Vage issues na herinstallatie W10

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:30

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Enkele weken terug hen ik Windows 10 opnieuw geïnstalleerd op mijn PC ivm een SSD upgrade. Sindsdien heb ik het e.e.a. aan vage issues waar ik weinig van snap en niet opgelost lijk te krijgen. Normaal kom ik met prutsen en zoeken eigenlijk overal wel uit, maar nu lijkt dat niet het geval. De issues:

1. Mijn printer werkt niet meer.
Het is een wat oudere HP Deskjet 3510 met wireless functionaliteit, en die deed het tot de herinstallatie prima. Nu krijg ik hem niet meer goed werkende. Ik heb de software al tig keren opnieuw geïnstalleerd maar kan geen verbinding maken met de PC. De generieke error die zegt dat er geen verbinding met de printer tot stand gebracht kan worden, vraagt me de instellingen te checken (die kloppen) en geeft mogelijk de firewall de schuld, maar ook met die uitgeschakeld krijg ik geen verbinding. Via USB werkt de printer wel, maar zo kan ik niet vanaf een laptop printen etc.

2. CLCL shortcut verdwijnt steeds uit de startup folder
Ik vind het fijn wanneer bepaalde programma's gelijk met Windows starten, en die zet ik dus in de startup folder. CLCL verdwijnt hier telkens uit en dus start die niet meer automatisch op.

3. Mijn webcam (Logitech C922 Pro) word niet meer herkend (zowel video als audio) wanneer deze via de USB hub is aangesloten. Andere apparaten zoals tobo en muis werken echter prima op de hub. Drivers zijn allemaal up-to-date. Wanneer ik deze rechtstreeks aansluit werkt hij prima (hoewel ik soms de kabel er paar keer uit en weer in moet steken). Erg vervelend echter want ik switch dagelijks meermalen tussen laptop en PC, en alles is verder via een KVM switch aangesloten.

Windows is verder up-to-date, en ik snap niet echt waarom er zoveel mis gaat. Er waren meer dingetjes maar die heb ik inmiddels weten verhelpen.

[ Voor 10% gewijzigd door LankHoar op 05-05-2020 21:49 ]

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 20:01

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Je handen wel gewassen na de herinstallatie? :+ (zie zijn ondertitel)

1. Gekoppeld via WPS?

2. In het volgende topic staan wat tips/trucs: https://answers.microsoft...8c-4836-a6fe-ac9b6fd8442b

3. De USB Hub zelf is aangesloten op het stroom via een adapter?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Falcon schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 21:56:
Je handen wel gewassen na de herinstallatie? :+ (zie zijn ondertitel)

1. Gekoppeld via WPS?

2. In het volgende topic staan wat tips/trucs: https://answers.microsoft...8c-4836-a6fe-ac9b6fd8442b

3. De USB Hub zelf is aangesloten op het stroom via een adapter?
Zeker, ik heb ze gewassen :+

1. Nope.

2. Clean boot moet ik nog proberen, maar zie al wel iets raars: in de genoemde registry folder zie ik wel een entry voor CLCL (net als voor programma's die wel starten). Dat is maf want de shortcut staat echt niet meer in de startup folder :?

3. Ja, die heeft zijn eigen net verbinding. Kan haast niet aan de hub liggen want op de laptop werkt de webcam wel gewoon prima via de hub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

1. De printer valt wel te pingen vanaf de W10 device?

2. Open explorer eens met RunAs admin, en plaats dan nog een keer een nieuwe shortcut in de opstartfolder.

Alternatief is dat je een service er van maakt met bijv de non-sucking-service-manager (https://nssm.cc/)

3. Wat geeft de Device Manager precies aan? Probeer ook eens een ander usb poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Falcon schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 18:50:
1. De printer valt wel te pingen vanaf de W10 device?

2. Open explorer eens met RunAs admin, en plaats dan nog een keer een nieuwe shortcut in de opstartfolder.

Alternatief is dat je een service er van maakt met bijv de non-sucking-service-manager (https://nssm.cc/)

3. Wat geeft de Device Manager precies aan? Probeer ook eens een ander usb poort.
1. Ja, hij is wel te pingen. Gisteren pakte hij de printer even via de HP software en kon ik draadloos scannen, maar vandaag niet meer (ondanks dat hij wel "pingbaar" is). Printen via USB lijkt ook niet te werken, scannen wel :?

2. Zojuist gedaan, zal zo opnieuw opstarten en kijken of het gewerkt heeft.
-EDIT- Yes, gelukt! 1 issue down, 2 to go :)

3. Dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4IV8hcHjclUZ-Xrb5-kdkl7CsPU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TrFeUeZ9XSs5Cu62fOTZTsh0.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door LankHoar op 08-05-2020 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

1. De-installeer die printer eens en de hp software. Installeer het daarna eens nog een keer via RunAs admin. Printer laat je gewoon vinden via Bonjoursprotocol.

2. Mooi

3. Begrijp ik het goed dat de webcam helemaal niet herkend wordt? Gaat er een composite device uit de lijst als je hem unplugged?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Falcon schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 00:08:
1. De-installeer die printer eens en de hp software. Installeer het daarna eens nog een keer via RunAs admin. Printer laat je gewoon vinden via Bonjoursprotocol.

2. Mooi

3. Begrijp ik het goed dat de webcam helemaal niet herkend wordt? Gaat er een composite device uit de lijst als je hem unplugged?
1. Done. Er blijft een issue aanwezig, al tijdens de setup. Tijdens het zoeken naar printers op het netwerk vind hij de printer niet. Vervlgens sluit ik zoals gevraagd de USB kabel aan, en dan zegt hij dat de printer reeds verbonden is met het draadloze netwerk. Klik ik dan op verbinden, dan zegt hij weer dat hij de printer niet kan vinden, enkel met IP adres zou het dan nog mogelijk zijn. Dit heb ik al meermalen geprobeerd en werkt uiteindelijk nooit (tijdens de setup wel, maar ik kan er vervolgens niets mee).

Ik dacht laat ik de printer nog eens resetten naar default, maar weet niet wat er echt gereset word (het drukken op die knop neemt letterlijk nog geen seconde, en heb niet het idee dat alles gereset word).

-EDIT- en zojuist kon ik wel weer printen via USB kabel 8)7

3. Ook weer zoiets geks, ik verbond de webcam vanmorgen even weer via de hub (dacht waarom niet), en toen pakte hij hem weer prima. Dus de ene keer geen problemen, de andere keer dan moet ik hem echt via een USB poort op de PC zelf aansluiten. Het issue is dan in ieder geval dat hij het USB apparaat niet herkend, en soms krijg ik niet eens het verbindingsgeluidje van Windows te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

LankHoar schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 10:42:
[...]

1. Done. Er blijft een issue aanwezig, al tijdens de setup. Tijdens het zoeken naar printers op het netwerk vind hij de printer niet. Vervlgens sluit ik zoals gevraagd de USB kabel aan, en dan zegt hij dat de printer reeds verbonden is met het draadloze netwerk. Klik ik dan op verbinden, dan zegt hij weer dat hij de printer niet kan vinden, enkel met IP adres zou het dan nog mogelijk zijn. Dit heb ik al meermalen geprobeerd en werkt uiteindelijk nooit (tijdens de setup wel, maar ik kan er vervolgens niets mee).

Ik dacht laat ik de printer nog eens resetten naar default, maar weet niet wat er echt gereset word (het drukken op die knop neemt letterlijk nog geen seconde, en heb niet het idee dat alles gereset word).

-EDIT- en zojuist kon ik wel weer printen via USB kabel 8)7

3. Ook weer zoiets geks, ik verbond de webcam vanmorgen even weer via de hub (dacht waarom niet), en toen pakte hij hem weer prima. Dus de ene keer geen problemen, de andere keer dan moet ik hem echt via een USB poort op de PC zelf aansluiten. Het issue is dan in ieder geval dat hij het USB apparaat niet herkend, en soms krijg ik niet eens het verbindingsgeluidje van Windows te horen.
1. Kan je de printer toevoegen aan Windows zonder HP software op ipadres basis? Met de generic printerdriver.

Kan het trouwens zijn dat de printer zelf een zwakke draadloze verbinding heeft? En misschien handig om de printer een dedicated ipadres te geven ipv via dhcp.

3. Stof in de usb-kabel van de Webcam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Falcon schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 13:16:
[...]

1. Kan je de printer toevoegen aan Windows zonder HP software op ipadres basis? Met de generic printerdriver.

Kan het trouwens zijn dat de printer zelf een zwakke draadloze verbinding heeft? En misschien handig om de printer een dedicated ipadres te geven ipv via dhcp.

3. Stof in de usb-kabel van de Webcam?
Sorry ik had je post gemist.

1. De printer heeft al een statisch IP adres (althans, hij is altijd hetzelfde, dus lijkt me statisch? :)). Zou het met mijn router te maken hebben? Desktop is via ethernet verbonden, en printer via Wi-Fi. Voorheen maakte dit niet uit, maar wellicht ligt het probleem daar?

Net via IP adres binnen W10 toegevoegd (dus niet via de HP software). Lijkt vooralsnog te werken. Wel raar wanneer het hier aan zou liggen want de software heeft al sinds 2015 geen update meer gehad en werkte altijd prima. Vind de HP software trouwens wel fijner dan de extreem ouderwets ogende W10 scan software :X

2. Dit probleem is weer terug :(

3. Dit probleem is nu (tijdelijk?) opgelost. Ik snap er geen iota van zo :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiRo
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 04-09 20:59
1. Het ip blijft hetzelfde tot een ander toestel het inpalmt en de printer een ander krijgt. Static ip kan normaal gewoon via de web gui op het huidige ip. Anders eens alle drivers en software en bijkomende programmatjes eraf gooien en de printer verwijderen via de instellingen. Dan laten detecteren via de 'Printer toevoegen'. Dan is alles even netjes opgeruimd en doet ie het misschien wel weer.

2. Waarschijnlijk gebruik je de startup folder in %appdata% maar ook %programdata% heeft een startup folder. Misschien kan je hem daar eens neerzetten en kijken of ie blijft staan. Als plan b kan Taakbeheer ook een (tijdelijke) workaround bieden.

3. Laten we hopen dat hij het een tijdje volhoud :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
1. Statisch IP zojuist ingevoerd. Ben benieuwd of dit gaat helpen na een reboot (morgen even checken dus).

2. Waar zou ik een startup folder moeten zien bij %programdata% ? Ik zie hier zo niet iets dat daar op lijkt (en googlen ernaar heeft me nog niet geholpen). Dit ook nog even geprobeerd maar dan krijg ik een foutmelding dat CLCL niet opgestart kan worden.

3. So far so good :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
1. Zojuist uitgesloten dat het aan de printer ligt: vanaf een andere W10 laptop werkt alles naar behoren, ook na een reboot.

2. De foutmelding die ik nu bij opstarten krijg, luid als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bdmSFd7hETgVyYjyJOoXP6iu-i0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QGjxUZJkcKFChZ4Rs4xbcqqn.png?f=user_large

3. So far, still so good :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batch
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-07 09:43
Wat CLCL betreft: Windows geeft aan in de Startup map regist.dat te willen openen, maar zo'n bestandstype kun je niet starten. Het lijkt mij het beste om dat bestand even tijdelijk te verplaatsen naar b.v. c:\Windows\Temp en dan uit c:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Startup\Stephan verwijderen. Sowieso hoort daar helemaal geen map Stephan te staan. Ik vermoed dat je een keer per ongeluk bestanden daar naar toe hebt verplaatst. En dat probeert Windows dan te starten en dat lukt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Batch schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 16:40:
Wat CLCL betreft: Windows geeft aan in de Startup map regist.dat te willen openen, maar zo'n bestandstype kun je niet starten. Het lijkt mij het beste om dat bestand even tijdelijk te verplaatsen naar b.v. c:\Windows\Temp en dan uit c:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Startup\Stephan verwijderen. Sowieso hoort daar helemaal geen map Stephan te staan. Ik vermoed dat je een keer per ongeluk bestanden daar naar toe hebt verplaatst. En dat probeert Windows dan te starten en dat lukt niet.
Nou, het gekke is dat het genoemde bestand daar helemaal niet staat :? Ik zie verborgen bestanden (maar die zijn er niet), en ik zie daar echt alleen CLCL.exe staan (naast Duplicati en mijn KVM utility tool). Raar toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batch
Installeer eens Autoruns. Je vindt het hier:

https://download.sysinternals.com/files/Autoruns.zip

Even de Zip uitpakken naar een willekeurige map en dan Autoruns64.exe starten. Klik op het tabblad Logon. Kom je daar regist.dat tegen? Indien nee, klik op het tabblad Everything en zoek in het filter bovenaan op regist.dat

Ben benieuwd of je het terug kan vinden en waar Windows het probeert te starten.Bovendien: zie je bij het tabblad Logon zaken staan die je niet herkend? Als dit nog geen duidelijkheid geeft moeten we weer verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Batch schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 20:17:
Installeer eens Autoruns. Je vindt het hier:

https://download.sysinternals.com/files/Autoruns.zip

Even de Zip uitpakken naar een willekeurige map en dan Autoruns64.exe starten. Klik op het tabblad Logon. Kom je daar regist.dat tegen? Indien nee, klik op het tabblad Everything en zoek in het filter bovenaan op regist.dat

Ben benieuwd of je het terug kan vinden en waar Windows het probeert te starten.Bovendien: zie je bij het tabblad Logon zaken staan die je niet herkend? Als dit nog geen duidelijkheid geeft moeten we weer verder kijken.
Gek genoeg kom ik nergens dit bestand tegen (zowel bij Logon als Everything) :? Raar maar waar.

Zie wel wat andere zaken die niet met Windows hoeven te starten. Kan ik die entries gewoon deleten en that's it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batch
Voordat je een entry verwijdert gewoon uitvinken en een keer rebooten. Dan wordt het niet meer gestart. Als het geen problemen geeft, kun je het alsnog definitief verwijderen. Het kan nodig zijn om het programma als Admin te starten om regels te verwijderen.

Wat CLCL betreft: het beste is misschien om in Windows te zoeken naar regist.dat en alle versies te verwijderen. Als ik in Google zoek blijken in regist.dat Templates van CLCL te staan. Verwijder ook de applicatie en installeer die opnieuw. Kijken of dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Batch schreef op zondag 17 mei 2020 @ 18:38:
Voordat je een entry verwijdert gewoon uitvinken en een keer rebooten. Dan wordt het niet meer gestart. Als het geen problemen geeft, kun je het alsnog definitief verwijderen. Het kan nodig zijn om het programma als Admin te starten om regels te verwijderen.

Wat CLCL betreft: het beste is misschien om in Windows te zoeken naar regist.dat en alle versies te verwijderen. Als ik in Google zoek blijken in regist.dat Templates van CLCL te staan. Verwijder ook de applicatie en installeer die opnieuw. Kijken of dat helpt.
Cool. Zojuist alles van CLCL verwijderd en ook wat uitgevinkt in autoruns. Zal ff rebooten en dan CLCL opnieuw installeren en kijken of het dan wel goed gaat allemaal.

Hoe kan ik er voor zorgen dat alle drivers/HP software gerelateerd aan mijn printer 100% verwijderd zijn? Dan zou ik daarna nog eens rebooten en opnieuw proberen alles te installeren. Lukt dat niet, ligt het wellicht aan mijn router? ASUS N12+ en desktop zit op LAN en printer op WLAN. Voorheen was dat geen probleem, maar kan me niet meer goed herinneren of het met deze router al goed werkte (kort na herinstallatie de vorige router vervangen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Het CLCL issue was inderdaad opgelost :)

Echter, mijn printer wil nog steeds niet draadloos verbonden blijven met mijn PC. Ik heb hem de afgelopen aan de kabel gehad (printer stond vrij dicht bij PC), maar afgelopen week ben ik verhuisd en nu is dit geen goede optie meer (zitten meerdere meters tussen). Wat kan ik nog proberen? Windows toch maar weer opnieuw installeren, in de hoop dat dit het oplost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Heb je wel alle drivers geïnstalleerd? Dus van de fabrikant site en niet de door Windows gevonden drivers. Dus de chipset drivers van Intel/AMD, Audio, LAN, GPU, USB3 enzovoorts.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Wim-Bart schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 21:54:
Heb je wel alle drivers geïnstalleerd? Dus van de fabrikant site en niet de door Windows gevonden drivers. Dus de chipset drivers van Intel/AMD, Audio, LAN, GPU, USB3 enzovoorts.
Drivers update ik regelmatig. Echter lijkt er toch wellicht daar iets fout te gaan, want nu werkt mijn printer wel weer draadloos! Hoop dat dit zo blijft, thanks :)

Pagina: 1