50" / 100hz (bijv Sony 50W828b / 50W808)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
TV voor mijn ouders. Huidige is 10+ jaar oud (720p, echt gedateerd.).
Ik heb zelf 5 jaar geleden na lang onderzoeken een Sony 50W828b gekocht voor destijds 750 euro. Super tevreden mee, ik had gehoopt dat na 5 jaar voorruitgang zoiets gelijkends nog steeds te koop is maar dan in de 400-500 regionen. Helaas als ik in de PW de filters aanzet dan kom ik of uit bij 50hz schermen in dit budget of vanaf prijzen rond de 750 euro (afgezien van 1 Samsung TV)

Die 100hz is zodanig belangrijk dat ik zelf een 60hz scherm (48w605b) binnen 24uur heb teruggebracht vanwege de schokkende beelden tijdens pannend beeld (bijvoorbeeld rustige films/Planet Earth/National Geographic/Concerten) en omgeruild voor de 100hz 50W828b). Schokkerig pannen is echt een afknapper op kijkervaring, zeker in 2020.

Kom ik uit op een 100hz scherm, van beetje gerenomeerd merk, dan zijn ze meteen richting de 750 euro......

Mijn ouders zijn niet kieskeurig, maar ik wil eigenlijk niet veel minder aan specs dan de inmiddels 5 jaar oude Bravia die ik heb. Beeld is belangrijker dan alle neven functies.

Basis eisen:

Do's:

-LCD is prima
-100hz of i.i.g. technologie die ervoor zorgt dat pannende beelden niet schokerig verlopen; gewoon alles vloeiend en natuurlijk.
-Led (al dan niet edge) verlichting is leuk, maar geen pre
-goede inkijkhoeken wel belangrijk.
-1 tuner meer dan zat, maar hoeft niet perse een CI+ te hebben. Ze werken met de ziggobox.
-1080p
-geluid van secundair belang
-2 HDMI ingangen, daarnaast een audio uitgang naar externe versterker (tulp/jack; versterker is een relic van 1970).

Don't
-<100hz beeld of i.i.g tech aanwezig voor vloeiend beeld.
-Slechte inkijkhoeken
-langzame menu's (ze gebruiken Netflix, NOS apps); werken met Chromecast is laatste optie indien nodig

Wat is je budget?
Ik had gehoopt rond de 400-500 euro voor 5 jaar oude technologie: 1080p, maar wel goede kwaliteit lcd paneel met goede transcoders/decoder

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
TV kijken voor pensionadi. Nieuws, films, series.

Zoals gezegd: ze hebben Ziggobox dus tuner mag, maar hoeft niet. Ook apps zoals netflix/NOS/ etc worden gebruikt.
1 of 2 HDMI ingangen zijn voldoende (1 voor ziggo box, 1 voor chromecast) met jack/tulp uitgang voor geluid via oude versterker.

Wat heb je zelf al gevonden?

Op basis van de filters in de PW wordt het moeilijk; ik kan geen TV vinden die rond de 400-500 kost, 50" @100hz is en van gerenomeerd merk; m.a.w. een oude lijn in nieuw jasje. Voorbeeld is de 50W828/50W808.

Ik ben altijd wel onder de indruk van Sony tv's en LG tv's. Philips is over het algemeen voor mij een no-go op basis van persoonlijke ervaring, maar mocht er eentje uitspringen sta ik er voor open.

Samsung kan/mag, maar ook daarbij een beetje dubbel gevoel bij (op basis van computer monitors). Beetje "veel voor weinig" gevoel bij. Ook hierbij, mocht er een uit springen, ik zeg niet perse nee.

Eigenlijk geen interesse in Aldi/onbekende/verourderde merken zoals Medion/Salora/Hisense/Blaupunkt

Welke vragen heb je hier nog over?

In principe kan ik zelf wel uit de voeten met de PW. M.b.v. de filters is het antwoord al snel gegeven: 50" op 100hz, geeft minimum prijs van 593 euro (op basis van 1 model), en klimt al snel naar minimaal 730 euro. Maar misschien mis ik iets? Ik zit bijna te denken om een 2e hands 50W828 voor ze te kopen, maar ook die zijn schaars te vinden.

Misschien is er een 50hz tv die makkelijk te upgraden is naar 100hz d.m.v. een firmware update o.i.d. De prijs zit hem vooral in de 100hz filter zie ik. Filter ik op 50hz, dan komen er wel TV's in het budget vrij.

Misschien is er nieuwe technologie uit dat ook een 50hz scherm mooi vloeiend loopt. Misschien was het niet het aantal hz, maar de gebruikte decoder/chip in de TV zelf.

Ik sta open voor jullie input!

T60P Widescreen

Beste antwoord (via Seesar op 08-05-2020 16:57)

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Een paneel is native 120Hz of 60Hz en valt niet te upgraden. De meeste content is ook max. 50/60fps. Het ‘probleem’ kan ontstaan bij de correcte verwerking van 24fps-beelden. Veel 60Hz tv's kunnen niet verversen op 48hz en passen het zogeheten 3:2 pulldown toe wat zorgt voor motion-judder. Jij bent hier schijnbaar gevoelig voor, maar zijn je ouders dat ook? Veel mensen merken het niet op. Een 120hz tv kan 24p-judder tegengaan door elke frame 5 keer te herhalen. Daarnaast heeft een goede motion- en beeldverwerking van de beeldprocessor en de kwaliteit van de bron hier ook invloed op.

Vloeiend beeld heeft dus niet perse te maken met de maximale refresh rate van het paneel. Je benoemt ''goede/slechte inkijkhoeken''. Beide van je Sony's gebruik(t)en een contrastrijk VA-paneel en die staan juist niet bekend om brede kijkhoeken. Net als 24p-judder is dit dus relatief of persoonsgebonden.

Alle 50 inch tv's gebruiken min of meer hetzelfde VA-paneel. De LG 50UM7-serie en Samsung 50RU7-serie hebben een goed werkend smartplatform en fabrieksafstelling. De LG kan 24p-judder voorkomen via een 24Hz signaal (blur-ray) en ook via de native-apps. Het kan zijn dat je in andere gevallen 'Real Cinema' of 'Tru Motion' moet inschakelen. Bij Samsung heet dit 'Auto Motion Plus'. Wat in feite interpolatie is om dit te onderdrukken. Voor 55'' is de eerder benoemde RU80 de beste keuze en de eerste dichtbij budget met 120Hz paneel.

Bredere kijkhoeken ten koste van contrast krijg je bij 49 en 55'' IPS tv's van LG en bij de Sony XG70/XG80. De 55'' XG70 uitgezonderd. Tot slot als er geen UHD-content gekeken gaat worden kan je ook naar de 50'' Sony WF66 (VA) kijken er vindt dat geen of amper upscaling plaatst. Je hebt dan wel minder bang for buck en een beperkter smartplatform.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Laatst online: 15:37
Ik neem aan dat die 593€ gaat over deze? pricewatch: Samsung 55RU8000 Zwart

Die heb ik zelf vorig jaar voor 900€ gekocht. Zeker voor deze prijs vind ik het toch echt wel een aanrader.

55 inch, 4k, hdr, 120hz, freesync. Paneel is van het VA type, dus geen OLED of QLED, en geen local dimming maar de kleuren en zwartwaardes zijn desondanks (ook vanuit de hoeken) nog erg goed.

Het OS is recent, draait soepel en is van samsung. Dus eigenlijk alle apps zijn beschikbaar en draaien vloeiend (tot aan steam in home streaming toe)

https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/ru8000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
NESFreak schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:53:
Ik neem aan dat die 593€ gaat over deze? pricewatch: Samsung 55RU8000 Zwart

Die heb ik zelf vorig jaar voor 900€ gekocht. Zeker voor deze prijs vind ik het toch echt wel een aanrader.

55 inch, 4k, hdr, 120hz, freesync. Paneel is van het VA type, dus geen OLED of QLED, en geen local dimming maar de kleuren en zwartwaardes zijn desondanks (ook vanuit de hoeken) nog erg goed.

Het OS is recent, draait soepel en is van samsung. Dus eigenlijk alle apps zijn beschikbaar en draaien vloeiend (tot aan steam in home streaming toe)

https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/ru8000
Dank je wel, dat is waardevolle informatie. Local dimming etc, is van minder belang, zeker als het niet goed geimplementeerd is, is het meer een vloek dan een toevoeging.

Hoe vind je de upsampling van 1080 naar 4k gaan? Mijn ouders hebben geen Bluray, hebben basis abbo Ziggo en ook netflix is merendeel nog geen 4k. Ziet dat er netjes uit?

Ik verwacht inderdaad geen Oled voor het geld, maar ik ben zelf tevreden met mijn LCD van Sony dus als deze in dezelfde straat zit, dan is dat zeker het overwegen waard.

[ Voor 7% gewijzigd door Seesar op 07-05-2020 12:03 ]

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:42
Waarom wil je precies 100hz? Het aantal Hz was op de oude beeldbuizen veelzeggend, omdat er meer beeldpunten naar het scherm werden geprojecteerd, waar die beeldpunten langzaam uitdoofden. Meer beeldpunten = minder uitdooftijd = 'scherper' beeld.
Op LCD's blijft de pixel gewoon aan en zegt het aantal Hz eigenlijk erg weinig over de scherpte bij beweging. Al zit er natuurlijk wel een verschil per paneel in, en zijn panelen bij hogere Hz wellicht gemiddeld gezien wel beter, Hz is niet de factor waarmee het afleesbaar is.

Je stopt er 30fps content in, en 50hz tv's werken gewoon op 60hz, dus eigenlijk is 50hz prima.
Schokkerige beelden komen toch vooral door beeldverwerkingssystemen (dus dat lag aan het specifieke model) en niet door het aantal Hz.
Ik zou toch nog eens een 50hz tv proberen als ik jou was. Let op het beeldtype; VA zoals hierboven is genoemd, is prima.

Verder zit in deze prijsklasse in heel veel tv's gewoon hetzelfde beeldpaneel.

Ik zou het goedkoopste model van een 'normaal' merk halen met een beetje leuke smart tv features. Ook qua upscaling zit er geen wereld van verschil meer tussen.

[ Voor 7% gewijzigd door Richh op 07-05-2020 12:17 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
Een paneel is native 120Hz of 60Hz en valt niet te upgraden. De meeste content is ook max. 50/60fps. Het ‘probleem’ kan ontstaan bij de correcte verwerking van 24fps-beelden. Veel 60Hz tv's kunnen niet verversen op 48hz en passen het zogeheten 3:2 pulldown toe wat zorgt voor motion-judder. Jij bent hier schijnbaar gevoelig voor, maar zijn je ouders dat ook? Veel mensen merken het niet op. Een 120hz tv kan 24p-judder tegengaan door elke frame 5 keer te herhalen. Daarnaast heeft een goede motion- en beeldverwerking van de beeldprocessor en de kwaliteit van de bron hier ook invloed op.

Vloeiend beeld heeft dus niet perse te maken met de maximale refresh rate van het paneel. Je benoemt ''goede/slechte inkijkhoeken''. Beide van je Sony's gebruik(t)en een contrastrijk VA-paneel en die staan juist niet bekend om brede kijkhoeken. Net als 24p-judder is dit dus relatief of persoonsgebonden.

Alle 50 inch tv's gebruiken min of meer hetzelfde VA-paneel. De LG 50UM7-serie en Samsung 50RU7-serie hebben een goed werkend smartplatform en fabrieksafstelling. De LG kan 24p-judder voorkomen via een 24Hz signaal (blur-ray) en ook via de native-apps. Het kan zijn dat je in andere gevallen 'Real Cinema' of 'Tru Motion' moet inschakelen. Bij Samsung heet dit 'Auto Motion Plus'. Wat in feite interpolatie is om dit te onderdrukken. Voor 55'' is de eerder benoemde RU80 de beste keuze en de eerste dichtbij budget met 120Hz paneel.

Bredere kijkhoeken ten koste van contrast krijg je bij 49 en 55'' IPS tv's van LG en bij de Sony XG70/XG80. De 55'' XG70 uitgezonderd. Tot slot als er geen UHD-content gekeken gaat worden kan je ook naar de 50'' Sony WF66 (VA) kijken er vindt dat geen of amper upscaling plaatst. Je hebt dan wel minder bang for buck en een beperkter smartplatform.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• veertje
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:59
benbaba schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:49:

Ik lees echt zo graag jou commentaren altijd! heel informatief.
Zou echt leuk zijn als je een blog ofzo zou hebben met TV aankoop tips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Heren, dames,

dank je wel, vandaag naar de winkel geweest en een LG 50UM7450 opgehaald. Ik had laptop meegenomen en wat netflix materiaal op de TV aangesloten. Geen last van judder/stutter/panning problemen dus daar zullen ze erg blij mee zijn.

het is inderdaad een 50hz tv geworden dus, maar mijn grootste klacht/aandachtspunt lijkt dus met een goede chip aanwezig dus niet meer aanwezig te zijn.

Zondag gaan we hem aansluiten bij ze thuis, maar op basis voor wat ik in de winkel gezien heb denk ik dat ze er blij mee zullen zijn.

Dank jullie wel voor de input.

T60P Widescreen

Pagina: 1