Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Bestanden van encrypted ssd geheugen halen iMac.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• stannats
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 05-08-2022
Goedemiddag,

Mijn oude iMac 'het late 2011 model' heeft het begeven. De videokaart is overleden wat een bekend probleem is bij deze modellen. Nu wil ik het liefst geen geld steken in deze oude machine maar wel graag mijn bestanden van het ssd geheugen halen.

Echter....op de bestanden zit wel encryptie d.m.v. filevault. Vanzelfsprekend heb ik het wachtwoord van mijn iMac.

Nu heb ik drie vragen die ik aan jullie wil voorleggen.
A. Kan ik het ssd in een andere iMac stoppen en zo bij mijn encripted bestanden komen?
B. In het geval ik voor een ander besturingssysteem ga..kan ik het ssd in een externe behuizing stoppen en doormiddel van bijvoorbeeld usb bij mijn encripted bestanden komen? Zoja...welke soft- en hardware kan ik dan het beste aanschaffen om dit te bewerkstelligen?

Alvast bedankt.

Alle reacties

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:47

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Welkom op het forum!

Ik snap dit niet zo goed, je bestanden heb je toch gewoon in je TimeMachine backup zitten? Of in een andere backup? Zo niet, waarom zou je hier nu moeite in stoppen? Als je data niet backupped, is het toch niet belangrijk?

Omdat je iMac nog van vóór de T2 beveiligingschip is (naar ik meen) van de latere modellen kom je hier nog goed weg.

Wat je nodig hebt is in ieder geval 1 andere Apple computer en een USB enclosure waar je de SSD in kan doen. Gegeven het model hoop ik dat het een SATA SSD is, dan kun je voor een USB enclosure van een paar tientjes bij je data komen.

Op de 'andere' Mac hoef je alleen maar een wachtwoord in te voeren om bij je data te kunnen. Ik vraag me wel af welk wachtwoord dat is, of dat je een filevault master wachtwoord nodig hebt, ik weet dit even niet. Misschien is je account wachtwoord genoeg.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Nee.
Gooi je iMac NIET weg, niets daarvan, dat heb je nodig om je data te recoveren!

Als je geen backup hebt is de enige werkwijze:
1. je aanmelden op het Macfreak forum en je probleem voorleggen.
2. navragen of je iMac kan worden overgenomen door hem met een speciale Apple kabel op een ander Apple apparaat aan te sluiten (ik twijfel of dat kan omdat je GPU defect is, maar ik denk van wel) en dan meteen een complete databackup te maken.
3. als optie 2 niet werkt, kunnen diverse leden daar vertellen of/hoe je je GPU kan reflowen in je eigen oven (gratis), zodat de iMac definitief of tijdelijk is gerepareerd, lang genoeg om je data terug te kopiëren naar een externe harddisk.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:47

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Is dat allemaal nodig met een iMac uit 2011?

• stannats
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 05-08-2022
Bedankt voor alle reacties.
Ik ga het proberen met een externe behuizing en een andere mac.
Zodra ik weet of dit gaat werken laat ik het jullie weten.

to be continued..

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Renault schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 20:30:
Nee.
Gooi je iMac NIET weg, niets daarvan, dat heb je nodig om je data te recoveren!

Als je geen backup hebt is de enige werkwijze:
1. je aanmelden op het Macfreak forum en je probleem voorleggen.
2. navragen of je iMac kan worden overgenomen door hem met een speciale Apple kabel op een ander Apple apparaat aan te sluiten (ik twijfel of dat kan omdat je GPU defect is, maar ik denk van wel) en dan meteen een complete databackup te maken.
3. als optie 2 niet werkt, kunnen diverse leden daar vertellen of/hoe je je GPU kan reflowen in je eigen oven (gratis), zodat de iMac definitief of tijdelijk is gerepareerd, lang genoeg om je data terug te kopiëren naar een externe harddisk.
Voor een iMac uit 2011 hoeft dat nog niet, daar zit geen T2 chip in.

Zoals ook vermeld op MacFreak: SSD in een externe behuizing doen en daarna met de inloggegevens 1 van de gebruikers de schijf unlocken.

• Uitvreter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 30-11 22:52

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

Als je de beschikking hebt over een tweede Mac hoef je de orginele disk niet uit te bouwen.
Als je de oude iMac opstart in Target Disk Mode (T-toets ingedrukt houden tijdens het opstarten), en hem met een passend kabeltje aan de tweede Mac hangt, kun je je bestanden zo overspelen, alsof het een externe disk was.

May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-11 10:58
ter info, je kan de GPU ook upgraden in een 2011 iMac.

zie hier nog wat info : https://forums.macrumors....ics-card-upgrade.1596614/
Pagina: 1