Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitedevil1988
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Goedendag allemaal,

Ik ben al een tijdje het topic ''elektriciteit opwekken met zonnepanelen'' aan het volgen en hebben besloten op hier ook mee aan de slag te gaan :9~

Nu heb ik een offerte binnen gekregen en wil ik graag jullie mening over horen.
Feiten op een rijtje:
  • Locatie midden Limburg
  • 1 Fase.
  • 40 ampère hoofdzekering.
  • 40 Graden dakhelling.
  • Dak is 5,10 Meter ongeveer breed
  • Voorkant Oriëntatie zuid/west.
  • Achterkant Oriëntatie Noord/oost.
  • Dakkapel aan de voorkant woning.
  • Geen schaduw.
Op de offerte hebben ze het volgende geplaatst.
  • 6 x Yingli Solar Mono 340 Wp full black Shingled zonnepanelen (voorkant woning)
  • 12 x Csun Mono 320Wp full black zonnepanelen (achterkant woning)
  • Growatt 5000MTL-S omvormer
  • Alle bevestiging materiaal, aanpassing meterkast en installatie
  • voor €5464,36
Totaal aan panelen: 2040Wp + 3840Wp = 5880Wp

Er kunnen eventueel nog 3 zonnepanelen onder mijn dakkapel. Van begin dak tot aan mijn dakkapel is 1.40 meter breed.

Ik heb lang geleden een legplan laten maken van zonneplan. Deze gebruik ik eigenlijk als een template en hier maak ik dan ook gebruik van als ik een aanvraag doe voor een offerte. Zie de 3 foto's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BlPf3r4BN3hvkX1Cbffb2gODBRQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ELWucxD1h1URomgKD7gAtCK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PS4-0Dch-_q_4SVtH9d6iPgcbH0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Jtc2WOrkuEaq0m6gWjRD7ANV.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wsyUP9yWXQSmG4PklkGwi0bPvps=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xsh4TcxB6z36npEthin1RgvA.jpg?f=user_large

Ook heb ik 2 foto's van mijn dak. Het gaat om het huis zonder de rolluiken. Het betreft een tussenwoning. Ik heb met een rode lijn ongeveer aangegeven wat de ruimte is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/22QT4Ypuo3I0zT4diqvzvenanZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7N8u93QQKclVhqgA1mEkTa1W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qHvMJYr_5qzm0s2zsccEBDEXLgw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C1CAqZFxZtQDVjK87fC5bmVD.jpg?f=fotoalbum_large

Wat is jullie mening hierover? Ik hoor het graag.

[ Voor 0% gewijzigd door whitedevil1988 op 06-05-2020 20:57 . Reden: locatie toegevoegd ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-09 12:55
Ziet er goed uit. Niet te duur.
Achteraf nog 3 panelen erbij installeren wordt relatief lastig en duur dus denk er nu goed over na of je dat wilt.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitedevil1988
  • Nu online
Ik heb gevraagd om er 3 panelen aan de voorkant erbij te zetten op de offerte.

Dus 9 x yingli solar 340 en 12 x csun 320.

Hij geeft aan dat ik dan met 2 omvormers moet werken ivb de 1 fase aansluiting.

Growatt 2500S
Growatt 3600MTL-S

Dan komt er zo'n €1000,-bij

Vind ik dan een groot verschil had gehoopt dat het met de aanpassing op de growatt 5000MTL-S kon worden aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-09 07:05
Wanneer leren die zonnepanelen mevrouwen en meneren dat je noord-oost zuid-west juist moet overdimensioneren? Ervaringen uit de praktijk leren dat de panelen niet gelijk Max vermogen produceren. Die 3 panelen kunnen er gewoon bij, daarvan wordt de 5k omvormer alleen maar blij. Als je panelen installateur niet verder wil kijken dan zijn neus, wijs hem dan de deur, er is genoeg keus.
Ik hou op met het typen van berichten, want als mijn hoofd moe is begin ik soms te dichten. Tijd voor ontbijt op mijn bord, ik lees later wel wat het nu wordt.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@whitedevil1988

Das jammer, daar slaat ie de plank mis, je hebt 2 dakvlakken en komen nooit tegelijk dus 1 5000mtl-s gaat nooit vol belast worden, en zo wel topt hij iets af, ook niet erg.

Gewoon vragen of er alleen die 3 panelen bij kan, verder niets.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-09 14:47
Het kan wel op de 5000, alleen top je wat meer af, hoewel ik dat sowieso weinig zie gebeuren door oriëntatie en hellingshoek. Ik zou wel die 9 aan de voorkant nemen, ook voor betere vmpp.
Dus wat lard ook al zei. Gewoon doen met 1 omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik heb het even in Sunnydesign ingevoerd.
Heb je nog meer info over "Csun Mono 320Wp full black zonnepanelen (achterkant woning)"?
Zijn die 1.65 meter of 2 meter lang?
In Sunny design kwam ik namelijk op een 72 cells paneel uit 2017, en 594 V. En de Growatt gaat tot 550 V.
Als het gewoon panelen zijn van +/- 1.65 meter lang dan is het prima hoor.

9 x Yingli Solar Mono 340 Wp full black Shingled zonnepanelen (voorkant woning)
12 x Csun Mono 320Wp full black zonnepanelen (achterkant woning)

Hier zie je dat Sunny een 4 kW omvormer aanraad, en dat die op jaarbasis 0.1% aftopt in vergelijking met een 5 kW omvormer. Dus het kan makkelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dQHh92NqZUN26KtiyHo_IeKKg9I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RQs3SLlv8aGH6rwjMJTDUTP1.png?f=fotoalbum_large

Daar komt bij dat je in Nederland eigenlijk max 5 kW mag terugleveren als je een enkelfase aansluiting hebt. Niet dat daarop gehandhaaft wordt maar toch.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitedevil1988
  • Nu online
bedankt voor jullie reacties.

De csun 320 zijn volgens de offerte 1640mm x 990mm

Ik ga straks mailen als hij die 3 extra panelen wilt plaatsen zoals de 1e offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ja dan is het voltage wel onder 550 Volt met koud weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Misschien is het gedaan om 3x mppt ingangen te creeren, vanwege schaduw dakkapel.

Growatt is twijfelachtig wat betreft schaduwmanagement.
Daarom gewoon om een SMA vragen.

Edit: zie AUijtdehaag in "Oriëntatie zonnepanelen"

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-05-2020 20:49 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@AUijtdehaag

Hoe bedoel je extra mppt?

En er is toch geen schaduw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@busscherski
Geeft de dakkapel op west geen schaduw op de panelen eronder?
Ik dacht dat er uitgebreid werd met 6+3.
Zal me wel vergissen dan.

[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-05-2020 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@AUijtdehaag

Er werd waarschijnlijk inderdaad uitgebreid tot onder de dakkapel zoals ik begreep.

Maar zodra de zon enigszins op die zw 45 graden panelen schijnt is de schaduw weg. Smorgens vroeg hadden die alle panelen op dat vlak ook geen of nauwelijks zon gehad als er geen dakkapel was.

[ Voor 3% gewijzigd door busscherski op 07-05-2020 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dat gaat tegenvallen denk ik.
De buren hebben er ook een.

@whitedevil1988
Maak ff wat fotos vanmiddag.
Als je thuis bent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitedevil1988
  • Nu online
busscherski schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:48:
Ja dan is het voltage wel onder 550 Volt met koud weer
Werkt de omvormer dan niet of nauwelijks onder de 550 Volt?
busscherski schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:04:
@AUijtdehaag

Er werd waarschijnlijk inderdaad uitgebreid tot onder de dakkapel zoals ik begreep.

Maar zodra de zon enigszins op die zw 45 graden panelen schijnt is de schaduw weg. Smorgens vroeg hadden die alle panelen op dat vlak ook geen of nauwelijks zon gehad als er geen dakkapel was.
Ik heb geen schaduw van het dakkapel op de panelen als die er zouden zitten.
Er zijn mensen bij ons in de straat die er ook nog 3 onder hebben liggen en hier heb ik in de middag uren geen schaduw op gezien.
AUijtdehaag schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:11:
Dat gaat tegenvallen denk ik.
De buren hebben er ook een.

@whitedevil1988
Maak ff wat fotos vanmiddag.
Als je thuis bent...
Ik ben om 16 uur thuis zal dan eens wat foto's maken van de voorkant van het dak

[ Voor 16% gewijzigd door whitedevil1988 op 07-05-2020 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@AUijtdehaag

Schaduw foto's is het best. Ik denk dat als er schaduw is, die vanaf ongeveer 10 uur sochtends al weg is. En ook niet voor 10 uur savonds terugkomt.
Voor 10 uur doet een zw 45 graden opstelling toch niet veel. Mijn eigen zzw 45 graden helling begon vanmorgen (strak blauwe hemel) pas vanaf 9.40 boven 1000 W. (Van de 4650 Wp). En mijn panelen staan zuidelijker dan die van TS.

Dat van die 550 V komt goed omdat jouw panelen 60 cells zijn. Dan loopt het voltage niet te hoog op.

[ Voor 11% gewijzigd door busscherski op 07-05-2020 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitedevil1988
  • Nu online
Ik heb de foto's gemaakt/laten maken

Deze is gemaakt om: 15:09

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aBcVFeaMNh-DWChZu8GjwzYMClI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EPJbY6LfC795AZzWGxTX20LF.jpg?f=fotoalbum_large

Deze is gemaakt om: 16.05

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cCMbmTtzOXjgUpTUSk5whOZc4K4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/koDzO853zVGGZCDm69LYY4MD.jpg?f=fotoalbum_large

Dakkapel van de buren zal geen invloed uitoefenen op eventueel 3 panelen onder mijn dakkapel. De zijkanten daar in tegen wel maar daar was ik eigenlijk niks van plan om te leggen omdat ik dan denk ik met optimizers moet gaan werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Wat een perfect dak. Helemaal geen schaduw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik was vooral benieuwd naar de schaduw voor om 9:00 en 10:00

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whitedevil1988
  • Nu online
busscherski schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 17:08:
Ik was vooral benieuwd naar de schaduw voor om 9:00 en 10:00
Ik kan mijn vrouw vragen als ze mogen om 9 uur en om 10 uur nog eens een foto wilt maken. Maar ik heb smorgens juist aan de achterkant de zon. Ik weet eerlijk gezegd niet hoelaat die draait naar de voorkant.

Ik heb nog eens een mail gestuurd als die toch niet gewoon de 3 extra panelen wilt leggen. Ben benieuwd naar zijn reactie.

[ Voor 12% gewijzigd door whitedevil1988 op 07-05-2020 17:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Met https://www.suncalc.org/ kan je het wel een "beetje" bepalen.
Met schuifbalkje bovenin.

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-05-2020 17:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
whitedevil1988 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 17:11:
Maar ik heb smorgens juist aan de achterkant de zon. Ik weet eerlijk gezegd niet hoelaat die draait naar de voorkant.
Ja klopt, smorgens doet ZW niet veel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
FF een crosslink:
De aangeboden omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@AUijtdehaag scherp gelinkt.
@Verwijderd heb jij ook een 5 kW omvormer? of een kleinere?

Growatt heeft ook kleinere omvormers met 80 V startvoltage
https://www.gutami-solar.com/nl/merken/file/download/17

Hopelijk is er gewoon geen schaduw na 10:00. Dan is er ook geen schaduwmanagement nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@busscherski Wat maakt het uit of het een 5kW is?
Growatt is het probleem, niet de grootte.
En die je linkt hebben maar 1 mppt. Ook niet bruikbaar dus.

Ik ben benieuwd naar de fotos van 11 uur en die van 12 uur.
@whitedevil1988 suncalc al geprobeerd voor tijdsbepaling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

busscherski schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 21:07:
@AUijtdehaag scherp gelinkt.
@Verwijderd heb jij ook een 5 kW omvormer? of een kleinere?
Ik heb een 2.2 kW omvormer, zes paneeltjes en een plugin met ethernet kabel (rs232 -> utp) voor logging, meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitedevil1988
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 21:14:

Daar ben ik nu net mee bezig. Ik zal een edit doen als ik daarmee klaar ben.

Maar met betrekking tot eventueel optimizers, deze kunnen dan alleen op de panelen onder het dakkapel toch? Of zeg je investeer in een SMA omvormer en dan is dit niet nodig? Want dan is het prijsverschil vergelijkbaar met de 2e offerte die hij had verstuurd.

Goodwe 5000: 699,-
SMA 5.0: 1149,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@whitedevil1988
Voor mij werkt dat prima zonder optimizers
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

Is die SMA niet wat aan de dure kant? (wil niet stoken in een goed huwelijk maar....).
https://www.winkelman-zon...6/?display=tiles&merk=SMA

Ik denk dat goodwe er ook wel goed mee om gaat. (maar ik spreek zelf niet uit ervaring ermee)
Alleen lastig zelf uit te lezen. (niet op een makkelijke methode als de sma via ethernet/wifi)

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-05-2020 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Verwijderd
Oke Geen heel erg overbemeten omvormer, dus dat zal niet de oorzaak zijn dat de omvormer het niet snapt.
Soms kan een grote omvormer, volgens de specs, slechter omgaan met lage voltages.

Mijn hypothese was dat die Growatt omvormer bij 6-1=5 panelen zo`n laag voltage krijgt dat hij het niet meer snapt.
Datzelfde hoeft niet ook te gelden voor 9-1=8 panelen.

Het zou ook kunnen dat Growatt inderdaad het probleem is. En dat SMA ShadeFix geen overdreven marketingpraat is.

Beide opties staan open voor mij. Ik weet niet welke van de twee hypotheses klopt.

En klopt, sorry ja die 1 mppt omvormer die ik link past niet bij dit project.
O, dan hebben we samen al vanaf 9 tot 12 uur foto's gevraagd.
Ik heb een soort Suncalc uit mijn hoofd gedaan en daar kwam uit dat er vanaf +/- 10 uur geen schaduw is.

Op de foto van 16:05 zien we geen schaduw, dus de zon staat recht op het raam van de dakkapel. Dan moet de zon precies 6 uur daarvoor haaks op dat raam gestaan hebben toch? Dat is 10:05.

[ Voor 24% gewijzigd door busscherski op 07-05-2020 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitedevil1988
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 21:24:
@whitedevil1988
Voor mij werkt dat prima zonder optimizers
Is die SMA niet wat aan de dure kant? (wil niet stoken in een goed huwelijk maar....).
https://www.winkelman-zon...6/?display=tiles&merk=SMA
Ik had gekeken via een andere aanbieder daar is die dus duurder. Ik had ook nog gekeken via de link die je had gestuurd waar ik kan kijken wat de zon doet. Maar ik zie hier geen probleem eerlijk gezegd.
Mijn vrouw had ook nog een foto gemaakt om 13:18 die heb ik over het hoofd gezien. Daar zie je wel iets meer schaduw maar daar zouden de panelen niet komen te liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WDfZJ1nw-ep-1fb7Fq7ml88ycQc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4wLoR507CR9UBb5GSzeyQA4r.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

busscherski schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 21:27:
@Verwijderd
Oke Geen heel erg overbemeten omvormer, dus dat zal niet de oorzaak zijn dat de omvormer het niet snapt.

[...]

Soms kan een grote omvormer, volgens de specs, slechter omgaan met lage voltages.

Mijn hypothese was dat die Growatt omvormer bij 6-1=5 panelen zo`n laag voltage krijgt dat hij het niet meer snapt.
Datzelfde hoeft niet ook te gelden voor 9-1=8 panelen.

Het zou ook kunnen dat Growatt inderdaad het probleem is. En dat SMA ShadeFix geen overdreven marketingpraat is.

Beide opties staan open voor mij. Ik weet niet welke van de twee hypotheses klopt.

En klopt, sorry ja die 1 mppt omvormer die ik link past niet bij dit project.
Ik heb me een beetje ingelezen in die omvormers, voor mijn eersteb string heb ik een SMA sunnyboy (uit 2012 of zo) die het nog steeds heel goed doet, maar ook niet tegen schaduwen kan, maar die heb ik op die plek niet (puur zuiden, geen obstakels).
Ik vond het prijsverschil tussen de sma en de chinees echter zo absurd groot (en startup voltages , efficiente etc wijken op papier nauwelijks af) dat ik dacht, weet je wat, ik kan er gewoon 2 kopen voor dat geld..
Dus gewoon de allergoedkoopste gepakt, als ie na 5 jaar kapot gaat flikker ik m weg en koop ik een SMA + 6 panelen erbij .
Omdat ik alles minimalistisch doe (ik leg die dingen letterlijk op mijn plat dak, sluit ze aan en gaan (incl aarde O-) ), ben ik binnen 2 jaar uit de kosten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Verwijderd

Ja goede aanpak maar pas wel op dat ze niet wegwaaien, (letsel) schade kan de tvt weer verhogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

busscherski schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 21:36:
@Verwijderd

Ja goede aanpak maar pas wel op dat ze niet wegwaaien, (letsel) schade kan de tvt weer verhogen.
qua terugverdientijd, klopt. De panelen uit 2012 hebben tot 2 weken geleden op een gelast rek op ~35 graden zui gestaan, op het dak. Vond dat niet zo mooi meer, en scheelt ook maar een paar %, dus ik heb ze nu plat iggen. Ga er van de zomer wel een simpele klemming opzetten met wat ijzeren profieltjes.
Als het wegwaait gaat daar niemand last van hebben, buren zitten 300 m verderop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

whitedevil1988 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 21:33:
[...]

Ik had gekeken via een andere aanbieder daar is die dus duurder. Ik had ook nog gekeken via de link die je had gestuurd waar ik kan kijken wat de zon doet. Maar ik zie hier geen probleem eerlijk gezegd.
Mijn vrouw had ook nog een foto gemaakt om 13:18 die heb ik over het hoofd gezien. Daar zie je wel iets meer schaduw maar daar zouden de panelen niet komen te liggen.

[Afbeelding]
In het najaar/voorjaar (eerder als nu dus...) gaat die schaduw wel degelijk voor een issue zorgen als je dit in een string zonder optimizers hebt zitten. Per paneel heb je ook weer 4 strngen (of iets in die orde) je kunt het dus uitkienen dat je het zo neerlegt dat je hier minder last van gaat hebben, maar zoals al eerder aangegeven, een paneel wat schaduw heeft gaat niet de stroom kunnen leveren (of doorlaten!!) die de andere panelen in de string hebben. Daar kan een omvormer met het verleggen van het werkpunt maar zeer beperkt iets aan doen. Just physics. Ik denk zelfs dat je beter uit bent als je geen panelen naast die dakkapellen leg en geen geld uitgeeft aan optimizers of omvormers met meerdere strings...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitedevil1988
  • Nu online
Bij de zijkanten van het dakkapel wil ik niks plaatsen, Omdat hier wel schaduw ontstaat. Daarom zouden er dan 6 panelen er boven komen. Maar ik ben nu aan het overwegen om er eventueel 3 extra onder het dakkapel te plaatsen.

Ik weet eerlijk gezegd niet hoe onder het dakkapel in het najaar/voorjaar de schaduw valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Gecorrigeerd voor zomer en wintertijd, zal de zon het hele jaar door elke dag op hetzelfde tijdstip parallel met het raam van dakkapel staan. Ik denk dat het ongeveer om 10:00 zomertijd is. Vanaf dat moment is er geen schaduw meer mogelijk onder de dakkapel.

De schaduw is in de winter wel langer, maar dat doet er niet toe in jouw geval want in die richting heb je geen panelen gepland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3 onder het dakkapel kun je altijd later nog toevoegen met een universele optimizer aan de string boven de dakkapellen.

je moet echter nu wel gaan rekenen of het allemaal nog uitkomt.
Ik persoonlijk zou gaan voor de growatt met 2 trackers, 5000 watt.
En dan later met 3 optimizers de drie extra panelen toevoegen aan de string voorkant.

De maximale busspanning is dan ook ruim voldoende, de 'kleinere' een fasers komen vaak maar tot 500 volt max en dat is wel eng met 9 panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Verwijderd
Denk jij dat er na 10:00 wel schaduw is?
Jij zou er later mee aan de slag gaan. Maar TS gaat het uitbesteden, dan heeft hij 2x installatiekosten.

Wat betreft hoe het uitkomt qua vermogen, 4 kW is al voldoende.

busscherski in "Oriëntatie zonnepanelen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

busscherski schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 23:03:
@Verwijderd
Denk jij dat er na 10:00 wel schaduw is?
Jij zou er later mee aan de slag gaan. Maar TS gaat het uitbesteden, dan heeft hij 2x installatiekosten.

Wat betreft hoe het uitkomt qua vermogen, 4 kW is al voldoende.

busscherski in "Oriëntatie zonnepanelen"
Ja, ik begrijp dat hij gaat uitbesteden, zijntwijfels geven aan dat hij er aan denkt om later nog eens de 3 panelen bij te budgetteren. Ik zou dat inderdaad niet 5 jaar later doen als de eerste 6 panelen aan die zijde al aan het verouderen zijn inderdaad.
Qua kosten kan ik me niet voorstellen dat het erbij rijgen van 3 panelen, waar je redelijk goed bij kan komen, de kop zal kosten.
Wat betreft de schaduw, je hoeft echt maar een klein plukje donker op die dingen te hebben voordat het rendement helemaal wegkakt (van de string).
De optimizers voor die drie kosten ook maar 135 Euro totaal, dus dat zal dan ook de kop niet kosten.

Ik zal morgen een foto proberen te nemen van mijn panelen net voor en net na ze van 150 naar 1050 Watt gaan, kun je zien hoeveel schaduw er maar nodig is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Verwijderd

Voor de installatie van 3 panelen kan al snel 800 euro installatiekosten gerekend worden. Vraag maar eens een offerte aan, je schrikt je kapot. En ik begrijp het wel een beetje hoor want er moet toch een rolsteiger oid en valbeveiliging geregeld worden (de dakgoot zit bij TS op +/- 5.5 meter van de grond) etc. Beetje worst case gerekend zijn 2 man er toch een halve dag mee bezig incl reizen. En dan moet je 2 mandagen rekenen anders verdien je niets. En dan moet je nog een busje betalen met gereedschap, keuring etc.

Ik zag hier op Tweakers deze week nog een offerte van ruim 1500 euro voorbij komen voor 3 panelen met SE toevoegen en 1 verplaatsen.

https://www.winkelman-zon...ucten/installatie-kosten/

Wat betreft schaduw en omvormers, super interessant.
Er zijn meerdere tweakers die testresultaten hebben maar we raken ze snel kwijt. Ik zou ze graag in een net sticky topic zien maar ik weet niet hoe het overzichtelijk op te schrijven.

Ik zou het leuk vinden als iemand die dat goed kan een discussie topic start met een naam als "string omvormers en schaduw" met een nette startpost met daarin alle test resultaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

busscherski schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 00:04:
@Verwijderd

Voor de installatie van 3 panelen kan al snel 800 euro installatiekosten gerekend worden. Vraag maar eens een offerte aan, je schrikt je kapot. En ik begrijp het wel een beetje hoor want er moet toch een rolsteiger oid en valbeveiliging geregeld worden (de dakgoot zit bij TS op +/- 5.5 meter van de grond) etc. Beetje worst case gerekend zijn 2 man er toch een halve dag mee bezig incl reizen. En dan moet je 2 mandagen rekenen anders verdien je niets. En dan moet je nog een busje betalen met gereedschap, keuring etc.

Ik zag hier op Tweakers deze week nog een offerte van ruim 1500 euro voorbij komen voor 3 panelen met SE toevoegen en 1 verplaatsen.

https://www.winkelman-zon...ucten/installatie-kosten/

Wat betreft schaduw en omvormers, super interessant.
Er zijn meerdere tweakers die testresultaten hebben maar we raken ze snel kwijt. Ik zou ze graag in een net sticky topic zien maar ik weet niet hoe het overzichtelijk op te schrijven.

Ik zou het leuk vinden als iemand die dat goed kan een discussie topic start met een naam als "string omvormers en schaduw" met een nette startpost met daarin alle test resultaten.
Dan kan ik de TS alleen maar 'veel wijsheid' toewensen. persoonlijk zou ik die 3 panelen links laten liggen, zeker als de aanbieders niet met universele optimizers willen werken en je daardoor weer aan duurdere oplossingen moet denken...
Of jij laat ze in een keer erop leggen en sluit ze later zelf aan vanuit het dakraam ;)

Wat betreft een forum draadje met 'echte' opbrengsten en vergelijkingen, lijkt me een reuze goed idee.
Ik ga in ieder geval fotos maken nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Verwijderd

Ik bedoel, in totaal 1500 euro voor het toevoegen van 3 panelen en 1 verplaatsen van een bestaande installatie.

Volgens mij heeft TS geen schaduw probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitedevil1988
  • Nu online
Er is net een foto gemaakt en er is nu inderdaad schaduw op de onderkant van het dakkapel. Heb nu niet de mogelijkheid om de foto te plaatsen.

Optimizers voor 3 panelen is niet al te duur. De schaduw zal denk ik een uurtje of 2 zijn. Bij de Foto van gisteren rond 13 uur was er schaduw meer. Daarna heb ik lang zon op de voorkant.

Dus ik denk dat het wel goed is om die 3 panelen mee te nemen in een plaatsing, alleen dan met optimizers. Dan heb ik toch zo'n 7a8 uur 1020 watt extra op de voorkant.

Bedankt voor jullie opmerkingen en ideeën

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik wacht de foto's even af. Niet elke installateur wil met Tigos werken. Het gehele dak SE lijkt me dan ook weer overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitedevil1988
  • Nu online
busscherski schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:35:
Ik wacht de foto's even af. Niet elke installateur wil met Tigos werken. Het gehele dak SE lijkt me dan ook weer overbodig.
Als ik het goed begrijp zou ik dus niet 6 panelen zonder optimizers en 3 panelen met optimizers kunnen doen?

Het is dus alles of niets?

Toch nog even snel de foto geplaatst op het werk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MebdX18bozTK2n5Wy1xTtrQXuJI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xNtCt0LQQapAsdI2UcLIqB7g.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door whitedevil1988 op 08-05-2020 10:39 . Reden: foto toevoegen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dus toch... ;)

3 Tigo optimizers of een SMA nemen (die makkelijk zelf is uit te lezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Hoelaat was die foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitedevil1988
  • Nu online
Die is gemaakt om 10:21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Oké dan is je schaduw een stuk erger dan ik dacht. De schaduw zal er dan wel zijn tot +/- 11:00.
Ik vraag me af of ik kan bepalen hoeveel het op jaarbasis scheelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whitedevil1988
  • Nu online
Deze is van 11:15

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MD_28bKk5c0GQ56NAf6Qp0pGxS8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j9POjpmKCakvuPijgSIcynIb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben nu foto's aan het maken van mijn panelen en de schaduw op het schuurdak. Het zal op de fotos moeilijk te zien zijn, maar een schaduw op 2 cellen in een parallelle (!) string van het paneel rechtsboven zorgt voor 60% efficiency loss van de hele string van 6. Om het effect beter weer te geven zal ik straks, als de zon er vol op staat, een deel van een paneel afschermen om het effect duidelijker te maken.

Ik begrijp inderdaad dat de TIGO's moeilijk te leveren zijn en dat er veel installateurs niet happig op zijn (ik weet niet waarom...)
Ik wacht nog op een offerte uit Luxemburg om er drie te bestellen, dan weet ik vrij snel of het echt zoveel uitmaakt in mijn situatie.

Edit: Oh ja, in antwoord op je vraag, de TIGO's kosten (ongeveer) 45~55 Euro per stuk. Je hebt ze alleen nodig bij de panelen die in de schaduw liggen/op een andere oriëntatie staan (bij jou dus niet van toepassing). Ook de overal aanbevolen (en dure) communicatie modules e.d. heb je NIET nodig, ze gaan simpelweg tussen de string en het paneel en verder geen toeters en bellen nodig.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2020 11:35 . Reden: ANtwoord op vraag ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Verwijderd

Tigos zijn op papier geweldig.

Ik kan alleen maar raden waarom ze er zo weinig zijn:

- lagere winstmarge dan SE?
- kortere levensduur?

Ik denk wel dat jouw test met 6 panelen niet representatief hoeft te zijn voor gevallen met 9 panelen.

[ Voor 30% gewijzigd door busscherski op 08-05-2020 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whitedevil1988
  • Nu online
En de laatste foto. Mijn vrouw werd er gek van haha. Heb haar beloofd dat het niet meer hoeft nu.

Deze foto is gemaakt om 12:23

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ljgKGQxjgZ2hP8rgu1X5vO1VEgw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qBH84E9dOXeuxnpC4PwyaT5z.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb ondertussen een reactie terug gekregen van de installateur. Hij heeft de offerte aangepast maar dan met een iets zwaardere omvormer. De Growatt 5500MTL-S (was op de 1e offerte een 5000MTL-S)

Dan zou ik €250,- goedkoper zijn als de 2e offerte met 2 omvormers. (2e offerte Kwam ongeveer €1000,- bij) MAAR nu komen er nog 3 optimizer bij a €50,- per stuk.

Ik ga vanavond als ik terug ben van het werk even een duidelijk overzicht maken en dan plaats ik dat hier even om het wat allemaal te verduidelijken wat de specs zijn en de kosten per offerte.

[ Voor 35% gewijzigd door whitedevil1988 op 08-05-2020 14:55 . Reden: info 3e offerte binnen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitedevil1988
  • Nu online
Ik heb beloofd om even alle 3 de offertes op te sommen zodat het allemaal wat overzichtelijker is:

Offerte 1:
  • 6 x Yingli Solar Mono 340 Wp full black Shingled zonnepanelen (voorkant woning)
  • Growatt 5000MTL-S omvormer
  • 25A aardlekautomaat 300mA
Alle bevestiging materiaal, aanpassing meterkast en installatie
voor €5464,36

Nadat ik gevraagd had als het mogelijk zou zijn om 9 x yingli solar 340 Wp aan de voorkant te doen werd de offerte aangepast.

Offerte 2:
  • 21 x Yingli Solar Mono 340 Wp full black Shingled zonnepanelen
  • Growatt 2500-S met wifi stick
  • Growatt 3600MTL-S met wifi stick
  • 2 x 16A aardlekautomaat 300mA
voor €7043,05

Daarna hebben jullie aangegeven dat dit op 1 omvormer kan ivb ligging huis.

Offerte 3:
  • 9 x Yingli Solar Mono 340 Wp full black Shingled zonnepanelen (voorkant woning)
  • Growatt 5500MTL-S omvormer
  • 25A aardlekautomaat 300mA
voor €6332,58

Hier zijn nog niet de 3 Tigo A4 -S-0 optimizers bij gerekend deze zijn €43,- per stuk

Dus uiteindelijk totaal €6461,58

Wat is nou wijsheid om over na te denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Mooi dat jouw installateur zonder tegenstribbelen Tigo's wil plaatsen, ik krijg de indruk dat de meesten dat niet willen.

Niet dat het veel geld scheelt maar offerte 3 kan prima met die 4600 W Growatt 5000MTL-S. (volgens mij scheelt het 30 euro ofzo)
Die simulaties van Sunnydesign kloppen best goed, ik kwam er zelfs op uit dat 4000 W al voldoende is voor +/- 99.9% van de jaaropbrengst.

Ondanks de 3 Tigo's is offerte 3: 0.936 euro / Wp
Oferte 1: 0.929 euro / Wp van offerte 1.

Maar offerte 3 heeft meer panelen op het zuiden en zal denk ik ondanks het beetje schaduw in de ochtend gemiddeld meer opbrengen.
Dus praktisch dezelfde tvt als je ook de energieopwekking van offerte 3 op krijgt.
En anders kun je je er denk ik ook geen buil aan vallen.

Je hoeft je bij optie 3 in ieder geval nooit af te vragen of je niet toch beter die 3 panelen aan de voorkant had kunnen doen. Achteraf erbij zetten kost veel geld als je het moet uitbesteden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik ken maar 1 installateur die de yingli's verkoopt: sun-**lar.nl (correct me if i'm wrong)
En die kan gewoon SMA leveren als je erom vraagt. (met tegenstribbelen, maar hij kan het)
Scheelt weer 3 optimizers.
Maar ik zal er geen woorden meer over vuil maken.

En geen emat 300 mA (1 positie) plaatsen, maar een fatsoenlijke (2 posities) 100 mA 25A ivm eventueele warmteontwikkeling

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-05-2020 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitedevil1988
  • Nu online
@busscherski oké duidelijk dan ga ik het met vrouwlief erover hebben. Ik weet van mezelf als ik voor offerte 1 kies dat ik uiteindelijk spijt zal krijgen dat ik toch niet die 3 extra panelen heb gepakt.

@AUijtdehaag Je hebt helemaal gelijk over de installateur. Toch nog een vraagje over het aanpassen van de emat. Geeft dit geen problemen? Je geeft aan dat deze dus eventueel warmte kan gaan ontwikkelen en dan natuurlijk storingen/kapot kan gaan. Maar het verschill tussen de 300mA en de 100mA kan niet schadelijk zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@whitedevil1988 100 mA is veiliger dan 300 mA
Ik ben het op sommige vlakken gewoon niet eens met Daniel ;-)
1 positie zal vaker goed uitkomen in een bestaand groepenkast.
Betekend niet dat het beter is dan een 2-positie aardlekautomaat.
Er gaat langdurig een hoog vermogen door. Een beetje meer ruimte in de automaat is dan beter.

[ Voor 54% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-05-2020 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AUijtdehaag schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 18:55:
Ik ken maar 1 installateur die de yingli's verkoopt: sun-**lar.nl (correct me if i'm wrong)
En die kan gewoon SMA leveren als je erom vraagt. (met tegenstribbelen, maar hij kan het)
Maar ik zal er geen woorden meer over vuil maken.

En geen emat 300 mA (1 positie) plaatsen, maar een fatsoenlijke (2 posities) 100 mA 25A ivm eventueele warmteontwikkeling
Hoi, wat is een een positie aardlek automaat? (verder eens dat je voor 100 mA moet gaan als je een fase aansluit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AUijtdehaag schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 18:55:
Kun je uitleggen wat je bedoelt?
Denk je hier aan een omvormer met 3 trackers?
Is een 3 tracker omvormer goedkoper als de growatt met 2 trackers en 3 optimizers van ~50 euro ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
1 of 2 positie bedoel ik de plaats die het inneemt mee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PIEJjom3pgXpv8KbRd4D6xWFjB0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UZPKQOEM8AH2b6VhpOGMKfqF.jpg?f=fotoalbum_large

@whitedevil1988 heeft 2 dak zijden.
Dus 1 omvormer met 2x mppt ingang is voldoende.
Omdat de growatt niet aan schaduwmanagement doet, kies je een duurdere SMA.
Die heeft shade-fix en heb je dus geen optimizers nodig onder je dakkapel.

Uiteraard zal de schaduw wat invloed hebben op die string, maar niet zoveel invloed dat heel de string op die dakzijde inkakt, maar de panelen zonder schaduw blijven werken.

Edit: er loopt net een interessante discussie op het andere topic wat betreft tigo optimizers
Rol-Co in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

Ik ben meer voorstander van de problemen voorkomen, in plaats van ze te genezen.
Vandaar de keuze.

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-05-2020 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

busscherski schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:39:
@Verwijderd

Ik denk wel dat jouw test met 6 panelen niet representatief hoeft te zijn voor gevallen met 9 panelen.
kun je dat toelichten?
Ik heb trouwens gisteren (toen het inmiddels een beetje sluierbewolkt was en slechts 500 Watt geleverd werd) achtereenvolgens een macbook en een melkgazen plaat van 50x40 op een van de panelen gelegd om de delta te meten.
Met de macbook in de hoek ging ik van 530 naar 484 W 9 % afname
Met de melkglazen plaat: 530 naar 386 W, afname van 27%.
Zeker in het laatste geval zou de string met 5 ipv 6 panelen hooguit 17% minder opbrengst moeten geven dus het (nog steeds gedeeltelijk) afdekken van een paneel kost significant vermogen van de andere panelen.

Ik ga de test vandaag herhalen als ik minstens 1000 W aan vermogen heb, ik denk binnen een half uurtje of zo.

Ik ben heel erg benieuwd hoe dit met een MPP zonder optimizers op te lossen zou zijn (ik geloof er niet zo in eerlijk gezegd...)

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2020 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Jouw omvormer raakt bij 1 schaduw paneel van de in totaal 6 de kluts kwijt. Mogelijk sperren alle (3?) de diodes netjes en lukt het de omvormer niet om goed met 5x30v = 150 Volt om te gaan.
(In de specificaties van omvormers staan altijd allerlei voltages maar mijn ervaring is dat die een te rooskleurig beeld geven)
Het zou kunnen dat jouw omvormer het nog wel snapt bij 8x30V= 240 V.

Bedankt voor je onderzoek. Ik denk dat het helpt.

[ Voor 4% gewijzigd door busscherski op 09-05-2020 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dat kan ik makkelijk testen door een paneel af te koppelen, en vergelijken of de verhouding klopt, alleen kom ik daar niet heel goed bij, ff kijken of ik dat ga doen...
Wat betreft de omvormer, deze zou volgens opgaaf vanag 90 V te gaan tracken en al tracking tot 70 V moeten kunnen gaan. Geen idee van de efficientie, echter gezien de warmte afgifte valt dat blijkbaar nogal mee.

Maar we zullen het zien, als ik straks bij 1000 Watt (zit ik nu op, maar ik zit nog niet op een plateau, dus het is geen eerlijke meting nu), nog steeds een afname van meer dan 25% zie als ik een paneel gedeeltelijk bedek is er meer aan de hand dan een domme tracker, dan is het de interne weerstand van het paneel wat roet in het eten gooit en dan is een optimizer zeker de uitkomst. (mijn aanname is dat bij 1000 W of meer de open spanning van de panelen in de richting 45 V gaat en met 5 of 6 panelen is de spanning dan zeker niet meer de beperkende factor, alleen maar de interne weerstand van het paneel)

Nettrouwens gezien dat ik een log van string spanning/stroom en vermogen (DC/AC) kan downloaden, echter met 5 minuten points. Moet dus echt ff wachten tot een uur of 2 als het vermogen stabiel is om te testen, zal dan de getallen hier bijzetten. Ik ga dan 10 minuten uittrekken voor ieder experiment om zeker relevante data in de log te hebben per punt.

Time Vpv1(V) Ipv1(A) Ppv1(W) Ppv(W) Pac(W)
2020-05-09 05:11:34 200.6 0 0 0 0
2020-05-09 05:15:08 71.6 0 0 0 0
2020-05-09 05:19:53 79 0 0 0 0
2020-05-09 05:23:28 206.6 0 0 0 0
2020-05-09 05:28:29 181.6 0 12.80 12.8 12.6
2020-05-09 05:33:29 191 0.1 21 21 20.1
2020-05-09 05:34:30 191 0.1 21 21 20.1
2020-05-09 05:39:32 188.1 0.1 24 24 23.6
2020-05-09 05:44:33 191.1 0.1 30.1 30.1 29.1
2020-05-09 05:49:33 193 0.2 43.3 43.3 41.4
2020-05-09 05:54:32 198.1 0.2 47.3 47.3 46.4
2020-05-09 05:59:33 201.8 0.2 52 52 51
2020-05-09 06:04:33 197.9 0.2 54.7 54.7 53.6
2020-05-09 06:09:33 195.9 0.2 57.2 57.2 56.1
2020-05-09 06:14:34 199.9 0.2 53.3 53.3 52.3
2020-05-09 06:19:35 196.9 0.2 57.5 57.5 56.4
2020-05-09 06:24:34 198.9 0.2 58.1 58.1 56.5
2020-05-09 06:29:34 193.9 0.2 57.2 57.2 56.1
2020-05-09 06:34:35 198 0.3 61.5 61.5 60.3
2020-05-09 06:39:36 196.1 0.3 66.2 66.2 63.7
2020-05-09 06:44:36 198.9 0.3 70.7 70.7 68
2020-05-09 06:49:36 198.9 0.3 75.9 75.9 74.4
2020-05-09 06:54:37 197.9 0.4 85.4 85.4 83.3
2020-05-09 06:59:37 197.9 0.4 80.6 80.6 79
2020-05-09 07:04:36 199.9 0.4 82.1 82.1 80.5
2020-05-09 07:09:38 194.1 0.4 84.8 84.8 82.8
2020-05-09 07:14:39 198.9 0.4 87.1 87.1 85.2
2020-05-09 07:19:39 197.1 0.4 90.8 90.8 89
2020-05-09 07:24:38 196.9 0.5 98.7 98.7 96.5
2020-05-09 07:29:39 200.9 0.5 108.9 108.9 106.8
2020-05-09 07:34:39 199.9 0.6 127.8 127.8 125.3
2020-05-09 07:39:41 197 0.7 155.3 155.3 152.2
2020-05-09 07:44:42 197 0.9 186.2 186.2 182.1
2020-05-09 07:49:42 198.9 1 207 207 202.9
2020-05-09 07:54:41 195 1.1 218.4 218.4 213.8
2020-05-09 07:59:42 197.9 1.1 226.1 226.1 221.6
2020-05-09 08:04:42 199.9 1.2 241.8 241.8 237
2020-05-09 08:09:43 198 1.2 243.9 243.9 239.1
2020-05-09 08:14:43 198.9 1.1 238.3 238.3 233.3
2020-05-09 08:19:44 196.8 1.1 223.1 223.1 218.7
2020-05-09 08:24:44 198 1.1 225.8 225.8 221
2020-05-09 08:29:44 196.9 1.1 220.4 220.4 216
2020-05-09 08:34:45 199 1 203 203 199
2020-05-09 08:39:46 196.9 1 197.8 197.8 193.5
2020-05-09 08:44:46 199 0.9 196.5 196.5 192.6
2020-05-09 08:49:47 197.9 1 207.2 207.2 203.1
2020-05-09 08:54:47 199.8 1.1 235.8 235.8 231.1
2020-05-09 08:59:47 200 1.3 263.7 263.7 258.5
2020-05-09 09:04:48 199.9 1.4 287 287 281.3
2020-05-09 09:09:50 194.9 1.5 301.1 301.1 295.1
2020-05-09 09:14:50 198.8 1.6 335.8 335.8 329.1
2020-05-09 09:19:50 196 1.8 357.2 357.2 350.1
2020-05-09 09:24:50 195.9 1.8 353.7 353.7 346.7
2020-05-09 09:29:51 194 1.8 368.1 368.1 360.8
2020-05-09 09:34:50 198.1 1.9 386.2 386.2 378.5
2020-05-09 09:39:51 197 1.9 385.5 385.5 377.5
2020-05-09 09:44:52 197.9 1.7 344.3 344.3 337.5
2020-05-09 09:49:53 195.9 1.7 350.1 350.1 343.1
2020-05-09 09:54:52 201 2 404.4 404.4 396.4
2020-05-09 09:59:52 203.7 2.1 443.6 443.6 434.8
2020-05-09 10:04:53 203.9 2.1 439.1 439.1 430.4
2020-05-09 10:09:53 205.8 2.2 465.8 465.8 456.5
2020-05-09 10:14:53 212.7 2.3 510.1 510.1 499.8
2020-05-09 10:19:54 208.7 2.6 544 544 533.2
2020-05-09 10:24:53 198.8 2.6 531.2 531.2 520.6
2020-05-09 10:29:53 192 3 576.4 576.4 564.9
2020-05-09 10:36:10 193.1 3.5 684.2 684.2 670.6
2020-05-09 10:41:10 190.1 4 765.2 765.2 749.8
2020-05-09 10:46:10 191 5.5 1058.8 1058.8 1037.7
2020-05-09 10:51:11 189.2 6.2 1176.2 1176.2 1152.7
2020-05-09 10:56:11 186.1 6.3 1184.8 1184.8 1161.2
2020-05-09 11:01:11 183.1 6.8 1254 1254 1228.7
2020-05-09 11:06:10 184.2 5.8 1085.3 1085.3 1063.6
2020-05-09 11:11:11 183.2 6.7 1234.3 1234.3 1208.6
2020-05-09 11:16:12 171.5 5.1 878.1 878.1 860.3
2020-05-09 11:21:12 170.4 5.6 965.1 965.1 945.8
2020-05-09 11:26:12 160.6 6.7 1076.3 1076.3 1054.8
2020-05-09 11:31:11 160.6 7 1126.8 1126.8 1104.3
2020-05-09 11:36:12 159.6 6.7 1077.3 1077.3 1055.8
2020-05-09 11:41:13 158.6 7.6 1209.2 1209.2 1185.1
2020-05-09 11:46:13 181.2 4.7 868.9 868.9 844.9
2020-05-09 11:51:13 182.1 7 1283.5 1283.5 1250

ff een uur bij de tijd optellen, moet ik nig gelijk zetten.

Tussen 12:15 en 12:45 heb ik een paneel gedeeltelijk afgedekt met een transparant en later een optisch dicht stuk plaat, de meting wordt behoorlijk bermoeilijkt door de aan en afwisselende bewolking op dit moment... Het lijkt er nu op dat de string (via de diodes) een paneel 'afkoppelt' als er schaduw gesimuleerd wordt, de stroom blijft min of meer gelijk, de spanning zakt in. (van 180~190 naar 160), ongeveer 1.6 dus.
Als ik kijk naar de data van de test gisteren zie ik dat daar de spanning weer nagenoeg gelijk bleef en de stroom inzakte. (de >1/6 verlies bij een paneel gedeeltelijk afgeschermd).

Helemaal begrijpen doe ik het nu nog niet, ik kan me wel voorstellen dat een MPP naar een 'verkeerd' optimum kan itereren afhankelijk van de omstandigheden als de schaduw optreedt.

In ons specifiek geval lijkt het ramp down gedrag dus redelijk te werken (bij partiële belemmering op een paneel wordt dat paneel effectief uit de string gehaald), bij lage output, uprampen wordt naar een werkpunt geïtereerd wat sub optimaal is.

Ik ben benieuwd wat de optimizers bij ons gaan opleveren.

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2020 13:21 . Reden: open voor input ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• whitedevil1988
  • Nu online
Zo even mijn eigen topic kicken. Het heeft even geduurd maar eindelijk heb ik ook zonnepanelen. Ik ben uiteindelijk toch voor een SMA sunny boy gegaan dit omdat ik dan toch niet de tigo optimizers nodig heb. Extra componenten waar je achteraf lastig bij kan komen als het storing geeft of kapot gaat.

Wat wij zien:
Voorkant: 9 x Qcells G9 Duo 330WP
Achterkant: 12 x Qcells G9 Duo 330WP
Omvormer: Sunny Boy 5.0

Tot nu toe erg tevreden met alles. Ik gebruik ook Enelogic met een Youless. Hier kan ik nu mooi zien wat er elke dag gebeurd met de opgewekte energie.

Ik heb bij de omvormer een plaat geplaatst zodat er niks tegen de kabels kan komen die erin gaan. Er is overal nog genoeg plek rondom de omvormer om te ''ademen''.

Foto's zeggen meer dan worden :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/on-C0CKtZY4xyQsCmcPloQpMIN0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ZHWUdcyDyoPhxAAxmwKq7R5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lj4hpqFqHmwKj6jdkE9tOkTuQbA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ArOIr5wOFdN42ygRwFBfsHc3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yckMxrBuRB53m2bne0V_bh7x8oI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ePkBXThiMFYbyKxI4ABNvneg.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1