Excel: In sumif een andere tab naam

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-09 13:25
Ik werk aan een bestand waarin op een dashboard pagina gegevens moeten worden opgehaald uit +/- 50 tabs. Dit zal in de toekomst ook uitgebreid worden met nieuwe tabs en om niet handmatig verwijzingen naar deze tabs te hoeven maken zou ik graag met behulp van een kolom tabnamen een sumif maken naar deze tabs.

Leek me redeijk simpel maar ik krijg het niet werkend.

Voorbeeld formule: =SUMIF('TAB-A'!D:D;B3;'TAB-A'!L:L)

In cel A3 zou ik dan het liefste "TAB-A", zodat ik deze kan doortrekken. Dit lukt niet door tussen de aanhalingstekens "A3" te typen of met de muis in A3 te klikken. Is dit iets wat mogelijk is of moet ik aan hele andere formules denken?

Wil het overigens zo simpel mogelijk houden,betreft een tijdelijke opdracht en mijn opvolgers moeten dit zelf kunnen onderhouden.

Beste antwoord (via Malt007 op 07-05-2020 11:43)

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Malt007 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:38:
@g0tanks @naitsoezn

Ik heb nu het volgende: =SUMIF(INDIRECT("'"&A12&"'!"&D:D);B12;INDIRECT("'"&A12&"'!"&L:L)

Maar hij verwijst nu naar de kolom D en L op de tab waar de formule staat en niet naar de tab die in A12 staat. In ieder geval geen error meer, maar weet niet wat ik nu fout doe. Geeft ook een error die ik nog niet eerder gezien had: #SPILL!, maar met F2 zie ik dat de formule verwijst naar de huidige tab (huidige tab heet niet hetzelfde als wat er in A12 staat ;))

In ieder geval bedankt voor de hulp so far.
Je D:D en L:L moeten ook binnen de quotes.

Als je "INDIRECT" weghaald, dan moet je de string zien staan die je eigenlijk wilt hebben. :)

[ Voor 6% gewijzigd door naitsoezn op 07-05-2020 11:42 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:55

g0tanks

Moderator CSA
Volgens mij zoek je naar de functie INDIRECT: https://support.office.co...26-4f44-b491-92b6306fa261

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Ik probeer obv de voorbeelden in de link die formule werkend te krijgen, maar het lukt me niet direct. Ik begrijp ook niet helemaal wat de bedoeling is van deze formule eerlijk gezegd.

Edit: Ik begrijp nu hoe de formule werkt :) even spelen en kijken of ik eruit kom. Ben benieuwd of ik in de 'range' parameter van sumif een andere formule mag gebruiken eigenlijk,

Ik ben nu tot het volgende gekomen, maar krijg nog steeds een error:

'=SUMIF(INDIRECT("'"&A12&"'!")D:D;B12;INDIRECT("'"&A12&"'!")L:L)

Hierbij staat in A12 de tabnaam, kolom D van de tab de kolom waarin gezocht moet worden en in L wat opgesomd moet worden, Iemand een tip wat ik hier fout doe?

[ Voor 36% gewijzigd door Malt007 op 07-05-2020 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:55

g0tanks

Moderator CSA
Malt007 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:54:
Ik ben nu tot het volgende gekomen, maar krijg nog steeds een error:

'=SUMIF(INDIRECT("'"&A12&"'!")D:D;B12;INDIRECT("'"&A12&"'!")L:L)
Je hele verwijzing moet binnen INDIRECT, dus niet alleen de naam van het tabblad maar ook de cellen.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

INDIRECT maakt van een string een verwijzing naar een cell, dus inderdaad de hele string moet binnen de indirect. Let wel op dat door het gebruik van INDIRECT de formules niet meer 'automatisch' aangepast worden als je de formule bv naar beneden kopieert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
@g0tanks @naitsoezn

Ik heb nu het volgende: =SUMIF(INDIRECT("'"&A12&"'!"&D:D);B12;INDIRECT("'"&A12&"'!"&L:L)

Maar hij verwijst nu naar de kolom D en L op de tab waar de formule staat en niet naar de tab die in A12 staat. In ieder geval geen error meer, maar weet niet wat ik nu fout doe. Geeft ook een error die ik nog niet eerder gezien had: #SPILL!, maar met F2 zie ik dat de formule verwijst naar de huidige tab (huidige tab heet niet hetzelfde als wat er in A12 staat ;))

[ Voor 21% gewijzigd door Malt007 op 07-05-2020 11:40 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Malt007 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:38:
@g0tanks @naitsoezn

Als je "INDIRECT" weghaald, dan moet je de string zien staan die je eigenlijk wilt hebben. :)

[ Voor 6% gewijzigd door naitsoezn op 07-05-2020 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
naitsoezn schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:42:
[...]

Top, het werkt, bedankt voor je hulp!
Pagina: 1