Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1386714

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met een lijst waarin verschillende tarieven van verschillende partijen verwerkt worden. elke partij heeft een eigen tabblad. De informatie vanuit deze bladen wordt gelinkt naar het hoofdblad waarin gezocht kan worden naar de benodigde gegevens.
Ik zou graag informatie toevoegen in de verschillende tabbladen en deze automatisch toe laten voegen aan het hoofdblad.
...

Ik gebruik hiervoor Excel uit het 365 pakket.
...

verwijzen naar het hoofdblad gaat prima, maar de data wordt nu overschreven als ik in tabblad 2 invoer en daarna in tabblad 3 een extra lijn toevoeg.

Kan iemand mij hiermee op weg helpen?
...
Alvast bedankt! d:)b

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-07 14:18
Data uit verschillende bronnen - maar met een vergelijkbare layout - samenvoegen tot één grote lijst? Dat klinkt als een klus voor PowerQuery. Helaas niet iets wat in een forumpost zo even uitgelegd wordt, maar ook geen rocket-science.

In het kort:
Zorg dat je data op de verschillende tabbladen allemaal in een tabel staan;
Maak voor iedere tabel een Query aan die ervoor zorgt dat je opmaak van al die gegevens (incl. kolomtitels) identiek wordt;
Maak een laatste Query aan die al deze eerdere queries aan elkaar Append.

[ Voor 3% gewijzigd door Patrick_6369 op 06-05-2020 14:37 ]

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1386714

Topicstarter
Bedankt voor de sneller reactie! super!
Ik heb zelf nog nooit met PowerQuery gewerkt, daar ga ik me zeker in verdiepen.

Dit zou voor nu de enige mogelijkheid zijn om te zorgen dat de data elkaar niet overschrijft?
Ik had gehoopt dat er een formule is die ervoor kan zorgen dat de data bij het invoeren in een van de tabbladen op het hoofdblad weergegeven wordt en aangeeft dat de volgende regel gekozen moet worden als er al informatie weergegeven is.

Of dit bestaat weet ik niet, ik ben zelf ook (nog) niet handig in het bouwen van formules in Excel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-07 14:18
Anoniem: 1386714 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 15:05:
Dit zou voor nu de enige mogelijkheid zijn om te zorgen dat de data elkaar niet overschrijft?
PowerQuery is voor dit probleem de duurzame oplossing.
Je zult het vast met een lange geneste IF-formule kunnen oplossen, maar dat wordt een crime met herberekenen en bij iedere tabel wordt de formule weer een stuk langer.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:42

g0tanks

Moderator CSA
Aangezien alles in één Excel staat zou je misschien kunnen werken met een consolidation tabel: https://www.excel-easy.com/examples/consolidate.html

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goku33
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-07 17:26

Goku33

Ownage!

Een minder nette oplossing maar wel quick&dirty:

Wat is echt het maximale aantal lijnen dat een bepaalde tab van 1 partij kan bevatten? Stel dat is 10 lijnen.
Dan zet je op je hoofdblad de kolomkoppen en in kolom A een volgnummering van 1 t/m hoe ver je wilt gaan ;)
Van regel 2 t/m 11 zet je dan de 10 lijnen van partij A. Van regel 12 t/m 21 van partij B, etc. middels simpele verwijzingen naar die tabs, zoals =partijA!C6 (als bijvoorbeeld het tarief in cel C6 staat bij die partij).
Je krijgt op die manier natuurlijk ook lege regels op je totaalblad als een bepaalde partij maar 2 lijnen heeft, maar dan kan je op je totaalblad gewoon de lege regels eruit filteren.
Pagina: 1