Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinTweak
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-01-2021
Mijn vraag
Ik wil zonnepanelen aanschaffen maar probeer door de bomen het bos te zien. Ik krijg verschillende waarheden te horen, maar wie moet ik geloven? Ook heb ik het idee dat ik hoge prijzen krijg vergeleken met de andere topics.

Onze situatie (zie zo snel niet waar ik foto's kan uploaden ):
- Schuin dak (zuid/zuidwest) met dakkapel. Boven dakkapel vrije hoogte 3 dakpannen (netto 21x32), rechts dakpannen in de breedte 16 in de hoogte, links 7 breed en 16 in de hoogte. Onder 4 in de hoogte. 27 in de breedte. links en rechts schaduwvorming van de dakkapel (links het meeste). Voorstellen varieren tussen 4 (3 liggend onder en 1 rechtop rechts) tot 15 (rondom Panasonic met kleinere maten).
- Carport/garage zelfde ligging. Breedte ong 1230 x 250 cm, links onderin zit een pijp. Schaduw in ochtend beetje rechts van woningen en een lantaarnpaal, eind middag beetje van het pijpje. Voorstellen varieren van 12 tot 13 panelen, naar het zuiden of in oost-west opstelling.
- 3-fase (3x25 in de meterkast, ook nog een kleine meterkast in de schuur met oa krachtstrook)

- Is het slim om voor beide daken een aparte omvormer te nemen? Scheelt graafwerk en komt misschien qua grootte omvormer beter uit, maar geeft weer 2 omvormers wat duurder lijkt en straks ook 2 vervangingen geeft.
- Welke omvormer zou je kiezen? 1 zegt gewoon string met schaduwfix, ander zegt solar edge, weer ander zegt enphase want verschillende daken, schaduw en makkelijker als je later een batterij wil plaatsen, veiliger en 25 jaar garantie.
- al ik links en rechts panelen past dit dan nog mooi of wordt dit en veel te krap en ziet er niet uit qua legplan?
- maakt t veel verschil of je glas-glas, halfcel etc hebt?
- begrijp ik goed dat het in de middenmoot niet uitmaakt wat je kiest? (Qcell, AEG, Bisol, Trina Solar, Denim)
- zijn Sunpower, Panasonic en LG hun meerprijs waard?
- is het belangrijk een installateur te hebben met een keurmerk (Zonnekeur) en lidmaatschap van garantiefonds (SGZE)

Offertes:

- 12 Qcell op carport met SMA 3.6 en 4 Sunpower op dak met SMA 1.5, onderconstructie clickfit/sunbeam, totaal 5460 wattpiek, 7800 eur (ex btw)
- 13 Bisol op carport met SMA 3.0 en 15 Panasonic met Solard Edge op dak ivm 2 verschillende maten, onderconstructie solarstell, totaal 8000 wattpiek, 11400 eur (ex btw)
- 13 Qcell op carport met SMA 3.0 en 7 Qcell op dak met SMA 1.5, onderconstructie solarstell, totaal 6400 wattpiek, 6500 eur (ex btw)
- 20 Trina Solar op carport en dak met Solard Edge, onderconstructie, totaal 5760 piekwatt, 7000 eur (ex btw)
- 13 Ure op carport met Growatt 4000UE en 7 Ure op dak met Growatt 2500 MTL-S, totaal 6600 wattpiek, 7100 eur (ex btw) of 20 Ure op carport en dak met Enphase IQ7+, onderconstructie flatfix/clickfit, totaal 6600 wattpiek, 8600 eur ex btw

Ook zit er natuurlijk verschil in hoeveel moeite de installateur doet voor de info en hoe deskundig ze overkomen.

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden? Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:24
Foto's kunnen via imgur, en dat zal denk ik een hoop helpen want ik kan weinig bakken van de beschrijving van het dak.
Alleen 3 en 5 zijn okee qua prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinTweak
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-01-2021
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L-S_skc3kQ3vkdC1oHlREb_fPbI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ILWEs19j2E9M39jTvuvj4PXD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ANFmqN0atXygqCK5xcYE0S80nhE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kSTYacUVgOnHhMIbFed6ZnVO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gTtzjpGyhT9eR9WfqVO9H1frdDg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RNls7zi3KLuMLEfN26o56lCC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:13
Voor de beste hulp moet je het ons zo makkelijk mogelijk maken.
Teken je favoriete layout van zonnepanelen in powerpoint of wat dan ook en wijzig de openingspost zodat die gemakkelijk te begrijpen is. Ook wat maten in de tekening.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)