Moederbord keuze: B450 vs. X570

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ApOE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-11-2025
Ik zoek een goed moederbord met onboard Wifi en kom uit bij de volgende 2 opties

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenAsus TUF Gaming X570-PLUS (WIFI)€ 234,05€ 234,05
1MoederbordenMSI B450 Gaming Pro Carbon AC€ 148,-€ 148,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0

Wat is je budget?
tussen de € 150 - 250, op zich maakt het me niet heel veel uit. Ik wil echter geen onnodig geld uit geven voor opties/features die ik toch nooit gebruik.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Zie bovenstaande voorbeelden, ik hoef overigens geen RBG, maar dit lijkt tegenwoordig wel een standaard opie.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik ga enkel gamen (simrace VR Valve Index), shooters, Diablo 4, etc spelen. Ik wil niet overklokken, modden, tunen etc.

Waar ik even niet uit kom is of de X570 ten opzichte van de B450 voor mij voordelen heeft?

Rest van het systeem zal bestaan uit een 3700X icm. 2080 Super en 32BG geheugen.

Alle reacties

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:02

br00ky

Moderator Harde Waren
ApOE schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 13:45:

Waar ik even niet uit kom is of de X570 ten opzichte van de B450 voor mij voordelen heeft?
Lijkt mij vrij gemakkelijk. Zet ze in vergelijking naast elkaar in de PW, en daar heb je je antwoord toch? Koop wat je nodig hebt. Als dat 90 euro meer moet kosten, vooral doen. Wij kunnen moeilijk inschatten wat voor jou de beste keus is. Ik vermijd zelf bijvoorbeeld altijd wifi op een desktop en ik heb een 4e generatie Intel cpu, dus aan beide borden zou ik zelf niks hebben. Heb jij daar wat aan? Nee ;).

[ Voor 24% gewijzigd door br00ky op 05-05-2020 13:53 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:34
Blijkbaar wil je een bord met wifi. Kijk dan ook eens naar pricewatch: Asus ROG Strix B450-E Gaming want die heeft voor een iets hogere prijs een veel betere antenne dan de MSI Carbon. Voor de rest zeer vergelijkbaar. X570 alleen nemen als PCI-e4.0 gewenst is. Aangezien PCI-e3.0 voor de snelste videokaarten van dit moment nog geen belemmering is zie ik het nut daar niet van in.

[ Voor 14% gewijzigd door Uszka op 05-05-2020 14:00 ]

• ApOE
br00ky schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 13:51:
[...]

Lijkt mij vrij gemakkelijk. Zet ze in vergelijking naast elkaar in de PW, en daar heb je je antwoord toch? Koop wat je nodig hebt. Als dat 90 euro meer moet kosten, vooral doen. Wij kunnen moeilijk inschatten wat voor jou de beste keus is. Ik vermijd zelf bijvoorbeeld altijd wifi op een desktop en ik heb een 4e generatie Intel cpu, dus aan beide borden zou ik zelf niks hebben. Heb jij daar wat aan? Nee ;).
De vraag die ik zelf moeilijk beantwoord krijg en dus hier durfde te stellen is of de X570 chipsets voor mijn doeleinde (gaming + VR) een aanzienlijke performance winst leveren die de meerprijs rechtvaardigen.
Er zullen mogelijk mede Tweakers zijn welke ook voor deze keuze stonden en mij wellicht hun mening/ervaring kunnen delen.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:02

br00ky

Moderator Harde Waren
ApOE schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 13:58:
[...]

de X570 chipsets voor mijn doeleinde (gaming + VR) een aanzienlijke performance winst leveren die de meerprijs rechtvaardigen
Nee, mits
Uszka schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 13:58:
X570 alleen nemen als PCI-e4.0 gewenst is.
En het antwoord daarop is eigenlijk altijd nee want
Uszka schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 13:58:
Aangezien PCI-e3.0 voor de snelste videokaarten van dit moment nog geen belemmering is zie ik het nut daar niet van in.

[ Voor 20% gewijzigd door br00ky op 05-05-2020 14:00 ]

• VoedoeAndVodka
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-01 12:36
Wel even bijzeggen dat als je Wi-Fi 6 (802.11ax) wilt, je ofwel een X570 of een aparte netwerkadapter zal moeten kopen.

• ApOE
Bedankt voor de reacties allemaal!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-01 11:16
X570 is niet de moeite waard tot er pci-e4 videokaarten komen. Die zijn er nog niet en de beste videokaart nu heeft nog grote speling bij pci-e3 voor zover ik weet. Lijkt me nogal nutteloos dus.

X470 is de moeite waard als je SLI wilt gaan met meerdere videokaarten. Met games geeft SLI altijd gezeik en is het duurder dan een single videokaart van hogere kwaliteit. Dus ook niet de moeite waard.

Ik ga zelf een systeem bouwen en ik dit zijn mijn conclusies. Ik ga ook voor een MSI Pro Carbon AC b450 bord. Daar zit WiFi en Bluetooth standaard al bij op goed niveau, fatsoenlijke PCB, 2 m2 sloten en genoeg fan aansluitingen voor zover ik weet. Samen met een ryzen 3600. Wellicht moet ik het moederbord voor die CPU updaten maar dat lijkt me niet zo moeilijk met een USB stickie en een vinger.

Tldr: ik zie niet in waarom je als gamer iets anders dan een b450 bord nodig hebt.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:34
Grotbewoner schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 15:15:
tot er pci-e4 videokaarten komen. Die zijn er nog niet
Wat hebben RX 5500/5600/5700(XT) dan?

• Grotbewoner
Uszka schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 15:23:
[...]

Wat hebben RX 5500/5600/5700(XT) dan?
Die kúnnen op PCI-e4.0 aangesloten worden maar zijn ook backwards compatible met PCI-e3.0. Maar zelfs met PCI-e3.0 komt hij nog niet eens bij de helft van de maximale bandbreedte van PCI-e3.0.

Quote uit een test:
Looking at the results, we can see a whole lot of nothing. PCI-Express 4.0 achieves only tiny improvements over PCI-Express 3.0—in the sub-1-percent range When averaged over all our benchmarks, we barely notice a 1% difference to PCIe Gen 3. I also included data for PCI-Express Gen 2, data which can be used interchangeably to represent PCIe 3.0 x8 (or PCIe 4.0 x4). Here, the differences are a little bit more pronounced, but with 2%, not much to write home about, either. These results align with what we found in previous PCI-Express scaling articles.

That's of course a good thing as it confirms that you do not need an expensive PCI-Express 4.0 motherboard to maximize the potential of AMD's new Radeon RX 5700 XT. It also produces strong evidence that PCIe 4.0 won't be needed for even more powerful next-gen graphics cards because our three tested resolutions reveal more details.
Ik vond dat ook eerst een beetje verwarrend, waarom zouden ze dan die aansluiting hebben? Dat is volgens mij vooral voor gekke industriële toepassingen van een pc met hele gekke dure SSD's die de bandbreedte wel kunnen benutten maar nogal nutteloos zijn voor een gamer.

Ook voor future proofen heeft het weinig zin, want de volgende generatie kaarten heeft de bandbreedte nog niet nodig en voor bij de generatie daarna heb je waarschijnlijk weer een nieuwe CPU socket nodig (dus ook een heel nieuwe moederbord nodig), ook bij AMD omdat hun steun voor de AM4 socket af gaat lopen.

[ Voor 8% gewijzigd door Grotbewoner op 05-05-2020 15:39 ]

• Darksequence
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 16:17
Grotbewoner schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 15:36:
Ook voor future proofen heeft het weinig zin, want de volgende generatie kaarten heeft de bandbreedte nog niet nodig en voor bij de generatie daarna heb je waarschijnlijk weer een nieuwe CPU socket nodig (dus ook een heel nieuwe moederbord nodig), ook bij AMD omdat hun steun voor de AM4 socket af gaat lopen.
Hoewel ik het voor het grootste gedeelte met je eens ben, lijkt dit me onzin. Met de juiste videokaart kun je nog prima (1440 of) 4k gamen op cpu's van 6 jaar geleden. Met andere woorden hoewel het AM4 platform na de volgende generatie procs misg niet meer compatibel is met AMD's nieuwere cpu's zegt dat niks over de videokaarten van de toekomst. En als je over een paar jaar je videokaart wilt upgraden voor de dan courante games. Hebben ze tegen die tijd mischien wel pci-e4 nodig om goed te kunnen presteren.

• Grotbewoner
Darksequence schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 19:49:
[...]

Hoewel ik het voor het grootste gedeelte met je eens ben, lijkt dit me onzin. Met de juiste videokaart kun je nog prima (1440 of) 4k gamen op cpu's van 6 jaar geleden. Met andere woorden hoewel het AM4 platform na de volgende generatie procs misg niet meer compatibel is met AMD's nieuwere cpu's zegt dat niks over de videokaarten van de toekomst. En als je over een paar jaar je videokaart wilt upgraden voor de dan courante games. Hebben ze tegen die tijd mischien wel pci-e4 nodig om goed te kunnen presteren.
Dat zou kunnen, misschien heb ik het iets te zwaar gesteld. Ik weet wel uit mijn eigen geschiedenis dat elke keer dat ik daar op hoopte het eigenlijk onzinnig was om de GPU te draaien met zo'n oude CPU, omdat dat dan een flinke bottleneck was. Maar wie weet is het dit keer anders. Mij lijkt die kans niet zo groot.

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Kleine vraag vanuit mijn kant, ik sta op het punt om mijn oude i7 3770 te vervangen voor een geheel nieuwe Ryzen build, in mijn geval een Ryzen 5 3600.

Ik was van plan om een MSI B450 Tomahawk Max moederbord te nemen maar met de recente berichtgeving dat B450/X470 geen 4000-series Zen 3 CPUs zullen ondersteunen, zit ik te twijfelen of een X570 geen betere keuze is?

Ik vervang mijn CPU en moederbord niet zo heel snel (mijn 3770 en DQ77MK gaan nu ook al flink wat jaren mee) maar mijn idee was om in de toekomst mijn 3600 te vervangen met een "4700X" ofzo als laatste AM4 upgrade. Dat gaat nu dus niet gebeuren, ik kan enkel omhoog in dezelfde familie (e.g. een gebruikte 3900X over een paar jaar) maar een generatie nieuwer gaat niet werken.

Maar maakt dat eigenlijk wat uit? Met het prijs verschil tussen de B450 en dezelfde ASUS TUF X570 Gaming Plus WiFi (de niet-WiFi is niet te krijgen waar ik woon) kan ik mijzelf overtuigen om bv geen 2070 Super maar een 2080 Super te nemen. Dat laatste lijkt mij meer impact hebben op de gaming performance van mijn nieuwe Ryzen 5 3600 ipv een X570 moederbord?

Of is het aanschaffen van een goed B450 moederbord nu juist geen goed idee meer, i.v.m. het gebrek aan Zen 3 / Ryzen 4xxxx ondersteuning?

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 29-01 08:58
Ik denk dat, gezien de meest recente ontwikkelingen (10 mei, dus net nadat TS deze vraag heeft gesteld), de balans tussen x570 vs b450 terug in het voordeel van de x570 slaat.

In ieder geval is het zo dat wie denkt aan een cpu upgrade (naar Ryzen 4000) in de nabije toekomst, niks heeft aan de b450 of x470 mobo's.Wie zo'n upgrade niet overweegt, kan gerust bij die edities blijven, maar wie dat wel zou willen, kijkt het best uit naar minstens een b550. En wie niet kan wachten, kiest m.i. best voor een redelijk geprijsde x570. En voor zover ik kan inschatten, is de asus x570 tuf gaming redelijk geprijsd.

Ikzelf ben in het bezit van dat Mobo, en kan het alleen maar aanraden.

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

Pagina: 1