Printer werkt niet naar behoren - garantie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobBrands
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-10 11:57
Hi,

In december 2018 heb ik een printer als cadeau gekregen. Het betreft een HP Envy 5030.
Hoewel printen niet meer alledaags is, is het soms handig om thuis een printer te hebben. Dat gezegd hebbende kan ik ook zeggen dat ik niet meer dan 200 pagina's heb geprint sinds dat ik de printer in mijn bezit heb.

Sinds een maand of 4 terug werkt de printer niet meer naar behoren. De uitlijning en printkwaliteit is zeer slecht. Pakweg de helft van het af te drukken document staat op papier, in lijntjes, en niet gecentreerd.

Op de website van HP staat vermeld dat er 1 jaar hardware garantie op de printer zit, verlopen dus. Ik heb tevens gehoord dat er ook zoiets bestaat als wettelijke garantie, waarbij de koper recht heeft op een goed product (https://www.consuwijzer.n...pot/wat-mag-ik-verwachten).

Verder wordt er door de consuwijzer verwezen naar https://www.techniekneder...r/gebruiksduurverwachting. Hier is een document te openen met de gemiddelde gebruiksduur van verschillende apparaten afhankelijk van de nieuwprijs. Volgens dit document is de gemiddelde levensduur van de printer die ik heb 2 jaar.

Hoewel het geen dure printer is, mag ik verwachten dat een printer langer meegaat dan 200 kantjes. Wat is wijsheid hier?

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:22
Neem contact op met de verkoper?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Nadeel met dit soort goedkope (60-70 euro) inktjet printers is dat de cartridges, nozzles etc snel uitdrogen en verstopt raken. Nieuwe cartridges en reinigen geeft soms wel vetbetering maar voor een paar tientjes extra koop je al snel een compleet nieuwe printer.

Je hebt gewoon garantie en de periode is langer dan die 1 jaar die HP aangeeft. Je moet naar de verkopende partij (winkel) en niet de fabrikant voor garantie.

Nadeel is wel dat verstoppingen en/of uitdroging en klachten die daaruit voortvloeien vaak niet onder garantie vallen. De gebruiker dient deze regelmatig te reinigen na het printen, cartridges te verwijderen bij tijd niet gebruiken, alleen originele cartridges gebruiken en meer van dat soort onzinnige dingen.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:28
Inderdaad. Doe jezelf een plezier en koop een compacte laserprinter als je alleen af en toe print. Met die 200 pagina's per jaar doe je een eeuwigheid met een toner en die drogen ook niet uit en raken ook niet verstopt als je hem een tijd niet gebruikt.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:14
Heb je ook de schoonmaak opties doorgelopen ?
Soms moet je deze meerdere keren doorlopen en nozzle check printjes doen alvorens deze weer goed print.

Een inkjet lang stil laten staan is nooit goed, het is tegenwoordig een wegwerp artikel geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Garantie krijg je van de verkoper - niet van HP.

Je moet dus bij de verkoper terecht voor je 2 jaar garantie.

Zowiezo zijn er eerst een hoop schoonmaak en uitlijnopties te doorlopen, voordat garantie ter sprake komt.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2020 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:52
Heb je er al eens 2 nieuwe (originele) inktpatronen in gestopt? 9/10 keer liggen de issues bij de patronen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:18
Heb dezelfde printer, zelfde gebruikspatroon en had hetzelfde probleem.
Nieuwe set cartridges loste het op: pricewatch: HP 304

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobBrands
Dank voor de reacties allen.

Even een toevoeging. Als ik bijvoorbeeld afbeeldingen (jpeg bijvoorbeeld) print dan is de kwaliteit wel naar behoren/acceptabel.

Zodra het een document betreft waar text in staat (eigenlijk elk office-gerelateerd bestand) gaat het mis. Regels beginnen in het midden van het papier en vallen daardoor grotendeels weg. Daarnaast worden de letters niet volledig afgedrukt waardoor het onleesbaar is.

Ik heb meermaals schoonmaak opties doorlopen (uitlijning en reiniging printkoppen), de testbladen komen er dan goed uit.

Verder zitten er officiële HP patronen in, immers accepteert de printer geen andere patronen zoals die van 123inkt.

De drivers zijn meerdere keren ge-update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobBrands
Bartjo schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:42:
Heb dezelfde printer, zelfde gebruikspatroon en had hetzelfde probleem.
Nieuwe set cartridges loste het op: pricewatch: HP 304
Goed te horen dat het herkenbaar is (of juist niet). Waren jouw testbladen na reiniging en uitlijning ook goed, maar printen van documenten bleef ellendig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartjo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:18
RobBrands schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:44:
[...]

Goed te horen dat het herkenbaar is (of juist niet). Waren jouw testbladen na reiniging en uitlijning ook goed, maar printen van documenten bleef ellendig?
Nee, zowel documenten als testbladen bleven slecht na reinigen en uitlijnen.

Wellicht dat jouw probleem toch ergens anders ligt. Als de test prints wel goed zijn, zal het waarschijnlijk niet aan de cartridges liggen.

[ Voor 16% gewijzigd door Bartjo op 07-05-2020 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobBrands schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:43:
Dank voor de reacties allen.

Even een toevoeging. Als ik bijvoorbeeld afbeeldingen (jpeg bijvoorbeeld) print dan is de kwaliteit wel naar behoren/acceptabel.

Zodra het een document betreft waar text in staat (eigenlijk elk office-gerelateerd bestand) gaat het mis. Regels beginnen in het midden van het papier en vallen daardoor grotendeels weg. Daarnaast worden de letters niet volledig afgedrukt waardoor het onleesbaar is.

Ik heb meermaals schoonmaak opties doorlopen (uitlijning en reiniging printkoppen), de testbladen komen er dan goed uit.

Verder zitten er officiële HP patronen in, immers accepteert de printer geen andere patronen zoals die van 123inkt.

De drivers zijn meerdere keren ge-update.
Hmm, dan kan het natuurlijk ook nog iets op de PC zijn kwa rare uitlijninstellingen...

Heb je de mogelijkheid om met een andere PC/apparaat iets uit te printen als test?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Zelf heb ik dit probleem diverse keren gehad met diverse printers. Door het weinige gebruik, krijg je last van uitdrogen. Enige oplossing is nieuwe patronen er in zetten. En aangezien het dan toch relatief duur printen werd, ben ik overgestapt op een betaalbare laser printer. Nooit meer deze problemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobBrands
Verwijderd schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:31:
[...]

Hmm, dan kan het natuurlijk ook nog iets op de PC zijn kwa rare uitlijninstellingen...

Heb je de mogelijkheid om met een andere PC/apparaat iets uit te printen als test?
Jep, dat heb ik gedaan. Op een ander apparaat hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:35
Ik ga voor vervuiling of beschadiging van het microspatiëringslint. Dat is een lint met kleine streepjes erop die de kop doorgeven op welke positie het bevindt. Afhankelijk van wat de driver aanstuurt heeft je printer daar meer of minder last van.
Pagina: 1