Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rijeun
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-06 12:24
Het probleem:
CPU fans draaien ten alle tijden op volledige toeren.

Details:
Systeem heeft het tot 3 dagen geleden goed gedaan. Plots dit gedrag.

Alles dat aangesloten wordt op FAN1-6 (CPU fans) draait op volle toeren.
Alles dat aangesloten wordt op FANA/B (system fans) draait op nomrale snelheden.
Fan mode aanpassen heeft alleen effect op system fans.

IPMI sensors zijn allen op normale waarden (fans, temperatures, voltages), behalve de case intrusion sensor. Deze geeft continu aan dat er case intrusion plaats vindt. De desbetreffende pin is echter geshort met een jumper.
IPMI "reset intrusion" knop doet niets.

BMC reboot doet niets.
BMC factory defaults doet niets.
BMC reflash (zonder behoud van instellingen) doet niets.
De sensor verwijderen uit de sensor data record (met ipmicfg -sdr del sensor) doet niets.

Er zijn geen shorts van de case, aangezien het probleem zich buiten de kast ook aanhoudt.
De fan thresholds zijn goed ingesteld. (nergens in de event log meldingen over fans).
Als ik het hele systeem fan de stroom afhaal, de CMOS batterij verwijder, en het systeem vervolgens weer aan de stroom hang, komt er onmiddelijk een entry in de event log over case intrusion.

De hard- en software:
2x Xeon e5-2670
Supermicro X9DRi-F
  • BIOS version 3.3
  • BMC version 3.54
16x 4GB PC3-12800R
Seasonic Focus+ 750W Gold

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjorsie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-06 17:30
Ik heb meerdere servers (dell/hp) gehad die op volle toeren gingen blazen als de cover er af was. Waarschijnlijk is er iets niet goed met de intrusion sensor en slaan daarom de fans op tilt.

Hetzelfde overigens als er een fan kapot was, dan wil dat ook wel eens gebeuren voor zover ik mij herinner.

Het zal wel een bescherming zijn. De kast begeleidt natuurlijk veel airflow, als hiervan een cover ontbreekt zullend de fans veel harder moeten werken voor dezelfde airflow over de koelvinnen en overige componenten (RAM/VRM/...). Ik denk daarom dat het gewoon het makkelijkst is fans op standje windtunnel te zetten als je niet kan garanderen dat de windsituatie is zoals is uitgerekend dat ie zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Klopt, heb bij SuperMicro dit ook een keer gehad. Op het moment dat het systeem denkt dat de kast open is, blaast hij voluit met zijn fans. Dus toch eens kijken of die intrusion detection nog goed werkt/shortened is. Als de sensor verder goed is er ook niet direct een reden om hem te shortenen met een jumper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijeun
synoniem schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:00:
Klopt, heb bij SuperMicro dit ook een keer gehad. Op het moment dat het systeem denkt dat de kast open is, blaast hij voluit met zijn fans. Dus toch eens kijken of die intrusion detection nog goed werkt/shortened is. Als de sensor verder goed is er ook niet direct een reden om hem te shortenen met een jumper.
Mijn kast heeft geen intrusion sensor, en hij is dus altijd geshort geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSnels
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-06 07:48
Een andere manier om deze error te resetten is een bios en IPMI update naar mijn ervaring (mag ook dezelfde versie zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijeun
DJSnels schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 00:16:
Een andere manier om deze error te resetten is een bios en IPMI update naar mijn ervaring (mag ook dezelfde versie zijn).
Dit heb ik reeds gedaan, maar noemde het "reflash" in de post.
Pagina: 1