Uitvallen door te hoge spanning

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stan2
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-12-2024
beste Mensen

Door te hoge spanning valt mijn omvormer steeds uit,
na een jaar perfect gewerkt te hebben
ik meet steeds boven de 253 volt in de omvormer en dan uit met de pret.
alle drie de fasen al geprobeerd!!
ben met Liander in de slag,voor dit probleem
heeft iemand een idee of oplossing.
de kabel naar de meterkast is met monteren zwaarder uitgevoerd al.
kan het niet aan leggen!.
de set is 16x305 wp
SMA 4.0-1AV-40
staat ook op de goede land code.

Groeten Stan

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:48
Heb je een grafiekje van hoe het vermogen gedurende de dag is?
Is de kabel vervangen door 4 mm2? Wat is de lengte?

Neem contact op met buren met zonnepanelen en vraag of het daar ook speelt (de helft heeft het waarschijnlijk niet eens door als ze elke dag 4 uur opbrengst missen). Laat ook hen bellen met Liander.

Zoveel mogelijk wassen, stofzuigen etc overdag op die fase.
Je zou een elektrische auto kunnen kopen en die opladen op momenten dat je omvormer er anders uit klapt. Maar zeker nu we massaal thuis werken zal dat wel niet genoeg helpen :p grapje.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Het internet is ook uitgevallen?

Je kan plaatjes (zoals hierboven gevraagd) uploaden met https://www.mupload.nl/
En dan de code met de img tags hier plakken.

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-05-2020 15:33 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin M
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09-09 12:25
Dit is een veel voorkomend probleem op oude zwakke stroomnetten. Je netbeheerder moet dat oplossen en afhankelijk van de club, de locatie en de mensen met wie je te maken krijgt kan dat wel even duren.

In mijn geval kreeg ik na 3(!) jaar en een hoop vruchteloos geklier iemand te spreken die er wel wat mee kon: de spanning van de trafo in het verdeelstation werd iets lager gezet waarna het een stuk beter ging. Vorig jaar geen last meer gehad maar dit jaar met de schone coronalucht en de superkrachtige zon gaat het alsnog wel eens mis.

Ik ben nu aan het experimenteren met het automatisch aanschakelen van een belasting achter de omvormer als de spanning te hoog oploopt. Dan trek ik er weer een volt (of twee) af en blijft de spanning onder de 253 V. Het mooiste zou zijn als dit met een analoge schakeling kan. Moet denk ik heel eenvoudig kunnen maar ben net te weinig elektronicus om dit zelf te maken. Nu probeer ik het met mijn domoticasysteem. Ik heb alleen nog een zwave device nodig dat updates van een spanningsmeting kan sturen met een frequentie van 1 seconde. De tussenstekkers die ik nu heb doen het niet sneller dan eens in de 30 seconden en dat is niet snel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 25-09 21:09
Inderdaad melden bij de netbeheerder. Ze kunnen (als snelle oplossing) de trapstand (spoelverhouding) van de trafo omlaag zetten waardoor de standaard spanning iets omlaag gaat.
Zijn er meer mensen in de buurt die hier last van hebben? Dan die ook laten melden voor meer urgentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-09 22:04
Meet je dit ook de verdeelkast? En dan ook over de rest van de dag?

Kan inderdaad zijn dat er meer "leveranciers" zijn bijgekomen afgelopen jaar. Vergelijk eens de google sateliet foto's met de huidige toestand qua zonnepanelen in de wijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:36
Meet eens boven de hoofdschakelaar de netspanning als de omvormer wel teruglevert maar nog niet is uitgevallen.
Het is mogelijk een transformator thuis te plaatsen in serie met je omvormer, deze verbruikt wel continu 10 a 20 watt. Bedenk alleen wel dat de spanning in huis dan gaat stijgen tot 260V en je niet meer voldoet aan de normen. Het beste is dus de druk erop houden bij Liander.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Inmiddels logt Stan2 de omvormer en gaat liander aankomende week wat aanpassingen doen aan het net.
(Geloof ik ;) )

Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stan2
Goedemorgen allemaal
Sorry even niet op dit stukje forum geweest
Even een update, spanning loopt op tot 249V op de fase van de panelen
Heb geluk de laatste dagen sluier bewolking aan de kust hier,
Dus de toko blijft heerlijk doordraaien!!!
Volgende week dinsdag gaat liander iets ondernemen ,moet iets groots zijn
Aantal kustplaatsen gaat de spanning er af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-09 21:36
Hier hetzelfde probleem...of nog gekker eigenlijk. Bij een normale zonnige dag pieken tot 255volt op het net. Als het echt warm dan gaat het nog gekker. 256volt al voorbij zien komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g2HtUCbSWZ7NuEYjMqU-SJeXICU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ENlLlFdlE04iHPfC05YJrTwu.jpg?f=fotoalbum_large

Omdat de SMA er hierom soms 2x per dag of vaker uitvloog de instelling aangepast naar speciaal. En het max voltage tijdelijk even op 256 volt gezet. Omdat het nu steeds gekker lijkt te worden liander gisteren ook gebeld en gemaild. Leuk dat ze een standaard reactie tijd van 10 werkdagen hanteren voordat ze uberhaupt reageren. Mooie bedrijven zijn dit.... :'( Intern lijken er bij mij geen issues. Hele dikke kabels gebruikt (nieuwbouw) en andere fase lijkt mij ook geen oplossing want daar zit in de ochtend/avond nauwelijks verschil in.

Waar we achter gekomen zijn is dat het aanpassen van de landnorm/instelling naar speciaal nog een nadelige consequentie lijkt te hebben. De SMA lijkt nu een soort cap toe te passen op 2880w. Hieronder duidelijk te zien. Hij moet makkelijk zijn max kunnen halen van 3000w aangezien er oost/west ruim 5700kw zonnepanelen op ligt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zbRRlNPpq-WD1JuNK5TiokuY8ao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/97whuczL30Z69Kxo1SzSTxlf.jpg?f=fotoalbum_large

Als iemand hier qua settings nog een oplossing voor weet dan hoor ik het graag. De setting weer veranderen naar de standaard EN setting lijkt het op te lossen. Maar dan vliegt hij er dus weer steeds uit.
Ook al uitgebreid met AUijtdehaag gekeken _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door okio op 28-05-2020 13:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stan2
Even een update Liander heeft gisteren iets gedaan weet niet wat, maar voltage hier stukken beter.
Dus ik ben uit de problemen, ook een reden kan zijn dat het nu veel beter gaat,omdat ik in een bollengebied woon en ze de bollen uit de grond halen, dus de machines in de schuren staan volop te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stan2
Maar blijft waardeloos voor je Okio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:48
stan2 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:00:
Even een update Liander heeft gisteren iets gedaan weet niet wat, maar voltage hier stukken beter.
Dus ik ben uit de problemen, ook een reden kan zijn dat het nu veel beter gaat,omdat ik in een bollengebied woon en ze de bollen uit de grond halen, dus de machines in de schuren staan volop te draaien.
Heb je een voor en na grafiekje van de netspanning?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
stan2 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:00:
Ze gebruiken gewoon een winding minder in de trafo. Spanning zakt dan iets. Maar dat is dan wel altijd.

3-fase omvormer gebruiken is een makkelijke manier om het kabelverlies in je eigen huis te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@kabeltjekabel
Het nadeel aan een 3-fase omvormer is dat als 1 spanning te hoog is dat de omvormer uitgaat. Waarom zou de omvormer dat niet kunnen balanceren, en idem het vermogen begrenzen bij een te hoge spanning in plaats van domweg uitgaan. Denk dat dit een bewuste of onbewuste keuze van de fabrikant.

Trafospanning is meestal primair geregeld, en dat moet er juist een winding bij ;). Op sommige spanningsniveau's kunnen ze automatisch regelen onder belasting.

[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 28-05-2020 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Dre
Er kan wel begrensd worden bij te hoge spanning.
https://www.my.sma-servic...40-SB-AV41?language=en_US

Maar volgens NEN-EN50438 zal het niet mogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stan2
ik ben nu van netspanning 250 naar 243 gegaan bij vol vermogen ven de SMA.
dus dat is een lekkere stap
ik denk dat ze overal te laat zijn met het netwerk te verzwaren en te verbeteren.
Ros open die grond kabels verzwaren en trafo stations erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-09 21:36
Nou dit is ook mooi, vandaag al reactie gehad van Liander. Maar niet een reactie waar je blij van wordt. Gewoon een standaard verhaal. Hoe is dit bij jou gegaan stan2?

======================

Geachte mevrouw, mijnheer,

Onlangs heeft u met ons contact opgenomen met vragen omtrent de omvormer van uw zonnepanelen. U geeft aan dat deze omvormer uitschakelt. Hieronder leest u onze reactie.

De leveringsnorm voor geleverde netspanning vanuit netbeheer ligt tussen de 207 en 253 Volt. Volledigheidshalve sluiten wij onze folder Spanningskwaliteit bij. Vanuit de storingsdienst kunnen wij een storingsmelding maken als de geleverde spanning onder de 207 Volt of boven de 253 Volt ligt. Deze spanning moet echter wel door een installateur worden gemeten en aantoonbaar worden gemaakt.

Als een omvormer zich uitschakelt kan dit verschillende oorzaken hebben. Een omvormer meet constant de frequentie en voltage van het lichtnet en past daar de geproduceerde stroom op aan. Indien er een storing in het PV-systeem is, zal de omvormer een foutmelding weergeven. Als dat gebeurt kan u in het display de foutmelding aflezen m.b.v. de handleiding kunt u nagaan wat de storing is. Veel storingen zijn namelijk door u zelf of door de installateur op te lossen.

Als de omvormer ook overdag zomaar (meerdere keren) uitvalt dan komt dit vaak omdat de spanning aan de uitgang van de omvormer te hoog is. Als dit gebeurd wordt de omvormer vanwege veiligheidsredenen automatisch afgeschakeld. Dit kan ook meerdere oorzaken hebben.

- De uitschakelparameters van uw omvormer staan niet goed ingesteld. De omvormer dient af te schakelen als de spanning boven de 253 Volt komt. Soms schakelen omvormers echter al bij lagere spanningswaarden af. Uw installateur kan dit voor u controleren.

- De toelaatbare spanning in de aansluitkabel van de omvormer wordt overschreden omdat de kabel te dun is. Ook dit is door uw installateur op te lossen.

- De omvormer is op de fase met de hoogste spanning aangesloten. Dit is gemakkelijk door een installateur te controleren en aan te passen.

- De geleverde netspanning vanuit Liander is te hoog.

Aan het aanmaken van een spanningsklacht voor uw aansluiting via de netbeheerder kunnen kosten verbonden zijn. De kosten voor deze meting bedragen € 410,59 en worden u doorberekend indien er geen sprake is van afwijkingen in ons net.

Vanwege deze kosten adviseren wij onze klanten daarom altijd eerst contact op te nemen met de installateur van de zonnepanelen om bovenstaande mogelijke oorzaken te controleren en uit te sluiten.

Mocht u na het lezen van deze uitleg toch nog steeds een spanningsklacht bij ons willen aanmaken, reageert u dan op deze mail. Wij zullen u dan de benodigde bescheiden doen toekomen waarmee u de procedure kunt starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stan2
Precies de zelfde brief gehad, ik heb elke week gebeld,en ik denk dat een aantal bedrijven een vuist gemaakt die daken vol hebben leggen,en niet aankunnen zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stan2
Beste forum leden
Nog even een tip (kan oud zijn) ik heb het wel gedaan.
maak een foto, van de stikker achter op elk zonnepaneel .
Mocht er een fout zitten in een bepaalde serie,dan zie je die zo terug.
Pagina: 1