Sparta R20i e bike

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bram46
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23-08 06:27
Beste allemaal.
Mijn eerste vraag die ik hier stel is de volgende.

Ik heb een Sparta R20i e bike en rij zo'n 14k per jaar.
Onderhoud wil ik zelf gaan doen, gewoon omdat dit onderdeel uitmaakt van deze hobby.
Voorheen werd de fiets bij de lokale FM onderhouden en ik weet dat zij ooit een andere cassette en ook een ander buitenblad hebben gemonteerd.
Mijn vraag is wat de originele cassette en het originel buitenblad is van deze fiets.

Bedankt voor jullie tijd.

Gr Bram

Beste antwoord (via Bram46 op 09-05-2020 11:28)

• simonmdejong
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:18

simonmdejong

Blaat

2019 en 2020 model hebben een Shimano 11-32 casette welke niet meer leverbaar is, is vervangen door een Shimano CS-HG500 11-32, niet echt een bijzonder onderdeel Voorblad komt alleen als gehele crankset en is een 42 tands en kan niet los besteld worden, tenzij je het gaat vervangen voor een aftermarket blad. Fietsenmaker kan je daar mee verder helpen.

3x Homewizard PIB, 25 zonnepanelen 8050W piek power

Alle reacties

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:58
Wat zegt de lokale fm (? Fietsemaker?) wat het moet zijn?

Acties:
  • Beste antwoord

• simonmdejong
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:18

simonmdejong

Blaat

2019 en 2020 model hebben een Shimano 11-32 casette welke niet meer leverbaar is, is vervangen door een Shimano CS-HG500 11-32, niet echt een bijzonder onderdeel Voorblad komt alleen als gehele crankset en is een 42 tands en kan niet los besteld worden, tenzij je het gaat vervangen voor een aftermarket blad. Fietsenmaker kan je daar mee verder helpen.

3x Homewizard PIB, 25 zonnepanelen 8050W piek power

• Bram46
Beste, dank voor jullie reactie. De FM heeft er deze cassette opgelegd, Shimano cassette 10v 11/34 HG500.
Lijkt me dus dezelfde als @simonmdejong noemt. Hij zal niet exact dezelfde op voorraad hebben gehad.

Ook heeft de FM het grootste voorblad vervangen door 42T-AE Deore FC-M610.
Het is dus idd een 42 tands.

@FTI, de FM zal altijd zeggen dat het artikel dat hij op voorraad heeft de juiste is, daar ga ik dus niet op af.

Lijkt mij dat de FM wel dicht bij de originele komt. Ik heb deze vraag gesteld omdat het 6000km geleden is dat de FM alles heeft vernieuwd, voorblad, cassette en ketting. HG54 116sch 10v

Nu zit er inmiddels een tik in de fiets bij het aanzetten, dus bij iets zwaarder trappen. Denk aan viaduct op of wegrijden bij verkeerslicht. Dat doet hij ook als ik naar het originele binnenblad schakel en ook als ik op de trappers ga staan. Dus de buitenblad, zadelpen en zadel is uitgesloten. Ook waanneer ik het stuur lichtjes vastpak lost het probleem niet op. Lijkt mij toch echt in de aandrijving te zitten. Tik is hoorbaar bij zwaarder trappen zowel met links als met rechts. Maar na 3x de tik gehoord te hebben is die weg, ook als dan nog zwaar trap. Ik had dus het idee dat de tandwielen niet de juiste waren en dat de ketting door zwaar trappen dieper in de tanden valt, en dat dit het tikken veroorzaakt. Ook wel belangrijk, toen ik alles liet vervangen had ik 13k gereden met de vorige set. Doortrappen was nog niet aan de orde maar het derailleur achter schakelde niet goed meer. Ik gebruik altijd twee kettingen die ik na 1000km wissel. Ik zal komende week de fiets takelen en de bottom bracket vervangen, heb ik nog een liggen. Ook bij de aandrijving alles even los en montagepasta ertussen doen. Wat denken jullie? Zou dit kunen helpen?
Bedankt voor jullie tijd en meedenken, Gr Bram

• Bram46
Beste, ik heb gezocht op internet en uiteindelijk gevonden welk crankstel er op mijn Sparta R20i zit. Het blijkt deze te zijn. Shimano DEORE FC-M615.

Daarbij valt het me op dat er nergens over 42 tands wordt gesproken, wel over 40 tands, de grootste maat.
Het zou kunnen dat de FM er een 42T tandwiel op heeft gelegd ipv een origineel 40T.

Kan dat kwaad? Mogelijk snellere slijtage oid?