Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray3
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 24-07 19:32
Mijn vraag
Bij mijn Panasonic G9 krijg ik in sommige van mijn RAW bestanden (ligt aan de modus) een roze rand onderin. Weet iemand wat dit kan veroorzaken? Ik heb contact gehad met de Panasonic helpdesk en die geven aan dat dit te maken heeft met de RAW conversie. De camera is gloednieuw en ik vraag mij af of dit wel mogelijk is?
Wanneer ik het RAW bestand via Affinity of Luminar convert naar JPEG blijft de roze rand zichtbaar.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Affinity Photo
- Luminar
- G9 met Panasonic 100-400, 45-200
- Verschillende soorten SD kaarten, zou niet het probleem moeten zijn

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Hoe verder ik inzoom, hoe dikker de rand wordt.
- Het gebeurt enkel op de hogere sluitersnelheden en met de elektronische sluiter. SH1/2 en PRE SH1/2.
- Heb meerdere SD kaarten geprobeerd.
- Meerdere lenzen geprobeerd.
- Heb een reset geprobeerd.

Hoop dat iemand mij meer inzicht kan geven hierin. Alvast erg bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eyV__dn4Ev5SVBMJvPojAeQeAO0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Odj6p5MGDen9W47ojQANv4rZ.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-10 18:43

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Je kunt je RAW file hier misschien delen. Dan kunnen wij kijken of wij het ook zien, en het zich bv ook voordoet in Lightroom. Maar klinkt wel vreemd allemaal.

Als ie vrij nieuw is, zou ik sowieso terug gaan naar de winkel. Kijken wat zij er over te zeggen hebben.

En met verder inzoomen bedoel je inzoomen met je lens of op de foto in Afinity? Trouwens bovenin heb je ook een zwarte rand...

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray3
Bij de winkel geven ze aan niet goed te weten wat er aan de hand is. Daar zijn ze ook verder gaan vragen bij de Panasonic helpdesk.

Kan het RAW bestand niet toevoegen. Hoop dat een link naar WeTransfer hier mag:
https://we.tl/t-foIuJtPKUQ

Excuses, wat onduidelijk geformuleerd ja. Ik bedoel inzoomen met de lens. Wanneer ik minimaal inzoom lijkt de balk minder dik te komen op het bestand en wanneer ik volledig inzoom lijkt deze dikker op het bestand te staan. De zwarte balk viel mij ook al op, maar wist niet of dit normaal was, niet dus. Thanks voor het meekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

In CameraRAW zie ik geen roze rand onderaan.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ylNkWLz.jpg

Edit: Het lijkt wel alsof CameraRAW je foto een heel klein beetje heeft gecropt. Met name bij de dakpannen is het te zien. Het origineel heeft iets meer beeld, en daarmee dus ook de roze rand.
Toch zou ik me er niet te druk om maken, de foto ziet er verder goed uit!

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2020 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-10 18:43

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Verschil tussen effective en real (mega)pixels dan dus waarschijnlijk. Elke sensor heeft aan de rand pixels die alleen gebruikt worden om de rand aan te geven en voor extra kleurinfo maar dus geen echte pixels op gaan leveren in je plaatjes. Denk dat Affinity zich daar beetje in verslikt.

Niks om je zorgen om te maken. Wellicht kun je Affinity vertellen dat hij bij het importeren dat randje er altijd af moet croppen. Weet niet zeker of Affinity die feature heeft maar lijkt me wel.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray3
Goed om te horen dat het niets is om mij zorgen over te maken. Gebeurt zowel bij Affinity en Luminar, maar misschien ligt dat dus aan hetzelfde.

Erg bedankt voor het meekijken en meedenken allebei.
Pagina: 1