Ik heb me inmiddels suf gelezen en dito geprobeerd, maar ik struikel toch over een Lightroom-probleempje. Ik tracht op mijn website een aantal foto's (toch gauw zo'n 200) te showen - galerij-formaat, maar clickable voor groot in een lightbox. Ik exporteer ze zo rond de 2000 px lange zijde, 72 dpi, JPEG 80%, zoals op allerlei plekken wordt aangeraden. Maar veel van die prenten komen dan toch uit op zo'n 3 Mb - terwijl allerlei web- en Lightroomgoeroes stellen dat je voor een site moet (kunnen) volstaan met zo'n 500 - 800Kb.
Lukt mij van geen kanten om het formaat daartoe te beperken. Als ik de export beperk tot 1Mb roept LR dat het hem niet lukt om ze zo klein te maken. Doe ik iets fout, kletsen die types die zeggen dat je op 800 Kb uit moet kunnen komen uit hun nek, of is er niks mis met prenten van zo'n 2,5 - 3 Mb?
Als ik bij een plugin als ShortPixel te rade ga en ze op een serie foto's laat proefdraaien zeggen ze dat ze de boel zo'n 25-30% compacter kunnen maken - denk dat ik daar (voor $9.99 per 20000 foto's) wel op in ga. Maar alleen als ik zelf de boel niet significant compacter kan maken.
Iemand met het verlossende woord?
Lukt mij van geen kanten om het formaat daartoe te beperken. Als ik de export beperk tot 1Mb roept LR dat het hem niet lukt om ze zo klein te maken. Doe ik iets fout, kletsen die types die zeggen dat je op 800 Kb uit moet kunnen komen uit hun nek, of is er niks mis met prenten van zo'n 2,5 - 3 Mb?
Als ik bij een plugin als ShortPixel te rade ga en ze op een serie foto's laat proefdraaien zeggen ze dat ze de boel zo'n 25-30% compacter kunnen maken - denk dat ik daar (voor $9.99 per 20000 foto's) wel op in ga. Maar alleen als ik zelf de boel niet significant compacter kan maken.
Iemand met het verlossende woord?
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes