Gescheiden van partner door COVID-19: wat zijn de opties?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Bandito
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-05-2024
Hallo allen,

Met enigzins de handen in de haren, stel ik jullie deze vraag in de hoop wat meer duidelijkheid te krijgen. Daarvoor alvast bedankt.

Het zit als volgt: mijn vriendin, die niet-EU burger is, is voor een jaar aan het werk in Abu Dhabi. Afgelopen april zou ze naar Nederland komen voor 2 weken, maar dat is logischerwijs in het water gevallen doordat bijna alles op slot ging: vanuit de Verenigde Arabische Emiraten vloog niets meer, en NL laat geen niet-EU burgers toe. Alleen met verblijfsvergunning of als ze mijn geregistreerde partner is. Dat is helaas niet zo. Kortom, we kunnen niet naar elkaar toe.

Maar nu begint alles langzaam te bewegen en daar heb ik een vraag over: Wizz Air heeft onlangs gemeld dat ze vanaf juni van Abu Dhabi naar Boedapest gaan vliegen. Bron: https://www.luchtvaartnie...ussen-europa-en-abu-dhabi

Dat is mooi, want dan zou ik daar kunnen ontmoeten. Maar hoe komen deze maatschappijen aan de informatie dat bijvoorbeeld Hongarije überhaupt open is voor toeristen, laat staan niet-EU burgers? Zelfs de tickets zijn al te boeken. Ikzelf zou er wel in komen, want ik ben EU-burger, maar mijn vriendin dus niet. Gaat het bijv. slechts om repatriëringsvluchten?

Ik heb echt geen idee waar ik deze informatie kan vinden, want op de gok een ticket boeken, lijkt ook wat risky.

Duizendmaal dank!

i7 2600K / Gigabyte GA-Z68x-UD3H-B3 / 8GB Corsair / ZoTac GTX570 / 60GB SSD

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mijn glazen bol is stuk dus in de toekomst kijken kan ik helaas niet voor je. Maar de ambassades van genoemde landen lijkt me een mooi startpunt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:47

Rmg

Als ze naar Budapest vliegt waarom je dan elkaar in Roemenië ontmoeten? Hongarije lijkt me makkelijker. Daar ligt Budapest namelijk al

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
El_Bandito schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 21:51:
Dat is mooi, want dan zou ik daar kunnen ontmoeten. Maar hoe komen deze maatschappijen aan de informatie dat bijvoorbeeld Roemenië überhaupt open is voor toeristen, laat staan niet-EU burgers?
De maatschappijen hebben die informatie niet. Niemand weet of toeristen van buitenaf in juni weer worden toegelaten tot de Schengenzone.
Zelfs de tickets zijn al te boeken. Ikzelf zou er wel in komen, want ik ben EU-burger, maar mijn vriendin dus niet. Gaat het bijv. slechts om repatriëringsvluchten?
Door nu te boeken steun je Wizz Air, en kan je vriendin reizen als de Schengenlanden dat te zijner tijd toe blijken te staan. Als de grens nog is gesloten, raak je je geld kwijt (tenzij je een duurder Wizz FLEX-ticket boekt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Bandito
Rmg schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 22:07:
Als ze naar Budapest vliegt waarom je dan elkaar in Roemenië ontmoeten? Hongarije lijkt me makkelijker. Daar ligt Budapest namelijk al
Typefoutje ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 06-05 18:12
Hongarije is zeer xenofoob en sloot zowat als eerste de grenzen. Het lijkt me niet makkelijk om daar als non-EU burger te verblijven. Is het niet makkelijker als jij naar haar vliegt? Eventueel met overstap in budapest

Nou dag he

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:28

JB

Cédric roelt!

We zitten hier niet in de huiskamer, dus graag serieus en ontopic blijven.

[ Voor 71% gewijzigd door deepbass909 op 09-05-2020 02:25 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Anatidae schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 22:38:
Hongarije is zeer xenofoob en sloot zowat als eerste de grenzen. Het lijkt me niet makkelijk om daar als non-EU burger te verblijven. Is het niet makkelijker als jij naar haar vliegt? Eventueel met overstap in budapest
Hongarije heeft "until further notice" de grens voor buitenlanders gesloten. Dus daar kom je idd niet binnen.

Dit is al sinds 16 maart zo, en ik heb nog niks gelezen over dat Hongarije dat beleid zou gaan aanpassen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:19

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Anatidae schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 22:38:
ook als EU burger kom je momenteel hongarije niet binnen:

https://konzuliszolgalat....due-to-covid-19-situation

enkel hongaarse staatsburgers _of_ EU-burgers met een vaste verblijfplaats in hongarije zijn toegestaan binnen te komen zonder de vereiste in quarantaine te moeten.
voor bv familiebezoek (aan hongaarse personen) kun je een 'leniency application' doen, maar ook daar voldoet TS niet aan de voorwaarden.

de betreffende hongaarse vliegmaatschappij had deze vluchten al in december aangekondigt te starten en lijkt nu wel vast te houden aan die vroegere plannen maar geven enkel een 'geld-terug' garantie als je een ticket bestelt en het land niet binnen mag komen..
waarbij de kans erg groot lijkt te zijn dat ze dat geld vornamelijk terug moeten betalen

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:08
Ze heeft een niet-EU nationatileit schrijf je, maar mag ze normaalgesproken wel visumvrij naar Schengen reizen?

Wizz heeft trouwens behalve Budapest nog andere routes vanuit Abu Dhabi aangekondigd. Ook vliegt Wizz momenteel al vanuit Dubai DWC. Interdaad wel handig om nu met Wizz FLEX te boeken.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:43
De eerste vraag is überhaupt wanneer de autoriteiten van de Verenigde Arabische Emiraten weer passagiersvluchten gaan toestaan. Sinds 24 maart zijn die - enkele uitzonderingen daargelaten - niet toegestaan "until further notice".
Napsju schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:59:
Ook vliegt Wizz momenteel al vanuit Dubai DWC.
Abu Dhabi zou Dubai vervangen.

[ Voor 17% gewijzigd door voske op 07-05-2020 14:11 ]

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
voske schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:08:
Abu Dhabi zou Dubai vervangen.
Op zich ook niet zo gek. AUH is niet heel ver van DWC (90km), en op die snelweg er tussen kan je flink door rijden (140km/u).

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Bandito
Napsju schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:59:
Ze heeft een niet-EU nationatileit schrijf je, maar mag ze normaalgesproken wel visumvrij naar Schengen reizen?

Wizz heeft trouwens behalve Budapest nog andere routes vanuit Abu Dhabi aangekondigd. Ook vliegt Wizz momenteel al vanuit Dubai DWC. Interdaad wel handig om nu met Wizz FLEX te boeken.
Klopt, ze heef de Oekraïense nationaliteit en mag visumvrij bijvoorbeeld Nederland in. Maar ze blijft nog steeds "third country national" natuurlijk :) Zie https://ind.nl/nieuws/Paginas/Oekra%C3%AFne-visumvrij.aspx

Hier staat dit:
From 19 March 2020, the conditions for entry by persons wishing to travel to the Netherlands have been tightened. The EU proposal of an entry ban for non-essential travel is extended until 15 May 2020. The Dutch Cabinet has decided to adopt this EU-proposal. It concerns a restriction for all non-essential travel of persons from third countries to Europe (all EU member states, all Schengen members and the UK) with the aim to prevent the spread of the COVID19 virus.
Overigens heeft Wizz Air inderdaad aangekondigd eind mei vanaf Abu Dhabi (waar ze woont, dus stukken handiger) naar bijv. Hongarije te vliegen. Maar onder voorbehoud dat ze daadwerkelijk kunnen gaan vliegen.

[ Voor 29% gewijzigd door El_Bandito op 10-05-2020 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Bandito
En vervolgens lees ik dit weer: https://www.upinthesky.nl...t-vluchten-naar-schiphol/

Vraag me af hoe hen zo zeker weten dat Koreaanse passagiers (ook niet-EU burger) Nederland binnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:56
Hoe rot het misschien ook is om te moeten wachten, wacht tot er een gegarandeerde directe vlucht is? Minder blootstelling aan mensen op die manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
@biomass Een directe vlucht naar AUH in economy was voor de crisis al onbetaalbaar. Ik kan me voorstellen dat @El_Bandito daar helemaal niet op zit te wachten en zoekt naar andere mogelijkheden. Wizz, Pegasus etc.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
@Napsju Ik vermoed dat geld en afstand voor de COVID-19 crisis voor @El_Bandito en zijn vriendin ook geen echt probleem waren :)
Een directe vlucht naar AMS is prijzig, maar volgens mij gaat het er om dat het plan niet in het water valt door veranderde regelgeving of een vertraging in het openstellen van vliegvelden.

Als zij rechtstreeks naar Oekraine kan vliegen, zouden ze ook met de auto naar elkaar toe kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

biomass schreef op zondag 10 mei 2020 @ 12:18:
@Napsju Ik vermoed dat geld en afstand voor de COVID-19 crisis voor @El_Bandito en zijn vriendin ook geen echt probleem waren :)
Een directe vlucht naar AMS is prijzig, maar volgens mij gaat het er om dat het plan niet in het water valt door veranderde regelgeving of een vertraging in het openstellen van vliegvelden.

Als zij rechtstreeks naar Oekraine kan vliegen, zouden ze ook met de auto naar elkaar toe kunnen gaan.
Oekraïne is alleen helemaal dicht voor commercieel vliegverkeer op het moment, vziw zonder officieel bekende eind datum van de sluiting.

(Ukraine airlines schijnt wel weer vanaf begin juni van kiev naar Ams te vliegen, maar dat blijft even afwachten)

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 10-05-2020 12:34 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Bandito
Oekraine kan zij inderdaad heen vanuit UAE, omdat ze daar staatsburger is. Echter is Oekraine dan weer helemaal dicht voor niet-Oekrainers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
@El_Bandito Ik denk dat het er op neerkomt dat 'non-essential travel' door de lucht naar Nederland of Oekraine (en eventueel over de weg voor tussenliggende landen) toegestaan moet zijn voor je haar weer IRL kan ontmoeten.
In andere landen zul je voorlopig niet voldoende belang hebben om er binnen te komen via een vliegveld, zoals de post van @RM-rf van het Hongaars consulaat aantoont.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:08

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:49
Een beetje off-topic, maar stel dat iemand die niet EU-burger is nu in een gesloten EU-land zit (want daar al was toen de grenzen dicht gingen) en met een vliegmaatschappij naar een ander gesloten EU-land vliegt. Dan komt 'ie daar niet binnen bij aankomst, maar mag dan ook niet meer terug naar het land waar 'ie net vandaan komt. Ontstaat er dan een soort "The Terminal"-achtige situatie met iemand die op een vliegveld vast zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:46

Blokker_1999

Full steam ahead

voske schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:08:
De eerste vraag is überhaupt wanneer de autoriteiten van de Verenigde Arabische Emiraten weer passagiersvluchten gaan toestaan. Sinds 24 maart zijn die - enkele uitzonderingen daargelaten - niet toegestaan "until further notice".
Klopt, de enige commerciële vluchten die er op dit moment zijn, zijn van Etihad (Abu Dhabi naar o.a. Amsterdam) en Emirates (Dubai naar o.a. Frankfurt en London). Zij vliegen beperkt uitgaand en nog beperkter inkomend (passagiers moeten een visum hebben en toestemming van de overheid) Daarnaast zijn er ook nog repatrieringsvluchten die door overheden worden ingelegd. Alle andere vluchten zijn tot nader order opgeschort. Zo heb ik dit weekend ook mijn vlucht van Dubai naar Amsterdam geannuleerd zien worden met KLM voor over 2 weken en zal dus vermoedelijk via Abu Dhabi gaan vliegen.

Luchtvaartmaatschapijen bieden boekingen aan in de hoop dat ze die datums mogen vliegen maar ontvangen zo wel broodnodig geld dat ze voorlopig niet hoeven terug te betalen aan de reiziger. Ook de nieuwe routes van Wizz zijn aangekondigt met een * dat zegt: enkel indien de nodige toelatingen verkregen worden van de betrokken overheden om de vluchten te mogen uitvoeren.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Blokker_1999 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 16:16:
[...]

Klopt, de enige commerciële vluchten die er op dit moment zijn, zijn van Etihad (Abu Dhabi naar o.a. Amsterdam) en Emirates (Dubai naar o.a. Frankfurt en London). Zij vliegen beperkt uitgaand en nog beperkter inkomend (passagiers moeten een visum hebben en toestemming van de overheid)
En Etihad vervoert (iig tussen Amsterdam en Abu Dhabi) alleen eigen burgers, die dus de nationaliteit van de UAE hebben, en zelfs die hebben speciale toestemming van de overheid nodig. Het zijn dus geen gewone passagiersvluchten, maar alleen repatrierings-vlucbhten.

Zie Etihad doet voorlopig alleen repatriëring op vluchten Schiphol - Abu Dhabi
Etihad Airways neemt in de komende weken weer passagiers mee op verschillende vluchten van Schiphol naar Abu Dhabi, maar dat mogen alleen inwoners van de Verenigde Arabische Emiraten (VAE) zijn. Andere passagiers zijn voorlopig niet welkom.

Etihad vervoert al sinds half april weer passagiers van Abu Dhabi naar Schiphol, maar in de omgekeerde richting ging er alleen vracht mee. De maatschappij had gehoopt om vanaf deze maand weer in beide richtingen passagiers te vervoeren, maar dat blijft dus beperkt tot repatrianten.

Bovendien moeten burgers en inzittenden van de VAE eerst toestemming vragen aan de overheid voor zij mee mogen op de vluchten naar Abu Dhabi. Daar worden ze bij aankomst onderworpen aan virus- en koortstesten en moeten ze veertien dagen in zelfquarantaine.

[ Voor 8% gewijzigd door wildhagen op 10-05-2020 16:21 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-05 04:51
The Eagle schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 21:56:
Mijn glazen bol is stuk dus in de toekomst kijken kan ik helaas niet voor je. Maar de ambassades van genoemde landen lijkt me een mooi startpunt.
Wat, jij hebt een glazenbol die stuk is....
Ik kom graag helpen om haar te repareren. :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:46

Blokker_1999

Full steam ahead

Ik had gelezen in de media hier: iedereen met een visum, maar je moet op voorhand wel toestemming vragen aan de overheid om terug te mogen komen, die toestemming moet je ook bij je boeking toevoegen alsook kunnen presenteren aan de gate.

En dan wordt het interessant. Want Etihad meldt dat er een zelf-isolatie is voor passagiers die terugkomen, terwijl Emirates het omschrijft als een volwaardige quarantaine waarbij je tussendoor zal gecontrolleerd worden en na de 14 dagen nog eens een test moet ondergaan en pas als die negatief is je terug onder de bevolking mag komen. Staan dus nog wat vraagtekens open voor wat de VAE gaat doen met terugkerende reizigers. Toegegeve, de Emiraten kiezen zelf hun eigen aanpak, maar zo een verschil verbaasd mij omdat er nog wel vrij verkeer tussen de Emiraten mogelijk is op dit moment.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Bandito

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:32

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Verplaatst maar het Corona Thrmaforum. Daar past ie beter.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Helsinki in vliegen vanuit NL gaat ook prima ook al staat het nergens "echt" aangegeven dat het ok is. Zweden gaat ook prima.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 12-05-2020 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-05 12:40

Stoney3K

Flatsehats!

YakuzA schreef op zondag 10 mei 2020 @ 12:29:
[...]

Oekraïne is alleen helemaal dicht voor commercieel vliegverkeer op het moment, vziw zonder officieel bekende eind datum van de sluiting.
Doet Kiev ook niet aan repatriëringsvluchten dan? Want als Oekraïens burger zou ze wel terug naar het thuisland moeten kunnen.

Dan zit je nog altijd met de issue dat ze vanuit Oekraïne nog de EU in zal moeten, over land of via de lucht, en ik denk dat dat voorlopig nog lastig wordt.

[ Voor 17% gewijzigd door Stoney3K op 12-05-2020 20:50 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Begrijp ik goed dat het om een booty call gaat ( ;) ) en geen permanente verhuizing? Komt ze dan Abu Dhabi wel weer in?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Bandito
Booty call...? Niet echt. Is een serieuze relatie. Eind van het jaar komt ze voorgoed naar NL als de IND meewerkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 10:04

Basszje

Reisvaap!]

Stoney3K schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 20:48:
[...]
Doet Kiev ook niet aan repatriëringsvluchten dan? Want als Oekraïens burger zou ze wel terug naar het thuisland moeten kunnen.
Ze kan terug naar Kyiv / Kijiv als ze dat zou willen en er iets vliegt ( heel beperkt ). Het land is groter dan die stad, als je verder wil is het lastig zonder eigen vervoer.

Tot nader order zijn buitenlanders iig niet welkom en het lijkt er ook niet op dat dat voorlopig gaat veranderen. Eerst gaat men denk ik intern vervoer ( metro, trein ) weer opstarten en daarna pas internationaal. Het blijft Oekraine, dus niets is zeker.

De EU heeft voorlopig ook alle buitengrenzen dicht, tenzij het noodzakelijk is.
El_Bandito schreef op zondag 10 mei 2020 @ 10:49:
[...]
Klopt, ze heef de Oekraïense nationaliteit en mag visumvrij bijvoorbeeld Nederland in. Maar ze blijft nog steeds "third country national" natuurlijk :) Zie https://ind.nl/nieuws/Paginas/Oekra%C3%AFne-visumvrij.aspx
Visumvrij betekent 'toeristenvisum bij aankomst' inderdaad. Dat is wat anders dan visumvrij.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Bandito
Vandaag weer meer goed nieuws :) Dubai begint binnenkort weer met vluchten naar Europa, onder andere Parijs, Frankfurt etc 8-)

Ook in EU gaat alles langzaam weer open. Eerst de binnengrenzen van EU, maar het is een begin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Laatst online: 07-05 14:56
Ja en ze hebben de Beer Fountain ook alweer geopend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Laatst online: 07-05 14:56
Als je een partner in het buitenland hebt mogen deze nu per 27 juli weer op bezoek komen. Ik kan alleen nergens iets officieels vinden wat voor documente je precies moet meenemen. Iemand die meet weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bigfoot schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 12:29:
Als je een partner in het buitenland hebt mogen deze nu per 27 juli weer op bezoek komen. Ik kan alleen nergens iets officieels vinden wat voor documente je precies moet meenemen. Iemand die meet weet?
Er is geen ambassade open om visa te regelen met de extra documenten voor deze uitzondering.

~

Pagina: 1