Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gietoo
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-05 00:19
Beste tweakers,

ik heb hulp nodig!
Mijn nieuwe build:

AMD 3700X
Gigabyte X570 AORUS PRO
Corsair CMK16GX4M2B3200C16 16GB 3200

in combinatie met (overschot van oude pc)
GTX 970 in SLI
enkele HDD & SSD
Corsair RM750x (2017)

Alle componenten netjes geïnstalleerd, ik sluit alles aan en wil voor de eerste keer opstarten.
Alle lichtjes en fans gaan aan, het duurt wel ettelijke seconden eer ik de POST beep hoor, maar daar is dan toch het POST scherm en snel nadien Windows 10 scherm die "Getting Devices Ready" toont.
Die blijft geruime tijd op 23% staan (wat ik nadien ook gelezen heb dat normaal is, gezien de grote hardware change, en een fresh Windows install wordt aanbevolen), maar plots valt de PC helemaal uit - volledige plotse power down.

Ik probeer hem opnieuw te starten en ik krijg nu geen POST scherm meer, nog POST biep.
Op m'n moederbord brandt het rode CPU LED lichtje. Toestenbord en muis geven geen teken van leven. Ik geraak dus niet verder.

Ik heb al verschillende keren herstart, en ook met schroevendraaier de 2 CMOS reset pins even verbonden (PC uit als ik dit doe) om de BIOS te resetten, maar dit helpt niet.

Ik krijg dus geen leven meer in mijn PC.

Wat heb ik nog gedaan:
- geheugen verstoken in andere banken (ook single stick geprobeerd)
- alle HDD / SATA uitgetrokken
- opstarten met 1 GTX970 ipv SLI
- CPU er eens uitgehaald en weer ingetoken - valt mooi in zijn pinnetjes en de koelpasta is mooi opengesmeerd door de warmte

1 opmerking die ik al veelvuldig gegoogled heb : er is op het X570 Aorus Pro mobo een 4 - en 8 -pin CPU ATX voeding. Mijn RM750x heeft maar 1 8-pin ATX (naast de 24 pins), maar die 2e 4-pins zou pas nodig zijn om te overclocken? Iemand ervaring mee dat het systeem niet stabiel werkt met enkel die 8-pin voeding (nu werkt het wel helemaal niet meer)

Wie kan me helpen!?

Bedankt!

[ Voor 2% gewijzigd door Gietoo op 06-05-2020 01:06 . Reden: clean-up template post ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:24

nelizmastr

Goed wies kapot

Koelpasta smeert niet uit door warmte maar door de druk van de koeler.

Verder is de 8-pin voeding voldoende voor de CPU, die extra 4 heb je inderdaad niet nodig.

Als je moederbord een optie heeft om een BIOS flash te doen zonder CPU, probeer dan de nieuwste versie te flashen. Kan dat niet, doe dan minstens een CMOS reset om uit te sluiten dat een foute instelling het probleem is.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gietoo
Ik heb met Q-Flash Plus de BIOS succesvol kunnen flashen naar laatste versie (zonder geheugen en CPU)
BIOS flash ledje ging mooi knipperen en nadien uit - als teken van succesvolle BIOS flash.

Ik steek CPU terug en geen verschil - nog steeds de rode CPU LED...

Nog iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
Helemaal niets aansluiten maar alleen CPU/ 1 RAM module in slot A2 (dus ook geen SATA/M.2, GPU of wat voor hardware dan ook), krijg je dan nog steeds het CPU led te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gietoo
Inderdaad - net nogmaals geprobeerd. 1 RAM in A1 of A2. Enkel CPU led brand - geen BOOT

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gietoo
Voor de annalen en mensen die zelfde probleem zouden hebben : mobo & CPU teruggestuurd - mobo was defect en is intussen kosteloos vervangen door een nieuw exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTU Builds
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 10-03 23:08
Zelfde probleem hier nu.
Maar met de Aorus Master x570 . Dit is al de tweede die het doet.
Vermoedelijk komt de 2de van dezelfde batch die een probleem heeft.
Geen beeld, frontpanel knop reageert niet (is correct aangesloten). De powerknop op het moederbord doet iets en gaat dan naar error code D0 en cpu led brandt rood.
de ledlichten van het geheugen branden niet op alsook mijn keyboard en muis leds branden niet.
Dit met een 3700x dus een bios update is niet nodig.
Dit is geen cpu issue want anders zou de leds van de rammodules wel oplichten alsook men keyboard en muis en zou de frontpanel werken.
Defecte moederdbord dus.
Pagina: 1