RJ45 wandcontact doos

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7W34K3R5
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-10 15:58
Mijn vraag is:

Wat is de invloed van een wandcontactdoos (WCD) met 2 RJ45 poorten voor de internetsnelheid?

Ik wil vanaf de modem een cat6 kabel van 10m leggen,
die gebruikt wordt in een cat6 inbouw WCD,
daaruit wil ik 1 cat6 kabel naar een wifi versterker laten lopen
en 1 cat6 kabel naar een gameconsole.

Ik vraag mij af welke situatie de beste internetsnelheid geeft, of voor een andere reden beter is.

Ik heb niet heel veel kennis in dit gebied en alle tips of opmerkingen zijn welkom, alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FrTqda7SDbbqLZePmur1WRgQ1hM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8noStzkGLD4C4RGXVQIG7lDg.jpg?f=user_large

[ Voor 32% gewijzigd door 7W34K3R5 op 05-05-2020 19:52 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:45
Je zal om te beginnen twee kabels naar de WCD moeten leggen. De WCD bied twee aansluitingen maar die dienen allebei separaat bedraad te worden richting je router. Als je wilt splitsen zou ik een hub kopen en die aansluiten op je WCD, vanaf daar al je apparaten op de hub aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7W34K3R5
trippelb schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 19:35:
Je zal om te beginnen twee kabels naar de WCD moeten leggen. De WCD bied twee aansluitingen maar die dienen allebei separaat bedraad te worden richting je router. Als je wilt splitsen zou ik een hub kopen en die aansluiten op je WCD, vanaf daar al je apparaten op de hub aansluiten.
Bedankt voor je reactie, dat wist ik niet, heb ik dan eigenlijk nog wel wat aan een WCD? Ik kan namelijk ook rechstreeks de versterker verbinden.

En de versterker is een experia wifi van KPN, weet je toevallig ook of het (erg) nadelig is om dan de console met die rechtstreeks aangesloten versterker te verbinden in de 2e rj45 poort.

[ Voor 83% gewijzigd door 7W34K3R5 op 05-05-2020 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Switch. Hubs bestaan niet meer en als ze wel bestaan moet je die niet kopen. Hubs verlange n de snelheid van je verbinding waar een switch dat niet doet. Dus... Een switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-10 14:55
Kabels die je inbouwt moeten stug zijn (solide kern). Die monteer je af op een patch panel of een WCD. Rechtstreeks een rj45-stekker op een stugge kabel is geen goed idee.

Vanaf het patch panel of de WCD gebruik je dan kabels met een soepele kern. Er zijn gewoon Cat6 patch panels en wandcontactdozen, dat heeft verder nul invloed op de snelheid.

[ Voor 16% gewijzigd door woutertje op 05-05-2020 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:45
sypie schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 20:09:
[...]

Switch. Hubs bestaan niet meer en als ze wel bestaan moet je die niet kopen. Hubs verlange n de snelheid van je verbinding waar een switch dat niet doet. Dus... Een switch.
Je hebt helemaal gelijk slip of the tongue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7W34K3R5
woutertje schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 21:49:
Kabels die je inbouwt moeten stug zijn (solide kern). Die monteer je af op een patch panel of een WCD. Rechtstreeks een rj45-stekker op een stugge kabel is geen goed idee.

Vanaf het patch panel of de WCD gebruik je dan kabels met een soepele kern. Er zijn gewoon Cat6 patch panels en wandcontactdozen, dat heeft verder nul invloed op de snelheid.
Bedankt voor je reactie, hoe zit het dan met een stugge kabel als ik geen patch panel heb voor mijn modem, dus met rj45 in de modem. Moet ik dan nog steeds een stugge kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10 11:11

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

7W34K3R5 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 08:04:
[...]

Bedankt voor je reactie, hoe zit het dan met een stugge kabel als ik geen patch panel heb voor mijn modem, dus met rj45 in de modem. Moet ik dan nog steeds een stugge kabel?
Je legt dan eigenlijk stugge kabels van een WCD naar een WCD, en aan beide kanten een soepele kabel om aan te sluiten op je modem en je end device.

zie ook: https://www.utp-kabel.nl/...ik-een-in-opbouwdoos.html

Dus in jouw geval: Modem > soepele kabel > WCD > Stugge kabel > WCD > Soepele kabel > End device

[ Voor 8% gewijzigd door Lawwie op 06-05-2020 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:59

TommieW

Numa numa.

Lawwie schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 08:10:
[...]

Je legt dan eigenlijk stugge kabels van een WCD naar een WCD, en aan beide kanten een soepele kabel om aan te sluiten op je modem en je end device.

zie ook: https://www.utp-kabel.nl/...ik-een-in-opbouwdoos.html
Het is voornamelijk een keuze. Veel RJ45 stekkertjes die je aanknijpt kunnen ook prima met een solide kern omgaan (check dan even de verpakking, natuurlijk).
Iedere connector is ook weer een kans op een beetje verstoring. Bij 1GBps is dat meestal niet zo heel snel een probleem, maar bij hogere snelheden kan het eerder een probleem geven.

Voor je huis- tuin- en keukentoepassing zou ik zelf gewoon aan de muur afmonteren met een WCD en in de meterkast direct een stekkertje aanzetten, die permanent direct in een switch zit.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-10 14:55
TommieW schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 08:15:
[...]

Het is voornamelijk een keuze. Veel RJ45 stekkertjes die je aanknijpt kunnen ook prima met een solide kern omgaan (check dan even de verpakking, natuurlijk).
Iedere connector is ook weer een kans op een beetje verstoring. Bij 1GBps is dat meestal niet zo heel snel een probleem, maar bij hogere snelheden kan het eerder een probleem geven.

Voor je huis- tuin- en keukentoepassing zou ik zelf gewoon aan de muur afmonteren met een WCD en in de meterkast direct een stekkertje aanzetten, die permanent direct in een switch zit.
Dat kan inderdaad, ben er zelf niet zo'n fan van. Heb laatst voor minder dan twee tientjes een WCD en een opbouwdoosje voor in de meterkast gekocht, voor het geld hoef je het dus niet te laten.

Uit praktisch oogpunt ben ik het eigenlijk wel met je eens, als het je verder niks uitmaakt kun je het gewoon doen, zonder dat daar echt consequenties (bijv lagere snelheid oid) aan vast zitten.
Pagina: 1