aparte module die je erbij nodig hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door ItsFlokkie op 07-05-2020 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
ItsFlokkie schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:33:
[...]

Wat ik persoonlijk een nadeel vindt van deze manier is dat je alleen (correct me if I'm wrong) games kunt streamen vanuit je Steam Libary.
Dat is niet onwaar, maar je kunt wel non-Steam games aan je library toevoegen. Het hoeven dus geen in Steam gekochte games te zijn. :)
Het hoeven zelfs nieteens games te zijn. Je kunt notepad.exe wel toevoegen aan je steam library en dan streamen naar je Linux-bak. :P

[ Voor 14% gewijzigd door Cyphax op 07-05-2020 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrones
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:36
Met Moonlight kan ik hier inderdaad (op Windows naar Windows) goed gamen. Dit werkt ook erg goed met controllers als ik een Xbox dongle aansluit. Op deze manier kan ik op mijn Microsoft Surface (de variant met de langzame m3) achterin de tuin gamen op WiFi. Non-steam games staan ook gewoon in de lijst van Moonlight.

Ik denk dus dat ik in jou situatie gewoon een pctje met Windows en Moonlight aan zou sluiten aan de TV en hier kun je dan uiteraard ook controllers op aansluiten. Dit zou prima moeten werken.

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsFlokkie
TheBrones schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:44:
Met Moonlight kan ik hier inderdaad (op Windows naar Windows) goed gamen. Dit werkt ook erg goed met controllers als ik een Xbox dongle aansluit. Op deze manier kan ik op mijn Microsoft Surface (de variant met de langzame m3) achterin de tuin gamen op WiFi. Non-steam games staan ook gewoon in de lijst van Moonlight.

Ik denk dus dat ik in jou situatie gewoon een pctje met Windows en Moonlight aan zou sluiten aan de TV en hier kun je dan uiteraard ook controllers op aansluiten. Dit zou prima moeten werken.
Al getest met meerdere controllers? Dat is voor mij namelijk best wel een pré.

Van alle opties vindt ik Moonlight ook denk ik de meest gangbare oplossing. Maar daarom heb ik juist deze discussie gestart om te kijken of mensen andere ervaringen hebben met ander speelgoed :P.

[ Voor 12% gewijzigd door ItsFlokkie op 07-05-2020 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madje
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-01 12:20
Zelf gebruik ik steam link op de iPad en direct naar de steam Link (hardware unit van Valve). Moet zeggen dat het beide goed werkt! Via de iPad heeft het soms last van haperend beeld (terwijl ik op 5G zit).
Via de iPad gaat het met de vingers of soms de steam controller.
Via steam link harware unit gaat het met de steam controller & Logitech F710 controller.

In de ochtend ff gamen terwijl de kinderen om mij heen rennen. De kinderen gebruiken het ook om te gamen (Lego games).

Wil nog graag een PS4 controller of Xbox One controller of 2 kopen, maar vind ze te duur. Deze moeten werken op de iPad, Steam Link en AppleTV. Mijn criteria is dat ze werken op zowel iOS, tvOS en de PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrones
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:36
ItsFlokkie schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:54:
[...]

Al getest met meerdere controllers? Dat is voor mij namelijk best wel een pré.

Van alle opties vindt ik Moonlight ook denk ik de meest gangbare oplossing. Maar daarom heb ik juist deze discussie gestart om te kijken of mensen andere ervaringen hebben met ander speelgoed :P.
Ja ik heb dit vaker ook zo gebruikt. Zolang je computer gewoon beide controllers herkend zullen deze ook gewoon op de externe-pc werken. Op deze manier kun je dus prima bijvoorbeeld Rocket League in splitscreen spelen.

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsFlokkie
Madje schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:19:
Zelf gebruik ik steam link op de iPad en direct naar de steam Link (hardware unit van Valve). Moet zeggen dat het beide goed werkt! Via de iPad heeft het soms last van haperend beeld (terwijl ik op 5G zit).
Via de iPad gaat het met de vingers of soms de steam controller.
Via steam link harware unit gaat het met de steam controller & Logitech F710 controller.

In de ochtend ff gamen terwijl de kinderen om mij heen rennen. De kinderen gebruiken het ook om te gamen (Lego games).

Wil nog graag een PS4 controller of Xbox One controller of 2 kopen, maar vind ze te duur. Deze moeten werken op de iPad, Steam Link en AppleTV. Mijn criteria is dat ze werken op zowel iOS, tvOS en de PC.
Ik heb het allereerst ook getest op mijn iPad. Je kan gewoon via Bluetooth een Xbox One S controller aansluiten op je iPad. Vereist is iOS 13. Voor meer info kan je de volgende link gebruiken: Connect a wireless game controller to your Apple device

Edit: Je kan maximaal twee controllers aansluiten op een Apple TV 4K en Apple TV HD

[ Voor 4% gewijzigd door ItsFlokkie op 07-05-2020 17:14 . Reden: Extra informatie over controllers i.c.m AppleTV ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:33
Even reageren hier omdat er geen echt game streaming topic is.

Ik wil ook graag aan het streamen naar de TV en wil de PC uiteindelijk naar de zolder verhuizen. Ik heb 2 clients getest momenteel:
- Pi 3B+ met Moonlight, via ethernet
- Mi box S met Moonlight en Steam Link via Wifi

Ik gebruik overal 1080p 60fps 20Mbps.

De Pi met moonlight werkt enorm soepel maar af en toe krijg je een effect alsof je naar 30fps schakelt. Dat duurt een seconde of 10, dan is het weer en minuut weg. Het is niet vast en ook niet constant, maar je merkt het wel de hele sessie door. Andere PI heeft hetzelfde effect. Dit irriteerde me dus heb ik een Mi box S gekocht. Deze heeft alleen wifi voor nu (ethernet adapter is onderweg). Met de Mi box s heb ik ook steam link geprobeerd maar die latency is veel groter, dus dat is geen echte optie. Moonlight draait prima zonder het effect van de pi maar je hebt af en toe een micro stutter. Ik vermoed dat wifi hier de boosdoener is (5Ghz mesh netwerk, prima dekking en snelheid, maar blijft wifi). Ik merk dit ook op mijn telefoon. Die micro stutters zijn onafhankelijk van de gekozen instellingen. De statistieken tonen een 6ms receive latency en 22ms decode latency, mooi stabiel. 0 dropped frames. render, receive en decode fps is allemaal rond de 60

4k 60fps op 80Mbps heeft hetzelfde effect als 720p 60fps 10Mbps. PC is laag belast, ik zie het bij elk spel. Als ik via remote desktop naar mijn Oculus VR bril stream lijkt het een stuk stabieler, dus het kan wel stabiel en soepel zou je zeggen. Zijn er nog dingen te controleren? PC specs:

- Ryzen 5600 CPU
- GTX 2070 Super GPU
- PC bedraad aan een switch
- TP-Link Deco P7 Mesh wifi netwerk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
Weer eens even reageren aangezien ik weer een hoop wijzer ben.

Ten eerste, game streaming is GENIAAL en werkt zo goed als zonder vertraging met de juiste setup. Daarin zit ook het lastige, welke setup werkt goed?

Ik heb nu een aantal dingen geprobeerd en stream naar verschillende hosts vanaf 2 machines:
- Mi box S
- Shield TV (2019)
- Chromebook met quadcore intel
- Android telefoon

De Mi box S (elke android box eigenlijk gezien het een hardware issue is) raad ik af. Decoding is erg problematisch en het is nooit perfect soepel wat je ook configureert. Decoding latency is ook erg hoog (20-25msec). Deze gebruik ik via een usb gbit ethernet adapter welke wel helpt maar het de haperingen soms blijft me irriteren. Het is bruikbaar en wordt soms gebruikt op de slaapkamer tv voor minder snelle spellen aangezien je de latency wel voelt dan.

Shield TV is DE oplossing. Werkt geniaal soepel (via ethernet uiteraard) met enorme lage latency (3-4ms totaal) TV naast de monitor en je ziet geen enkele vertraging. Dit met 1080p 120Fps 120Mbps. Het speelt op de TV beter dan op de PC zelf omdat die maar een 60Hz monitor heeft :)

Chromebook werkt ook erg goed met slechts heel af en toe een hapering ivm wifi. Deze speelt op 1080p 60Fps 60Mbps. BT Gamepad heeft alleen wat haperingen met langzame bewegingen gek genoeg, via een dongle werkt die prima. Latency is ook erg laag, 5-6ms normaal.

Android telefoon werkt ook erg goed met slechts heel af en toe een hapering ivm wifi. Deze speelt op 1080p 60Fps 30Mbps. Onscreen controls werken maar via een BT gamepad houder speelt het heerlijk.

Conclusie: Game streaming werkt met de juiste hardware super goed en is een geweldige oplossing als je geen console hebt en toch op de TV wilt spelen. Ook met snelle spellen zoals Rocket league edg is het geen enkel probleem ivm de lage latency met de juiste hardware.

Btw, als hosts heb ik 2 machines
- VM met 4 cores van een Ryzen 1800X, 8Gb geheugen en een 1050ti. Speelt een hoop spellen prima en rocket league bv speelt prima op 120Hz net als Hypercharge unboxed. Deze wordt veel gebruikt door de kindere met lego spellen en Wii / switch emulatoren.
- Werkstation / Gaming PC met Ryzen 5600, 16Gb geheugen en 2070 Super. Deze is voor de zwaardere spellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Militia Pilot
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15:11

Militia Pilot

Standby For Titanfall!

Is een Raspberry PI 4 met Steamlink niet iets?
https://help.steampowered.../view/6424-467A-31D9-C6CB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsFlokkie
Ik heb laatst wat testen gedaan met de nieuwste Apple TV en Moonlight. Dit werkt ook verrassend goed en is ook zeker aan te raden. Ook wat testen gedaan met Rainway, maar dat werkte toch net iets minder. Buiten dat heeft de Apple TV een dedicated LAN poort op het apparaat en kunnen Xbox controllers als Playstation controllers makkelijk worden aangesloten. Ik vind het echt goed werken, helaas nog niet kunnen uitproberen tijdens een gameavond met vrienden. Want ja, bezoek ontvangen en iets met pandemie. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Steam Link heeft op elke apparaat een merkbaar grotere lag dan Moonlight dus dat raad ik niet aan. Wel een groot voordeel dat het met AMD kaarten ook werkt.

Pi 3 had problemen met decoderen net als de mi box s, maar dan erger. Lage latency met decoden onder de 3ms is wat je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSirMatthew
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-02 13:40
Vergeef me dat ik dit topic even van onder het stof haal. Hier zijn we ook aan het kijken om PC games op de TV te spelen. Onze TV is een oude Samsung (uitvoering: Samsung LE40C650 Zwart) met een Nvidia Shield aan gekoppeld (1e gen denk ik) aan ethernet. De PC is een Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H (Ryzen 7 5800H met 32GB ram en RTX3070).

Is het mogelijk om met deze setup draadloos (WiFi) games te streamen (denk Modern Horizon, laatste Tomb Raider, Star Wars: Jedi Fallen Order, Forza Horizon etc)? Wil geen gezeul met kabels. Alternatief is PC ook op ethernet maar dan zou die wsl op zolder blijven staan en dan vraag ik me af of die via de shield kan worden opgestart.

Extra: hebben een PS5 controller, kan die connecteren met de shield?

Veel dummy vragen dus, heb zitten zoeken maar vond niet meteen een pasklaar antwoord.

[ Voor 4% gewijzigd door DJSirMatthew op 06-10-2022 16:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
DJSirMatthew schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:31:
Vergeef me dat ik dit topic even van onder het stof haal. Hier zijn we ook aan het kijken om PC games op de TV te spelen. Onze TV is een oude Samsung (uitvoering: Samsung LE40C650 Zwart) met een Nvidia Shield aan gekoppeld (1e gen denk ik) aan ethernet. De PC is een Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H (Ryzen 7 5800H met 32GB ram en RTX3070).

Is het mogelijk om met deze setup draadloos (WiFi) games te streamen (denk Modern Horizon, laatste Tomb Raider, Star Wars: Jedi Fallen Order, Forza Horizon etc)? Wil geen gezeul met kabels. Alternatief is PC ook op ethernet maar dan zou die wsl op zolder blijven staan en dan vraag ik me af of die via de shield kan worden opgestart.
Draadloos kan, maar het is niet ideaal in mijn ervaring. Ik stream zelf vanaf mijn PC die ook op zolder staat, die zit gewoon aan een kabel, maar de laptop zit doorgaans wel op Wifi. Als de PC uit staat of slaapt stuur ik er een wol-packet naartoe, en dan wordt ie wakker.
Dat laatste zou je misschien wel met je Shield kunnen doen, het lijkt erop dat andere mensen dat ook doen: https://www.reddit.com/r/..._on_lan_win10_and_shield/

Pagina: 1