Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nonkeldw
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-07-2024
Beste

Zelf ben ik nog niet zo bekend met Blender, maar heb al veel turorials gezien van wat er mogelijk is. Echter vroeg ik me ook af of het mogelijk was om met blender lichtberekeningen te gaan doen? Zelf ontwerp ik al eens verlichting en weet dus perfect welke LED’s ik ga gebruiken en hun opbrengst, echter is het altijd eerst bouwen om dan te zien of ik de gewenste LUX waarde haal op een bepaalde hoogte… Het zou fijn zijn moest ik dit op voorhand kunnen simuleren…
Zelf zat ik te denken aan een object dat zoveel lumen uitstraalt bij een bepaalde hoek, naar gelang het aantal led’s dat ik wil / moet voorzien, objecten bijplaatsen(led’s eigenlijk), omzo op een bepaalde afstand (een tafel / vloer), het aantal lux te gaan “meten”.

Indien dit alles moest kunnen, bestaat er ook de mogelijkheid tot het plaatsen van een diffuser? Zodat ik ook met de afstand tussen de LED’s kan spelen? Om te zien wat dit alles doet naar lichtopbrengst?

Bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charango
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-05 21:15
Met Blender zelf kan dit niet standaard, maar je zou je objecten kunnen exporteren en Radiance (https://www.radiance-online.org/) kunnen gebruiken. Dat programma is echter meer op wetenschappers gericht dan op ontwerpers; het vraagt een aardige investering van tijd voor je er resultaten uitkrijgt. Zelf gebruik ik Radiance af en toe in combinatie met Rhino en Grasshopper, omdat dit een wat gebruiksvriendelijkere interface heeft dan Radiance zelf (dat voor zover ik weet in het geheel geen grafische interface heeft).

Het probleem bij een diffuser is dat je de materiaaleigenschappen zal moeten definiëren om een realistische output uit Radiance te krijgen, wat erg lastig te schatten is. Ook zal je moeten weten in welke richting je LEDs hun licht sturen - als je geluk hebt kan je van je LEDs een IES-bestand vinden waarin dit gedefinieerd is, als je pech hebt zal ook dit een schatting moeten worden.