Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SwitchingtoAMD
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 26-01-2021
Mijn vraag:
De SSD van mijn laptop is ontzettend traag geworden. Opstarten is van 5 seconden na 20-30 gegaan. Ook het openen van programma's gaat heel langzaam. Hoe krijg ik deze weer sneller?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Intel i3 4030u
4GB Ram
120GB Kingston SSD

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Windows opnieuw installeren
Windows opnieuw installeren en gegevens wissen
Schijf volschrijven en dan dat mapje verwijderen (achteraf gezien stom geweest, dacht dat alle vrije ruimte dan op dezelfde plek terugkwam/dus sneller)

Dat laatste heeft er denk ik voor gezorgd dat alles helemaal volgeschreven is. Ik heb tot op 0kb vrije ruimte maar bestanden in die map gegooid. Ik lees wel eens tips over een Linux distro booten via USB en dan zo de schijf te legen. Maar is er ook een optie om binnen Windows gewoon je schrijf weer leeg te maken, zodat die sectoren niet meer beschreven staan?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Formatteren?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@SwitchingtoAMD Hoeveel schijfruimte heb je nu vrij? Op zich is het verwijderen van bestanden en legen van de prullenbak voldoende om Windows uiteindelijk een TRIM te laten draaien waarna de sectoren weer klaar zijn voor gebruik.

Je geeft aan dat de SSD traag is. Heb je ook de cijfers om dat de ondersteunen?
Heb je ook de S.M.A.R.T.-status al eens goed bekeken?

@Wintervacht Formatteren zal niet veel doen. Kingston heeft wel een FAQ over de performance degradatie: https://www.kingston.com/en/support/technical/products/sa400, 4e entry van boven.

[ Voor 5% gewijzigd door Room42 op 05-05-2020 13:48 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Schijf volschrijven en dan een mapje verwijderen?
Dat heeft in ieder geval helemaal geen nut.

Staat je Windows goed ingesteld om de schijf af en toe te trimmen? Anders zou ik snel voor een back-up zorgen, want je SSD zou zomaar eens aan het overlijden kunnen zijn.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:05

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Meten is weten. Gebruik bijvoorbeeld Crystaldiskmark om de snelheid van de schijf te checken.

Wellicht is er wel iets anders aan de hand, of je schijf loopt daadwerkelijk op zn laatste benen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:06

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Eerste wat je zou moeten doen is crystaldiskinfo erbij pakken.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Doe een Secure erase, en installeer dan alles opnieuw.
Dan kan de TRIM ook weer opnieuw beginnen.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-09 21:30
Door wat je opschrijft en geprobeerd hebt (disk volschrijven in 1 mapje en dat deleten) lijkt het dat je een TRIM wilt forceren op de vrije ruimte van de SSD. Ik vraag me echter af of performance degradatie van de SSD (als gevolg van gebrek aan beschikbare vrije erase blocks) de oorzaak is van de slow-down die je ziet bij starten van Windows en openen van applicaties. Want het langzaam worden door die oorzaak is enkel het geval voor het wegschrijven van data op je SSD, en de hoeveelheid writes in een windows start is niet zo groot dat dit van 5 naar 20-30 seconde zou toenemen, althans ik denk dat dit zeer onwaarschijnlijk is.

Testje dat je zou kunnen doen is een crystaldiskmark run, en kijken of die rapporteert voor sequential I/O of je wel of niet nog honderden Mb's kan lezen en schrijven. Ziet dat er gewoon goed uit, dan versterkt dat mijn suggestie dat er iets anders aan de hand is. Wat die andere oorzaak kan zijn is moielijk zo te gokken, denk aan zaken als problematische drivers die tijdens de start voor enorme wachttijden zorgen, virus/malware scanners die bij opstarten om een of andere reden veel tijd consumeren, etc.etc. Maar daar kan je op inzoomen als de huidige SSD als verdachte inderdaad uitgesloten kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:03
Voor iedereen hierboven die denkt dat het met TRIM te maken heeft.
Windows kan dit gewoon voor jouw doen, het zit in het menu voor defragmentatie en heet nu "stations optimaliseren".

https://support.microsoft...agment-your-windows-10-pc

Niet secure-erase of formatteren. Dat is veel te grof geschut.

[ Voor 15% gewijzigd door jeroen3 op 05-05-2020 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
jeroen3 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 13:58:
Voor iedereen hierboven die denkt dat het met TRIM te maken heeft.
Windows kan dit gewoon voor jouw doen, het zit in het menu voor defragmentatie en heet nu "stations optimaliseren".

https://support.microsoft...agment-your-windows-10-pc

Niet secure-erase of formatteren. Dat is veel te grof geschut.
Nooit (!!) een SSD defragmenteren. Dat is is voor draaiende disks bedoeld. SSD's kunnen niet gefragmenteerd raken en het defragmeteren veroorzaakt juist onnodige writes. Windows schakelt automatisch defragmenteren niet voor niets uit voor SSD's. I stand corrected. Deze functie doet nu dus een Trim. d:)b

Een secure erase met tools van de fabrikant is juist de aanbevolen methode. Deze zorgt ervoor dat een (voor de SSD veilige) full wipe uitgevoerd wordt met daarna een trim.

[ Voor 14% gewijzigd door Room42 op 05-05-2020 14:17 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:03
@Room42 Je leest niet goed. Vanaf Windows 8 doet windows daar voor SSD's daar geen defragmentatie meer, maar een blkdiscard, ofwel trim.
Het heet nu ook optimaliseren, en het staat standaard aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
jeroen3 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 14:09:
@Room42 Je leest niet goed. Vanaf Windows 8 doet windows daar voor SSD's daar geen defragmentatie meer, maar een blkdiscard, ofwel trim.
Ok, dan is het goed. d:)b
Maar dan is het gewoon legen van de prullenbak en een beetje geduld dus ook voldoende.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:39
jeroen3 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 14:09:
Klopt bijna iedereen valt daarover als je erover begint :+ . Maar daar zit toch echt de TRIM functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SwitchingtoAMD
De app blijft grijs bij mij, misschien ziet hij de SSD niet?
AzertyNL schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 13:57:
Door wat je opschrijft en geprobeerd hebt (disk volschrijven in 1 mapje en dat deleten) lijkt het dat je een TRIM wilt forceren op de vrije ruimte van de SSD.
Ja dat was de bedoeling en achteraf gezien niet de juiste zet.

Dit is de info uit Crystaldiskinfo. Ik snap er alleen niet veel van. De status geeft hij iig aan als goed:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CmY-Vqhkx_PFdjI5rtOE1qc95PA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ojFvBELfzMK3Yd1SVaUpvwXW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:22
Je hebt alles al eens opnieuw geïnstalleerd zeg je. Heb je daarna ook opschonen gedaan?
(Disk Cleanup, Clean System files) Windows heeft er een handje van een Windows.old map aan te maken die heel handig kan zijn als je terug wilt. Maar dat wil je nu niet, dus mag het weg.

Heb je dat wel gedaan en is het systeem nog steeds traag, kijk dan eens naar je partities. Zit je SSD helemaal vol met de bestaande partities of heb je nog ruimte vrij? Zo nee, maak die ruimte eens en kijk wat het doet. (Shrink Partition. Als het niet lukt via Disk Management moet je een ander tooltje proberen als bijvoorbeeld AOMEI Partition Assistant)

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SwitchingtoAMD
Crahsystor schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 15:10:
Je hebt alles al eens opnieuw geïnstalleerd zeg je. Heb je daarna ook opschonen gedaan?
(Disk Cleanup, Clean System files) Windows heeft er een handje van een Windows.old map aan te maken die heel handig kan zijn als je terug wilt. Maar dat wil je nu niet, dus mag het weg.

Heb je dat wel gedaan en is het systeem nog steeds traag, kijk dan eens naar je partities. Zit je SSD helemaal vol met de bestaande partities of heb je nog ruimte vrij? Zo nee, maak die ruimte eens en kijk wat het doet. (Shrink Partition. Als het niet lukt via Disk Management moet je een ander tooltje proberen als bijvoorbeeld AOMEI Partition Assistant)
In principe is mijn laptop nu leeg. Alleen Windows is geïnstalleerd. Die staat op de C schijf en dat is ook de enige partitie. Vandaar dat ik dus alle vrije ruimte wil wissen omdat ik hoop dat dat een oplossing biedt. Alleen met een SSD is dat nogal lastig omdat er altijd iets blijft staan als je het overschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 11:39
Misschien niet direct het antwoord maar het makkelijkste is gewoon een nieuwe SSD kopen. Ze zijn tegenwoordig zo goedkoop. Voor iets van 50 euro heb je al een 256 GB ssd of voor 25 euro 1 van 120 GB. En dan prik je er direct een extra geheugenreepje bij. Want 4 GB is wel erg weinig.
Ook zit Win10 al snel vol, dus 120 GB is ook al snel krap.

Deze bijvoorbeeld:
pricewatch: Crucial BX500 240GB

Ik ga er even vanuit dat je geen M.2 SSD erin heb zitten.

[ Voor 31% gewijzigd door chrisborst op 05-05-2020 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
SwitchingtoAMD schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 15:15:
[...]

In principe is mijn laptop nu leeg. Alleen Windows is geïnstalleerd. Die staat op de C schijf en dat is ook de enige partitie. Vandaar dat ik dus alle vrije ruimte wil wissen omdat ik hoop dat dat een oplossing biedt. Alleen met een SSD is dat nogal lastig omdat er altijd iets blijft staan als je het overschrijft.
Blijft de vraag hoe groot is de C: partitie? Als die schijfvullend is, zal de SSD dat zien als allemaal in gebruik. Zorg dat je vrije, ongepartitioneerde, ruimte krijgt op die schijf. Als er dan niks veranderd, Secure Erase met die Kingston tool. Dat moet werken als je UEFI/BIOS goed ingesteld (AHCI) staat en je de rechten (Administrator) hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SwitchingtoAMD
chrisborst schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 15:19:
Misschien niet direct het antwoord maar het makkelijkste is gewoon een nieuwe SSD kopen. Ze zijn tegenwoordig zo goedkoop. Voor iets van 50 euro heb je al een 256 GB ssd of voor 25 euro 1 van 120 GB. En dan prik je er direct een extra geheugenreepje bij. Want 4 GB is wel erg weinig.
Dus mijn schijf is toch dood aan het gaan? Ik vond het al gek dat die cijfertjes aan beide kanten gelijk waren :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SwitchingtoAMD
Crahsystor schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 15:20:
[...]

Blijft de vraag hoe groot is de C: partitie? Als die schijfvullend is, zal de SSD dat zien als allemaal in gebruik. Zorg dat je vrije, ongepartitioneerde, ruimte krijgt op die schijf. Als er dan niks veranderd, Secure Erase met die Kingston tool. Dat moet werken als je UEFI/BIOS goed ingesteld (AHCI) staat en je de rechten (Administrator) hebt.
Hij geeft 102GB vrij aan van de 118GB (de schijf is 128).
Dus nu moet ik die vrije ruimte in een nieuwe partitie gooien en die verwijderen zodat het ongepartitioneerde vrije ruimte is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
SwitchingtoAMD schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 15:22:
[...]

Hij geeft 102GB vrij aan van de 118GB (de schijf is 128).
Dus nu moet ik die vrije ruimte in een nieuwe partitie gooien en die verwijderen zodat het ongepartitioneerde vrije ruimte is?
Nee, je hoeft er geen partitie voor aan te maken. Op onderstaand plaatje (link) zie je bij Disk 1 wat je wilt hebben; Unallocated. Rechterklik op je C: en shrink. Dan hou je Unallocated ruimte over. DAT zal de SSD als vrije ruimte zien. Wat WINDOWS als vrije ruimte ziet is even niet interessant.
https://docs.microsoft.co...media/disk-management.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SwitchingtoAMD
Crahsystor schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 15:28:
[...]

Nee, je hoeft er geen partitie voor aan te maken. Op onderstaand plaatje (link) zie je bij Disk 1 wat je wilt hebben; Unallocated. Rechterklik op je C: en shrink. Dan hou je Unallocated ruimte over. DAT zal de SSD als vrije ruimte zien. Wat WINDOWS als vrije ruimte ziet is even niet interessant.
https://docs.microsoft.co...media/disk-management.png
Ik kan hem met 78314mb verkleinen. Een stuk minder dan wat er aan vrije ruimte is, dat is het verschil wat je bedoeld toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
SwitchingtoAMD schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 15:32:
[...]

Ik kan hem met 78314mb verkleinen. Een stuk minder dan wat er aan vrije ruimte is, dat is het verschil wat je bedoeld toch?
Nee, dat is niet het verschil, maar voor nu ook even niet relevant. Verkleinen en testen of het gewerkt heeft. Na een reboot, testen of het werkt. Zo nee, laat hem eens even gewoon aan staan zodat het OS van de SSD zelf z'n opruimprogrammaatjes kan draaien.

(Die ruimte waarmee je kunt verkleinen is de ruimte tussen het laatste stukje in het boekje van Windows en het einde van het boekje van Windows. Wil je dat laatste stukje opschuiven zodat het netjes aansluit allemaal, het boekje van Windows geen lege pagina's heeft vanaf het begin tot alles er in staat, dan moet je Defragmenteren. Maar dat is NU niet belangrijk. En met een SSD sowieso niet als het ding gewoon z'n werk doet.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Welk typenummer van Kingston is het? Er zijn wat oudere types bijv: V300 die problemen met firmware hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-09 14:37
Voordat je je SSD vervangt kun je nog even kijken of het iets anders is:

- Slechte accu en matige voeding, waardoor de CPU gaat throttlen en een veel lagere snelheid draait (zelf ook gehad als de accu bijna leeg was).
- Stof in je laptop waardoor de temperatuur snel oploopt en je CPU ook op veel lagere snelheid gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-09 21:30
SwitchingtoAMD schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 14:58:

Dit is de info uit Crystaldiskinfo. Ik snap er alleen niet veel van. De status geeft hij iig aan als goed:
Mijn fout, ik bedoelde eigenlijk CrystalDiskMARK, zie het scherm daarvan hier: https://en.wikipedia.org/wiki/CrystalDiskMark

Met dat programma kan je op elke drive (C: voor jouw test) een disk lees+schrijf test uitvoeren, die duurt paar minuutjes. Daar wil je in de bovenste regel de >100 MByte/s getallen zien (als alles in orde is).

Het verbaast me overigens dat er niemand anders inhaakt op mijn hypothese dat jouw probleem helemaal niets met de performance van je SSD te maken heeft... Maar we gaan het zien nadat je hopelijk CrystalDiskMARK gedraaid hebt.
Pagina: 1