Kant-en-klare systemen vs home-built

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassiq
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23-07 17:50
Goedeavond mede-Tweakers,

Ik ben in de markt voor een (game) PC en heb voor mijzelf al een budget in gedachten (~€1200,-). Ook heb ik de laatste tijd vele malen Tweakers bezocht en de BBGs in de gaten gehouden en dergelijke.
Nu ben ik een beetje terughoudend in het kopen van de losse onderdelen om zelf een PC in elkaar te zetten puur omdat ik niet bijzonder thuis ben in de verschillende onderdelen van een PC.

Nu zat ik er aan te denken om een kant-en-klaar systeem via Coolblue o.i.d. te halen om zo snel klaar te zijn zonder al te veel problemen.

Mijn vraag is eigenlijk de volgende: hoe houdt een kant-en-klare PC (een HP Omen 880-102nd https://www.coolblue.nl/e...75/hp-omen-880-102nd.html bijvoorbeeld) ten opzichte van een systeem van de BBG van mei bijvoorbeeld.

Groetjes,
Bassiq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:20
bassiq schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 20:18:

Mijn vraag is eigenlijk de volgende: hoe houdt een kant-en-klare PC (een HP Omen 880-102nd https://www.coolblue.nl/e...75/hp-omen-880-102nd.html bijvoorbeeld) ten opzichte van een systeem van de BBG van mei bijvoorbeeld.
Veel te duur. Een gelijk presterend systeem zet je zelf in elkaar voor minder dan €1000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:16
Probleem is dat coolblue de pc in elkaar moet zetten, er een winstmarge behaald moet worden etc.
Wanneer je zelf iets in elkaar zet is het altijd goedkoper, maar als er iets mis is moet je zelf meer uitzoeken wat er mis is.
Dus, wil je liever paar uur extra opzoekwerk kwijt zijn, of +- 20% extra geld kwijt zijn, dat is wat je jezelf moet afvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassiq
Uszka schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 20:26:
[...]

Veel te duur. Een gelijk presterend systeem zet je zelf in elkaar voor minder dan €1000.
Daar was ik al bang voor/had dit wel verwacht.

Heb je zelf enige ervaring in het bouwen van een PC, zo ja hoe moeilijk is dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:57

DarkSide

theres no place like ::1

Het bouwen van een PC is niet moeilijk. Er zijn genoeg tutorials te vinden (youtube bv).
Het lastige kan zijn om even alle componenten bij elkaar te vissen.

zorgen dat je juist MB met geheugen etc combineert.
En daar kun je ook hier voor terecht.

Zoek even uit wat je denkt te willen. Geef aan wat voor spellen je wilt spelen met FPS en resolutie.
En probeer zelf met een lijstje te komen.

Daarna kan je dat in een nieuwe topic verifiëren of je geen fouten gemaakt hebt etc.

En dan lekker bouwen.
Als je het echt niets vindt kun je vaak ook wel sites voor een gering bedrag de PC in elkaar laten zetten.

Dan ben je als nog goedkoper uit dan een dergelijke Omen. En heb je de onderdelen die je zelf wilt.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:11
Wat bedoel je met 'hoe houdt een kant-en-klare PC ten opzichte van een systeem van de BBG van mei'?

Ik persoonlijk zou het risico niet nemen en de verantwoordelijkheid voor het bouwen ergens anders neerleggen. Maar dit is tweakers en er zijn genoeg mensen die je willen helpen met je build. :) Alleen als je door onkunde je processor verneukt (pinnetje kapot) of je moederbord opblaast (statische electriciteit) dan ben je je winst alweer kwijt.

Daarnaast zou ik kijken naar hoeveel tijd het me zou kosten. Ik hoef niet te weten hoeveel je per uur krijgt, maar als je X uur zou moeten klooien dan is de winst ook weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassiq
HenkEisDS schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 20:35:
Wat bedoel je met 'hoe houdt een kant-en-klare PC ten opzichte van een systeem van de BBG van mei'?
Ik bedoel hiermee of de prijs/kwaliteit van een kant-en-klare PC een beetje vergelijkbaar is met een home-made systeem à la BBG bijvoorbeeld. Het overduidelijke antwoord is dat de toeleveranciers er aardig op verdienen (wat natuurlijk ook nodig is!) en dat zelfbouw gewoonweg goedkoper is.
Ik persoonlijk zou het risico niet nemen en de verantwoordelijkheid voor het bouwen ergens anders neerleggen. Maar dit is tweakers en er zijn genoeg mensen die je willen helpen met je build. :) Alleen als je door onkunde je processor verneukt (pinnetje kapot) of je moederbord opblaast (statische electriciteit) dan ben je je winst alweer kwijt.
Ik heb al gemerkt dat de welwilligheid van mensen groot is! Dat wordt natuurlijk zeer op prijs gesteld. Ik snap je punt ook van het uitbesteden van een bepaalde dienst. De uitdaging van het zelf bouwen is wel aantrekkelijk, maar de kans dat het misgaat is natuurlijk ook niet mis.
Daarnaast zou ik kijken naar hoeveel tijd het me zou kosten. Ik hoef niet te weten hoeveel je per uur krijgt, maar als je X uur zou moeten klooien dan is de winst ook weg.
Dit is natuurlijk ook een goed punt. Dank je wel voor je input!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:20
HenkEisDS schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 20:35:

Daar zou ik dus niet naar kijken. Een pctje in elkaar schroeven doe je in je vrije tijd en die tijd wordt door de baas toch ook niet betaald. Daarbij is het leerzaam want je weet meteen hoe het systeem in elkaar steekt wat het troubleshooten, mocht dat eens nodig zijn, makkelijker maakt. Scheelt je dan een hoop tijd en wellicht een hoop kosten omdat het systeem niet door een dure pc boer nagekeken hoeft te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

bassiq schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 20:18:
Goedeavond mede-Tweakers,

Ik ben in de markt voor een (game) PC en heb voor mijzelf al een budget in gedachten (~€1200,-). Ook heb ik de laatste tijd vele malen Tweakers bezocht en de BBGs in de gaten gehouden en dergelijke.
Nu ben ik een beetje terughoudend in het kopen van de losse onderdelen om zelf een PC in elkaar te zetten puur omdat ik niet bijzonder thuis ben in de verschillende onderdelen van een PC.

Nu zat ik er aan te denken om een kant-en-klaar systeem via Coolblue o.i.d. te halen om zo snel klaar te zijn zonder al te veel problemen.

Groetjes,
Bassiq
Afgezien van de prijs is er van alles mis met deze machine:
  • 1 x 16GB, dus single channel en niet dual channel memory
  • Oude generatie CPU
  • Redelijk beperkte Video kaart
  • CPU is een F type,. dus geen geïntegreerde video, op zich niet zo een issue, maar er missen dus ook wat "video instructies"
  • Geen USB 3.1
  • Geen Bluetooth 5 maar nog oude 4.2
  • 500W Powersupply word ik ook niet echt warm van

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassiq
Wim-Bart schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 03:40:
[...]

Afgezien van de prijs is er van alles mis met deze machine:
  • 1 x 16GB, dus single channel en niet dual channel memory
  • Oude generatie CPU
  • Redelijk beperkte Video kaart
  • CPU is een F type,. dus geen geïntegreerde video, op zich niet zo een issue, maar er missen dus ook wat "video instructies"
  • Geen USB 3.1
  • Geen Bluetooth 5 maar nog oude 4.2
  • 500W Powersupply word ik ook niet echt warm van
Dank je wel Wim-Bart voor je uitgebreide feedback! Het is duidelijk dat ik in ieder geval niet voor deze specifieke PC ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambianz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 22:22
Gewoon zelf in elkaar zetten! Jaren geleden zonder enige kennis van zaken ook eens (kort) gaan inlezen en video's gaan bekijken en je hebt het zo voor elkaar. Zorgen dat je geaard bent als je aan het werk gaat en er kan ook vrijwel niets misgaan.

Doe wat inspiratie op in de bbgs of kijk in topics van anderen die om advies vragen. Je gaat er heel veel plezier van krijgen omdat je de nieuwste componenten gaat krijgen die goed op elkaar aansluiten, en het bouwen is nog leuk om te doen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:29

rg-mohwa

Phoe Hé

Ga eens naar een “goede” (locale) pc shop, die bouwen vaak nog wel zelf. En blijf weg van de grote dozenschuivers zoals de mediamarkt / coolblue/ bcc !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 18:24

heuveltje

KoelkastFilosoof

Er zijn genoeg winkels die gewoon nette systemen aanbieden :
https://www.informatique....epc-level-25-windows.html

En bijvoorbeeld Informatique en azerty assembleren elke custom pc voor 70 a 100 Euro.
Of het je dat waard is ipv zelf een paar uur klooien moet je natuurlijk zelf bepalen.

[ Voor 33% gewijzigd door heuveltje op 07-05-2020 08:59 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-09 08:43
En toch.. zijn er in het forum onderdeel 'Desktop Aankoopadvies' voldoende voorbeelden te vinden van goede systemen. Lees even rustig de topics door en je kan gewoon een dergelijke configuratie overnemen.
Desktop Aankoopadvies

In elkaar zetten is net zo makkelijk als LEGO. Met een beetje inzicht en logisch nadenken kom je een heel eind. Tweakers zou Tweakers niet zijn als we je niet zouden aanmoedigen om dit echt zelf eens te proberen. Heb je daarna nog waardering van je werk ook als je de pc voor de eerste keer opstart!

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassiq
Dank jullie wel allemaal! Ik ben overtuigd om het zelf te gaan proberen.
Ik ga me wat meer verdiepen in wat ik precies wil en welke onderdelen het beste passen in mijn wensenlijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Je kunt ook gewoon via een webwinkel componenten bestellen en assemblage + garantie mee bestellen. Ik zou niet zo snel een kant-en-klare gamepc kopen. Vaak is het erg lastig om die in de toekomst te upgraden en dat wil je meestal na 3, maximaal 5 jaar wel.

Assemblage service is wel prijzig, maar als de PC problemen heeft, heb je wel een aanspreekpunt en de eerste tijd garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormbreaker
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-09 18:22
Een tussenvorm is een door de computerwinkel samengestelde pc die wel uit "zelfbouw onderdelen" bestaat zoals http://www.informatique.nl/201483 of https://azerty.nl/product...0x-geforce-gtx-1660-super
Het voordeel is dat je niet in elkaar hoeft te zetten of hoeft te laten assembleren en de onderdelen niet alleen bij elkaar passen, zoals altijd moet, maar vaak ook goed met elkaar matchen en daardoor in praktijk (tenminste: dat ervaar ik) beter werken. Bijv. GPU/Mobo zelfde merk o.i.d.

Nadeel is dat deze pc's niet custom made zijn, en je soms ook zelf bepaalde voorkeuren hebt (een geluidskaart, een stevige GPU en bezuinigen op de CPU/mobo).

Tegenwoordig hebben door de computerwinkel samengestelde pc's met "zelfbouw onderdelen" betere PSU's dan vroeger, vroeger moest je hier van weg blijven.

In 2012 heb ik zelf een pc samengesteld en die door de winkel (Alternate) laten assembleren. Dit was een waardeloze pc, met wel "de juiste" onderdelen van A-merken (ook de PSU!). 6 keer terug geweest, eigenlijk begon het al bij een DOA GPU. Continu BSOD's bij afsluiten. Nu een door Informatique samengestelde pc met "zelfbouw onderdelen" (YourGamepc Level:40) en nooit een BSOD gehad (even heel gauw afkloppen!).

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

Pagina: 1