Moederbord gezocht ryzen 3000 ready. (max 100 euro)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freek v0nk
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16-01-2024
Hallo, Ik ben op zoek naar een moederbord voor een upgrade die ik aan het plannen om met iets bezig te zijn tijdens lockdown

Ik heb nog weinig ervaring met het bouwen van pc's maar ik wil het graag leren. :)

Ik ben van plan om mijn pc te upgraden van een i7-4770 naar een ryzen 5 3600.
alles is last gen dus voor mijn upgrade moet ik ook nieuwe ram en een mobo aanschaffen. :D

3200mhz Corsair Vengeance LPX 16gb (2x8)

Mijn probleem op dit moment is dat ik bang ben dat ik een verkeerde mobo ga kopen waardoor ik problemen kan krijgen met de bios. Dit wil ik graag voorkomen. Ik heb al veel rond gekeken maar ik heb overal constant twijfel over. |:(

Dus wat ik zoek is een moederbord met ryzen 3000 out of the box support en ik heb 2 case fan aansluitingen nodig. ik heb ook liever minimaal 8 usb sloten beschikbaar.

Ik hoop dat ik genoeg informatie heb gegeven en dat iemand met meer verstand mij kan helpen met mijn keuze, ik stel het zeer op prijs _/-\o_

Ik sta open voor vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-09 18:22
Als je het zeker wil weten, koop een x570 moederbord (duur), of een moederbord met een oudere chipset met "MAX" achter de productnaam. Dit zijn nieuwere versies van oude moederborden die specifiek geleverd worden met een BIOS die Ryzen 3000 ondersteunt. Er zijn wel andere opties die werken na een BIOS update, maar dan moet je dat (laten) doen met een oudere CPU.

Alternatief kan je gaan voor het moederbord uit de BBG van maart of de nieuwe van mei, al moet je dan natuurlijk wel zelf even kijken of de extra features (naast de CPU ondersteuning) aan je eisen voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05:44
Die van de BBG van mei zou ik niet nemen, of je moet echt op de centen zitten.

Ryzen 3000 ready biossen zijn er al bijna een jaar, de kans dat je een (populair) moederbord koopt met een te oude bios is echt 0,0001.

Bij ASRock moet er een extra sticker op de doos zitten, zit die er niet op dan even achterhalen of het bord niet te oud is voordat je gaat bouwen.

Goede opties.
https://tweakers.net/pric.../1227671;1312504;1439552/

Wat betreft geheugen liever Crucial met Micron E-die chips pakken (AES of U4B).

[ Voor 8% gewijzigd door mitsumark op 06-05-2020 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imbourne
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08-09 21:51
Gisteren de msi B450M pro vdh Max inc met een 3600 geinstalleerd. Out of the box compatibel met de 3K serie. Voor de eerste keer zeker een handig bord, daar waar hij een ez debug functie heeft (bij het opstarten runt hij een debug per component, het is dus gemakkelijk om te zien welk onderdeel je nog het e.e.a. voor moet doen). Uit mijn hoofd was het nog geen €80,-

Let wel op dat dit een micro Atx bord is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
imbourne schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:09:
Gisteren de msi B450M pro vdh Max inc met een 3600 geinstalleerd. Out of the box compatibel met de 3K serie. Voor de eerste keer zeker een handig bord, daar waar hij een ez debug functie heeft (bij het opstarten runt hij een debug per component, het is dus gemakkelijk om te zien welk onderdeel je nog het e.e.a. voor moet doen). Uit mijn hoofd was het nog geen €80,-

Let wel op dat dit een micro Atx bord is.
EZ debug lijkt me niet heel interessant, zelfs niet als het je allereerste built is of de manual niet kan lezen.
Je verliest wel een hoop ten opzichte van de 3 euro duurdere Asrock (VRM kwaliteit, M2 slot, USB poorten).
https://tweakers.net/pric...;1227671;1312504;1439552/

[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 07-05-2020 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imbourne
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08-09 21:51
mitsumark schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:26:
[...]

EZ debug lijkt me niet heel interessant, zelfs niet als het je allereerste built is of de manual niet kan lezen.
Je verliest wel een hoop ten opzichte van de 3 euro duurdere Asrock (VRM kwaliteit, M2 slot, USB poorten).
https://tweakers.net/pric...;1227671;1312504;1439552/
Die andere borden in dezelfde prijsrange zijn echter niet ootb ready met 3600. Zoals de eerste reageerder ook aangeeft moet TS hem dus (laten) Flashen. Laatste bord is dan wel weer ready, maar 20 euro duurder. Tis maar wat je wilt hebben en betalen. Het volgen van een manuel of yt how to lijkt is best makkelijk, tot dat je niet weet waarom je nieuwe pc niet opstart of geen beeld geeft, waardoor ik de ez debug toch als meerwaarde zie voor hem. Zat opties iig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Freek v0nk schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 23:23:
Hallo, Ik ben op zoek naar een moederbord voor een upgrade die ik aan het plannen om met iets bezig te zijn tijdens lockdown

Ik heb nog weinig ervaring met het bouwen van pc's maar ik wil het graag leren. :)

Ik ben van plan om mijn pc te upgraden van een i7-4770 naar een ryzen 5 3600.
alles is last gen dus voor mijn upgrade moet ik ook nieuwe ram en een mobo aanschaffen. :D

3200mhz Corsair Vengeance LPX 16gb (2x8)

Mijn probleem op dit moment is dat ik bang ben dat ik een verkeerde mobo ga kopen waardoor ik problemen kan krijgen met de bios. Dit wil ik graag voorkomen. Ik heb al veel rond gekeken maar ik heb overal constant twijfel over. |:(

Dus wat ik zoek is een moederbord met ryzen 3000 out of the box support en ik heb 2 case fan aansluitingen nodig. ik heb ook liever minimaal 8 usb sloten beschikbaar.

Ik hoop dat ik genoeg informatie heb gegeven en dat iemand met meer verstand mij kan helpen met mijn keuze, ik stel het zeer op prijs _/-\o_

Ik sta open voor vragen.
Eerder probleem met je RAM dan Ryzen 3000 ondersteuning. BIOS-Update is al van juli 2019, en alle bordje nadien uitgeleverd zijn alk geschikt. Asus is daar heel snel mee begonnen, en MSI heeft de MAX versies uitgebracht. de kans dat je nu nog een AM4 bordje koopt(buiten A320-B350-X370) die niet werkt is erg klein.
Heb je het RAM van CA al in je bezit of moet je dat nog kopen ?

edit: stabiel ram: pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B
welke kast heb je eigenlijk, kijk je voor mATX of ATX, wat is je budget ?

[ Voor 7% gewijzigd door Hackus op 08-05-2020 09:48 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
imbourne schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:48:
[...]

Die andere borden in dezelfde prijsrange zijn echter niet ootb ready met 3600. Zoals de eerste reageerder ook aangeeft moet TS hem dus (laten) Flashen. Laatste bord is dan wel weer ready, maar 20 euro duurder. Tis maar wat je wilt hebben en betalen. Het volgen van een manuel of yt how to lijkt is best makkelijk, tot dat je niet weet waarom je nieuwe pc niet opstart of geen beeld geeft, waardoor ik de ez debug toch als meerwaarde zie voor hem. Zat opties iig...
Natuurlijk zijn die borden wel 3600 ready, het is mei 2020, een jaar na introductie... Flashen is dus niet nodig.
EZ debug is (zoals de naam doet vermoeden) wel wat makkelijker dan lampjes en piepjes "analyseren", maar imo geen reden om dan voor een minder goed bord te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nemmiesis29
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:29
Zelf laatst nog een build gemaakt met dit moederbord pricewatch: MSI X470 Gaming Plus Max

is iets meer dan je budget maar werkt prima met de 3600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:28
Misschien ligt het aan mij, maar zelfs ALS hij niet 3000 ready is - je hebt een i7 los liggen, dus je zou in het uiterste geval even die kunnen installeren, bios updaten, dan de ryzen 3600 installeren lijkt me ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VoedoeAndVodka
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07-09 10:36
99ruud99 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:59:
Misschien ligt het aan mij, maar zelfs ALS hij niet 3000 ready is - je hebt een i7 los liggen, dus je zou in het uiterste geval even die kunnen installeren, bios updaten, dan de ryzen 3600 installeren lijkt me ?
Neen, je krijgt geen enkele intel processor in een AMD socket. Of omgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:28
Ah oke, oeps dank u voor de info :)
Pagina: 1