Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proxi
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-06 21:44
Sinds enige tijd heb ik last van coil whine bij mijn pricewatch: Gigabyte GeForce RTX 2080 Windforce 8G. Het is duidelijk te horen, terwijl mijn kast gesloten is. Ik heb het idee dat de kaart eerder niet zo'n hard geluid maakte. Vanaf 17 seconden kun je het goed horen:

Hebben andere tweakers hier last van? Hebben jullie suggesties hoe ik het op kan lossen? Ik heb het idee dat het geluid het hardst is als de fans aanslaan. Ik heb geprobeerd om stof te verwijderen uit de fans, maar dat heeft niet geholpen.

Alvast dank :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-09 23:14
Ik kan het niet duidelijk horen, zijn het de fans of is het echt de 'kaart' zelf, ofwel de PCB? Als het de fans zijn dan kunnen de kogellagers misschien wel niet in orde zijn.

Tijdens full load, tijdens lichte load, wanneer ervaar je het? Ik heb wel eens meegemaakt dat een bepaalde voeding mijn kaart liet krijsen als het waren op full load. Met een andere voeding was dat opgelost.

Maar laten we dus bij het begin beginnen.

De titel van je youtube video zegt grinding fans, ik heb dus volume op 4000 gezet. Bedoel je dat geluid wat steeds iedere 2 sec oid terug komt? of dat continue geluid? Want dat geluid wat maar eens in de 1 a 2 sec optreed lijkt idd de fan of fans te zijn. Misschien even de boel cleanen?

Nu ik het vaker kijk, is dat geluid wat ik beschrijf wel van je GPU en niet iets van in je kamer? lijkt verder weg :P

[ Voor 32% gewijzigd door legendareN op 05-05-2020 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proxi
Ja, het is het geluid wat telkens terugkomt. Als de fans uitstaan hoor je dat niet. Het lijkt een beetje of iemand in de verte een boom aan het omzagen is. Het gebeurt alleen op lichte load, als ik een benchmark in MSI Kombustor draai, dan hoor je de fans 'normaal' draaien.

Ik heb het idee dat het optreedt als de fans aangaan. Het telkens aan- en uitslaan van de fans, door de lichte load, resulteert volgens mij in het knarsende geluid.
legendareN schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 19:42:
Als het de fans zijn dan kunnen de kogellagers misschien wel niet in orde zijn.
Weet je of ik iets kan doen aan de fans?

Deze voeding heb ik, mocht dat uitmaken: pricewatch: Corsair RM550x (2018) Zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
Het is niet echt goed advies, maar houd eens 1 fan stil met je vinger terwijl ze al niet draaien, zet dan met een programma de fanspeed op een snelheid waarbij ze gaan draaien. Dan kan je uitvogelen welke fan het is.

Niet te lang doen natuurlijk. met een paar sec heb je dat wel door.

Als het de fan zelf is, kijken of het vervangbaar is via de fabrikant of leverancier. En anders een aftermarket koelertje erop schroeven. Even goed schoonmaken kan ook aardig helpen. (al ziet het er niet erg vies uit, misschien een kabeltje wat er tegenaankomt vanuit de kaart zelf?)

Het klinkt niet als coil whine in ieder geval, dat is een irritant geluid, een piep die continue doorgaat. Of een zoom.

[ Voor 27% gewijzigd door legendareN op 05-05-2020 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dat is geen coil whine, Sluit eerst uit door de case fans uit te zetten

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proxi
Bedankt voor je suggesties @legendareN. Ik neem aan dat je Speedfan bedoelde, maar ik kon de individuele fans niet aansturen met die tool. Ik heb gewoon gewacht tot het probleem weer optrad met m'n kast open en kon toen gaan experimenteren. Als ik de meest rechter fan stilhoud dan gaat m'n GPU in een soort failsafe en gaan de andere twee fans draaien op maximale toeren. Dat gebeurt niet met de andere fans. Met de meest linker fan stopt het geluid niet, maar met de middelste wel. Dus ik denk dat het aan die fan ligt. Ik bel morgen de leverancier wel even, kijken of zij me kunnen helpen.

Schoonmaken met compressed air heb ik ook geprobeerd, maar heeft het probleem niet verholpen. De kaart was inderdaad niet erg verstoft, zoals je al zei.

Ik wist niet dat dit niet onder coil whine viel. Ik weet hoe dat klinkt, maar wist geen betere term te noemen. Weet zo niet hoe en of ik de topictitel kan aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
Je moet de kaart gewoon RMA sturen. Duidelijk een probleem met de kaart.
Pagina: 1