Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Mijn "nieuwe" huis heeft een Nefit Ecomline HRC 22h (https://welke-kiezen-kope.../recensie-cv-ketel?id=118) uit 1997. Deze werkt nog prima, maar heb het idee dat het nogal een groot gas verbruiker is (iets met modulatie bereik?), echter heb ik hiervoor altijd stadsverwarming gehad dus vind ik dat lastig inschatten.

Nu probeer ik een nieuwe ketel uit te zoeken maar ik zie door de bomen het bos niet meer, de huidige ketel is een CW3 en kijkend naar de toekomst lijkt het mij handig om een ketel te hebben die naast de regendouche, een extra kraan van warm water te kunnen voorzien maar dan wordt er vaak meteen een CW5 of zelfs CW6 geadviseerd (ketel kiezer via Feensta, Eneco, Warmteservice, CVtotaal etc.), is dat niet wat overdreven?

En ik kreeg bij warmteservice een nogal vaag antwoord over "hybride-ready" ketels. Aangezien mijn gemeente heeft besloten dat dit dorp niet aangesloten gaat worden op de stadsverwarming wordt geadviseerd om in de toekomst naar warmtepompen te kijken. Echter lijkt het erop dat Remeha het enige merk is die ketels levert waar later nog een warmte pomp op aangesloten kan worden of mis ik iets?

Kan iemand mij hierin adviseren?

Beste antwoord (via ArcticWolf op 07-05-2020 10:35)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:29
@ArcticWolf
lol elke gasketel is geschikt om hybride warmtepomp er bij te hangen.
een gasketel verwarmt water, wat weer door je huis stroomt en zo alles verwarmt.
en water discrimineert niet hoe het word verwarmt, het boeit niet of dat een warmtepomp of gasketel is.
(er zijn wel kleine voordelen als de ketel er op is voorbereid, maar dat is meer marketing voordeel als technisch voordeel. ;) )

ik heb zelf een hybride warmtepomp, met toevallig een remeha ketel.
maar de warmtepomp heb ik expres aangesloten zonder dat hij weet dat er een gasketel is.
gewoon zodat ik nog meer voorrang kan geven aan de warmtepomp boven de gas ketel.

(warmtepomp stookt voor mij gratis, heb extra veel zonnepanelen die al terug verdiend zijn.
dus elke m3 gas = betalen voor mij.
ik heb +/-6000kWh opwek van mijn zonnepanelen.
dus ik reken per jaar ongeveer 1kWh + 250m3 gas af (voor koken en douche/bad en een heel klein beetje verwarming).
door de regels (vooral heffings-korting) betekend dat ik voor alles van de energie rekening een voor schot betaal van 0€ per maand, en op het einde van het jaar nog geld krijg ook. 8)
lang leven de subsidie's ;)
https://www.rvo.nl/subsid...omp&adgroupid=94101462616

maar ben wel duidelijk:verrijkt uranium smokkelen levert veel meer op als zonnepanelen en warmtepompen. ;)
je moet geen gouden bergen verwachten, die zitten op de kaaiman eilanden.
je kunt het eigenlijk beter doen voor het verbeterde huisklimaat.)

[ Voor 20% gewijzigd door migjes op 06-05-2020 11:00 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sj0nsj44k
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:36
Hoeveel ruimte heb jij bij de CV ketel? het zou ook een oplossing kunnen zijn een buffervat te plaatsen welke verwarmd wordt door je CV ketel. Hier kan later dan nog een warmtepomp of zonnecollectoren op worden aangesloten om de ketel te ontzien. Bijkomend voordeel is dat je ketel minder vaak hoeft te schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Het modulatiebereik van de Nefit is al best prima. Het vervangen van de ketel gaat niet heel veel gas schelen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:29
@ArcticWolf
een gasketel verwarmt water, wat weer door je huis stroomt en zo alles verwarmt.
en water discrimineert niet hoe het word verwarmt, het boeit niet of dat een warmtepomp of gasketel is.
(er zijn wel kleine voordelen als de ketel er op is voorbereid, maar dat is meer marketing voordeel als technisch voordeel. ;) )

maar de warmtepomp heb ik expres aangesloten zonder dat hij weet dat er een gasketel is.
gewoon zodat ik nog meer voorrang kan geven aan de warmtepomp boven de gas ketel.

(warmtepomp stookt voor mij gratis, heb extra veel zonnepanelen die al terug verdiend zijn.
dus ik reken per jaar ongeveer 1kWh + 250m3 gas af (voor koken en douche/bad en een heel klein beetje verwarming).
door de regels (vooral heffings-korting) betekend dat ik voor alles van de energie rekening een voor schot betaal van 0€ per maand, en op het einde van het jaar nog geld krijg ook. 8)

maar ben wel duidelijk:verrijkt uranium smokkelen levert veel meer op als zonnepanelen en warmtepompen. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door migjes op 06-05-2020 11:00 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
blissard schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 10:51:
Het modulatiebereik van de Nefit is al best prima. Het vervangen van de ketel gaat niet heel veel gas schelen.
Qua verwarmen zal er weinig verschil zijn. Modulatiebereik bij sommige nieuwe ketels is wel beter, maar dat maakt die Nefit niet direct slecht.
Wat wel gaat schelen is tapwater. Dan niet eens het rendement van tapwater op zich, maar het feit dat moderne ketels allemaal doorstroomtoestellen zijn en dit eentje is met een boiler (volgens mij geen kleintje ook). Ik weet nog dat mijn Intergas VR met 2 liter voorraad 1 kuub gas per dag wegstookte terwijl het buiten 30 graden was en ik er nog niet woonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
sj0nsj44k schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 10:44:
Hoeveel ruimte heb jij bij de CV ketel? het zou ook een oplossing kunnen zijn een buffervat te plaatsen welke verwarmd wordt door je CV ketel. Hier kan later dan nog een warmtepomp of zonnecollectoren op worden aangesloten om de ketel te ontzien. Bijkomend voordeel is dat je ketel minder vaak hoeft te schakelen.
De ketel is echt gigantisch dus heb wel ruimte;
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LIaBUjnh.jpg
migjes schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 10:54:
@ArcticWolf

Dank voor je inzicht :) vond het al een vreemd verhaal wat ik terug kreeg over die hybrid-ready ketels. Ik kan idd m'n garage, berging en dak vol leggen met zonnepanelen dus ga die berekening sowieso doen.
_JGC_ schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 11:02:
[...]

Qua verwarmen zal er weinig verschil zijn. Modulatiebereik bij sommige nieuwe ketels is wel beter, maar dat maakt die Nefit niet direct slecht.
Wat wel gaat schelen is tapwater. Dan niet eens het rendement van tapwater op zich, maar het feit dat moderne ketels allemaal doorstroomtoestellen zijn en dit eentje is met een boiler (volgens mij geen kleintje ook). Ik weet nog dat mijn Intergas VR met 2 liter voorraad 1 kuub gas per dag wegstookte terwijl het buiten 30 graden was en ik er nog niet woonde.
Idd, ik weet helaas niet hoeveel hij verbruikt voor de boiler, de boiler is meen ik 25L bij deze. Op dagen zoals deze slaat hij zelden aan om bij te verwarmen dus ik denk dat het wel mee valt.

[ Voor 72% gewijzigd door ArcticWolf op 06-05-2020 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 31-05 14:32
Let op: deze heeft al een klein buffervaatje voor warm tapwater ingebouwd, daarom is hij zo groot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Nu online
_JGC_ schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 11:02:
[...]

Mijn oude Nefit HR-ketel had ook een tapwater voorraad. Deze kostte toen 200 liter gas per dag. Toch 70 m3 per jaar. (meer dan 10% van mijn gehele gebruik)

en @ArcticWolf dit type ketel is met goed onderhoud vrijwel onverwoestbaar. Als er geen problemen mee zijn kun je dus gerust lang en goed nadenken over een andere oplossing.

[ Voor 10% gewijzigd door blissard op 06-05-2020 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
blissard schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 11:28:
[...]

Mijn oude Nefit HR-ketel had ook een tapwater voorraad. Deze kostte toen 200 liter gas per dag. Toch 70 m3 per jaar. (meer dan 10% van mijn gehele gebruik)

en @ArcticWolf dit type ketel is met goed onderhoud vrijwel onverwoestbaar. Als er geen problemen mee zijn kun je dus gerust lang en goed nadenken over een andere oplossing.
Dat idee had ik al, hij heeft al een tijdje geen onderhoud meer gehad. Hij produceert wel veel lawaai, je hoort hem in de woonkamer brommen (terwijl hij op zolder staat) wat ook een reden is dat ik hem wil vervangen. Maar dat wordt waarschijnlijk einde zomer of hij moet morgen de geest geven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
ArcticWolf schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 11:46:
[...]

Dat idee had ik al, hij heeft al een tijdje geen onderhoud meer gehad. Hij produceert wel veel lawaai, je hoort hem in de woonkamer brommen (terwijl hij op zolder staat) wat ook een reden is dat ik hem wil vervangen. Maar dat wordt waarschijnlijk einde zomer of hij moet morgen de geest geven ;)
Grote kans dat onderhoud dat probleem voor je oplost. Waarschijnlijk staat de gas/lucht verhouding niet goed of zit je warmtewisselaar vol met prut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:37
En je kan kijken of je de ketel kan inregelen op stoken met een lage aanvoertemperatuur. Dan weet je na 1 winter of je makkelijk over kan naar een warmtepomp

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online

martijn v o

Certified by Enphase.

Gas schelen zal het niet direct zijn, als je een boiler variant neemt. Een doorstroom toestel scheelt wel iets. Ook in ruimte.
Wat ook scheelt is het electra, de nieuwe ketels hebben een A-label pomp.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Bedankt voor al het advies!
Pagina: 1