Upgrade 11 jaar oude pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ZeTaCy
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-01 10:50
Ik heb op dit moment de onderstaande PC, waarbij ik vanaf het begin een goede CPU met de maximale hoeveelheid geheugen heb gekocht om zoveel mogelijk jaren te kunnen genieten. Hierbij heb ik 2x een upgrade gedaan van de videokaart, 1 PSU heb vervangen en een SSD er bij gestoken (had eerst alleen een HDD) om te zorgen dat PC weer snel werd. Ik heb op dit moment nog 2 monitoren die op 1680x1050 draaien en zolang die het nog doen zal daar geen upgrade van gedaan worden. Het idee achter de upgrade is precies hetzelfde, namelijk een PC die het 10+ jaar vol kan houden met hooguit een upgrade van de videokaart tussendoor.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core 2 Quad Q6600€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte GA-P35-DS3R€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenAsus GTX650TI-1GD5€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenAntec Twelve Hundred€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingZalman CNPS7000C-AlCu€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internMicroMemory 8GB DDR2 800MHz€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCooler Master GM G550M€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial MX300 2,5" 750GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een moederbord, AMD processor, aftermarket CPU cooler, 64gb ram.

Voor de moederbord heb ik moeite met het vinden van een goede die niet te veel poespas heeft, maar wel voldoet. Hij moet minimaal 4 case fans en 1 CPU fan kunnen voorzien van stroom. In de tijd dat ik mijn aftermarket CPU cooler van Zalman installeerde werd aangegeven dat de cooler zo zwaar was dat mogelijk je Moederbord het niet kon houden. Geldt dat dezer dagen nog?
Voor de processor wordt het hoogstwaarschijnlijk een AMD Ryzen 7 3700x.
Voor de CPU cooler heb ik geen idee wat goed is.
Voor het geheugen maakt mij niet heel erg uit als het maar 64gb ram is en een hoge prijs/kwaliteit verhouding heeft.

Hieronder wat ik al heb uitgezocht:

1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 295,-€ 295,-
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 78,90€ 78,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16Q-64GIS€ 285,50€ 285,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 659,40

Wat is je budget?
Tussen de 700,- en 1000,-

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Omdat ik al zo lang geen upgrade heb gedaan, heb ik geen idee wat op dit moment goed is qua merk.

Update 17:50 05-05-2020
Blijkbaar zijn mijn zinnen over de reden waar ik deze PC voor wil gaan gebruiken niet meegekomen.

Ik gebruik de PC nu voornamelijk om te gamen, dan heb ik het over CoH2, Diablo 3 en F.E.A.R. 3. Ik wil mijn toekomstige PC vooral gebruiken voor CIV 6, ANNO 1440, Cities Skylines en Planet Coaster. Ik heb op meerdere plekken gelezen dat een goede CPU met veel geheugen fijn is.

Over de vraag waarom zoveel geheugen, diezelfde vraag kreeg ik toen ik mijn huidige pc ging samenstellen. 2gb was toen voldoende kreeg ik te horen. Ik heb er ontzettend veel profijt van gehad toch te kiezen voor 8gb. Dit doe ik ook omdat ik dan voorkom dat de geheugen upgrade niet meer mogelijk is, van bijv. 32gb naar 64gb, omdat de MOBO niet de nieuwe geheugen ondersteunt of dat de 32gb geheugen die ik er bij wil steken niet meer te koop is.

[ Voor 7% gewijzigd door ZeTaCy op 05-05-2020 17:56 . Reden: Reactie op vragen ]

Alle reacties

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Wat ga je doen waarbij je 64GB RAM nodig denkt te hebben ?

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:37
PilatuS schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 16:14:
10 jaar met een computer doen. 8GB was 11 jaar geleden ook overkill, nu ben je blij dat je geen 4 hebt.

@ZeTaCy Ik zou kijken naar x570 moederbord, deze hebben PCI-e 4 wat mogelijk profijt gaat opleveren in de toekomst. Op dit moment hebben enkel de allersnelste SSD's er profijt van, maar aangezien je aangeeft 10 jaar met het systeem te willen doen kan het zijn dat tegen die tijd een GPU upgrade profijt gaat hebben van PCI-e 4.

Welk X570 moederbord je dan precies moet pakken weet ik niet, daar kunnen anderen meer zinnige dingen over zeggen.

WoT stats

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-01 11:45
PilatuS schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 16:14:
Ik begrijp vanuit het oogpunt zolang mogelijk er mee doen er zoveel mogelijk RAM in gooien. Aan de andere kant als je zo lang met een PC doet zullen de werkzaamheden daarop ook niet zo zwaar zijn dat er zo'n CPU en RAM in moet.

Mij lijkt een pricewatch: AMD Ryzen 5 3600 Boxed en pricewatch: G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB meer dan genoeg.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-01 11:25
Veel videokaarten hebben vandaag de dag DisplayPort of HDMI aansluitingen.
Mogelijk dat je monitoren dat niet doen?

Kwa aftermarket CPU koeler, zou ik kijken naar een toren met 12 of 14cm fan.
Zoals Noctua of BeQuiet

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ElPaco schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 16:19:
[...]
10 jaar met een computer doen. 8GB was 11 jaar geleden ook overkill, nu ben je blij dat je geen 4 hebt.
Dus nu veel geld uitgeven voor iets dat je niet gebruikt om het in de toekomst te gaan gebruiken terwijl het tegen die tijd veel goedkoper is. Als ie geen dingen doet waarbij het nodig is dan is het geld weg gooien. Dingen voor de toekomst kopen is iets wat je nooit moet doen met PC onderdelen omdat de prijs altijd lager zal zijn in de toekomst. Als ie er mee gaat gamen en geen andere zware dingen doet dan is 16GB wat ie zou moeten kopen. Met gamen en andere standaard taken krijg je dat de komende 4 jaar niet vol.

• sj0nsj44k
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-01 00:45
Je zou misschien beter voort kunnen met sneller geheugen en dan maar 32 gb. Dat kan in de toekomst makkelijker uitgebreid worden naar 64 gb. Op die manier profiteer je nu al van het snellere geheugen (ookal merk je daar in de praktijk niet veel van) en kan je deze upgrade later uitvoeren wanneer dit geheugen ook weer in prijs is gedaald en meer mainstream is.

Nu was een q6600 meer het instapmodel C2Q in die tijd en je zou nu dus ook voortkunnen met een 3600 en een x570 moederbord voor de upgradability.

32 GB lijkt mij daarin wel een mooie capaciteit. Ik merk zelf dat ik al regelmatig tegen de 16 GB aan schurk en er af en toe overheen kom. Dat zal de komende jaren zeker doorzetten.

[ Voor 15% gewijzigd door sj0nsj44k op 05-05-2020 16:26 ]

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-01 22:41
Wat wil je eigenlijk doen met je pc? Want als je nu nog met zo'n toestel werkt(ik ook als werkpc hoor met zelfs maar 4 GB RAM, maar is puur administratief/rdp/Teamviewer werk), dan kan je toch niet ineens 64 GB RAM nodig hebben, tenzij je ineens serieuze veranderingen gaat doen aan hetgeen je wil gebruiken?

Ok 11 jaar geleden was 8 GB niet gemeengoed, maar 4 GB was dat wel al voor een Officepc en je kwam af en toe al 8 GB tegen. Tegenwoordig is 8 GB standaard en is 16 GB voor een Officepc zelfs al veel.
Voor gamepc is het een stapje hoger: 16 GB standaard, 32 GB al veel en zelfs overkill

Dus zelfs als je nu zwaar wilt gamen kom je met 16 GB mooi toe en is 32 GB toekomstgericht. Maar 64 GB is nonsens. Dan upgrade je beter naar 64 GB als je het echt nodig hebt met de benodigdheden die je dan wil(en meestal zal dan je cpu/videokaart niet meer voldoende zijn)

Dus om nu mooi toe te komen: 8 GB voor officepc / 16 GB gamepc
Toekomstgericht: 16 GB voor officepc / 32 GB gamepc

Maar op vlak van RAMGeheugen vind ik sowieso niet echt dat je veel naar de toekomst moet kijken: meestal is tegen dat je het echt nodig hebt, de geheugenprijs zodanig veel lager dat je beter gewoon tussentijds upgrade.

P.S. Als je effectief in 2009 een C2Q 6600 hebt gekocht, heb je op dat moment al een zwaar verouderde pc gekocht.

http://specs.tweak.to/16567

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-01 19:44
nu 64G ram kopen omdat je dat over 8 jaar misschien nodig hebt is een hele slechte investering!
Hardware prijzen dalen altijd over verloop van tijd dus als je nu 2x8G koopt (is zat) houd je 2 geheugenslots vrij om in de toekomst, als de prijzen lager zij,n geheugen bij te kunnen plaatsten, mocht dat uberhaubt nodig zijn.

Als cpu zou ik naar de eerder genoemde 3600 kijken en als koeler is dit een prima exemplaar pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B
en dat moederbord is prima, zelfs de duurste gpu's van dit moment krijgen pci-e 3 niet vol, laat staan gpu's in de prijsklasse die jij hebt, tenzij je van plan bent in de toekomst een gpu van €1000 te kopen

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:42
Vertel ons eerst maar eens wat je met het systeem doet voordat er advies gegeven wordt. Aangezien je nu nog op een C2Q met GTX 650 Ti zit zal dat niet veel bijzonders zijn.

Welke monitoren zijn het?

Hoe oud is die voeding?

[ Voor 6% gewijzigd door Uszka op 05-05-2020 17:24 ]

• Velvus
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-01 10:01
Ik zou wat ook al eerder is genoemd die 64GB RAM naar 32GB halen. Dat komt prima mee de komende 5 - 8 jaar. Dat geld wat je dan overhoud zou ik investeren in een x570 chipset moederbord. Deze moederborden zijn duurder maar completer qua functies en meer future-proof voor toekomstige videokaarten en processoren, omdat er over het algemeen betere onderdelen op zitten zoals voltage modules voor de CPU.

Mocht in de toekomst je toch naar 64GB willen dan kan je dit er altijd probleemloos later bijprikken natuurlijk.

• ZeTaCy
Gisteren al een update gedaan van de OP. Hieronder een aangepaste lijst met onderdelen met bijv. een X570 MOBO. Nu ben ik nog benieuwd wat jullie ervaringen zijn met zo'n zware (gewicht) CPU cooler? Deze heeft zoals ik het goed zie een extra set beugels voor de achterzijde van de MOBO. En weet iemand of dit niet in de weg zit bij de RAM reepjes?

Ik wil iig iedereen alvast bedanken met het meedenken, wordt zeer gewaardeerd.

1MoederbordenMSI X570-A Pro€ 152,42€ 152,42
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B€ 21,95€ 21,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 754,87

Op de vraag over de monitoren, het zijn beide iiyama monitoren met DVI aansluitingen.
Op de vraag van de PSU, deze is +/- 5 jaar oud. Gezien ik niet iedere dag deze pc gebruik verwacht ik dat deze het nog wel volhoudt.

[ Voor 5% gewijzigd door ZeTaCy op 06-05-2020 09:05 ]

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:37
PilatuS schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 16:24:
[...]

Dus nu veel geld uitgeven voor iets dat je niet gebruikt om het in de toekomst te gaan gebruiken terwijl het tegen die tijd veel goedkoper is. Als ie geen dingen doet waarbij het nodig is dan is het geld weg gooien. Dingen voor de toekomst kopen is iets wat je nooit moet doen met PC onderdelen omdat de prijs altijd lager zal zijn in de toekomst. Als ie er mee gaat gamen en geen andere zware dingen doet dan is 16GB wat ie zou moeten kopen. Met gamen en andere standaard taken krijg je dat de komende 4 jaar niet vol.
Goed punt, al zou ik voor 32 gaan ipv 16, puur om het feit dat je dan 2x16GB hebt en je later makkelijk 2x16 bij kan prikken. Ook merk ik op mijn computer (met 32BG) dat ik regelmatig over de 16 heen ga. Spelletje op het ene scherm en de browser op het andere scherm. Dat in combinatie met Discord, Whatsapp en de verschillende game launchers gaat het hard.

WoT stats

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:42
ZeTaCy schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 09:00:
Gisteren al een update gedaan van de OP. Hieronder een aangepaste lijst met onderdelen met bijv. een X570 MOBO. Nu ben ik nog benieuwd wat jullie ervaringen zijn met zo'n zware (gewicht) CPU cooler? Deze heeft zoals ik het goed zie een extra set beugels voor de achterzijde van de MOBO. En weet iemand of dit niet in de weg zit bij de RAM reepjes?

Ik wil iig iedereen alvast bedanken met het meedenken, wordt zeer gewaardeerd.

1MoederbordenMSI X570-A Pro€ 152,42€ 152,42
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B€ 21,95€ 21,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 754,87

Op de vraag over de monitoren, het zijn beide iiyama monitoren met DVI aansluitingen.
Op de vraag van de PSU, deze is +/- 5 jaar oud. Gezien ik niet iedere dag deze pc gebruik verwacht ik dat deze het nog wel volhoudt.
En nog steeds weten we niet wat je met het systeem doet. Dat is essentieel voor een goed advies.

Voeding vervangen. Cooler Master GM is van dermate lage kwaliteit dat die er elk moment mee op kan houden na 5 jaar.

DVI-I of DVI-D?

• ZeTaCy
Uszka schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 10:28:
[...]

En nog steeds weten we niet wat je met het systeem doet. Dat is essentieel voor een goed advies.

Voeding vervangen. Cooler Master GM is van dermate lage kwaliteit dat die er elk moment mee op kan houden na 5 jaar.

DVI-I of DVI-D?
Mijn OP heb ik geupdate met wat ik er mee doe.

Dan ga ik opzoek naar een nieuwe voeding , dezelfde wattage zou afdoende moeten zijn gezien de CPU zuiniger is.

Welke DVI zal ik moeten nakijken.
Pagina: 1