Is het ook, tot je je beseft dat de gehele serie Zelda games doorspelen pemanent hartjes op je scherm heeft achtergelaten
Dat was een trollcomment natuurlijk, zo snel gebeurt het niet, maar ik vind het érg bizar dat men ineens doet alsof ongelijke pixel veroudering ('burn-in' bij OLEDS) ineens niet meer voorkomt bij de nieuwere modellen; het is inherent aan de technologie en de gehele reden dat men bezig is met QNED en MicroLED en weet ik het wat allemaal.
De OLEDS zijn niks minder dan fantastisch om op te gamen, films te kijken of wat dan ook... maar je moet er wel bewust mee omgaan. Over het algemeen lijken ze pas na een uurtje of 10k problemen te ontwikkelen met de nieuwere gevallen, maar dat valt dan ook vaak nét weer buiten de 2 jaar garantie tenzij je een die-hard gebruiker bent.
Dit is dan ook de gehele reden dat ik zelf ook nog niet over deze keuze uit ben
Q90R zou ik echter vér vandaan blijven. In game mode is local dimming zo goed als compleet niet-functioneel. Zie voor vergelijking tussen Q90R en Q95T (of Q90T) in game mode deze video maar eens:
YouTube: Samsung Q95T/ Q90T (2020) vs Q90R (2019) 4K QLED TV Comparison
OLED:
+beste contrast
+snelle response times (weinig extra ghosting, naast standaard sample-and-hold ghosting)
+véél (gaming) features
+ eigenlijk 0 vermindering beeldkwaliteit tussen movie en game mode
-burn in blijft een écht risico, al probeert men dat compleet weg te stoppen momenteel. Bezoek de Rtings burn-in tests maar eens. Momenteel komen de eerste C8's met burn-in naar voren, dus verwacht over 1-2 jaar de eerste C9s met hetzelfde verhaal.
-reflectief scherm en iets minder fel dan QLED
QLED:
+geen burn in angst
+ super fel scherm
+ meer kleur volume
+ ook relatief veel features
- duidelijk verminderde kwaliteit tussen movie -> game mode (Q90R zeer extreem)
- (inverse) ghosting bij bepaalde scenes
- de PWM backlight gaat van 960hz (onmerkbaar) naar 120hz zodra je uit movie mode gaat: hier kunnen sommige mensen hoofdpijn van krijgen of oogvermoeidheid van krijgen. Tevens kán dit een stroboscoop-achtig effect merkbaar maken. Ik geloof echter wel dat het bij dit model wat meevalt.
Alles heeft duidelijke voor én nadelen. Je zal zelf moeten bepalen wat goed bij je past. Helaast test géén énkele serieuze review site de game-mode op beeldkwaliteit... ik heb Rtings hier op gewezen en ze waren het met me eens dat het in gevallen zoals dit wellicht handig is daar wat meer aandacht aan te gaan besteden gezien de vraag naar goede game TV's blijkbaar drastisch aan het toenemen is.
Succes met de keuze! Ik ben zelf ook nog aan het twijfelen!