Switch geluidsproblemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluipneger
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 29-10-2024
Mijn vraag
Waarom hoor ik ruis als ik de Switch via de aux-poort aansluit op mijn speakers?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Monitor: LG 27GL850 (geen ingebouwde speakers)
Speakers: Edifier R1700BT

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Undocked hoor ik geen ruis, docked wel. Verschillende kabels geprobeerd.

Beste tweakers,

Ik loop tegen een probleem aan betreffende het geluid via de aux-port van de Switch.

De switch is middels een HDMI-kabel aangesloten op een monitor zonder ingebouwde speakers (LG 27GL850). Sinds kort heb ik een setje boxen (Edifier R1700BT) om voor de pc en Switch te kunnen gebruiken.
Deze set biedt de mogelijkheid om de speakers aan te sluiten op de pc middels aux en op een andere geluidsbron, de Switch. Met een afstandsbediening kun je dan tussen de twee kanalen wisselen.

Op de PC werken de boxen goed, al zit er een kleine ruis in. Is dit überhaupt normaal?

Als ik de boxen aansluit op de docked Switch via de aux-poort krijg ik een gigantische ruis te horen. Haal ik de Switch uit het dock dan is de ruis weg.

Heeft een van jullie hier een verklaring voor? Als dit topic naar het audio-gedeelte van het forum moet, dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groet

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dufniall
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17-06 13:45
Heb je ook ruis wanneer je een hoofdtelefoon aansluit op de aux van de Switch wanneer die in het dock staat?

Je zou ook nog eens kunnen proberen je Edifiers rechtstreeks aan te sluiten op de monitor, kijken of dat effect heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluipneger
Beste Dufniall,

Bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad de speakers nu direct op de monitor aangesloten en dat werkt :) (zonder ruis).
Heb jij misschien een verklaring voor het feit dat ik altijd een lichte ruis hoor wanneer de speakers aanstaan? Deze ruis is ook hoorbaar bij PC-gebruik. De speakers zijn aangesloten op een ander stopcontact dan de pc en staan ver weg van andere bronnen die storing kunnen veroorzaken.

Groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 337891

Sluipneger schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 21:42:
Beste Dufniall,

Bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad de speakers nu direct op de monitor aangesloten en dat werkt :) (zonder ruis).
Heb jij misschien een verklaring voor het feit dat ik altijd een lichte ruis hoor wanneer de speakers aanstaan? Deze ruis is ook hoorbaar bij PC-gebruik. De speakers zijn aangesloten op een ander stopcontact dan de pc en staan ver weg van andere bronnen die storing kunnen veroorzaken.

Groet
USB waar stroom doorheen gaat kan de boosdoener zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluipneger
Hoi exactor it,

De boxen zijn niet aangesloten via USB, maar via Line-out op het moederbord (Aorus Z390). Of is een USB-'bron' voldoende om storing te veroorzaken?

Bedankt voor je reactie.

Groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:13
Bekende issue, ik heb ook een LG 27GL850 en ook ik ervaar ruis.

Echter dat had ik ook met mijn Benq RL2455HM en mijn partner heeft deze issue ook met de Dell U3011, speakers die wij gebruiken zijn de Logitech Z623.

De oplossingen die ik destijds vond waren:

- Speakers op scherm aansluiten en geluid van de Switch via HDMI naar scherm laten verlopen en van scherm naar speakers, echter dan moest ik ook het geluid van de PC via HDMI laten verlopen en dat wilde ik niet (want geluid gaat dan via de videokaart en niet de GPU)

- Andere optie was speakers van de PC loskoppelen iedere keer als ik de Switch ging gebruiken, en dan deze of aan de Switch zelf koppelen of het scherm.

Alle andere methoden geven ruis, ik ging zelfs zover als een externe USB geluidskaart aanschaffen en ook dat had dit probleem niet opgelost, ondertussen had de PS3 en de PS4 hier nooit last van, dus het is specifiek een Switch issue.

Nu met de GL850 doe ik hetzelfde als ervoor, geluid van de Switch via HDMI naar het scherm en van het scherm naar de speakers, maar ik koppel wel eerst de kabel van de PC los anders is er duidelijk hoorbaar ruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dufniall
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17-06 13:45
Sluipneger schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 21:42:
Beste Dufniall,

Groet
Mooi dat het zo opgelost is! Nee ik heb helaas geen verklaring voor de ruis. Enige wat ik kon bedenken is aarding van het stopcontact maar je gebruikt al een ander dan die van de PC/Switch.
Pagina: 1