Beste Game TV LG C9/CX of Samsung Q90R/Q95T

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• humped
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21-08-2024
ik heb een vraag over wat nu de beste tv is om aan te schaffen om op te gamen?
ik heb de keuze uit de volgende tv's LG C9 en CX of de Samsung Q90R en Q95T.
ik heb ergens gelezen dat van de samsung de Q90R beter dan de Q95T maar klopt dit ook?
alvast bedankt voor jullie hulp :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:00

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Dat is een hele persoonlijke vraag. Om die zo algemeen mogelijk te beantwoorden: Als je bang bent voor het inbranden op een OLED scherm, kies dan voor de QLED. Zo niet, is OLED de betere keuze (want mooier beeld). De C9 en CX verschillen nagenoeg niet, dus een C9 lijkt me de beste keuze. En met de 19ms input lag in game mode zeer geschikt voor gaming.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 20:57

DarkSide

theres no place like ::1

Definieer "beste"
Beide zijn goede TV's. QLED en OLED heb je gewoon iets goeds in huis.
Er zijn wel meer varianten van QLED waarbij de een minder is dan de andere.

persoonlijk kies ik altijd voor OLED. En kijk ook nu al jaren naar een OLED.

Vraag is, waar twijfel je aan.
Puur de beste kopen zegt niet zo veel. Kijk ook in de Samsung Topics voor ervaring en in de Oled topics voor ervaring.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:20

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Als het je gaat om spellen, dan zijn de snelle reactietijden en lage latentie van de OLED-televisies erg belangrijk. Je moet even nagaan of in jouw gebruikssituatie er problemen ontstaan bij gebruik van een OLED, bijvoorbeeld er mag geen direct zonlicht op de televisie vallen. Is dat afgekaard dan kun je zonder meer voor de OLED's gaan en de C-serie van LG is de grote kampioen van het moment.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-09 10:26
Ik had voorheen een LG. Nu een Samsung.
Samsung zou ik nooit meer nemen.
Slechte compatibiliteit over HDMI, nog steeds geen ondersteuning voor eARC (alleen de oudere ARC).
De luxe alu smart afstandsbediening trekt iedere 3 weken een setje batterijen leeg.
Al 2x onder garantie laten wisselen met zelfde effect.
Nu een €6 plastic namaak uit China (incl verzendkosten), werkt net zo goed en loopt al 1,5 jaar op dezelfde batterijen.
Met scherm van de TV (QLED) is prima, maar al dat gerommel er omheen hoort niey bij zo'n dure TV.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-09 19:40
Ik heb de kunststof versie van de smart remote van Samsung en heb daar juist hele goede ervaringen mee. Dat ding doet het zelfs nog als ik er mee buiten ga staan. Batterijen gaan ook al meer dan een jaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:27

FeaR

In GoT we trust

Aankoopadvies doen we in Consumentenelektronica Aankoopadvies, ik verhuis het topic die kant op: TB > CEA.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwaai Haai
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-08 21:53
Ik heb nu de Q95T ter test thuis staan en zou deze wel aanbevelen om te gamen. Het toestel is snel en heeft een lage input lag. Het zou ook Freesync moeten ondersteunen. Wel HDMI 2.1 maar nog niet helemaal officieel.

Qua film kijk beeldkwaliteit is het prima, maar ik heb de beste instellingen nog niet gevonden in allerhande beeldverbeterings en beeld verslechterings opties. Voor een QLED zeer goede zwartwaarden, echt niet slecht allemaal. Maar of het net zo goed is als OLED... nee ik denk het niet.

Stemherkenning werkt met dat gekke bixby van Samsung, en dus niet in het Nederlands
Dolby Vision wordt niet ondersteund, net als op de Smart TV media speel functie geen Divx en xVid meer ondersteund wordt. Ook blijven films met DTS geluid helemaal stil. Wordt niet ondersteund.

Onderaan de streep vind ik de Q95T te duur voor wat je ervoor krijgt en zou daarom, omdat ik meer film kijk dan game, zelf eerder voor de C9 gaan. Aan de andere kant kleurechtheid is in games minder belangrijk en snel is het scherm zeker in game mode waar hij, ook een pluspunt, automatisch naar overschakelt als je een een gameconsole als bron selecteert.

Laat weten als je specifieke dingen wil weten in de instellingen dan kan ik daarnaar voor je kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
uhm, volgens mij is de C9 door diverse expert-sites juist DE tv gekozen als game-tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04:55
Hamazaki schreef op maandag 13 juli 2020 @ 14:28:
uhm, volgens mij is de C9 door diverse expert-sites juist DE tv gekozen als game-tv.
Ik vind zo'n benoeming erg afhankelijk van de situatie. Ze hadden die test ook hier mogen doen en weet zeker dat de oled dan minder scoort met al dat licht hier binnen.

7800X3D, RTX 4090, 32GB DDR5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutal1ty
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-08 16:01
Hamazaki schreef op maandag 13 juli 2020 @ 14:28:
Is het ook, tot je je beseft dat de gehele serie Zelda games doorspelen pemanent hartjes op je scherm heeft achtergelaten :X

Dat was een trollcomment natuurlijk, zo snel gebeurt het niet, maar ik vind het érg bizar dat men ineens doet alsof ongelijke pixel veroudering ('burn-in' bij OLEDS) ineens niet meer voorkomt bij de nieuwere modellen; het is inherent aan de technologie en de gehele reden dat men bezig is met QNED en MicroLED en weet ik het wat allemaal.

De OLEDS zijn niks minder dan fantastisch om op te gamen, films te kijken of wat dan ook... maar je moet er wel bewust mee omgaan. Over het algemeen lijken ze pas na een uurtje of 10k problemen te ontwikkelen met de nieuwere gevallen, maar dat valt dan ook vaak nét weer buiten de 2 jaar garantie tenzij je een die-hard gebruiker bent.

Dit is dan ook de gehele reden dat ik zelf ook nog niet over deze keuze uit ben :P

Q90R zou ik echter vér vandaan blijven. In game mode is local dimming zo goed als compleet niet-functioneel. Zie voor vergelijking tussen Q90R en Q95T (of Q90T) in game mode deze video maar eens:
YouTube: Samsung Q95T/ Q90T (2020) vs Q90R (2019) 4K QLED TV Comparison

OLED:
+beste contrast
+snelle response times (weinig extra ghosting, naast standaard sample-and-hold ghosting)
+véél (gaming) features
+ eigenlijk 0 vermindering beeldkwaliteit tussen movie en game mode

-burn in blijft een écht risico, al probeert men dat compleet weg te stoppen momenteel. Bezoek de Rtings burn-in tests maar eens. Momenteel komen de eerste C8's met burn-in naar voren, dus verwacht over 1-2 jaar de eerste C9s met hetzelfde verhaal.
-reflectief scherm en iets minder fel dan QLED

QLED:
+geen burn in angst
+ super fel scherm
+ meer kleur volume
+ ook relatief veel features

- duidelijk verminderde kwaliteit tussen movie -> game mode (Q90R zeer extreem)
- (inverse) ghosting bij bepaalde scenes
- de PWM backlight gaat van 960hz (onmerkbaar) naar 120hz zodra je uit movie mode gaat: hier kunnen sommige mensen hoofdpijn van krijgen of oogvermoeidheid van krijgen. Tevens kán dit een stroboscoop-achtig effect merkbaar maken. Ik geloof echter wel dat het bij dit model wat meevalt.

Alles heeft duidelijke voor én nadelen. Je zal zelf moeten bepalen wat goed bij je past. Helaast test géén énkele serieuze review site de game-mode op beeldkwaliteit... ik heb Rtings hier op gewezen en ze waren het met me eens dat het in gevallen zoals dit wellicht handig is daar wat meer aandacht aan te gaan besteden gezien de vraag naar goede game TV's blijkbaar drastisch aan het toenemen is.

Succes met de keuze! Ik ben zelf ook nog aan het twijfelen! :D :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:20

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Wat mij aan de Q95R flink tegenstaat is dat ze de hoeveelheid FALD-zones zwaar hebben teruggeschroefd, wat de Q90R een inherent betere televisie maakt. Dat moet je weer afzetten tegen de betere "game mode" van de Q95R en zo is er helaas niet één waarheid, het blijft wikken en wegen wat je belangrijker vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-07-2024
En de LG Nano modellen dan? Is dat wat? Bijvoorbeeld deze: https://www.coolblue.nl/p.../lg-49nano866na-2020.html

Ik ben sowieso echt het spoor helemaal bijster wat betreft een "next-gen proof" TV kopen. Welke TVs hebben HDMI 2.1, VRR, etc. Ik zie vaak de HDMI soort er niet eens bij staan in webshops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Arachas schreef op maandag 20 juli 2020 @ 14:46:
HDMI 2.1, VRR, etc. Ik zie vaak de HDMI soort er niet eens bij staan in webshops.
goedkoopste tv met deze functionaliteiten is de C9. (als er nog voorraad is)
Pagina: 1