Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Gaming/algemeen/adobe pc tussen de 1000 en 1500 euro.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Finnnicolai
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 02-12-2020
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil voornamelijk gaan gamen, adobe programma's zoals photoshop, premiere en indesign gebruiken en normaal gebruik. Denk bij premiere niet aan 4k editen, gewoon lichte render opdrachten.

Wat mag het systeem gaan kosten?
De absolute maxprijs is wel 1500 euro inclusief windows 10 en assemblage.(zelf bouwen is idd het goedkoopst, maar dit kan ik simpelweg gewoon echt niet.) Ik blijf het liefst onder de 1500.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee niet echt. Ik heb al een Benq monitor, logitecht toetsenbord en een externe diskdrive.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil het liefst de RTX 2070 super videokaart. Het biedt volgens de benchmarks goeie prestaties in 4k, Full HD en de ray tracing technologie trekt mij. Ram hoeft niet meer dan 16GB te zijn. Qua processor heb ik tot nu toe gekozen voor de AMD Ryzen 5 3600. De rest van de componenten staan in het lijstje hieronder.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ga sowieso voor een RTX kaart van NVIDEA. Ik weet dat de AMD kaarten soortgelijke performance kunnen geven, maar ik wil gewoon graag die rtx cores hebben voor het geval dat. Qua processor blijf ik het liefst bij AMD, omdat die naar mijn weten het beste zijn qua prijs kwaliteit en goed passen bij mijn budget.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet echt. Een beetje besparing in het energieverbuik kan natuurlijk geen kwaad maar het is geen must.

Ga je overklokken?
Ik denk van niet. Aangezien ik hem niet zelf bouw en geen bal ervanaf weet laat ik het waarschijnlijk gewoon zoals die is.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zou eigenlijk het liefst erachter komen welke componenten er met dit budget het beste samengaan met de videokaart die ik heb gekozen. Vooral op het gebied van moederborden, ram,voeding, koeling en kasten ben ik niet zo goed bij kennis. Het systeem moet vooral gewoon lang kunnen meegaan en upgradable zijn.

Beste antwoord (via Finnnicolai op 07-05-2020 00:47)

• SuperToine123
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 14-01 09:56
- Een X570 moederbord is echt niet nodig, een standaard B450 moederbord is goed genoeg en is out-of-the-box compatible met Ryzen 3xxx.
- Een RX 5700XT videokaart levert 1-3% minder performance maar is €150 goedkoper, een veel betere deal.
- Ik zou de harde schijf er compleet uithalen, voor dit budget is een 1-2TB SSD standaard. Zelfs voor €800 pc's is een SSD standaard en worden HDD's niet meer gebruikt.
- Windows 10 moet je echt niet officieel kopen, online kan je een "onofficiële" versie kopen voor €15. bespaart heel makkelijk €100
- Voor RAM is Corsair vengeance 16GB 3200Mhz net iets sneller en is €15 goedkoper.

Dan is dit het resultaat: als je wilt upgraden kan je gaan voor een Ryzen 7 3700X. Al heb je meer opslag nodig zou ik gaan voor een Intel 660P 2TB.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 175,-€ 175,-
1MoederbordenMSI B450M PRO-VDH PLUS€ 65,15€ 65,15
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G€ 435,05€ 435,05
1BehuizingenSharkoon Pure Steel RGB Wit€ 83,90€ 83,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 75,14€ 75,14
1VoedingenSeasonic Core Gold GC 650€ 73,94€ 73,94
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 115,70€ 115,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.023,88

Hoop dat dit helpt!

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 04-01 21:17
Finnnicolai schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 16:22:
(...) De rest van de componenten staan in het lijstje hieronder.
Dat lijstje zie ik even niet staan. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Finnnicolai
Ik krijg hem er niet bij haha. Wist niet dat deze al gepost was.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Finnnicolai
De wenslijst toevoegen lukt maar niet dus dan maar zo:

CPU: AMD Ryzen 5 3600 Boxed

Moederbord: Gigabyte X570 UD

GPU: Gigabyte GeForce RTX 2070 Super Windforce OC 3X 8G

Harde Schijf: Seagate Barracuda, 1TB

Kast: Sharkoon Pure Steel RGB Wit

Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM DSP OEI

Werkgeheugen: Team Group Vulcan DDR4-3000 16GB

Voeding: Seasonic Core Gold GC 650

SSD: Kingston A400 2,5" 240GB

Totaal € 1.313,37

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• SuperToine123
- Een X570 moederbord is echt niet nodig, een standaard B450 moederbord is goed genoeg en is out-of-the-box compatible met Ryzen 3xxx.
- Een RX 5700XT videokaart levert 1-3% minder performance maar is €150 goedkoper, een veel betere deal.
- Ik zou de harde schijf er compleet uithalen, voor dit budget is een 1-2TB SSD standaard. Zelfs voor €800 pc's is een SSD standaard en worden HDD's niet meer gebruikt.
- Windows 10 moet je echt niet officieel kopen, online kan je een "onofficiële" versie kopen voor €15. bespaart heel makkelijk €100
- Voor RAM is Corsair vengeance 16GB 3200Mhz net iets sneller en is €15 goedkoper.

Dan is dit het resultaat: als je wilt upgraden kan je gaan voor een Ryzen 7 3700X. Al heb je meer opslag nodig zou ik gaan voor een Intel 660P 2TB.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 175,-€ 175,-
1MoederbordenMSI B450M PRO-VDH PLUS€ 65,15€ 65,15
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G€ 435,05€ 435,05
1BehuizingenSharkoon Pure Steel RGB Wit€ 83,90€ 83,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 75,14€ 75,14
1VoedingenSeasonic Core Gold GC 650€ 73,94€ 73,94
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 115,70€ 115,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.023,88

Hoop dat dit helpt!

• Finnnicolai
Dank voor je Antwoord. Vooral op het ram en SSD gebied heb je mij ontzettend geholpen. Ik heb nog wel een andere vraag. Jij hebt het over een online licentie, hoe installeer ik die? Want als ik hem laat assembleren zonder besturingsysteem is zo’n licentie toch niet te installeren? (ben een noob daarmee)

Ik denk dat ik de videokaart toch laat voor wat het is, het is gimmicky en misschien ook een slechtere keuze maar die RTX cores trekken mij gewoon. Haha. Of zeg je, nu een amd kaart erin, en zodra rtx relevant is een andere kaart erin? want dat is op zich ook een optie voor mij omdat ray tracing nog helemaal nergens echt in past. Kan die AMD kaart 4k aan?

Heel er bedankt voor je hulp trouwens!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SuperToine123
Het is heel persoonlijk wat je wilt met je videokaart, bijde zijn ongeveer even snel maar, de Nvidia kaart heeft RT cores, die afweging moet je zelf maken.

Windows kan je installeren door het op een USB stick te zetten en dan te booten van de USB stick. Dan kan je je code invoeren en zit je binnen 10 min in Windows

• Finnnicolai
Ja precies snap ik. Ik heb namelijk ook wel gelezen dat zodra rtx echt relevant wordt, dat deze kaarten alweer te sloom zijn om het echt goed te kunnen draaien.

Over windows:
Zou ik in theorie die licentie ook op mijn externe samsung SSD kunnen zetten? of is het echt puur op USB. Zijn hier ook goeie tutorials voor? Kun je die windowslicwntie in dat proces ook op je interne opslag zetten?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• thomas_n
Je mist hier het onderscheid tussen de installatie van Windows en de licentie.

Installatie: Je kan Windows downloaden van de website van Microsoft en zij geven ook instructies hoe je dat op een usb-stick krijgt. Vervolgens start je je nieuwe computer op vanaf deze usb-stick en volg je de installatie-instructies. Windows installeren is tegenwoordig niet moeilijk meer, het wijst zicht eigenlijk vanzelf. Tijdens de installatie wordt Windows 10 op je interne SSD geinstalleerd. De usb-stick met Windows heb je na de installatie niet meer nodig. Die kan je dan formatteren zodat je hem weer als een normale usb-stick kan gebruiken.

Licentie: Om Windows daarna daadwerkelijk te mogen gebruiken moet je Windows activeren. Hier heb je een licentie voor nodig. Die licentie kan je bijvoorbeeld rechtstreeks van Microsoft kopen, of van een andere verkoper. Bij sommige verkopers is dat heel veel goedkoper dan rechtstreeks van Microsoft, maar het is de vraag in hoeverre je dan echt een legale licentie hebt gekocht. Voorzover ik begrijp werkt het eigenlijk altijd wel, dus het is vooral een vraag voor je eigen geweten.

Als je opziet tegen de installatie kan je, zoals je al gezien had, bij de meeste verkopers die assemblage-service aanbieden je besturingssysteem ook door hen laten installeren. Een beetje zoals wanneer je een laptop koopt, dan is Windows ook alvast geïnstalleerd door de verkoper of de fabrikant. Je moet dan wel ook van hen je licentie kopen. Die licentie is vaak iets goedkoper dan rechtstreeks van Microsoft, omdat Microsoft korting geeft aan systeembouwers. Zo goedkoop als via de "grijze kanalen" op internet wordt het dan natuurlijk niet en je betaalt weer een beetje extra voor de installatieservice.

• Finnnicolai
Heel erg bedankt voor dit. Helpt mij heel erg. Ik heb nog 1 vraag. Als je windows geinstalleerd hebt, is het dan demo en dat je dan je licentie er in kan zetten of zet je meteen je licentie erin?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TweakerXs
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 15-01 10:31
Je kunt de windows 10 licentie kopen via 'Google shopping' voor enkele euro's.

Vervolgens staat hier de instructie hoe je een bootable USB drive maakt:
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

• Finnnicolai
Bedankt voor jullie hulp. Ik ben er net achter gekomen dat ik via mijn school een gratis licentiecode kan krijgen dus het is allemaal een grote besparing. Binnenkort bestellen.

• Finnnicolai
Er is nog 1 probleempje. Het moederbord wat jullie geadviseerd hebben is niet verkijgbaar bij de plek waar uik bestel. Is dit een goed alternatief?

MSI B450 GAMING PLUS MAX

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 12-01 19:10

Thomg

Aww yiss

Ja, zolang de prijs maar redelijk is.

Blijkbaar heb had je een M-ATX moederbord in een ATX kast...

• Finnnicolai
Oh okay. Dat wist ik natuurlijk weer niet haha. Dank voor opheldering!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Finnnicolai
Ik heb de PC inmiddels besteld en wacht ongeduldig op de build Nu vraag ik mij af of de BIOS update voor het installeren van Windows moet gebeuren of erna? Weten jullie dat?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• thomas_n
Ik zou een BIOS update alleen doen als je tegen een probleem aanloopt dat daardoor verholpen kan worden. Probeer eerst of alles gewoon probleemloos werkt. Pas als er iets niet (goed) werkt zou ik een BIOS update overwegen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Finnnicolai
Dacht ik ook al. Op azerty stond al vermeld dat ie gewoon direct compatible zou zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TweakerXs
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 15-01 10:31
Klopt ook, de MAX versies zijn compatible met ryzen 3xxx zonder dat daarvoor eerst een bios update nodig is

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Finnnicolai
Oh thanks!

• Finnnicolai
Ik wil iedereen hier nog even bedanken voor de hulp bij het kiezen van de onderdelen van mijn build. Het systeem is net een dag binnen en het is geweldig. Ik ehb alleen 1 probleem. Mijn oude dell monitor die ik wil gebruiken als 2de monitor registreert niet. Het is een dvi/vga monitor dus ik heb hem aangesloten op mijn moederbord. Helaas registreert dit niet. Ik zou natuurlijk een dvi naar displayport adapter kunnen kopen om hem op mijn 2070 superkaart aan te sluiten, maar ik vroeg mij af of er misschien een andere oplossing is hiervoor.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• nXXt
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 21:41

nXXt

Carpe omnia

Je zult deze inderdaad op je videokaart moeten aansluiten met een verloopje, want de aansluitingen op het moederbord zijn alleen relevant als je een zogeheten APU gebruikt van AMD, oftewel een CPU waarin ook een GPU zit. Jouw CPU heeft echter geen videochip erop zitten, dus doet die aansluiting op het moederbord het niet.
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True