Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanD
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-08 08:42
Beste tweakers,

Voordat ik mijn verhaal begin lijkt het me handig om wat over mezelf te vertellen. Ik ben inmiddels 26 jaar, heb verschillende opleidingen gedaan en tussendoor nog gewerkt:

VMBO -> MBO-4 (Mediavormgever) -> HBO propedeuse (3D Visual Arts) -> HBO ICT (nu 3e jaar)

Sinds ik mijn ICT studie ben gestart heb ik altijd projectjes ernaast gedaan en een paar jaar een succesvol bedrijfje gehad. Op het moment ben ik bezig met een meewerkstage bij een software bedrijf in Zeeland. Ik werk samen met een klein team aan een 3D web app (Angular & Three.js), gezien mijn achtergrond kan ik daar aardig wat aan bijdragen. Dit doe ik voor 40 uur in de week (waarvan 8 uur gereserveerd is voor school gerelateerde dingen) tegen een kleine stagevergoeding van €350.

Vandaag heeft mijn opdrachtgever gevraagd of ik interesse heb om tijdens de vakantie door te werken, als het mogelijk is ook na de vakantie als bijbaantje en ook om mijn afstudeerstage bij hun te volbrengen. Nou ben ik best bereid om tijdens de vakantie 32 uur door te werken maar ik heb geen flauw idee wat iemand in mijn positie kan vragen. Ik begrijp dat mijn beperkte ICT ervaring een rol speelt maar aan de andere kant is 3D expertise in Zeeland ook erg schaars. Daarnaast hoef ik ook echt niet de hoofdprijs, zolang er maar geen misbruik wordt gemaakt van het feit dat ik officieel nog student ben.

Wat is een redelijk uurloon gezien mijn situatie?
Waar moet ik op letten tijdens het bespreken van een contract?
Advies of tips van iemand in dezelfde situatie?

Bedankt voor het lezen _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:45
Ik vind het moeilijk in te schatten.
Minimumloon voor 32 uur is ~1300 bruto.
Wat zou je gaan verdienen voor die functie na afstuderen?

Ga ergens tussen die 2 bedragen in zitten, je bent duidelijk maar waard dan minumumloon maar ook minder dan iemand die al een afgeronde opleiding heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marinusvw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 13:43
Ik heb ook ooit tijdens mijn studie (HBO werktuigbouw) een vakantie baantje gehad na mijn stage.
In dat geval heb ik gewoon gevraagd naar een junior salaris (zonder een bedrag te noemen) en daar zijn ze mee akkoord gegaan. Dit lag toen (aantal jaren geleden dus) rond de 2400 bruto per maand voor 40h per week.
Ik zou het gewoon bespreken met hun en vragen wat zij kunnen bieden. Ander optie is om je als uitzendkracht te laten inlenen, genoeg bedrijven die dat zo doen met studenten.

Mechanical Engineer | Stay calm and drive a Classic Mini Cooper | My mini doesn't leak oil, it marks it's territory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:08
Ik denk dat je wel rond de 1600/ bruto per maand uit moet kunnen komen, misschien zelfs iets meer (afhankelijk van hoe het bedrijf ermee om gaat).
Waarom denk ik dit:
1. Je hebt ervaring en kennsi van het bedrijf en de software die jullie ontwikkelen en bent beter in te zetten dan een standaard vakantiekracht. Daarbij is het minimumloon natuurlijk geen optie meer.
2. Je hebt gedurende je stage al laten zien dat je het kan en dat je bij het bedrijf past anders zouden ze je niet hiervoor vragen.
3. Je zit onder het loon van een normale medewerker, die al klaar is met de opleiding en waar het bedrijf gedurende langere tijd vrij zeker van is (voor zover dat tegenwoordig mogelijk is) dat die blijft werken.

Wel bijkomende opmerking:
- De kans is aanwezig dat ze na je opleiding ook wel willlen dat je bij ze komt werken als je bevalt. Wees er (nu al) duidelijk over, dat je bijv. voor 1600 wel wil werken, maar dat je het ook ziet als investering in jezelf en daardoor niet voor 'de hoofdprijs' gaat. Dan is ook gelijk duidelijk dat je wel wat anders verwacht mochten ze na je opleiding willen dat je blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Vaak krijg je dan een 0-uren contract en ik zou dan iets van 15 euro per uur vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:16

EMP

Krulloos!

Heb niets toe te voegen over de tips voor het te vragen loon, maar houd je er rekening mee dat je van veel HBO's in principe niet bij het zelfde bedrijf mag afstuderen als waar je stage gelopen hebt?

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:13
Ga niet afstuderen bij hetzelfde bedrijf als waar je stage liep. Ik was ook eigenwijs en dacht dat dat wel goed zou komen, plus de vergoeding was prima in orde. Je gaat toch aan het werk en vergeet je afstuderen :P

Neem een half jaartje 'sabbatical' en ram dat verschrikkelijke afstudeerverslag er zsm uit zodat je lekker aan het werk kan :P

Als starter met jouw profiel moet 2500/maand op basis van 40 uur per week niet zo gek zijn.
Met jouw profiel lijkt me 2000/maand (obv 40u) toch wel te doen zijn; voor 32 uur is dat 1600/maand.

En eens met @jbdeiman: als je jezelf hier langere tijd ziet werken, probeer dan een groeipad uit te stippelen. Bij het behalen van je HBO papiertje wordt je meer waard.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smeitje
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 03-11-2022
Wat is een redelijk uurloon gezien mijn situatie?
Sorry hier kan ik niet goed op antwoorden. Wel kan ik je zeggen dat je er rekening mee moet houden dat je werkgever in eerste instantie in de veronderstelling kan zijn dat je wellicht doorgaat op je oude salaris (aka stagevergoeding). Weet niet of dat hier ook het geval is hoor. :)

Waar moet ik op letten tijdens het bespreken van een contract?
Ha-ha hier kan ik wel wat nuttigs over zeggen. Ten eerste moet je er rekening mee houden dat je afstudeer stage en je bijbaantje twee afzonderlijke overeenkomsten betreffen. Als werknemer kan je namelijk meer rechten afdwingen dan als stagiair (al worden stagiaires en werknemers in de praktijk tegenwoordig redelijk gelijk behandeld in de rechtspraak). Om alle verwarring te voorkomen zou ik dus echt aandringen op een aparte overeenkomst hiervan. Daarnaast is het niet netjes als je werkgever nog een proeftijd opneemt. M.i. zou deze proeftijd zelfs ongeldig kunnen zijn. Je hebt namelijk soortgelijke werkzaamheden al eerder uitgevoerd dus hij weet hoe je werkt (ik zeg het even hier kort door de bocht). Bij een overeenkomst van korter dan 6 maanden mag nooit een proeftijd worden bedongen tussen partijen. Disclaimer: schakel altijd een jurist in als je het niet vertrouwd. Maak desnoods gebruik van gratis loketten en rechtswinkels.

Advies of tips van iemand in dezelfde situatie?
Zie hierboven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-09 15:20
Ik weet niet precies hoe het in die wereld is, maar ik zou mn afstudeerstage lekker ergens anders gaan doen. Het is heel goed voor je om in meerdere omgevingen eens rond te kijken, en zo leer je ook wat normaal/leuk/niet leuk aan een werkomgeving is. Dat is imho veel beter dan alleen maar bij hetzelfde stage lopen. En als je dat met die insteek aan de werkgever vertelt (en als je het een leuke werkgever vindt dat je daarna zeker een sollicitatie gaat insturen) zal hij dat zeker accepteren (en als niet, dan is het geen goede werkgever).

Over het salaris kan ik weinig zinnigs zeggen. Zorg dat je niet 'genaaid' wordt en voor het minimum aan het werk gaat, maar hou ook rekening ermee dat je nog geen volwaardige afgestudeerde werknemer bent. Je kan best op een startersalaris inzetten, maar ik zou hier ook wel een beetje flexibel in zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:19
Disclaimer: schakel altijd een jurist in als je het niet vertrouwd. Maak desnoods gebruik van gratis loketten en rechtswinkels.
Ja hoor, laten we voor elk wissewasje- zoals in dit geval een contract voor een maand ofzo, in feite een vakantiebaantje nota bene bij een al bekende partij- juridisch adviseurs gaan inschakelen. Daar wordt de wereld vast beter van!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Ik heb hetzelfde gedaan 15 jaar geleden en ik kreeg iets van 12 euro per uur (was wel net 18 ipv 26)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StefanD
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-08 08:42
Bedankt allemaal voor jullie reacties! Ik denk dat ik zo wel een redelijk tegenvoorstel kan beargumenteren mocht dat nodig zijn.
Pagina: 1