Netflix verhoogt latency in games

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dynam!ke
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-04 22:26
Hey,

Ik ben recent aan de slag gegaan met een Shadow, een cloud game PC. En heb gemerkt dat als er in huis Netflix wordt gestart terwijl ik verbonden ben met mijn Shadow dat de latency flink toeneemt.

Latency zonder Netflix: stabiel rond de 20ms.
Latency met Netflix gestart elders in het lokale netwerk: zwaar fluctuerend 300ms of hoger, wat de Shadow eigenlijk onbruikbaar maakt.

Het is niet gelimiteerd door bandbreedte. Ik heb bij een speedtest 60Mbit down en 30 Mbit up. Via een traffic analyser heb ik gezien dat ik met Shadow en Netflix tegelijk ver van die 60Mbit af blijf. Tevens heeft de Shadow een instelbare bandwidth cap, en ik heb gezien dat als ik deze hoog of laag zet, dat het voor de latency nauwelijks uit maakt.

Ik heb al flink gezocht op internet en gevonden hoe QoS kan helpen in dit soort gevallen.

Ik heb gewoon een standaard router van Telfort, een Experiabox V8, maar er zit wel QoS op. Op internet lijkt praktisch niemand te snappen hoe je dat goed kan instellen op de Experiabox, aangezien er geen manual voor is van de producent. Maar ik heb er toch wel iets mee voor elkaar gekregen.

Er stonden QoS 'rules' voorgeprogrammeerd die netwerkverkeer indelen in bepaalde prioriteitsklassen. Deze voorgeprogrammeerde regels waren vooral gebaseerd op welke UDP en TCP poorten gebruikt worden door het netwerkverkeer. Ik kon op internet niet echt vinden welke poorten Netflix en Shadow gebruiken, als ze al specifieke poorten gebruiken, geen idee.

Maar toen zag ik dat ik ook QoS rules kon maken op basis van IP adressen binnen het lokale netwerk. Dus ik heb alle voorgeprogrammeerde QoS rules verwijderd en alleen 1 regel gemaakt die zegt dat als de laptop waarop ik Shadow draai het nodig heeft, deze 75% van de bandbreedte mag hebben, en dat dit prioriteit heeft boven al het andere netwerkverkeer. En tot mijn verbazing, als QoS-n00b, had het nog effect ook.

Met deze op lokale IP adres gebaseerde QoS regel kon werd de latency op mijn shadow terug gebracht naar relatief stabiel 20-30ms, met een piekje elke paar seconden naar max 50ms als Netflix even buffert. Dit is al veel beter en maakt de Shadow weer bruikbaar, alleen smaakt dit naar meer.

Vragen die ik heb: Denken jullie dat het uberhaupt beter kan? Zo ja, hoe?
- Betere/andere QoS regels?
- Betere/andere router die sneller de data interpreteert en bijstuurt?

Iemand hier ervaring mee? Wat ik vooral lees over QoS is dat mensen het 'aan' of 'uit' zetten op basis van voorgeprogrammeerde algoritmes in routers, en dat het soms helpt, maar soms ook niet. Dat is natuurlijk ook wat die 'gaming-routers doen. Ik lees eigenlijk weinig over eigen QoS regels maken. Ik vraag me ook af of een gaming router mij zou helpen in combinatie met mijn Shadow? Omdat het niet 'echt' gaming verkeer is, maar gewoon het beeld van een virtual machine die ergens anders op de wereldbol draait? Ik weet nog niet helemaal hoe dit werkt. Iemand ervaring?

Thanks!

Beste antwoord (via dynam!ke op 22-01-2021 11:27)

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:16

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Wat je ervaart heet "bufferbloat" en kan je oplossen met een router met SQM (liefst OpenWRT met Cake traffic shaping). Dan kan je ongestoord downloaden en streamen zonder je latency te verzieken.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:36

lier

MikroTik nerd

Volgens mij is de Experiabox redelijk overjaard, in jouw situatie zou ik ervoor zorgen dat deze zo snel mogelijk vervangen is. Alternatief kan zijn om een eigen router neer te zetten (mits de Experiabox als bridge kan werken).

Voor wat betreft latency, kijk naar zowel up- als downstream. Beiden bepalen/zijn van invloed op de uiteindelijke latency.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pikkemans
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-10 19:57
lier schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 09:05:
Volgens mij is de Experiabox redelijk overjaard, in jouw situatie zou ik ervoor zorgen dat deze zo snel mogelijk vervangen is. Alternatief kan zijn om een eigen router neer te zetten (mits de Experiabox als bridge kan werken).

Voor wat betreft latency, kijk naar zowel up- als downstream. Beiden bepalen/zijn van invloed op de uiteindelijke latency.
Een eigen router bevorderd inderdaad de latency. Op dit moment gebruiken we hier nog een nighthawk r7000 (gekocht in 2014 voor 160 piek) en is dat bedrag ook dubbel en dwars waard geweest. Eigen controle en tijdens gamen vreselijk snelle ping (gemiddeld 8 ms naar EU servers). Ja de verbinding zelf is ook een belangrijk onderdeel maar een goede (eigen) router er tussen zie je terug in de stabiliteit bij meerdere data stromen tussen LAN-WAN.

[ Voor 0% gewijzigd door Pikkemans op 06-05-2020 09:14 . Reden: prijs router ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hoe verbind je met die Experiabox? Hebben we het over een bedrade verbinding of een draadloze?

De Experiabox 8 doet alleen 2.4GHz qua WiFi. Dat is niet alleen traag, het betekent ook dat alle apparaten op elkaar moeten wachten met access krijgen tot het medium. Als meerdere apparaten dat tegelijk willen kunnen de wachttijden oplopen. 2.4GHz WiFi is hoegenaamd niet geschikt om over te gamen, en elk fatsoenlijk AP/router van afgelopen 10 jaar ondersteunt dan ook 5GHz naast 2.4GHz. Dat levert niet alleen hogere snelheden, het voegt per tijdseenheid een tweede kans toe om data in de lucht te krijgen, wat latencies flink verlaagt.

Beste voor gaming blijft echter de bedrade verbinding, waar je een eigen, dedicated, lijn hebt naar de router en nooit hoeft te wachten op ander verkeer (tot je op de router bij een algemene queue/buffer aankomt).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dynam!ke
Thanks voor de snelle replies. Hieronder mijn reacties die ook allemaal weer een beetje met elkaar te maken hebben.
lier schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 09:05:

Het is inderdaad een wat ouder ding. Helaas geeft Telfort niet zomaar nieuwe routers ter vervanging van oudere. Zelfs al zou hij stuk zijn dan krijg je er een werkende oude voor voor terug. Maar Telfort wordt nu weer KPN, dus wie weet dat dit binnenkort veranderd. Ze zitten nu in de transitie.

Goede tip om ook naar up te kijken. Al verwacht ik daar geen bottleneck.
Pikkemans schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 09:10:
Een eigen router bevorderd inderdaad de latency. Op dit moment gebruiken we hier nog een nighthawk r7000 (gekocht in 2014 voor 160 piek) en is dat bedrag ook dubbel en dwars waard geweest. Eigen controle en tijdens gamen vreselijk snelle ping (gemiddeld 8 ms naar EU servers). Ja de verbinding zelf is ook een belangrijk onderdeel maar een goede (eigen) router er tussen zie je terug in de stabiliteit bij meerdere data stromen tussen LAN-WAN.
Oke, dat klinkt goed. Ik heb wel een een eigen (draadloze) router, maar die staat nu in bridge mode omdat de Experiabox aan het routen is. Mijn draadloze router is een nog ouder beestje: een Apple Time Capsule uit 2009. Deze heeft helemaal geen QoS functie, of hij is niet toegankelijk. Dus dat lijkt me geen verbetering als ik deze laat routen, en de Experiabox in bridge mode zet toch?
dion_b schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 09:31:
Hoe verbind je met die Experiabox? Hebben we het over een bedrade verbinding of een draadloze?

De Experiabox 8 doet alleen 2.4GHz qua WiFi. Dat is niet alleen traag, het betekent ook dat alle apparaten op elkaar moeten wachten met access krijgen tot het medium. Als meerdere apparaten dat tegelijk willen kunnen de wachttijden oplopen. 2.4GHz WiFi is hoegenaamd niet geschikt om over te gamen, en elk fatsoenlijk AP/router van afgelopen 10 jaar ondersteunt dan ook 5GHz naast 2.4GHz. Dat levert niet alleen hogere snelheden, het voegt per tijdseenheid een tweede kans toe om data in de lucht te krijgen, wat latencies flink verlaagt.

Beste voor gaming blijft echter de bedrade verbinding, waar je een eigen, dedicated, lijn hebt naar de router en nooit hoeft te wachten op ander verkeer (tot je op de router bij een algemene queue/buffer aankomt).
Netflix kijken we of op een Chromecast Ultra, die toevallig bedraad is omdat daar al een kabel lag, of op een telefoon. De Shadow draai ik ook gewoon draadloos op mijn laptop.

De Experiabox V8 heeft wel 5GHz, maar die is erg slecht. Dat heb ik zelf ervaren en lees ik ook op internet. Vandaar dat ik mijn nog oudere Time Capsule het Wifi netwerk laat maken. Dit gaat eigenlijk prima. Ik zal mijn laptop met Shadow is bedraad starten om te kijken of dit iets doet met de latency. Wellicht iets lagere latency, maar ik verwacht dat de latency nog steeds een beetje mee-bounced met het bufferen van Netflix, of niet? Daarvoor moet er echt iets aan de QoS veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dynam!ke schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:00:

[...]

Netflix kijken we of op een Chromecast Ultra, die toevallig bedraad is omdat daar al een kabel lag, of op een telefoon. De Shadow draai ik ook gewoon draadloos op mijn laptop.
Zo 'gewoon' is dat niet, wederom: gaming doe je het best bedraad.
De Experiabox V8 heeft wel 5GHz, maar die is erg slecht. Dat heb ik zelf ervaren en lees ik ook op internet. Vandaar dat ik mijn nog oudere Time Capsule het Wifi netwerk laat maken. Dit gaat eigenlijk prima. Ik zal mijn laptop met Shadow is bedraad starten om te kijken of dit iets doet met de latency. Wellicht iets lagere latency, maar ik verwacht dat de latency nog steeds een beetje mee-bounced met het bufferen van Netflix, of niet? Daarvoor moet er echt iets aan de QoS veranderen.
Dat is nog maar de vraag - en dit is een erg goede test. Als dat wat uitmaakt kunnen we focussen op het draadloze stuk, zo niet hoeven we daar niet naar te kijken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 13:36

lier

MikroTik nerd

Helaas heb je niet op mijn laatste opmerking gereageerd, daarom deze aanvulling:

- Experiabox V8 heeft geen 5GHz drdaadloos netwerk, tenzij je hem zelf hebt opgevoerd? :P
- Experiabox V8 kan (volgens dit topic) in bridge mode gezet worden, misschien een goede test om dit te doen en je Apple apparaat als router te laten werken?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dynam!ke
dion_b schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:07:
Zo 'gewoon' is dat niet, wederom: gaming doe je het best bedraad.

Dat is nog maar de vraag - en dit is een erg goede test. Als dat wat uitmaakt kunnen we focussen op het draadloze stuk, zo niet hoeven we daar niet naar te kijken.
Je hebt gelijk. Ik weet niet waarom ik 'gewoon' typte.

Ik ga de test doen met zowel Netflix als Shadow bedraad. Goed om dingen uit te kunnen sluiten inderdaad.
lier schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:08:
Helaas heb je niet op mijn laatste opmerking gereageerd, daarom deze aanvulling:

- Experiabox V8 heeft geen 5GHz drdaadloos netwerk, tenzij je hem zelf hebt opgevoerd? :P
- Experiabox V8 kan (volgens dit topic) in bridge mode gezet worden, misschien een goede test om dit te doen en je Apple apparaat als router te laten werken?
Excuus, ik had het antwoord op jouw opmerking over een andere router enigszins verwerkt in de tweede quote. Maar thanks voor het opzoeken over bridge mode in de Experiabox, ik zal ook dit experiment uitvoeren.

En ja, die 5GHz... Ik ben vrij zeker dat het erop zit, en dat het een Experiabox V8 is, maar ik ga het triple checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05:02
Nee, de V8 heeft geen 5GHz. Had zelf problemen met mijn V8 icm brakke wifi, mij werd geadviseerd om naar KPN over te stappen, omdat de V10a wel 5GHz heeft.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dynam!ke
Maarten_E schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 17:09:
Nee, de V8 heeft geen 5GHz. Had zelf problemen met mijn V8 icm brakke wifi, mij werd geadviseerd om naar KPN over te stappen, omdat de V10a wel 5GHz heeft.
Ooh, krijg nou wat. Ik dacht altijd dat 802.11n op 5GHz zat, maar dan kan op zowel 2,4GHz en 5GHz zitten blijkbaar. Weer wat geleerd. Gelijk verklaard waarom mijn Time Capsule het zoveel beter doet qua Wi-Fi.

Ik ga binnenkort even de voorgestelde proefjes doen. Ik laat van me horen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dynam!ke schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 21:10:
[...]

Ooh, krijg nou wat. Ik dacht altijd dat 802.11n op 5GHz zat, maar dan kan op zowel 2,4GHz en 5GHz zitten blijkbaar. Weer wat geleerd. Gelijk verklaard waarom mijn Time Capsule het zoveel beter doet qua Wi-Fi.

Ik ga binnenkort even de voorgestelde proefjes doen. Ik laat van me horen :)
De WiFi-n standaard omvat zowel 2.4GHz als 5GHz, maar individuele implementaties hoeven dat niet te doen en dat merk je bij de oudere Experiaboxen helaas :X

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dynam!ke
OK. Ik heb een eerste test gedaan, en tevens wat nieuwe info voor jullie over manier waarop ik Shadow gebruik.

Ik gebruik mijn Shadow voornamelijk om VR games te spelen op mijn Oculus Quest. Dat is mogelijk omdat je Virtual Desktop op zowel de Shadow cloud PC als de Oculus Quest kan installeren, en deze 2 op deze manier direct verbinding met elkaar kan laten maken. Dit werkt best goed, maar zoals jullie zullen begrijpen is latency dan erg belangrijk om niet kotsmisselijk te worden. De Oculus Quest heeft geen andere manier om verbinding met een netwerk te maken dan met Wi-Fi. De Oculus Quest heeft Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band. Mijn Apple Time Capsule heeft geen 'ac', die gaat tot 'n', wat 300Mbit zou moeten kunnen hebben. Als ik mijn Quest verbonden heb met Virtual Desktop zie ik deze 300Mbit ook staan.

Ondanks dat mijn primaire game apparaat dus draadloos is, heb ik gecheckt op mijn laptop wat het effect is van bedraad aansluiten. Dit deed ik in eerste instantie op zolder waarna ik vrij geschokt opeens een latency te zien kreeg van rond de 10ms, een heel stuk lager dan wat ik in de startpost beschreef. Hierna ben ik (ik weet niet waarom ik dat niet eerder heb geprobeerd), naast de Time Capsule (Wi-Fi punt) gaan zitten. Deze staat namelijk bij ons centraal in huis op de 1e verdieping in het midden van het huis, zodat de verdieping erboven en eronder redelijke dekking hebben zonder extra Wi-Fi punten. De testen die ik in de startpost beschrijf heb ik allemaal beneden gedaan, dus ik was benieuwd naar het verschil. En warempel, ook rond de 10ms latency. De latency is bedraad dus hetzelfde als wireless vlak naast het Wi-Fi punt.

Daarbij het ik gekeken naar het verschil ik gedrag als ik Netflix opstart, een hem een paar keer flink laat bufferen door verschillende episodes op te starten. De latency pieken zijn ietsje lager dan in de startpost, maar ze zijn er zowel bedraad als draadloos nog zeker, en in VR ook merkbaar als kleine haperingen. Voor jullie beeld, die stream die naar de Oculus Quest wordt gestreamed vanaf de Shadow neemt ongeveer 40Mbit in beslag.

De resterende test is dus om nog te kijken of het in bridge modus zetten van de Experiabox en het laten routen van de Time Capsule iets uit maakt. Maar ik verwacht er zelf niet veel van omdat de latency al best goed is. Wat denken jullie? Ik ga het wel een keer proberen, waarom niet...

Waar voor mij dus directe winst te halen is, is een goed access point in de buurt van mijn VR speelplek te zetten. Ik heb nog een oude Apple Airport Express die net als mijn Time Capsule tot maximaal 'n' gaat. Denken jullie dat de latency nog verbeterd met een 'ac' access point? Ik heb zelf het gevoel dat je met een theoretische 300Mbit en er dan vlak ernaast gaan zitten wel genoeg bandbreedte hebt om mijn 60Mbit internetverbinding te dekken, of niet?

En de grote verbetering die nog te halen is, is de resterende latency pieken wegkrijgen die Netflix veroorzaakt. De QoS in de Experiabox kan het blijkbaar niet goed genoeg. Denken jullie dat een nieuwere, krachtigere router dit glad kan strijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:42
dynam!ke schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 23:04:
OK. Ik heb een eerste test gedaan, en tevens wat nieuwe info voor jullie over manier waarop ik Shadow gebruik.

Ik gebruik mijn Shadow voornamelijk om VR games te spelen op mijn Oculus Quest. Dat is mogelijk omdat je Virtual Desktop op zowel de Shadow cloud PC als de Oculus Quest kan installeren, en deze 2 op deze manier direct verbinding met elkaar kan laten maken. Dit werkt best goed, maar zoals jullie zullen begrijpen is latency dan erg belangrijk om niet kotsmisselijk te worden. De Oculus Quest heeft geen andere manier om verbinding met een netwerk te maken dan met Wi-Fi. De Oculus Quest heeft Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band. Mijn Apple Time Capsule heeft geen 'ac', die gaat tot 'n', wat 300Mbit zou moeten kunnen hebben. Als ik mijn Quest verbonden heb met Virtual Desktop zie ik deze 300Mbit ook staan.

Ondanks dat mijn primaire game apparaat dus draadloos is, heb ik gecheckt op mijn laptop wat het effect is van bedraad aansluiten. Dit deed ik in eerste instantie op zolder waarna ik vrij geschokt opeens een latency te zien kreeg van rond de 10ms, een heel stuk lager dan wat ik in de startpost beschreef. Hierna ben ik (ik weet niet waarom ik dat niet eerder heb geprobeerd), naast de Time Capsule (Wi-Fi punt) gaan zitten. Deze staat namelijk bij ons centraal in huis op de 1e verdieping in het midden van het huis, zodat de verdieping erboven en eronder redelijke dekking hebben zonder extra Wi-Fi punten. De testen die ik in de startpost beschrijf heb ik allemaal beneden gedaan, dus ik was benieuwd naar het verschil. En warempel, ook rond de 10ms latency. De latency is bedraad dus hetzelfde als wireless vlak naast het Wi-Fi punt.

Daarbij het ik gekeken naar het verschil ik gedrag als ik Netflix opstart, een hem een paar keer flink laat bufferen door verschillende episodes op te starten. De latency pieken zijn ietsje lager dan in de startpost, maar ze zijn er zowel bedraad als draadloos nog zeker, en in VR ook merkbaar als kleine haperingen. Voor jullie beeld, die stream die naar de Oculus Quest wordt gestreamed vanaf de Shadow neemt ongeveer 40Mbit in beslag.

De resterende test is dus om nog te kijken of het in bridge modus zetten van de Experiabox en het laten routen van de Time Capsule iets uit maakt. Maar ik verwacht er zelf niet veel van omdat de latency al best goed is. Wat denken jullie? Ik ga het wel een keer proberen, waarom niet...

Waar voor mij dus directe winst te halen is, is een goed access point in de buurt van mijn VR speelplek te zetten. Ik heb nog een oude Apple Airport Express die net als mijn Time Capsule tot maximaal 'n' gaat. Denken jullie dat de latency nog verbeterd met een 'ac' access point? Ik heb zelf het gevoel dat je met een theoretische 300Mbit en er dan vlak ernaast gaan zitten wel genoeg bandbreedte hebt om mijn 60Mbit internetverbinding te dekken, of niet?

En de grote verbetering die nog te halen is, is de resterende latency pieken wegkrijgen die Netflix veroorzaakt. De QoS in de Experiabox kan het blijkbaar niet goed genoeg. Denken jullie dat een nieuwere, krachtigere router dit glad kan strijken?
op wat voor verbinding zit je eigenlijk VDSL of glasvezel?
dat wordt me niet helemaal duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dynam!ke
boyette schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 23:30:
op wat voor verbinding zit je eigenlijk VDSL of glasvezel?
dat wordt me niet helemaal duidelijk
Telfort heb ik geschreven ergens. Is VDSL, KPN netwerk.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Wat je ervaart heet "bufferbloat" en kan je oplossen met een router met SQM (liefst OpenWRT met Cake traffic shaping). Dan kan je ongestoord downloaden en streamen zonder je latency te verzieken.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
dynam!ke schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 23:04:

Met een access point ben je alsnog afhankelijk van de (ver)storing in het spectrum zoals bijvoorbeeld een magnetron die aan gaat of devices die ineens veel gaan zenden/ontvangen. Als je in de buurt van je VR plek een access point kan ophangen is het toch ook mogelijk om je laptop bedraad aan te sluiten? Dat is altijd véél betrouwbaarder en stabieler dan draadloos.

Je zou kunnen kijken of je met wat bluffen/zeuren bij de helpdesk van KPN/Telfort een V10 of V10a kunt krijgen. Anders ga je over moeten op een eigen modem met router combinatie, bridge mode werkt als het goed is niet meer bij de V8 en heeft nooit bij de V9 of hoger gewerkt. Je gaat dan een modem en router (al dan niet in 1 apparaat) nodig hebben die je met de volgende instelling kunt gebruiken: https://www.telfort.nl/pe...ingen-met-eigen-modem.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
Kanarie schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 23:50:
Zolang hij niet aan z’n maximale download snelheid komt én de router niet tegen z’n limieten (cpu) aan loopt zou dit niet het geval mogen zijn, toch? Dus dan is er ook geen nood voor SQM en zou hij de V9 of V10(a) kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:42
dynam!ke schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 23:34:
[...]
Telfort heb ik geschreven ergens. Is VDSL, KPN netwerk.
VDSL wordt sowieso sneller traag..
is er geen glasvezel beschikbaar op je adres.. als dat mogelijk is kan je beter naar glasvezel gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

xh3adshotx schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 23:53:
[...]

Zolang hij niet aan z’n maximale download snelheid komt én de router niet tegen z’n limieten (cpu) aan loopt zou dit niet het geval mogen zijn, toch? Dus dan is er ook geen nood voor SQM en zou hij de V9 of V10(a) kunnen proberen.
Netflix streams zijn "bursty", dus die trekken kortstondig je lijn dicht, wat op een lijn met bufferbloat lijdt tot hogere latency.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dynam!ke
Kanarie schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 23:50:
Nooit van gehoord, even gegoogled. Ziet er goed uit!
xh3adshotx schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 23:52:
Met een access point ben je alsnog afhankelijk van de (ver)storing in het spectrum zoals bijvoorbeeld een magnetron die aan gaat of devices die ineens veel gaan zenden/ontvangen. Als je in de buurt van je VR plek een access point kan ophangen is het toch ook mogelijk om je laptop bedraad aan te sluiten? Dat is altijd véél betrouwbaarder en stabieler dan draadloos.

Je zou kunnen kijken of je met wat bluffen/zeuren bij de helpdesk van KPN/Telfort een V10 of V10a kunt krijgen. Anders ga je over moeten op een eigen modem met router combinatie, bridge mode werkt als het goed is niet meer bij de V8 en heeft nooit bij de V9 of hoger gewerkt. Je gaat dan een modem en router (al dan niet in 1 apparaat) nodig hebben die je met de volgende instelling kunt gebruiken: https://www.telfort.nl/pe...ingen-met-eigen-modem.htm
Als ik bedraad kon, dan deed ik het wel. Zoals ik schreef game ik met een Oculus Quest die direct verbinding maakt met de Shadow Cloud PC, dus niet via mijn eigen pc. De Oculus Quest is een stand-alone headset en de enige optie bij deze is dus draadloos. Dat is ook HET selling point van deze headset: 'fully untethered VR', wat ook zeker een voordeel is in vergelijking met een slingerende kabel aan je hoofd. Maar na de testen van gisteren waarbij ik naast de router zat en vrijwel gelijke performance als bedraad zag, stelde me wel redelijk gerust. Ik zal in mijn achterhoofd houden dat er inderdaad nog externe verstoring in het spectrum kan zitten die roet in het latency-eten gooit.

Op het Telfort forum lijkt het alsof ze vrij standvastig zijn in zijn niet zomaar upgraden van modems. Dit is het eerste gepinde topic in het internet gedeelte van het forum. Het lijkt alsof ze bij KPN naar wat soepeler in zijn (daar betaal je ook voor), dus wie weet kan ik ergens in de komende maanden wel een upgrade krijgen.
xh3adshotx schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 23:53:
Kanarie schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 00:00:
Netflix streams zijn "bursty", dus die trekken kortstondig je lijn dicht, wat op een lijn met bufferbloat lijdt tot hogere latency.
Wat we niet moeten vergeten is dat ik door de Shadow cloud PC en Oculus Quest al een heel groot deel van mijn bandbreedte opslokt. Veel meer dan wanneer je op een lokale PC aan het gamen bent. Bij lokaal gamen is het verkeer door online gamen vrij beperkt qua bandbreedte. Maar de Shadow stuurt mij constant een stream van 2x 1600x1440 = 3200x1440 pixels op 72Hz. Je kunt de compressie tunen, maar praktisch wordt er continu 40Mbit (meting trafiic analyzer) van mijn 60Mbit (meting google speedtest) verbinding opgeslokt door de Shadow. Je ziet ook dat het dataverbruik van de Shadow nauwelijks iets is als je puur naar je desktop zit te kijken omdat het beeld dan stilstaat, maar in een VR game, waar je altijd wel een beetje met je hoofd beweegt, is de stream vrij steady 40Mbit.

Het kan dus best zo zijn dat het 'bursty' Netflix gedrag mij tegen mijn bandbreedte limiet drukt en dat mijn lijn dicht trekt. Als ik zonder Shadow aan mijn Netflix laat bufferen dan pakt hij gewoon kortstondig de volle 60Mbit heb ik gezien in de traffic analyzer. Dus dat SQM, is misschien zo gek nog niet voor mijn situatie... Als het ook goed voorrang kan geven aan dergelijk grote bandbreedte streams.
boyette schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 23:58:
VDSL wordt sowieso sneller traag..
is er geen glasvezel beschikbaar op je adres.. als dat mogelijk is kan je beter naar glasvezel gaan
Helaas. Ik woon in zo'n oud historisch centrum waar de upgrade naar glasvezel allemaal wat langzamer gaat. Er is volgensmij een clubje stadsgenoten die zich hard maakt voor spoedige upgrade in het centrum, maar goed, zal allemaal wel even duren nog.

[ Voor 0% gewijzigd door dynam!ke op 08-05-2020 08:45 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:01
Experiabox V8 kan idd in bridge gezet worden, heb dat tijdje terug ook bij een klant gedaan. Je eigen router bouwt dan zelf de PPPoE verbinding op en past zelf de MSS Clamping toe.
Experiabox V8 is niet zo'n heel super ding (ding heeft ook niet-uitschakelbare SIP ALG bijvoorbeeld), enige positieve is dus dat ie in bridge kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Telfort wordt KPN en bij KPN mag je gewoon je eigen router/modem tegenwoordig gebruiken. Schijnt nog wel even zoeken te zijn welke. Volgens mij werken de Fritzboxen in ieder geval. Maar als je een V8 hebt zou ik die er gewoon uittrekking en een storing melden dat hij het niet meer doet.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H12
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:05

H12

Hier ook oorspronkelijk Telfort (en dus KPN) over VDSL. Het installeren van een FritzBox, als vervanger voor de Experiabox, was bijna plug-and-play. Ergens verstopt op de Telfort/KPN-website staan de instructies beschreven (ah hierzo voor KPN en hierzo voor Telfort). Sterkere WIFI, meer opties en een 5GHz kanaal zonder veel moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dynam!ke
_JGC_ schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 08:53:
Experiabox V8 kan idd in bridge gezet worden, heb dat tijdje terug ook bij een klant gedaan. Je eigen router bouwt dan zelf de PPPoE verbinding op en past zelf de MSS Clamping toe.
Experiabox V8 is niet zo'n heel super ding (ding heeft ook niet-uitschakelbare SIP ALG bijvoorbeeld), enige positieve is dus dat ie in bridge kan.
Ik ga het in bridge mode zetten van Experiabox V8 nog proberen.
Frogmen schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:11:
Telfort wordt KPN en bij KPN mag je gewoon je eigen router/modem tegenwoordig gebruiken. Schijnt nog wel even zoeken te zijn welke. Volgens mij werken de Fritzboxen in ieder geval. Maar als je een V8 hebt zou ik die er gewoon uittrekking en een storing melden dat hij het niet meer doet.
Op het internet forum van Telfort staat dat je geen nieuwere Experiabox krijgt als je oude stuk is.
H12 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 12:10:
Hier ook oorspronkelijk Telfort (en dus KPN) over VDSL. Het installeren van een FritzBox, als vervanger voor de Experiabox, was bijna plug-and-play. Ergens verstopt op de Telfort/KPN-website staan de instructies beschreven (ah hierzo voor KPN en hierzo voor Telfort). Sterkere WIFI, meer opties en een 5GHz kanaal zonder veel moeite.
Ik neem aan dat je de Fritzbox zelf hebt gekocht? Dus niet van KPN/Telfort gekregen hebt?

-----

Als ik lees over bufferbloating dan lijkt dat wel op mijn situatie, toch? Dus dat SQM vind ik dan interessant klinken. Ik lees dat er niet heel veel routers zijn die dat goed ondersteunen, en dat OpenWRT dan wel uitkomst biedt. Wellicht investeren in een OpenWRT router die ook gelijk Wi-Fi AC heeft...

OpenWRT routers met DSL modem ingebouwd zijn er weinig, al zie ik op de ste van OpenWRT dat de Fritzboxen dat in principe wel zijn, maar dan de DSL functies het niet doen, dus daar schiet je dan weinig mee op.

[ Voor 84% gewijzigd door dynam!ke op 08-05-2020 15:00 . Reden: quotes toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H12
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:05

H12

dynam!ke schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:52:
[...]

Ik neem aan dat je de Fritzbox zelf hebt gekocht? Dus niet van KPN/Telfort gekregen hebt?
Ja, dat klopt. Via de V&A. Telfort leverde deze niet, ik meen dat alleen XS4All dat deed. En volgens mij kan je er bij KPN nu extra voor betalen (ja).
Ik was helemaal klaar met de Experiabox, in ons nieuwe huis was het bereik hiervan 'beperkt'. Deze zit nog ergens in een doos om terug te sturen als daar om gevraagd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dynam!ke
Ik heb de Experiabox V8 op bridge mode gezet, en de Time Capsule laten routen. Direct wat testjes gedaan, maar geen verschil in latency pieken door Netflix in vergelijking met Experiabox als router. Zou ik ook wel apart vinden als dat zo was.

Ik heb daarom net voor een prikkie een tweedehands Linksys WRT32X gekocht. Een ac-router met opensource firmware support zodat ik volledig los kan gaan met QoS en SQM. Ik laat het hier weten als ik een update heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

dynam!ke schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 20:55:
Ik heb de Experiabox V8 op bridge mode gezet, en de Time Capsule laten routen. Direct wat testjes gedaan, maar geen verschil in latency pieken door Netflix in vergelijking met Experiabox als router. Zou ik ook wel apart vinden als dat zo was.

Ik heb daarom net voor een prikkie een tweedehands Linksys WRT32X gekocht. Een ac-router met opensource firmware support zodat ik volledig los kan gaan met QoS en SQM. Ik laat het hier weten als ik een update heb.
Die router heb ik zelf ook, want de snelle CPU daarvan kan wel 400Mbit traffic shapen. 1 mogelijk probleem wat ik nog zie is dat je met een 40Mbit VR-stream op een 60Mbit verbinding eigenlijk al meer dan je "fair" share aan bandbreedte gebruikt als iemand tegelijk ook de download voltrekt (je hebt dan ieder "recht" op 30Mbit natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dynam!ke
Kanarie schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 17:42:
Die router heb ik zelf ook, want de snelle CPU daarvan kan wel 400Mbit traffic shapen. 1 mogelijk probleem wat ik nog zie is dat je met een 40Mbit VR-stream op een 60Mbit verbinding eigenlijk al meer dan je "fair" share aan bandbreedte gebruikt als iemand tegelijk ook de download voltrekt (je hebt dan ieder "recht" op 30Mbit natuurlijk).
Oh fijn, goed om te.weten over het vermogen om 400Mbit te shapen. Ik kon het niet direct vinden dus ik twijfelde er nog een beetje over.

Wat bedoel je precies met die fair share? Bedoel je ethisch of dat de router zo werkt? Als ik mijn stream een hogere prio geef dan de Netflix stream, dan gaat hij toch juist niet mijn stream knijpen? Dat is toch het idee? Als ik Netflix ook een hoge prio zou geven dan zou ik het begrijpen.

EDIT: Ah, ik heb er wat meer over opgezocht. Het lijkt idd wel in SQM ingebouwd te zitten dat elke gebruiker een fair share krijgt. Ik ben benieuwd wat er dan gebeurd inderdaad... Nou ja. Genoeg opties binnenkort beschikbaar. We zien het wel even.

[ Voor 12% gewijzigd door dynam!ke op 09-05-2020 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

dynam!ke schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 20:40:
[...]

Wat bedoel je precies met die fair share? Bedoel je ethisch of dat de router zo werkt? Als ik mijn stream een hogere prio geef dan de Netflix stream, dan gaat hij toch juist niet mijn stream knijpen? Dat is toch het idee? Als ik Netflix ook een hoge prio zou geven dan zou ik het begrijpen.

EDIT: Ah, ik heb er wat meer over opgezocht. Het lijkt idd wel in SQM ingebouwd te zitten dat elke gebruiker een fair share krijgt. Ik ben benieuwd wat er dan gebeurd inderdaad... Nou ja. Genoeg opties binnenkort beschikbaar. We zien het wel even.
Als het goed is hoef je geen prioriteiten toe te kennen voor OpenWRTs SQM. Als je het perfect wilt afstellen kun je de "cake" traffic-shapper nog per-host-fairness laten regelen ipv de standaard per-flow-fairness.
Feit blijft dat je 2/3e van de beschikbare 60Mbit voor jezelf wilt, het zou kunnen dat je tijdens een netflix stream kortstondig 30Mbit daarvan krijgt, maar de latency zou goed moeten blijven dankzij SQM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Tja, en ergens betwijfel ik toch of SQM het gaat oplossen, volgens mij heb je echt harde QoS nodig om het echt goed te krijgen.

Want volgens mij heb je grofweg 3 netwerkstromen lopen :
- Netflix
- Shadow PC
- Oculus

En je oculus stream is zo klein dat die of altijd in de verdrukking komt in een van de andere grootverbruikers of je moet echt netflix op 15 Mbit zetten, shadow PC op 40 Mbit en de rest (dus oculus) op 5 Mbit.
Maar zolang netflixbuffering + shadow pc je lijn dichtgooien is er gewoon geen ruimte voor snelle response oculus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dynam!ke
Kanarie schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 23:11:
Als het goed is hoef je geen prioriteiten toe te kennen voor OpenWRTs SQM. Als je het perfect wilt afstellen kun je de "cake" traffic-shapper nog per-host-fairness laten regelen ipv de standaard per-flow-fairness.
Feit blijft dat je 2/3e van de beschikbare 60Mbit voor jezelf wilt, het zou kunnen dat je tijdens een netflix stream kortstondig 30Mbit daarvan krijgt, maar de latency zou goed moeten blijven dankzij SQM.
Ja, ik las dat SQM zonder prioriteiten werkt. Voor zover ik het nu begrijp is het enige dat je moet doen om SQM in te stellen je router laat weten hoeveel bandbreedte je daadwerkelijk beschikbaar hebt. Speedtest download waarde x 0,85, bufferbloat testen (die als het goed is weg is), download waarde iets opschroeven, bufferbloat testen, download waarde weer iets opschroeven, etc. , tot je opeens weer bufferbloat hebt, en dan is het optimaal. Voor mij is het allemaal nog een beetje magisch. Ik snap nog niet echt hoe het kan. Blijkbaar kan hij op tijd ingrijpen als hij de praktische limieten van de verbinding weet. Maar hoe hij het dan prioriteert...
Gomez12 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 23:42:
Tja, en ergens betwijfel ik toch of SQM het gaat oplossen, volgens mij heb je echt harde QoS nodig om het echt goed te krijgen.

Want volgens mij heb je grofweg 3 netwerkstromen lopen :
- Netflix
- Shadow PC
- Oculus

En je oculus stream is zo klein dat die of altijd in de verdrukking komt in een van de andere grootverbruikers of je moet echt netflix op 15 Mbit zetten, shadow PC op 40 Mbit en de rest (dus oculus) op 5 Mbit.
Maar zolang netflixbuffering + shadow pc je lijn dichtgooien is er gewoon geen ruimte voor snelle response oculus...
Klopt niet helemaal. De Shadow is een cloud PC die ergens in Amsterdam in een datacenter staat. Met mijn Oculus Quest maak ik daar via Virtual Desktop verbinding mee. Die datastroom tussen die twee is 40Mbit, en van deze stream wil ik de latency zo laag en stabiel mogelijk hebben. Die 40Mbit is uiteraard alleen down. Up stuur ik niet zo veel.

De andere datastroom is die van Netflix. En eigenlijk, als ik de bandwidth usage grafiekjes bekijk, trekt Netflix alleen mijn 60Mbit vol tijdens initieel bufferen of tijdens springen naar een andere tijd of episode. Tijdens afspelen pakt Netflix echt niet die resterende 20Mbit. Maar toch heb ik enorm verhoogde latency in de 40Mbit Quest stream, ook tijdens afspelen. Wellicht dat Netflix zo bursty is dat de bandwidth grafiekjes niet goed laten zien hoeveel er daadwerkelijk wordt gepakt. Te scherpe, korte spikes om weer te geven bedoel ik. En pakt hij toch toch telkens kortstondig mijn verbinding vol?

We zien wel even wat SQM teweeg brengt. Maandag gaat de WRT32X op de post richting mij als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

dynam!ke schreef op zondag 10 mei 2020 @ 13:39:
Voor mij is het allemaal nog een beetje magisch. Ik snap nog niet echt hoe het kan. Blijkbaar kan hij op tijd ingrijpen als hij de praktische limieten van de verbinding weet. Maar hoe hij het dan prioriteert...
OpenWRT's SQM doet twee dingen. Ten eerste beperkt het de bruikbare snelheid van je internetverbinding tot de maximale werkelijke waardes die je van je provider krijgt. Mijn Ziggo 300/40 verbinding is hiermee geshaped naar 305/41 (je krijgt wat meer van Ziggo).
Doordat je binnen de snelheidsgrenzen blijft zul je niet de grote buffers in de apparatuur van de provider vullen, of wellicht in het provider-modem waar je geen controle op hebt. Deze buffers zorgen voor honderden milliseconden aan extra latency. Op deze manier is je lokale router bewust de bottleneck en blijft latency beperkt. Dit heeft een positief effect op alle soorten verkeer.

Ten tweede geeft het algoritme automatisch voorrang aan flows die geen queue/buffer opbouwen, zoals browsen, DNS en game-verkeer. Dit heeft een positief effect voor deze kleine flows op een volle internetlijn. Want waarom zou 30KB/s aan HTTP/DNS/game-verkeer moeten wachten op een grote download die de lijn voltrekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dynam!ke
Gisteren de WRT32X binnen gekregen en aangesloten. Hij doet het.
Ook ontdekt dat ik voor een paar euro meer mijn internetsnelheid kon verhogen naar 100Mbit. Ook gedaan, en was direct doorgevoerd.

Nu, nog met de stock firmware op de WRT32X, is het al een stuk beter qua latency. Ik kan zonder enige tweak gewoon VR spelen op mijn Shadow Cloud PC. Er is nog wel wat stotter soms, maar het is speelbaar. Dat was het eerst niet, zonder mijn custom QoS regeltje op de Experiabox.

In de WRT32X zit al een vrij intuïtieve vorm van QoS, waarbij je gewoon bepaalde devices laag, normaal, of hoge prioriteit kan geven. Ik heb het net even geprobeerd door middel van een VR game vanaf de Shadow Cloud PC spelen terwijl er ook Netflix wordt afgespeeld op de Chromecast Ultra, met en zonder ingestelde prioriteiten op de WRT32X. Ja, er is wat verschil. Ik denk dat ik net wat minder en minder langdurige haperingen had, maar ze waren er nog wel.

Ik ga binnenkort even die OpenWRT firmware erop zetten en SQM aanzetten. Ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
Als SQM niet werkt kun je misschien ook gewoon heel lomp de bandwidth van het apparaat dat Netflix streamt verlagen naar 40Mbps (of lager), dan heb je ook geen last meer van een volle verbinding. Moet alsnog ruim voldoende zijn om snel genoeg te bufferen.

[ Voor 16% gewijzigd door xh3adshotx op 13-05-2020 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dynam!ke
Gisteren OpenWRT erop gezet. Wow, dat is wel even wennen. Dit heeft wel een learning curve.

Wi-Fi staat blijkbaar standaard uit. Moest ik even achter komen. Het is lang geleden dat ik met een netwerkkabel ergens aan vast moest zitten om iets te configureren. Gelukkig had ik nog een oude laptop met netwerkaansluiting.

In het wifi menu kan ik 3 Wi-Fi netwerken aanmaken, uit mijn hoofd: ac, bgn, en acbgn. Ook nooit gezien, normaal is het gewoon een 2,4GHz netwerk en een 5Ghz netwerk, wat deze 3e precies doet, en wat handig is weet ik nog niet.

De SQM software erop zetten was ook nog even klooien, maar blijkbaar was de browser op mijn oude laptop niet goed genoeg om de lijst van packages weer te geven. Even Chrome installeren en toen was het gelukt.

Een uurtje met SQM geëxperimenteerd. Mja, mja, mja. Ik heb nog niet echt mindblowing resultaten als ik de bufferbloat resultaten op dslreports moet geloven. Met de stock firmware scoorde ik een 'A', en met OpenWRT zonder SQM zat ik op 'B' of 'C', en met SQM aan zat ik weer op A. Ik heb nog even VR gespeeld met SQM aan, maar het is eigenlijk hetzelfde als de stock firmware: zeker speelbaar, maar soms toch een hapering.

Ik twijfel ook over de SQM instellingen. Dus misschien doe ik iets fout. Hoe belangrijk is die Link Layer Adaptation? Kunnen jullie mij hiermee helpen? Telfort is toch VDSL? En gebruikt toch PPPoE?
In the Link Layer Adaptation tab, choose the kind of link you have:
For VDSL - Choose Ethernet, and set per packet overhead to 34 (or 26 if you know you are not using PPPoE)
For DSL of any other type - Choose ATM, and set per packet overhead to 44
For Cable - Choose Ethernet, and set per packet overhead to 22
For true ethernet or Fiber to the Premises - Choose Ethernet, and set per packet overhead to 44
When in Doubt, it's better to overestimate - Choose packet overhead 44
Bron: https://openwrt.org/docs/...twork/traffic-shaping/sqm

Dus packet overhead op 34?

Aangezien er twee firmware banks op de WRT32X zitten dacht ik, even kijken hoe makkelijk je dat kan switchen. En wanneer ik toch echt vrij zeker wist dat ik op de stock firmware bank zat, bleef mijn internet lampje oranje en kon ik niet op het ip adres van de router inloggen. Dan kreeg ik kort een melding dat OpenWRT niet geladen kon worden. Het werd laat, en ik was redelijk in de war. De OpenWRT firmware bank deed het gelukkig nog wel. Daar kon ik met de 3x power toggle methode terug naar toe switchen. Nu lees ik net in een korte google DIT. Blijkbaar is het hele probleem dat ik even clear browser cache moet doen 8)7 .

In het kort: OpenWRT heeft me wel al een beetje doen zweten... Klopt het dat DD-WRT net iets intuïtiever is? Maar die heeft geen Cake SQM volgensmij? Alleen fq_codel?
xh3adshotx schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 22:36:
Als SQM niet werkt kun je misschien ook gewoon heel lomp de bandwidth van het apparaat dat Netflix streamt verlagen naar 40Mbps (of lager), dan heb je ook geen last meer van een volle verbinding. Moet alsnog ruim voldoende zijn om snel genoeg te bufferen.
Hier ben ik zeker benieuwd naar. Ik ga even zoeken naar die functie.
Kan dat ook in de stock firmware? O-)

[ Voor 14% gewijzigd door dynam!ke op 15-05-2020 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

dynam!ke schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:03:
Ik twijfel ook over de SQM instellingen. Dus misschien doe ik iets fout. Hoe belangrijk is die Link Layer Adaptation? Kunnen jullie mij hiermee helpen? Telfort is toch VDSL? En gebruikt toch PPPoE?
Wees er zeker van dat al het verkeer door de OpenWRT router moet, provider modem in bridge, geen andere ethernetpoorten in gebruik, geen wifi aan op dat modem.

SQM settings:
Stel je verbindingssnelheid in, maar begin met waardes wat lager dan je meet in speedtests.

Link layer adaption: none (doe je in cake)
Queue discipline:
Cake
piece_of_cake.qos of layer_cake.qos
Advanced configuration + Show and use dangerous configuration (checked)
Advanced option to pass to the ingress queueing: nat dual-dsthost ingress wash noatm overhead 30
Advanced option to pass to the egress queueing: nat dual-srchost egress diffserv4 ack-filter noatm overhead 30

Wired even je bufferbloat testen bij DSLReports of loaded latency checken op fast.com. Zou A+ moeten zijn, loaded latency op fast.com mag ongeveer 5-10ms hoger zijn dan de unloaded latency.

[ Voor 24% gewijzigd door Kanarie op 15-05-2020 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dynam!ke
Kanarie schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 22:00:
Wees er zeker van dat al het verkeer door de OpenWRT router moet, provider modem in bridge, geen andere ethernetpoorten in gebruik, geen wifi aan op dat modem.

SQM settings:
Stel je verbindingssnelheid in, maar begin met waardes wat lager dan je meet in speedtests.

Link layer adaption: none (doe je in cake)
Queue discipline:
Cake
piece_of_cake.qos of layer_cake.qos
Advanced configuration + Show and use dangerous configuration (checked)
Advanced option to pass to the ingress queueing: nat dual-dsthost ingress wash noatm overhead 30
Advanced option to pass to the egress queueing: nat dual-srchost egress diffserv4 ack-filter noatm overhead 30

Wired even je bufferbloat testen bij DSLReports of loaded latency checken op fast.com. Zou A+ moeten zijn, loaded latency op fast.com mag ongeveer 5-10ms hoger zijn dan de unloaded latency.
Thanks. Ik ga ermee aan de slag. Modem staat bridged en wifi uit, 1 kabel naar WRT32X.

Wat doen die laatste twee advanced regeltjes? Heb je die zelf verzonnen?

Goed om met fast.com een alternatief voor dslreports te hebben om bufferbloat te testen. Ik merk dat de resultaten erg verschillend zijn als je dslreport testinstellingen veranderd. Met high-res bufferbloat heb ik geen A+, maar met high-res uit wel. Ook de upload methode maakt veel uit voor mij. Of aantal streams. Wat is wijsheid? Open OpenWRT raden ze aan om high-res bufferbloat, 16 streams up en down te doen. En nog een ander vinkje. Waarschijnlijk is dat het beste om het echt echt echt goed te krijgen. Maar daarmee heb ik de A+ nog niet gehaald.

[ Voor 7% gewijzigd door dynam!ke op 16-05-2020 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

dynam!ke schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 09:21:
[...]

Thanks. Ik ga ermee aan de slag. Modem staat bridged en wifi uit, 1 kabel naar WRT32X.

Wat doen die laatste twee advanced regeltjes? Heb je die zelf verzonnen?
nat dual-srchost egress diffserv4 ack-filter noatm

nat: zodat cake een lookup doet naar interne LAN IPs gebruikt ipv het router IP bij de items dual-dsthost en dual-srchost.
dual-dsthost: zorgt ervoor dat elk LAN IP een eerlijk deel van de downloadsnelheid krijgt (bij default krijgt elke "flow" een eerlijk deel)
dual-srchost: Elk LAN IP krijgt een eerlijk deel van de upload
ingress: Om aan te geven dat dit de download-richting is, packets die gedropt moeten worden vanwege bandbreedte-limieten zijn in de download-richting al je verbinding over gegaan, met het ingress keyword houdt cake daar rekening mee qua berekening
egress: Om aan te geven dat dit de upload-richting is
noatm: Geen compensatie voor VDSL frames, doen we handmatig en door snelheid goed in te stellen
overhead 30: Zover ik weet de juiste overhead voor VDSL + pppoe
diffserv4: Verdeel upload-traffic in een paar buckets met prioriteiten
ack-filter: Filtert een overschot aan TCP ACKs, vooral nuttig voor verbindingen met download/upload verhouding van 10:1 en slechter. Bij dat soort verbindingen is bij een grote download een flink deel van de upload in gebruik om ACKs te sturen.

[ Voor 8% gewijzigd door Kanarie op 16-05-2020 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dynam!ke
Mijn SQM doet het nu goed. Ik heb consistent A+ op dslreports met de standaard test instellingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gOUcSZEvh8Jw1DrgJ5EHGV7ua94=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5x5CKLBEO5ojqrYGmg2mgc7q.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb echter nog steeds last van af en toe stotterend beeld als iemand Netflix kijkt. Vooral bij een nieuwe episode. Weet iemand nog iets wat ik kan proberen?

SQM wordt overal wel een beetje gezien als de heilige graal om dit soort problemen op te lossen, lees ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Wat je nog kan doen is gewoon netflix minder ruimte geven hiervoor. Dus niet met SQM netflix afkappen (want die probeert het eerlijk te doen) maar gewoon hardhandig met een max QoS setting.

SQM is simpelweg te langzaam hiervoor (en dat zal elke eerlijke verdeler zijn, aangezien er eerst geconstateerd moet worden dat de huidige verdeling niet gaat (en dat is je stottering) waarna er pas ingegrepen wordt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dynam!ke
Gomez12 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 22:49:
Wat je nog kan doen is gewoon netflix minder ruimte geven hiervoor. Dus niet met SQM netflix afkappen (want die probeert het eerlijk te doen) maar gewoon hardhandig met een max QoS setting.

SQM is simpelweg te langzaam hiervoor (en dat zal elke eerlijke verdeler zijn, aangezien er eerst geconstateerd moet worden dat de huidige verdeling niet gaat (en dat is je stottering) waarna er pas ingegrepen wordt)
Ja, dit staat zeker om mijn lijstje om te proberen. Alleen lijkt het niet zo simpel om dit in te stellen op OpenWRT. Klopt het dat er geen makkelijke interface voor is en je dit alleen via command line kan doen? Stom genoeg lijkt deze functie in de stock firmware niet bechikbaar. De WRT32X firmware heeft wel heeel veel focus en minimalisme op automatische instellingen voor gaming...

Ik las ook nog DIT. Wellicht omdat de 40Mbit stream over Wifi gaat, is er wellicht nog meer in het spel?
use firewall rules to add DSCP = CS6 to your game packets, this will induce them to go over the VOICE queue on WMM enabled wifi, which will give you lower latency on wifi.
Klinkt ingewikkeld, maar ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Gomez12 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 22:49:
Dit is niet hoe Cake werkt, bij goed ingestelde SQM zal die Netflix stream geen latency-verhoging voor andere apparaten op het netwerk veroorzaken.
dynam!ke schreef op maandag 18 mei 2020 @ 22:10:
Mijn SQM doet het nu goed. Ik heb consistent A+ op dslreports met de standaard test instellingen.

[Afbeelding]

Ik heb echter nog steeds last van af en toe stotterend beeld als iemand Netflix kijkt. Vooral bij een nieuwe episode. Weet iemand nog iets wat ik kan proberen?

SQM wordt overal wel een beetje gezien als de heilige graal om dit soort problemen op te lossen, lees ik...
Ik zie nog steeds een latency spike naar 100ms in de download-richting, verlaag de download-bandbreedte in cake eens naar 90Mbit. Als de test over WiFi gedaan is, gaat het waarschijnlijk niet veel beter en consistenter worden.

Verder zou ik latency-gevoelige applicaties niet over een shared, open spectrum medium als WiFi laten lopen, zeker streaming VR niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Kanarie op 19-05-2020 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Kanarie schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 14:02:
[...]

Dit is niet hoe Cake werkt, bij goed ingestelde SQM zal die Netflix stream geen latency-verhoging voor andere apparaten op het netwerk veroorzaken.
Dat is onmogelijk zonder ook upstream QoS apparatuur te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Gomez12 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:55:
[...]

Dat is onmogelijk zonder ook upstream QoS apparatuur te hebben.
Werkt prima, allemaal dankzij het droppen van TCP packets voor je link volzit en je buffers vollopen.
UDP en andere protocollen die niet reageren op drops ga je uiteraard niet kunnen shapen zonder upstream apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dynam!ke
Kanarie schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 14:02:
Ik zie nog steeds een latency spike naar 100ms in de download-richting, verlaag de download-bandbreedte in cake eens naar 90Mbit. Als de test over WiFi gedaan is, gaat het waarschijnlijk niet veel beter en consistenter worden.

Verder zou ik latency-gevoelige applicaties niet over een shared, open spectrum medium als WiFi laten lopen, zeker streaming VR niet.
Ja, dit was slechts 1 van de A+ resultaten. Wellicht ook belangrijk om te weten: Dit grafiekje is hoogst variabel. Dan heb ik weer een spike in idle, dan weer in download, dan weer in upload. Het is volledig random. Zou dat er ook nog mee te maken kunnen hebben? Een bepaalde instabiliteit ergens? De oude Experiabox v8? VDSL? PPPoE, lees ik soms ook negatieve meningen over... Daarover gesproken: Ik heb ga trouwens naar een andere provider volgende maand. Ik kon die 100Mbit ergens anders goedkoper krijgen. Dus ook een nieuw modem. Waarschijnlijk Experiabox V10. Ben benieuwd of dat iets oplevert.

De bufferbloat spikes lijken net iets minder vaak voor te komen als ik de upload en download iets lager instel in SQM, maar de spikes kunnen net zo goed komen in zowel up, down als idle. Ook al zet ik het op 50 down en 5 up. Er staat trouwens niks anders aan als ik deze tests uitvoer.

Hieronder eentje praktisch zonder spikes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2mhvWfStEv8iW4x-r36jB2jh3jI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ugmi87AMjRjw2LS5XEX5pW37.png?f=user_large

Deze grafiekjes zijn leuk, maar feit is, ik ondervind alleen een probleem als Netflix wordt gestart. Ik heb geen random haperingen als ik aan het spelen ben zonder Netflix.

Tsja, VR streamen over Wi-Fi, het is zeker niet optimaal. Maar als Netflix uit staat werkt het voor mij goed genoeg en is gewoon genieten met volle teugen. Net als bij veel andere mensen op de wereld, en op Shadow. Helaas heb ik geen andere optie op het moment. De Oculus Quest is wireless only en een VR desktop PC aanschaffen en in de woonkamer zetten gaat me nog iets te ver.

Gezien het feit dat het alleen vervelend wordt als Netflix aan wordt gezet, zou je toch zeggen dat er een oplossing mogelijk zou moeten zijn in de router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Je hebt nu wel het maximaal mogelijke gedaan qua bufferbloat op je internetverbinding. Je wifi kan nog een bottleneck zijn nu, wat je dus nog zou kunnen proberen is de Chromecast/netflixer op 2.4Ghz wifi te zetten en je laptop en oculus quest op 5Ghz, bijvoorbeeld door een apart 2.4Ghz en 5Ghz SSID te maken. Of een eigen access point en vrij 5Ghz kanaal voor de Oculus Quest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dynam!ke
Kanarie schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 22:13:
Je hebt nu wel het maximaal mogelijke gedaan qua bufferbloat op je internetverbinding. Je wifi kan nog een bottleneck zijn nu, wat je dus nog zou kunnen proberen is de Chromecast/netflixer op 2.4Ghz wifi te zetten en je laptop en oculus quest op 5Ghz, bijvoorbeeld door een apart 2.4Ghz en 5Ghz SSID te maken. Of een eigen access point en vrij 5Ghz kanaal voor de Oculus Quest.
Bedankt voor al je hulp vlotte reacties trouwens @Kanarie, wordt erg gewaardeerd.

Ik heb al aparte SSID's voor 2,4 en 5GHz. De Chromecast Ultra is wired. Het maakt nauwelijks verschil voor de haperingen die ik ervaar in de Oculus of ik Netflix wired of wireless start. Ik ben bang dat we hier een beetje tegen een dood einde aanlopen en er toch iets anders aan de hand is. Al is het al met al een stuk verbeterd ten opzichte van de startsituatie.

Kun je me wellicht een hint geven hoe ik standaard QoS instel in OpenWRT? Dan kan ik dat ook nog afvinken, aangezien dat nu ook 2x is genoemd. Voor OpenWRT vind ik geen duidelijk stappenplan. Voor DD-WRT wel, dus ik overweeg om puur voor die test dat te flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dynam!ke
Oke, update time.

Ik heb op de andere firmware bank DD-WRT geflashed. Dit is een UI die meer wat ik gewend ben. OpenWRT heeft me wel wat frustratie opgeleverd. Ik denk dat het iets te hoog gegrepen is voor mij. Ik zie wel dat OpenWRT een platform is waar je als enthousiasteling volledig los kan gaan. Wel.tof om gezien te hebben, maar niet iets voor mij achteraf.

Want in het kort: DD-WRT heeft alles in 1x opgelost. Ik heb QoS aangezet met fq_codel, wat wel wat ouder is dan cake, maar doet het eigenlijk net zo goed op dslreports.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wAWks5FWyRuuc6rzy-j1GFzKGW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fo3kKPDzi7eIF6czLdstjZh1.jpg?f=fotoalbum_large

Op hetzelfde QoS tabblad in DD-WRT kun je per service, IP, of MAC bandwidth limieten instellen of prioriteits klassen instellen. Ik heb de Chromecast op de laagste gezet en de Oculus Quest op de hoogste. Wat er volgensmij op neer komt dat als de Quest het nodig heeft, de Chromecast nog maar maximaal 5% van de bandwidth krijgt.

Viola, dat loste het in 1x op. Als Netflix flink buffert heb ik op de Oculus een mini latency piekje van 5ms. Wat ik zie als ik naar het tellertje kijk, maar niet eens merk als ik het niet weet.

Ik ben benieuwd of ik nog wat kan tweaken in DD-WRT, maar eigenlijk is het gewoon goed nu. Ik heb OpenWRT nog wel op de andere bank staan, dus wie weet dat ik in een goede bui er nog eens mee aan de slag ga.

[ Voor 13% gewijzigd door dynam!ke op 24-05-2020 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Fijn dat je nog een update plaatst met de fix voor jou en dat het nu goed werkt.

fq_codel+htb is ook prima, doet wat minder dan cake (alleen flow fairness, geen overhead compensation). Standaard latency target van fq_codel is 5ms, dus dat je zo'n stijging ziet als Netflix aangaat verbaast me niet, zou ik ook niet aanpassen, aangezien je die 5ms niet echt gaat merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dynam!ke
Ik heb zojuist de Linksys WRT32X vervangen door een Ubiquiti EdgeRouter X en een Unifi 6 Lite (voor de WAF). De ER-X heeft ook QoS SQM, alleen fq_codel, dus ik was benieuwd hoe deze zich tot de WRTX32 verhoudt als het om bufferbloat ging. De WRT32X is immers een stuk krachtiger qua hardware specs, en met DD-WRT is er meer te kiezen qua algoritmes. De ER-X geeft aan minimaal 100Mbit te kunnen shapen, maar dit is als je alle andere mogelijke intensieve processen op de router laat draaien. Ik lees dat 250Mbit shapen goed haalbaar is op de ER-X. Met mijn 100Mbit down zit ik dus sowieso wel goed met de ER-X.

Een paar testjes op DSLreports uitgevoerd, en echt hele goede resultaten! Ik heb met de WRT32X nog nooit alles in het 'wit' kunnen houden, en dit was met de ER-X direct het geval. Opvallend toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W5G5Zze3rZNFHnW2bHFC4W9wvk0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9BLU49blx95QiTOn1Pg1x9DO.png?f=user_large
Pagina: 1