Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodlife91
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-09 15:49
Goedemiddag,

Arbeidsovereenkomst ontvangen en mee naar huis genomen en vallen met aantal zaken op.
Bedrijf kent geen CAO ter verduidelijking.

- Overuren hebben we afgesproken dat deze een x bedrag per uur netto worden, in contract staat overuren worden betaald zoals gebruikelijk bij onderneming ***

- Reiskosten worden nergens genoemd zijn overeengekomen 21ct de km.

Dienen deze zaken in het contract te staan, lijkt mij van wel, anders teken ik straks en omdat het niet in contract staat heb ik er geen recht op.

Contract is ook maar 2 A4 groot en is by the way een jaarcontract.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Staat er in het contract geen verwijzing naar een personeelshandboek / personeelsreglement oid? Vaak worden dit soort dingen daarin geregeld, en die zijn wel degelijk een wettelijk onderdeel van je contract. Zou ik even opvragen mocht die verwijzing er zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door naitsoezn op 06-05-2020 19:14 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Het moet in het contract of in een verwezen document staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodlife91
Er wordt in deze “draft” nergens verwezen naar een handboek of iets dergelijks.
Ik ga morgen voordat we definitief worden als in tekenen deze punten nog aankaarten.
Ik heb nog nooit zo iets als dit meegemaakt bij toch een aardig grote onderneming.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Gewoon op vriendelijke toon vragen waar je de gemaakte afspraken kunt terugvinden.

Wat betreft de kilometervergoeding: kijk ook even dat erbij staat dat die 21 cent eindloon is. Daarover betaalt de werkgever de eindheffing (1.6 cent/km) en krijg jij dus de afgesproken 21 cent netto. Als het als netto/bruto vergoeding wordt geadministreerd, betaaal jij belasting over de bovenste 2 cent en heb je netto 20 cent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Inderdaad altijd alles in het contract laten zetten anders heb je later niks om te bewijzen hoe het zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodlife91
Bedankt voor de tips tot nu toe ga zeker navragen morgenochtend.
Of dat er een verwijzing gemaakt kan worden naar concrete cijfers in een handboek/regelement, of dat deze gewoon in het contract vermeldt gaan worden.

Is het verder verstandig navraag te doen over de ziekengeldregeling het 1e jaar?
Meeste CAO’s is dit 100-90% maar mag minimaal 70 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Goodlife91 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 20:50:
Is het verder verstandig navraag te doen over de ziekengeldregeling het 1e jaar?
Meeste CAO’s is dit 100-90% maar mag minimaal 70 zijn.
70% is het wettelijke minimum. Maar als je 'meer' belangrijk vindt, en er staat niets over afgesproken (ook niet in de eerder genoemde handboeken / reglementen), dan zou ik daar zeker nog expliciet naar vragen.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:37

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Een arbeidscontract mag, net als zowel alle overeenkomsten, mondeling worden afgesproken. Slechts enkele bepalingen (bijv. proeftijd) moeten schriftelijk. Echter zit je dan wel met de bewijslast.

Ik zou het idd even rustig navragen en op papier laten zetten.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Goodlife91 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:11:
- Overuren hebben we afgesproken dat deze een x bedrag per uur netto worden, in contract staat overuren worden betaald zoals gebruikelijk bij onderneming ***
En hoe zit dit straks als je promotie / salarisverhoging gaat krijgen? Stijgt dit (netto) bedrag mee of blijft dat altijd x euro / uur? Volgens mij is het gebruikelijker om een % toeslag over je (bruto) loon af te spreken (dus bijv. 25% voor de eerste 10 overuren, daarna 50% over de overige overuren).
- Reiskosten worden nergens genoemd zijn overeengekomen 21ct de km.
Zou eventueel in het personeelshandboek / autoregelingen handboek terug te vinden moeten zijn. Of zijn deze niet vertrekt met het je contract?
Houd er wel rekening mee: Autoregeling en personeelshandboek mogen eenzijdig gewijzigd worden (zowel positief als negatief). Als je écht 21 cent / km wilt moet je dit in je contract laten opnemen.
En is de 21 cent / km netto? Of krijg je de eerste 19 cent netto en betaal je over de laatste 2 cent belasting (en krijg je effectief maar 20 cent / km)?
Dienen deze zaken in het contract te staan, lijkt mij van wel, anders teken ik straks en omdat het niet in contract staat heb ik er geen recht op.

Contract is ook maar 2 A4 groot en is by the way een jaarcontract.
Het zou in je contract of in een van de handboeken moeten staan.
Dat je contract maar 2 A4'tjes is, zegt verder niet zo veel. Belangrijk is dat al je afspraken er in staan.

Ik heb bijv. een contract van maar liefst 9 pagina's, had wat mij betreft ook wel wat minder gemogen. Bepaalde passages hadden ze wat mij betreft wel achterwege mogen laten (zoals overuren zitten in je uurloon verwerkt >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:37

Ardana

Moderator General Chat

Mens

BastaRhymez schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:37:
Houd er wel rekening mee: Autoregeling en personeelshandboek mogen eenzijdig gewijzigd worden (zowel positief als negatief).
Alleen als daar een bepaling voor in het contract staat. Meestal is dat wel het geval, maar goed. Overigens mogen ze het alsnog eenzijdig wijzigen, ook zonder bepaling daartoe, maar dan mag het alleen in geval van zwaarwegende bedrijfsbelangen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 15:42
Heel zwart wit, als het niet op papier staat bestaat het niet.
Bespaar jezelf en je werkgever gezeik en zet het op papier, of als dat echt te lastig is want administratie blabla excuus excuus dan pak je je telefoon, zet je opname stand aan (test dit van te voren), zeg je duidelijk de datum en wie er zitten en dat er een mondeling akkoord is voor x/y, duidelijk bevestigen met "JA". Dan ben je er ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StructuurE8
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 26-11-2024
Het is niet abnormaal dat een werkgever geen cao heeft. Wel kan een werkgever hier groot risico mee lopen als iemand hier melding van maakt. Als de werkzaamheden bijvoorbeeld onder de werkingssfeer vallen van, ik noem maar iets, Metaal cao en de werkgever kan niet hard maken waarom ze die cao niet voeren moeten ze over de afgelopen vijf jaar de toeslagen, atv etc alsnog betalen plus een flinke boete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@Goodlife91 Hoe is het afgelopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goodlife91
Alles is goed gelopen ze hebben niks op het contract vermeldt, maar wel uitgeschreven op de pro-forma met handtekening.
Eerste verloning was correct.

Nu viel me iets op aan de loonstrook, nu staan daar wel vakantiedagen opbouw op maar geen vakantiegeld.

Ik heb mijn HR gemaild en die zegt dat er geen cumulatieve voor vakantiegeld op de stroken staat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:17
Goodlife91 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 10:27:
Alles is goed gelopen ze hebben niks op het contract vermeldt, maar wel uitgeschreven op de pro-forma met handtekening.
Eerste verloning was correct.

Nu viel me iets op aan de loonstrook, nu staan daar wel vakantiedagen opbouw op maar geen vakantiegeld.

Ik heb mijn HR gemaild en die zegt dat er geen cumulatieve voor vakantiegeld op de stroken staat....
Meestal is dat andersom. Maar goed, zo moeilijk is het nou ook weer niet om zelf 8% van je loon te berekenen als vakantiegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
Lijkt mij alleen wel handig dat zwart op wit te hebben. Straks zeggen ze dat ze het meteen met je normale maandsalaris uitbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodlife91
Er staat in contract 8% over mijn loon.
En heb uitgerekend zit er niet bij, niemand hier heeft de opbouw op zijn loonstrook staan.
Is niet verplicht ook bij wet zeggen ze..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:30
wat je afspreekt moet zwart op wit punt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:30
Goodlife91 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 12:07:
En heb uitgerekend zit er niet bij, niemand hier heeft de opbouw op zijn loonstrook staan.
klopt heb ook weleens gehad, vakantiegeld werd toen normaal uitbetaald

misschien is het een optie in het salaris software pakket welke extra geld kost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Een loonstrook is sowieso niet verplicht, behalve voor:
- de eerste loonbetaling na indiensttreding; en
- iedere loonbetaling waar iets in gewijzigd is ten opzichte van de vorige loonbetaling.

Maar klopt, op een loonstrook hoeft geen vakantiegeld te staan.

https://www.rijksoverheid...aat-er-op-mijn-loonstrook

[ Voor 15% gewijzigd door cryptapix op 18-05-2020 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Dat klopt. En die 8% is wettelijk. Dus je kan het inderdaad prima zelf uitrekenen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodlife91
Ook over overuren toch sinds 2018?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix