Upgrade CPU/MoBo/RAM i.v.m. simracing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SytseHartvelt
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-01 21:02
Ik heb hier al bijna tien jaar dezelfde PC staan. In de tussentijd is de GPU twee keer geüpgrade, en is er een keer 8GB RAM bijgeprikt. Er draait een custom waterkoelingsloop op de CPU en de GPU. Momenteel heeft de PC de volgende specs:

Asus P8P67 EVO
Intel Core i7 2600K @ 5.0GHz
16GB Corsair Vengeance DDR3 RAM
nVidia RTX2070 + ~15% core clock

Ik ben de laatste tijd serieuzer gaan simracen, en ben aan het upgraden naar een dedicated sim rig met triple screens. Momenteel wordt er een 3440x1440 60Hz paneel aangestuurd, maar ik wil dus binnenkort daarnaast ook 3 1920x1080 144Hz panelen aansluiten. Die hoeven niet tegelijkertijd aan, maar ik zou ze wel graag tegelijkertijd aangesloten hebben en niet elke keer dat ik tussen werken en simracen wissel kabels om moeten pluggen. De RTX2070 heeft twee DP-poorten, 1 HDMI-poort en een USB-C poort. Ik heb begrepen dat je met DisplayPort 1.2+ schermen kunt daisy chainen, maar het is me nog een beetje onduidelijk of dat ook gaat lukken met drie schermen op 144Hz. Hoe los ik dit op? Kan dit überhaupt met één RTX2070, of zou ik een tweede GPU nodig hebben? Het liefste zou ik niet de RTX2070 vervangen, want die heb ik nog niet zo lang en daar is ook in geïnvesteerd voor het waterblock.

Daarnaast is het dus hoog tijd om de CPU, en dus ook het moederbord en het RAM te upgraden. Nu hangt iRacing sterk op single core performance, dus vraag ik me af hoe nuttig de huidige trend van zo veel mogelijk cores op een die proppen precies voor me is. Ik wil liever niet een hoop geld stukslaan op een nieuwe mobo/cpu/ram om dan maar 10-20% extra performance te hebben. Ik zit helemaal niet meer in het CPU-wereldje tegenwoordig, dus daarbij maak ik graag gebruik van jullie expertise. Het budget is op zich wel flexibel, maar met het bouwen van de sim-cockpit gaat het hele geintje een hoop geld kosten, en elke bespaarde euro is mooi meegenomen. Ter indicatie ga ik momenteel in mijn hoofd uit van ongeveer 250-300 euro voor de CPU, 100ish voor het moederbord en nog eens 150 voor het RAM-geheugen. Wat zouden jullie me aanraden?

De voeding is ooit erg ruim bemeten (ook omdat de GTX480 toentertijd érg power hungry was) en is een XFX 750W Black Edition. Die is ook al weer dik 9 jaar oud. Is het nodig om die te upgraden, of kan ik net zo goed wachten tot die er een keer uit zichzelf mee ophoudt voordat ik hem vervang?

Een hoop informatie en een hoop vragen, maar ik stel alle hulp op prijs :)

Beste antwoord (via SytseHartvelt op 11-05-2020 08:59)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:16
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-9600KF Boxed (SRFAD)€ 199,-€ 199,-
1MoederbordenMSI Mag Z390 Tomahawk€ 159,72€ 159,72
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 75,14€ 75,14
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 550W€ 98,35€ 98,35
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 532,21
Eventueel de 9600k en je huidige scherm op het moederbord aansluiten?
De volgende stap is een niet overklokbare i7 9700 of de wel overklokbare 9700k, kosten wel erg veel meer voor een geringe winst.
Goed moederbord, zit alles op en kun je goed op overklokken of later een i7/i9 op zetten.
Niet al te gek geheugen.
Wel een nieuwe voeding, gelijk 1 die weer 10 jaar mee kan.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• mitsumark
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-9600KF Boxed (SRFAD)€ 199,-€ 199,-
1MoederbordenMSI Mag Z390 Tomahawk€ 159,72€ 159,72
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 75,14€ 75,14
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 550W€ 98,35€ 98,35
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 532,21
Eventueel de 9600k en je huidige scherm op het moederbord aansluiten?
De volgende stap is een niet overklokbare i7 9700 of de wel overklokbare 9700k, kosten wel erg veel meer voor een geringe winst.
Goed moederbord, zit alles op en kun je goed op overklokken of later een i7/i9 op zetten.
Niet al te gek geheugen.
Wel een nieuwe voeding, gelijk 1 die weer 10 jaar mee kan.

• SytseHartvelt
Dank je wel voor de reactie Mitsumark!
Er wordt ook nog wel eens 'normaal' gegamed op de PC op de 34" ultrawide, dus ik ben eigenlijk wel echt op zoek naar een oplossing om alle vier de schermen aan de RTX2070 te hangen.

Voor wat betreft de hardware valt dit me allemaal erg mee qua prijs, en het ziet er zo op het eerste gezicht uit als een goede upgrade. Het RAM-geheugen zal ik denk ik nog een extra setje bijprikken en voor 32GB gaan, ook gezien mijn andere werkzaamheden met de PC, maar dat is allemaal niet zo spannend qua hardwarekeuze.

Hoe is de overclockability van de 9600k? Hij zal weer watergekoeld worden, en een deel van de reden dat de 2600k het zo lang heeft volgehouden is het feit dat hij het al die jaren stabiel op 5.0GHz heeft volgehouden. Ik sta er dus ook wel voor open om iets meer geld aan een CPU nu uit te geven, als dat betekent dat hij weer een flinke tijd mee kan.

Ook aangezien single core performance in iRacing zo belangrijk is, denk ik dat het belangrijk is om de clock speed zo hoog mogelijk te pushen (binnen redelijkheid natuurlijk) om de meeste performance improvement over m'n huidige CPU te halen. Naast pure clock speed zal de 9600k met 8 jaar extra ontwikkeling überhaupt ook efficiënter met de instructies omspringen, neem ik aan?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Mocht je AMD ook goedkeuren is de volgende stap eigenlijk de ryzen 3700. Gezien AMD wat goedkoper is scoort deze voor 100 euro extra veel beter dan de i5, en is met ongeveer 300 euro toch nog 100 euro goedkoper dan de (vergelijkbare) i7. De i7 heeft wel hogere single core performance.
Als je ryzen pakt pak dan wel crucial ram geheugen, en het liefst 2 latjes (is sneller dan 4). Voor 32 GB is dat dan de pricewatch: Crucial Ballistix BL2K16G32C16U4R .

• SytseHartvelt
Ik heb persoonlijk niets tegen AMD, maar omdat iRacing een belangrijke use case van de build gaat zijn en single core performance daarvoor belangrijker is, neig ik eerder naar een Intel-oplossing. De 9700k biedt voor mij denk ik dus ook niet voldoende voordeel over de 9600k, omdat de extra cores voor mij weinig uitmaken.
Met het aantrekkelijke prijspunt van de 9600k en dus het gevoel dat de volgende stappen (Ryzen 3700/9700k) niet veel extra's bieden, denk ik dat die keuze is gemaakt. Het bovenstaande moederbord lijkt me ook prima, en ik zal op zoek gaan naar een setje 32GB RAM geheugen op twee latjes. Tenzij er nog iemand met een ander overtuigend argument komt, uiteraard :)

Dan is eigenlijk de enige vraag die bij mij overblijft hoe ik op een prettige manier vier schermen op de RTX2070 aansluit, maar misschien is dit daar niet helemaal het juiste subforum voor?

• mitsumark
Voor zover ik kan vinden kun je gewoon een simpele USB-C naar displayport kabel kopen, als het goed is kun je dan alle 4 de schermen wel aansturen op de gewenste resolutie/Hz.
Helemaal zeker ben ik niet.

De AMD 3700X is singlecore vergelijkbaar met de 9600kf en na overklokken zelfs 10% langzamer, dat lijkt me in deze usecase dus geen upgrade.
Ik zou die eerder vergelijken met een i7 9700, welke (incl goedkoper moederbord) niet eens zo heel veel duurder is, maar de winst van Intel (hoge singlecore) is dan ook grotendeels weg.
Of je moet meer plannen hebben dan simracen (wat voor soort games speel je op je andere monitor?)

Wat geheugen opties: https://tweakers.net/pric...re/1473642;496033;469087/
Maar de keuze is reuze: https://tweakers.net/gehe...xK2HkN_SiROlmJydmEk3rL8AA
(ik zou geen geheugen nemen met een true latency boven de 10ns)

[ Voor 9% gewijzigd door mitsumark op 07-05-2020 13:43 ]

• SytseHartvelt
Heel behulpzaam mitsumark, thanks!

Ik heb ondertussen op het iRacing-forum ook begrepen dat USB-C -> DP een optie is, en ik dan gewoon alle vier de schermen zou moeten kunnen aansluiten zonder problemen. Dat probleem is dus opgelost :)

Naast simracing hou ik van single-player RPG's en city builders, dus er zal wat Cities Skylines, Anno 1800, The Witcher 3 en Cyberpunk 2077 en dergelijke games gespeeld worden. Maar daar een kleine performance hit nemen om beter te kunnen simracen is het wat mij betreft sowieso waard.

Ik zat nog even naar het moederbord te kijken. Ik vind dat er wat weinig USB-poorten zijn (maar daar valt nog wel om heen te werken). Daarnaast kan ik zo gauw niet vinden of het moederbord aansturing heeft voor RGB leds. Ik ben niet van plan het veel te gebruiken, maar het waterblock van mijn RTX2070 heeft RGB-leds en ik gok het nieuwe waterblock wat dus op de 9600k komt ook wel. Het zou fijn zijn om in ieder geval die optie te hebben in de toekomst.
Pagina: 1