Natuurlijk is 10k omzet meer dan 2.4k netto. De berekening laat ik aan een Belg.
Daarnaast geld opzij leggen voor pensioen.
Weet niet hoe dat in België is.
Daarnaast vakantie geld krijgen ze niet en vakantie pakken betekent geen omzet.
Mark31 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 19:34:
Ik weet wel in Nederland jezelf moet verzekeren tegen ziekte.
Daarnaast geld opzij leggen voor pensioen.
Weet niet hoe dat in België is.
Daarnaast vakantie geld krijgen ze niet en vakantie pakken betekent geen omzet.
[ Voor 0% gewijzigd door Ardana op 09-11-2020 12:41 ]
In NL een echte no-go. Het is het einde van je fiscaal ondernemerschap. Loondoorbetaling bij afwezigheid is een zeer sterkte indicator van dienstbetrekking.
[ Voor 1% gewijzigd door Ardana op 09-11-2020 12:43 . Reden: MO-tags toegevoegd ]
Zou ik sowieso apart vinden, vakantiegeld krijgen van je opdrachtgever. Dan heb je of een heel sterk onderhandeld contract, of de opdrachtgever is nogal dubieus bezig en wil je wel als werknemer hebben, maar niet de lasten hebben in geval van crisis (lees ontslagvergoedingen ed.)t_captain schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 20:11:
[...]
In NL een echte no-go. Het is het einde van je fiscaal ondernemerschap. Loondoorbetaling bij afwezigheid is een zeer sterkte indicator van dienstbetrekking.
[ Voor 0% gewijzigd door Paganstars op 06-05-2020 09:13 . Reden: typo ]
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
kbc zelfstandig vakantie
Wettelijk zijn vakantie en ziekte toegekende onderbrekingen dat je niet beschikbaar bent voor werk en de taken van je werkgever niet kunt uitvoeren. Als zelfstandige wordt je per opdracht of per uur betaald.
Bedrijven als Acerta, Axa en banken helpen je bij het opstarten als zelfstandige en voor de wetgeving.
Als je dat wel hebt ben je simpelweg niet zelfstandig...
Het voordeel voor een baas is namelijk dat die een zelfstandige er gewoon een weekje uit kan gooien als er even een weekje geen werk is. Daarom krijgt die zelfstandige een premium.
Hetzelfde met vakantie, een zelfstandige krijgt betaald als hij voor de baas werk verricht, zoniet dan krijgt hij niet betaald...
En iets om over na te denken, als ik als baas 1 vaste kracht heb en de rest zelfstandigen dan zou ik absoluut niet willen dat die vaste kracht ook zelfstandig zou worden. Ik wil wel een beetje continuiteit in mijn bedrijf kunnen garanderen en een zelfstandige die kan morgen op een andere klus zitten als die daar zin in heeft...
Begin alvast met een vergelijking per jaar te maken, en laat ons eers eens bottom up beginnen vanaf jouw bruto loon, en daar alle bruto bedragen bij tellen.
Ze moeten die "voordelen" die je hebt zelf betalen, en ze betalen normaal ook iets meer sociale bijdragen dan jouw 13%. Anderzijds hebben ze een pak meer onzekerheid.
Als ze ziek worden gedurende langere tijd, dan valt hun inkomen naar 0. Met een goede groepsverzekering valt dat bij mij bv naar ca 90% van een normaal loon na een maand.
Zelfstandige moet ook boekhouder betalen, en zelf zorgen voor hun pensioen.
Als je het exact wil weten dan moet je alles maar eens door rekenen met een boekhouder, maar mijn gevoel zegt dat ze toch iets meer netto zullen over houden, maar ... bv in een periode als Corona zal je baas eerst een paar van die zelfstandigen op non-actief zetten wat ze dan maar moeten kunnen overbruggen met spaargeld.
Wel is het gevaarlijk om ontdekt te worden als schijnzelfstandige. Als je eerst in loondienst was, en dan als zelfstandige 100% voor 1 klant (en toevallig je oude werkgever) gaat werken, dan gaan er wel een paar alarmbellen af, en dat kan jou en je werkgever een hoop geld kosten.
Zeker met afspraken als 20 verlofdagen, en een uurrooster.... not good.
Als zelfstandige wordt je geacht opdrachten zelfstandig uit te voeren op momenten die je zelf kiest.
Tenzij je ook andere klanten kan scoren zou ik niet zomaar overstappen.
[ Voor 0% gewijzigd door t_captain op 13-05-2020 11:02 ]
Sony A7 iv en wat recycled glas
Daarnaast (zoals hierboven ook al genoemd) moet je van dat geld alle verzekeringen, pensioenen, materiaal, etc. ook bekostigen.
De grootste meerwaarde (voor mij als zelfstandige) is de vrijheid om mijn eigen opdrachten te kiezen, mijn tijd in te delen, mijn richting qua ontwikkeling te kiezen, enz. De vrijheid dus.
Raar... Is zo gek nog niet
Op korte termijn zal doorgaans de zelfstandige netto meer verdiensten hebben dan de werknemer in loondienst die vergelijkbaar werk verricht. Echter heeft zoals hierboven ook al genoemd de zelfstandige veel minder zekerheden.
Ziek? Geen doorbetaling.
Vakantie? Geen doorbetaling.
Opdrachtgever heeft geen werk meer? Geen doorbetaling.
Arbeidsongeschikt? Geen doorbetaling.
Vakantiegeld? Bestaat niet
Ouderschapsverlof? Wat is dat?
Daarnaast heeft een werknemer vaak nog allerlei voordelen die een zelfstandige zelf moet betalen. Telefoon, auto, laptop, werkbus vol gereedschap wat je in het weekend ook thuis kan gebruiken...
En de zelfstandige heeft dan juist weer kosten die de werknemer niet heeft, zoals kosten voor de boekhouder, facturatie, aansprakelijkheidsverzekering etc.
Hoe het financieel op lange termijn uitpakt voor de zelfstandige is dan ook voor een groot deel van geluk afhankelijk. Ben je bijna nooit ziek, raak je niet (tijdelijk) arbeidsongeschikt en weet je de agenda over een periode van jaren goed gevuld te houden? Dan zul je alles bij elkaar als zelfstandige beter af zijn dan de werknemer in loondienst. Maar zodra je gezondheid je een beetje in de steek laat, je (enige tijd of permanent) arbeidsongeschikt raakt of in een crisisperiode (Corona?) amper nog je agenda weet te vullen, dan houd je als zelfstandige onder de streep minder over dan de collega in loondienst.
Voorts is het natuurlijk mogelijk voor de zelfstandige om zich te verzekeren tegen de meeste risico's om zo min of meer dezelfde financiële zekerheid te creëren als de werknemer in loondienst heeft. Maar dat kost elke maand veel geld aan premies, waardoor het netto voordeel van de zelfstandige waarschijnlijk niet zo groot meer zal zijn ten opzichte van het netto inkomen van de werknemer.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
ik hoor eerder uitzonderlijk dat er rechtstreeks een overeenkomst is tussen de freelancer en de werkplek. meestal is er een tussen partij wat een uplift neemt op jou fee. Sommige tussenpartijen zijn oké, anderen zijn complete crap...
Dit soort gesprekken doet me geregeld twijfelen, maar zelf heb ik de stap niet gezet.
(België / ICT sector)
You don't need eyes to see, you need vision