Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:10

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Ik zoek een?
Receiver + 5.1 combinatie.

Wat is je budget?
Maximaal € 1300, liever minder

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Mijn broer wil graag zijn Sony soundbar vervangen voor een losse receiver met 5.1 speakers. Hij houdt erg van films kijken (via Nvidia Shield) en gamet graag op zijn PS4. Tijdens feestjes moet de muziek langdurig flink hard kunnen, zonder dat de boel gaat kraken of kapot gaat. Hij is fan van een stevige bass.

Wat heb je zelf al gevonden?
Vanzelfsprekend hebben we mijn eigen stappenplan doorlopen. Daarbij kwamen we uit op deze opties: https://tweakers.net/pric...0;1423056;1474208;551743/ De Denon 1600 lijkt bij al zijn wensen te passen. Hij heeft geen analoge aansluitingen nodig en er zitten op deze receiver ook voldoende (+ extra) hdmi-poorten. Alles vergelijkende, ziet de Denon 1600 er voor hem het beste uit. Met het resterende budget voor speakers en bekabeling zijn we verder gaan kijken. De hier veel genoemde sets van Teufel gaan we binnenkort nog beluisteren. Dat zou dan de Teufel Ultima 40 5.1 set zijn. Volgens mij is deze set qua prijs-kwaliteit bijna niet te verslaan. Als hij het geluid van de Teufel mooi vindt, is de keuze eigenlijk al klaar. Eventueel gaan we het uitstapje naar Essen in Duitsland combineren met een bezoekje aan Stassen in Tegelen/Venlo.

Welke vragen heb je hier nog over?
Het is de audioset voor mijn broer, dus ik ben nu nog preciezer dan anders alles aan het vergelijken voor een goed advies.

Teufel zelf noemt op haar website enerzijds dat elke receiver geschikt is en anderzijds beginnen ze over veel duurdere receivers voor bij de Ultima. Ik heb hem uitgelegd waarom en hoe ik receivers uitkies, maar hij is bang dat als hij een feestje geeft op "standje keihard" dat hij dan de boel sloopt, of dat het nergens meer naar klinkt. (Kraken, weinig bass of juist volume te zacht, apparaat te warm, overbelasting of kortsluiting) We zijn beiden lid van de Facebookgroep Home Theater Fanatics en daar heeft hij zijn vragen eerst gesteld. Daar denken sommige mensen dat die 1600 niet geschikt is voor de Ultima 40. Persoonlijk denk ik dat het wel meevalt.

Wat voor ons beiden niet helemaal duidelijk is, is die draadloze sub. In het pakket wordt niet over de transmitter gesproken. Moet je die altijd los erbij kopen, of kan die draadloze sub ook gewoon bedraad aangesloten worden? Een kabel is wat lastiger weg te werken naturlijk, maar ook goedkoper dan een subwoofer-signaal-transmitter van € 80.

Ik kon het zo snel niet meer vinden maar wat is nu dat andere merk speakers dat heel vaak gekozen wordt als je budget zo rond de € 1300 ligt? Dat had ook zo'n uitstekende prijs-kwaliteitverhouding.

[ Voor 4% gewijzigd door Jorgen op 06-05-2020 11:25 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je alles eens niet cursief maken, dit leest echt niet prettig (zeker door het gebrek aan alinea's).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikkip
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 21:09
Bedoel je misschien Q acoustics?

En vindt je broer tweedehands nog een optie? Bijvoorbeeld deze twee op marktplaats:
- Tannoy revolution R3, R1 en RC compleet speaker surround set
€ 550,00
http://link.marktplaats.n...tm_campaign=socialbuttons
- CANTON CHORONO surround
€ 750,00
http://link.marktplaats.n...tm_campaign=socialbuttons

Bij die tannoy heb je dan nog ruim budget voor een goede subwoofer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Nee Q Acoustics was het niet. Ik schud altijd zo die lijstjes uit m'n mouw en nu kom ik er gewoon niet op. Twijfel of het Jamo is. 🤷‍♂️

Voor 1300 moet wel alles inclusief zijn, dus receiver, kabels, 5.1 of 5.0 met losse sub.

Zal tweedehands even navragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:27
Jorgen schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 10:35:
Daar denken sommige mensen dat die 1600 niet geschikt is voor de Ultima 40. Persoonlijk denk ik dat het wel meevalt.
Persoonlijk zou ik helemaal niet naar dit soort producten kijken zodra ik termen lees als "feestje geven" en "standje keihard", dat is gewoon niet waar dit soort producten voor gemaakt zijn. Groep mensen, alcohol/gezelligheid en vooral de drang harder en harder te moeten en elke receiver of speakers gaat dat niet leuk vinden.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Dat is dus iets wat ie met elke combi rekening moet houden. Check. Dan zou die dus voor langdurig (zeg maar uurtje of 5 in de woonkamer met 15 man) beter bij PA spullen af zijn.

Voor gewoon normaal gebruik dan, is er toch niks in de weg om die 1600h met de Ultima 40 te combineren? Ik heb me in die set ingelezen, maar volgens mij zie ik niks bijzonders wat suggereert dat ie 2 "tot de exotische" combo's zouden behoren.

@FeaR Ik heb het nog even nagevraagd. Het gaat dan om een paar uurtjes "feestlawaai" gewoon met oud&nieuw en verjaardag. Dus zeg maar 4 x per jaar een paar uurtjes.

[ Voor 16% gewijzigd door Jorgen op 06-05-2020 14:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:27
Jorgen schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:47:
Dus zeg maar 4 x per jaar een paar uurtjes.
Mijns inziens is dat vier keer per jaar een paar uurtjes te veel :P

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 13:54
Die Teufel set icm met de denon 1600 zal wel gaan werken, maar zal de 2600 zeker een betere keuze in de marge zijn. En ja, met die Teufel speakers kan je prima op hoger volume muziekjes draaien dat gaat heus wel goed. Zoek je de grenzen op van zowel je receiver en je luidsprekers dan ben ik het eens met @FeaR, dat zal de levensduur niet persé bevorderen en zal je receiver snel te warm worden en in protection schieten.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Nog iemand die de 2600 prefereert. Ik ben benieuwd waarom. Watt is weinig belangrijk en de extra mogelijkheden bestaan zover ik zie enkel uit aansluitingen die hij niet gaat gebruiken.

Inmiddels herfst m'n broer contact gehad met Teufel. Zij zien geen problemen met de 1600 en hogere volumes.

M'n broer ziet tweedehands niet zo zitten, dus denk dat de kans groot is dat hij inderdaad voor de 1600 + ultima 40 gaat

[ Voor 39% gewijzigd door Jorgen op 06-05-2020 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 21:24
Jorgen schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 17:09:
Inmiddels herfst m'n broer contact gehad met Teufel. Zij zien geen problemen met de 1600 en hogere volumes.
Ik weet niet of die optie bij Denon bestaat, maar ik heb een Yamaha receiver waar je in kan stellen wat de maximum versterking mag zijn. Je weet hoe het op feestjes kan gaan, iemand geeft een zwaai aan de volumeknop en de versterker gaat naar max. En dat kan wel eens teveel zijn waardoor er wat kapot kan gaan. Door zelf een gereduceerd maximum in te stellen, bescherm je de apparatuur en heb je toch nog een hoog (maar niet het hoogste en mogelijk slopende) volume.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Huur gewoon PA speakers voor een feestje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
@Verwijderd Het is meer gewoon een thuisverjaardag, waar die dan af en toe lekker hard zou staan

@yodeluxe Ja, dat doe ik hier thuis met mijn eigen set ook. Die staat op de laagste grens afgesteld.

We waren er na nog meer vergelijken eigenlijk over uit dat het de Denon AVRX 2500H zou worden icm met de Ultima 40.

Net nog even contact gehad. financieel moet er iets anders eerst voorrang krijgen dus opnieuw budgetteren voor de set. Voorlopig blijft het dus even bij de oude situatie.

Dank in elk geval voor het meedenken iedereen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-09 11:01

Major_ton

Shoot!

Het maakt niet uit of je elke dag op hoog volume wilt draaien of maar 1 keer per jaar. De set moet het wél kunnen. Je kan niet een set kopen die maar 1 keer per jaar hard kan. Veel mensen en alcohol (verjaardagen en oud en nieuw) zijn de grootste versterker en tweeter killers.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oosterhofjf
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:42
Klinkt als een leuke zoektocht. In wat voor ruimte worden de speakers gebruikt? En zijn er nog buren die we kunnen lastig vallen? Grote speakers in kleinere ruimte kunnen totaal verkeerd klinken. Ook een goedkope subwoofer kan flink gaan bonken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
@Major_ton ja daar ben ik me van bewust. 1 x veel te hard kan verkeerd uitpakken.

@oosterhofjf het is ook een leuke zoektocht en daarom help ik hem graag. Helaas ging er door omstandigheden even een financiële streep door de wens.

Hij geeft net aan dat het allemaal verplaatst wordt naar eind van het jaar.

[ Voor 15% gewijzigd door Jorgen op 08-05-2020 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Multi sub is the way to-go.

Multi sub optimizer FTW!!! *O*

Anders kan je t beter gelijk opgeven. @Jorgen :w :)

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Lip schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:09:
Multi sub is the way to-go.

Multi sub optimizer FTW!!! *O*

Anders kan je t beter gelijk opgeven. @Jorgen :w :)
Multisub omdat ie van extra bass houdt, bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jorgen schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:48:
[...]

Multisub omdat ie van extra bass houdt, bedoel je?
Nee, omdat je met meer subs betere (is niet per definitie meer) bass hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

mjah, ik heb het ook (MSO / Multisub), maar in deze situatie niet echt haalbaar. Helpt ook niet perse bij feestjes.

Overigens is een hifiset prima in staat om lange tijd bij 85-95db te spelen (0,5 - 5 watt globaal, pieken in dynamiek van 105db / 50watt af en toe) en dat is toch wel niveau "feestje" dat een normale hifiset wel kan.

Als je 15 man volledig wilt overstemmen zoals in een club, ga je al het thuisspul potentieel slopen inderdaad omdat je dan idd wel 10db harder moet en dan zit je op de 5 - 50 watt continu met pieken naar 500 watt en dat is dus echt over de grens van wat een normale set kan en dan kan je beter PA spul nemen of zeer hoogvermogen speakers en versterkers, dat kan natuurlijk ook.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Wat me vooral opviel, was dat in de FB groep waar hij ook vragen stelde, men deed alsof de Denon 1600 veel te zwak zou zijn. Mijn broer neigt daarom naar de 2500 of 2600. Ik heb hem gezegd dat ie zich daarover niet druk hoeft te maken, en dat de 1600 aan al zijn wensen voldoet, maar ja dat blijft een kwestie van gevoel natuurlijk.

Ze praten dan over een laag rendement, elco's en ic's die het niet zouden halen vanwege de warmteontwikkeling of extra reserve van de power supply.

Mij lijkt het redelijk onzin. We adviseren hier niet voor niets al jaren dat alles op alles past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 10 mei 2020 @ 18:05:
[...]

Nee, omdat je met meer subs betere (is niet per definitie meer) bass hebt.
OK, maar aangezien dat 1200 euro (ik dacht abusievelijk eerst 1300) een boel geld is, maar tevens ook een niet-eindeloos budget, lijkt me multisub volledig onhaalbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Jorgen schreef op zondag 10 mei 2020 @ 19:13:
Wat me vooral opviel, was dat in de FB groep waar hij ook vragen stelde, men deed alsof de Denon 1600 veel te zwak zou zijn. Mijn broer neigt daarom naar de 2500 of 2600. Ik heb hem gezegd dat ie zich daarover niet druk hoeft te maken, en dat de 1600 aan al zijn wensen voldoet, maar ja dat blijft een kwestie van gevoel natuurlijk.

Ze praten dan over een laag rendement, elco's en ic's die het niet zouden halen vanwege de warmteontwikkeling of extra reserve van de power supply.

Mij lijkt het redelijk onzin. We adviseren hier niet voor niets al jaren dat alles op alles past.
Mjah het is allemaal waarheden verpakt tot een verkeerd advies. Die 2600 heeft meer vermogen. Heeft meer reserves, is een zwaardere versterker, het apparaat weegt waarschijnlijk in kilo's meer, gevoelsmatig maakt dat echt heel veel uit. Maar als je het goed bekijkt, zorgt een factor 2 in verschil in vermogen (dus van 50 naar 100watt) maar voor 3db meer "headroom". Dat is niet zo heel veel. Hier hebben we het waarschijnlijk over een factor van 1,2 of 1,3x zoveel vermogen. Dat maakt echt bijna niets uit. Pas vanaf een factor 5-10x zoveel vermogen (6-10db erbij ervaren de meeste mensen als '2x zo hard') heb je sprake van significant verschil.

Geneuzel tussen een 1600 en een 2600 is leuk, maar omdat je exponentieel meer vermogen nodig hebt om echt verschil te merken in hoe hard je kunt spelen, is het echt totaal irrelevant. Alleen is dit heel saai en feitenlijk en heb je allemaal anekdotische ervaringen die het tegenspreken. Zelf kiezen welke je volgt :). En gewoon een mooi apparaat kopen. Met die 2600 doe je geen miskoop :).

[ Voor 6% gewijzigd door JvS op 10-05-2020 19:25 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
JvS schreef op zondag 10 mei 2020 @ 19:23:
[...]

Mjah het is allemaal waarheden verpakt tot een verkeerd advies. Die 2600 heeft meer vermogen. Heeft meer reserves, is een zwaardere versterker, het apparaat weegt waarschijnlijk in kilo's meer, gevoelsmatig maakt dat echt heel veel uit. Maar als je het goed bekijkt, zorgt een factor 2 in verschil in vermogen (dus van 50 naar 100watt) maar voor 3db meer "headroom". Dat is niet zo heel veel. Hier hebben we het waarschijnlijk over een factor van 1,2 of 1,3x zoveel vermogen. Dat maakt echt bijna niets uit. Pas vanaf een factor 5-10x zoveel vermogen (6-10db erbij ervaren de meeste mensen als '2x zo hard') heb je sprake van significant verschil.

Geneuzel tussen een 1600 en een 2600 is leuk, maar omdat je exponentieel meer vermogen nodig hebt om echt verschil te merken in hoe hard je kunt spelen, is het echt totaal irrelevant. Alleen is dit heel saai en feitenlijk en heb je allemaal anekdotische ervaringen die het tegenspreken. Zelf kiezen welke je volgt :). En gewoon een mooi apparaat kopen. Met die 2600 doe je geen miskoop :).
Precies dít heb ik ook aan mijn broer uitgelegd. Het wordt zijn eerste echte home cinema (na een kant-en-klare set en een soundbar) en het blijft een boel geld. Ik snap zijn gevoel wel bij die adviezen, maar net als jij denk ik ook dat het de verkeerde adviezen zijn. Die 2600 is zeker geen miskoop, maar als je kijkt naar mijn welbekende aankooplijstje hier op Tweakers, dan is die dus ook totaal niet nodig.

Hij kan nog een half jaar nadenken. Ik denk dat hij het beter investeert in duurdere speakers, mocht hij meer willen uitgeven, dan in een duurdere receiver.

Pagina: 1