Telefoon reviews: Opslag techniek / benchmarks

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-09 23:42
Ik was even benieuwd hoe het komt dat we al deze tijd nooit de opslagtechnieken behandelen bij reviews op telefoons? Dat heeft namelijk een relatief grote impact op de gebruikerservaring.
Men lijkt tegenwoordig teveel gefocused op de SoC. Deze is inmiddels zover doorontwikkeld, dat ik niet denk dat dit nog enig merkbaar verschil geeft bij gewoon gebruik.

Ik hoef jullie allemaal niet uit te leggen waarom snellere opslag in directe zin voor een betere ervaring/snelheid zorgt.
De meeste moderne telefoons strooien inmiddels met de term UFS 3.0 of 3.1. Maar meer hoor je er nooit over.
Waarom wordt er niet dieper naar de opslagprestaties gekeken?
Zo hebben de OP7 pro en de Galaxy Note 10+ allebei UFS 3.0. Maar de opslagbenchmarks liggen ver uit elkaar (1).

Tussen apps switchen is bij uitstek hetgeen dat men het vaakst doet, waar enige prestaties van de telefoon gewenst zijn. Want hoe sneller je tussen insta en feesboek kan switchen. Hoe sneller je je complottheorieën in een collage kan verwerken.

Dus geachte redactie:
Zouden jullie overwegen om bij smartphones, de zelfde aandacht aan opslag te geven zoals jullie bij laptops etc doen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrasman
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-07 10:59
We behandelen de opslagtechnieken wel in reviews, maar beperken het nu tot het noemen van het soort opslag als het afwijkt van de standaard en geven een indruk van de praktijk. We zijn nu een tijdje gestopt met benchmarkt voor onder meer opslag en daar staan we nog steeds achter. Het bleek dat er weinig correlatie bestond tussen de benchmarks en de praktijkervaring. Die praktijk is belangrijk en die is van meer dingen afhankelijk, zoals software-optimalisaties. Daarnaast wordt er op grote schaal vals gespeeld door fabrikanten. Als er in de praktijk een groot verschil zit in de opslagsnelheid, dan zal dat opvallen en in een review naar voren komen. Alleen is het soms natuurlijk wel lastig om hard te maken waar het verschil in snelheid vandaan komt, al proberen we dat wel te duiden als er een significant verschil merkbaar is.

Andrasman