Data opslaan Java programma

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1356890

Topicstarter
Ik ben bezig met een module voor mijn studie en alvast aan het oriënteren voor de eindopdracht die ik moet gaan programmeren.

Ik denk dat ik een programma ga schrijven waarin ik op de afdeling van mijn werk de gegevens in op kan slaan van mijn personeel. Je moet dan denken aan bijvoorbeeld: beoordelingen, competenties, ziekmeldingen, etc.

Nu is het zo dat het handig is om de data in iets van een database op te slaan. Welke database is hier het meest handig voor of zijn er andere oplossingen om de gegevens in op te slaan waar Java handig meer kan werken?

Alle suggesties en ideeen zijn welkom!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Praktisch elke soort database zou je met Java kunnen gebruiken. Relationeel, document, Graph databases het zou allemaal kunnen. Welke je kiest is afhankelijk van het project dat je doet en de eisen die je hebt. De kleine omschrijving die je geeft van jou programma zou prima in een relationele database kunnen, maar een een document database zou je ook een eind kunnen komen.

In die zin is je vraag dus eigenlijk wat te breed en moeilijk te beantwoorden voor ons :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Niet om je glazen in te gooien, maar ik zou eerst even bij je baas gaan praten of er niet zoiets al is. Zou een beeje jammer zijn als jij iets gaat doen wat men vervolgens niet gebruikt. En ieder beetje bedrijf heeft een HR systeem. Ze moeten dit soort dingen namelijk wettelijk gezien gewoon bijhouden. Kan zijn dat jij daar niks van ziet, wil niet zeggen dat het er niet al is. Dus bezint eer ge begint.

Qua database: relationele DB. Het mag niks kosten dus MySql, want meeste support voor en simpelste te regelen. Oh ja, en kan ook nog makkelijk richting cloud als je wilt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-07 21:51
@The Eagle TS heeft het over een eindopdracht van z'n studie. Ik denk dus niet dat er sprake is van een baas en en HR-systeem :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0nsj44k
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-06 20:30
Een xml letje aanmaken in Java? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1356890

Topicstarter
Het is inderdaad een studieopdracht, maar wel iets waar ik zelf iets aan heb, als ik er toch mee bezig ben. Bij mijn bedrijf hebben wij inderdaad een HR-systeem. Maar dit betreft uitsluitend verlofdagen etc. Alle beoordelingen staan opgeslagen op het intranet, in mappen, als Word bestanden. Om het overzichtelijk te maken is dit voor mijzelf wel handig.

MySql; dat ga ik dan eens verder uitpluizen.
In en XML-bestand alles opslaan; is ook een goeie. Dank voor de ideën!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alain
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Anoniem: 1356890 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 17:05:
Het is inderdaad een studieopdracht, maar wel iets waar ik zelf iets aan heb, als ik er toch mee bezig ben.
Houd er wel rekening mee dat je idee niet alleen over opslag van gegevens gaat, maar ook over beveiliging van de gegevens i.v.m. privacy. Dit laatste is misschien wel veel lastiger dan gewoon een paar gegevens in een database pleuren.

Je kan de data binair opslaan (dus gewoon de objecten wegschrijven in een data file), maar het nadeel is dat een nieuwe versie van je applicatie niet veel meer met de binaire data kan.

Je kan de data opslaan in een leesbaar bestand, zoals een tekst bestand of een xml bestand. Hierbij is het nadeel dat iedereen het kan openen, ook kan lezen en eventueel manipuleren.

Het lijkt me in dit geval dus handiger om een relationele database te gebruiken, waarbij je ook gebruikersrechten kan implementeren. Hetzij in de database, hetzij in je applicatie.

You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Anoniem: 1356890 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 17:05:
Het is inderdaad een studieopdracht, maar wel iets waar ik zelf iets aan heb, als ik er toch mee bezig ben. Bij mijn bedrijf hebben wij inderdaad een HR-systeem. Maar dit betreft uitsluitend verlofdagen etc. Alle beoordelingen staan opgeslagen op het intranet, in mappen, als Word bestanden. Om het overzichtelijk te maken is dit voor mijzelf wel handig.

MySql; dat ga ik dan eens verder uitpluizen.
In en XML-bestand alles opslaan; is ook een goeie. Dank voor de ideën!
Zoals al aangegeven, je wilt gewoon een relationele DB en dan maakt het niet uit wat je er in zet.
Wat je je wel moet beseffen is dat HR gerelateerde zaken zonder uitzondering privacy gevoelig liggen. Beoordelingen mag in principe niemand inzien behalve HR, manager en uiteraard medewerker zelf. Verlofdagen idem. Zijn allemaal dingen tussen werkgever en werknemer en heeft verder niemand iets mee te schaften. Ik snap je idee hoor, en het zal een prima vingeroefening zijn. Maar als jij er geen echte data in mag zetten (en die kans is heel groot) mis je denk ik een beetje je doel.

Ik weet niet hoe groot je afdeling is en wat voor mensen er werken? Anders zou je eens kunnenkijken naar een applicatie die kennis, interesses, gedane trainingen en certificeringen (inclusief geldigheid, verlooptijden etc) vastlegt en doorzoekbaar maakt. Dat zijn dingen die vaak in cv’s staan, maar met name de interesses en het verlopen van certificeringen is een behoorlijk ondergeschoven kindje.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beyond
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:37

Beyond

Dussssss.......

Kijk ook eens naar Spring Boot. Hiermee zet je makkelijk een basis op incl integratie van een database/security/etc.

[ Voor 3% gewijzigd door Beyond op 07-05-2020 23:12 ]

Al het goeie.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Competentie en beoordeling systemen binnen HR wordt door bedrijven grof geld gevraagd, omdat het zeer complex kan worden. Oftewel, begin met een hele duidelijke scope van wat jouw systeem moet kunnen doen. Competenties vast leggen is al zeer breed. Dus wellicht moet je je beperken tot dat ene ding?

Signature van nature

Pagina: 1